Exhumovaný Karl Marx a naša zradená generácia

Úvaha nad monografiou Ľuboša Blahu /Späť k Marxovi?/ znie podtitulok tejto eseje. Autori v nej zdôrazňujú význam počinu Ľuboša Blahu, keď si dovolil exhumovať Marxa, idú však aj ďalej. Je to zároveň ich generačná výpoveď, ich manifest o zradenej generácii, ktorá „naráža na sklenenú stenu, spoza ktorej sa na ňu usmievajú práve tí, ktorí jej sľubovali najviac“.
Počet zobrazení: 1721
k_marxovi_2.jpg

Zdá sa, že na scéne vzájomného ľudského súžitia sa vymenili len herci, kulisy však zostali takmer nezmenené. Čím sa líši spoločenské východisko jedincov dneška od čias Marxa? Námezdná práca nebola nahradená plnou automatizáciou výroby s postupne sa znižujúcim významom fyzickej aktivity. Naopak, renesancia exploatácie telesných síl človeka až na hranicu ich úplného vyčerpania je realitou nielen v tzv. rozvojových krajinách tretieho sveta, ale aj na európskom kontinente. A Marx? Ten veľmi správne pripomínal, že ríša slobody sa začína v skutočnosti až tam, kde sa prestáva pracovať pod tlakom núdze a vonkajšej účelnosti. Hodnota slobody je totiž narušená v prípade námezdnej práce.

Manchesterských liberálov, továrnikov a veľkostatkárov z Marxových čias nahradili elity, ktoré svoje záujmy zaodievajú do hávu akejsi vedomostne orientovanej spoločnosti tzv. tretej vlny. Do ilúzie, ponúkanej ako lacná náhrada splnenia snov po nich nastupujúcej generácie. Generácia hromadne regrutovanej pre potreby vytvorenia unifikovanej a indoktrinovanej masovej spoločnosti bez budúcnosti a ideálov, ktorej je už priam s materským mliekom vlievaná idea surovej súťaživosti, nekompromisnej bezzásadovosti a egoistického oportunizmu. V konfrontácii s realitou ale táto generácia naráža na sklenenú stenu, spoza ktorej sa na ňu usmievajú práve tí, ktorí jej sľubovali najviac. Nie sú to vzdušné zámky, ktoré si mladí ľudia v súčasnosti stavajú. Sú to obyčajné sny, v splnenie ktorých dúfajú mnoho rokov, azda až do momentu stretnutia s onou stenou. Kontakt s ňou však z nich činí generáciu, ktorá tieto sny o spravodlivejšom svete bola nútená prestať snívať. Činí z nich generáciu, ktorá sa cíti..., nie, ktorá je zradená!

V tejto obskúrnej atmosfére sa mladý slovenský filozof a politológ Ľuboš Blaha vo svojej knihe pýta, či predsa len neotočiť kormidlo nášho myslenia o realite smerom k toľko zaznávanému, vysmievanému a takmer až proskribovanému Marxovi. Autorom odvážne nastolená otázka pôsobí v súčasnom slovenskom intelektuálnom prostredí, v ktorom dominujú úplne iné myšlienkové prúdy provokatívne, a pre mnohých apologétov status quo v určitom zmysle nebezpečne. V tomto kontexte je situácia na slovenskej akademickej pôde paradoxná. Tento paradox spočíva v tom, že o marxistických myšlienkach sa u nás, azda kvôli predsudkom z komunistickej minulosti, vôbec nepíše, a názory marxistických autorov sa veľmi zriedka, ak vôbec, berú do úvahy. Veď ako píše sám autor v úvode svojej práce: „Pre tzv. postkomunistické krajiny je od roku 1989 typické, že politológia a filozofia sa zdráhajú pracovať s Marxovými myšlienkami, hoci v západnej filozofii je marxizmus naďalej uznávaným a vplyvným teoretickým prúdom“ (Blaha, 2009, s. 11).

Riziko monopolizácie pravdy sa dnes, v čase neoliberálnej iluzívnosti a mystifikácie skutočnosti, javí opäť ako veľmi závažné. Finalita dejín fukuyamovského typu o večnom víťazstve a nadvláde liberálnej demokracie narazila na svoje hranice, rovnako ako na ne naráža ekonomická architektúra striktne kapitalistického formátu. Kapitalistická globalizácia a globálne rozširovanie súčasnej kapitalistickej modernity spôsobuje morálny a sociálny úpadok spoločnosti. Tak, ako sa mylným ukázalo rigidné uplatňovanie (zdanlivo) neosobných trhových síl a ich rozširovanie dokonca aj za hranice samotnej ekonomiky, rovnako mylným, ba naivným, by bolo hľadanie zjednodušených receptov na riešenie aktuálnych problémov.

Reštaurácia marxizmu, ako ju predkladá Blaha, neznamená a nesmie znamenať aplikáciu anachronických princípov dogmatického čítania Marxa, ktoré predsa len dokonale nereflektujú pozmenený ekonomicko-politický rámec dneška. Dogmatické preberanie Marxovej explanačnej teórie totiž vedie do slepej uličky. Budúcnosť marxizmu je potrebné vnímať v kontexte návratu k humanistickým hodnotám, súčasne s prihliadaním na obmedzovanie environmentálnych dopadov na udržateľnú úroveň. Akademické rozpory o členení Marxových diel na moralistické a ideologické na jednej strane a antimoralistické a materialistické na strane druhej (porov. Blaha, 2009, s. 182) môžu ostať pokojne bokom. Diskusie o tom, či zaradiť ideu sociálnej spravodlivosti do kánonu politických koncepcií inšpirovaných Marxom sú síce z teoretického hľadiska zaujímavé, no pre riešenie rozsiahlej spoločenskej krízy sú nepodstatné, a pôsobia skôr retardačne. Úmysel autora je zásadne iný, než len podať ucelený pohľad na filozofickú rozpravu o kategorizácii, myšlienkovej čistote a koherentnosti Marxovej tvorby.

Tento úmysel pregnantne vyjadril v roku 1994 Jacques Derrida, ktorý v období po tzv. triumfálnom páde komunizmu varoval, že spojenectvo liberálnej demokracie a kapitalistického systému je krehké, kritické a ohrozené, a preto je dôležité pestovať „ducha marxistickej kritiky“. (Derrida, 1994) Bolo by chybou zanevrieť na nesmierne bohaté dedičstvo tohto nemeckého filozofa a apriórne ho odmietať (porov. Blaha, 2009, s. 295). Vyvracať Marxove tézy tvrdením o zlyhaní štátov tzv. reálneho socializmu je zjednodušujúce a plne vypovedá o intelektovej úrovni tých, ktorí s ním operujú. „Treba pripustiť, že medzi Marxom, Stalinom, Maom a Pol Potom existuje formálny vzťah, lebo všetci sa vo svojej politickej praxi a ideologických výrokoch na Marxa odvolávali“ (Ziegler, da Costa, 1995, s. 42). Na druhej strane by však bolo naivné a hlúpe pre stalinistické, maoistické a kambodžské nezmyselné výčiny obrátiť sa k Marxovi chrbtom.

Aj napriek reputácii, ktorú Marx má (a možno práve pre ňu), je nevyhnutná jeho aspoň čiastočná rehabilitácia. Možno ho totiž oprávnene považovať za jedného z najvplyvnejších a najoriginálnejších mysliteľov všetkých čias. Ľuboš Blaha vo svojej monografii oprašuje rokmi, nie významovo, zatuchnuté spisy klasika filozofie predminulého storočia, aby poukázal na jeho inšpiratívnosť, a to predovšetkým v kontexte sociálnej spravodlivosti. Autor s maximálnou intelektuálnou poctivosťou a bez zbytočných predsudkov dospieva k odvážnemu postulátu: „Kto sa chce dopátrať, v čom je podstata sociálnej spravodlivosti, mal by nájsť odvahu vrátiť sa k Marxovi a analyticky pracovať s jeho základnými konceptmi“ (Blaha, 2009, s. 25).

Dokonca aj pápež Benedikt XVI. v jednej zo svojich encyklík uznáva, že Marxov „...prísľub vďaka bystrosti jeho analýzy a jasnému predloženiu nástrojov na radikálnu zmenu fascinoval a stále znova fascinuje“ (Benedikt XVI., 2008, s. 28). Zaiste, oponenti usilujúci sa o vyššie naznačenú iluzívnu spoločnosť nebudú priateľskí voči rozvíjaniu kritického myslenia a rozsiahlej slobodnej diskusie o ňom. Radi sa stotožnia s Popperovým názorom o Marxovi ako nepriateľovi otvorenej spoločnosti. Profesor Kulašik dokonca tvrdí, že podľa Poppera „...filozofmi ‘uzavretej’ spoločnosti sú Platón, Hegel a Marx. Marxistická koncepcia je podľa Poppera stelesnením zlovestných osudov ľudstva“ (Kulašik, 2003, s. 220).

Ak však K. Popper, nasledovník nemeckej filozofickej tradície a Marxov menovec, ktorý si vybudoval vedeckú kariéru obviňovaním z totalitných zločinov nie len Marxa, ale dokonca Platóna či Hegela, označil takto svojho krajana, aké kategórie by použil na tých, ktorí sú reprezentantmi dnešného elitárskeho sveta za sklenenou stenou? Kto sa v skutočnosti stavia proti otvorenosti, ak nie tí, ktorí dnes spôsobujú zradu na našej generácii o nič menšiu, než ich elitárski predchodcovia z niekdajšieho východného bloku?

Marx, ktorého vo svojej monografii Blaha exhumuje, nie je páchnucou mŕtvolou, ktorá nám už nič nepovie. Jej jazyk síce nie je živý, no štruktúra DNA ostáva naďalej zachovaná. V spoločnosti, kde namiesto štrajku vykorisťovaných pozorujeme „štrajk kapitálu“ a kde sa vágny prísľub „trvalo udržateľného rastu“ mení na trvalú neistotu stability pracovných príležitostí, stability miezd, relatívnosť socio-ekonomického štandardu či uplatnenia dosiahnutého vzdelania a sebarealizácie, je nevyhnutné prehodnotiť zásadné náhľady na realitu i víziu budúcnosti. Nijaká stena nie je taká pevná, aby nemohla byť prekonaná. Obzvlášť tá sklenená. Sociálny charakter štátu, ako ho predkladá aj autor vymenúvajúc a hodnotiac jeho rozličné modely, je podľa neho charakteristickým definičným znakom jeho modernosti.

Samozrejmosť tohto atribútu je dokonca taká zjavná, že už ani nie sme schopní kognitívne vnímať jeho zrastenosť s našimi životmi. Tak potom aj tí najhlasnejší kritici úplne mimovoľne prijímajú to, proti čomu broja. Napokon sa ukazuje, že ich súperom nie sú sociálne istoty, celospoločenská solidarita, ale len samotná myšlienka, slovné spojenie. Zdalo by sa, že ich vojna je len vojnou terminologickou. Sklenená stena spokojnosti a elitárstva ich však natoľko oddeľuje od zvyšku populácie, pre ktorú je sociálny štát nevyhnutnou podmienkou slušného života (resp. prežitia!), že ich súperenie proti nemu sa odohráva predovšetkým na poli všadeprítomnej ideológie. Tým sa ich hlavná zbraň, totiž obviňovanie Marxa a marxistov z ideologizmu, stáva nástrojom, ktorý ich usvedčuje z lži.

Benedikt XVI. sa domnieva, že „Marx podrobne ukázal, ako uskutočniť prevrat, no nepovedal, ako by mali veci pokračovať potom“(op. cit., s. 28-29). Zrejme má pravdu. Marx rozhodne nebol nedôsledný politický filozof, avšak vo svojej dobe nemohol detailne predpovedať evolúciu kapitalizmu a sofistikovaný spôsob výroby produktov. Jeho názory však vynikajú intelektuálnou poctivosťou a miestami takmer až prorockou jasnozrivosťou. Odkrytie ich najväčšej slabiny spočíva práve v teleológii. Aký je Marxov cieľ? Beztriedna, harmonická, socialistická a neskôr aj dokonalá a eschatologická komunistická spoločnosť historicky spätá s totálnou elimináciou fenoménu alienácie? Prvotný podnet Marx dokázal dať. Zdalo by sa, že vzhľadom na (nielen kvalitatívnu) mohutnosť jeho diela je to príliš málo. Ak si však uvedomíme, že doteraz sme mali možnosť pozorovať (a mnohí i na vlastnej koži zakúšať) len skarikované podoby tejto vízie, tohto cieľa, potom výzva „prvotného podnetu“ stále pretrváva.

Aký zmysel má teda návrat k Marxovi? Ľuboš Blaha píše, že by mal slúžiť na to, „aby sme sa vedeli odraziť ďalej...“ (Blaha, 2009, s. 337). Odrážanie v mechanickom zmysle môže slúžiť obvykle na prekonanie prekážky, na jej preskočenie. Našou prekážkou, prekážkou zradenej generácie je ale značne vysoká sklenená stena. Marxova filozofia je vo svojej podstate filozofiou činu. Nedáva nám presný návod, ako bude život vyzerať, keď odstránime túto stenu. Hovorí nám však, že ju nestačí iba preskočiť – tak by sme, napokon, neboli o nič lepší od tých na jej druhej strane. Túto stenu musíme zničiť. Len tak „zradená generácia“, ktorú mnohí považujú za slabú, trpiacu komplexom menejcennosti či dokonca za hibernujúcu a ukolísanú ponúkanou spoločenskou ilúziou, dokáže svoju vnútornú silu. Monografia Ľuboša Blahu bola publikovaná v období (rok 2009), keď sa predstavy o progresívnej úlohe homogénno-kolektívneho a revolučného aktéra spoločenskej zmeny ukotvenom v transcendentnej ekonomickej základni pred očami intelektuálov desaťročia rozplývali. „V 20. storočí učinili procesy fragmentácie robotníckej triedy a jej keynesiánskej kooptácie do kapitalistického systému v podobe strednej vrstvy toto esencialistické jadro marxizmu chimérickým“. (Barša, Císař, 2004, s. 46)

Už viac teda nebolo možné hovoriť o jednotnej triednej situácii námezdne pracujúcich más, a to najmä kvôli modifikácii sociálnej štruktúry spoločnosti, ktorá viedla k trvalému potlačeniu pudu po sebaemancipácii. Avšak udalosti z posledných mesiacov naznačujú, že sa autentická a bezvýhradná požiadavka sociálne spravodlivejšej spoločnosti, hoci v dlhodobom časovom horizonte, predsa len naplní. Vákuum, ktoré v mysliach marxistov zanechal vytrácajúci sa proletariát, nemožno podceňovať. Rozširujúci sa kolektívny záujem ako mobilizačný nástroj ľudskej emancipácie je evidentný, a nemožno ho preto prehliadať.

Celé autorove snaženie je poznamenané výrazne teoretickým filozofickým chápaním sociálnej spravodlivosti ako cieľa, a nie ako nástroja spoločnosti, čím sa autor otvorene hlási k ľavicovej myšlienkovej pozícii. Napokon, túto skutočnosť úspešne dokumentuje aj mierne provokatívny hlavný názov knihy, obrázok mladého Karla Marxa na titulnej strane, ako aj (iste nie náhodne) zvolená farba obalu (červená).

Aj keď popularizačný charakter obálky môže pôsobiť dojmom širokej adresnosti práce, predsa len treba konštatovať, že je určená relatívne úzko vymedzenému okruhu čitateľov. Zodpovedá tomu zvolená problematika i náročnosť textu. Navzdory niekoľkým sporným oblastiam diela, nad ktorým sa v tejto eseji zamýšľame, nemožno autorovi uprieť mimoriadny prínos do súčasnej diskusie o spravodlivosti, ako aj veľkú hĺbku poznatkov a značné vedecké úsilie a odhodlanie, ktoré rozhodne boli naplnené a priniesli svoje evidentné výsledky.

Pred štyridsiatimi rokmi uzrela svetlo sveta Rawlsova A Theory of Justice, ktorá spôsobila zásadný otras nielen v akademickej sfére. Charakter a (slovenský) jazyk Blahovho diela naznačujú isté limity, kvôli ktorým význam a vplyv týchto dvoch prác je možné len ťažko porovnávať. Napriek tomu nemožno pochybovať o tom, že monografia Späť k Marxovi? má a nepochybne ešte bude mať enormne inšpiratívny vplyv na viaceré generácie (istotne nielen) slovenských (istotne nielen) ľavicovo orientovaných intelektuálov, akademikov či univerzitných študentov spoločensko-vedných odborov. Momentálne táto rozsiahla publikácia predstavuje ucelený a zrozumiteľný súhrn aktuálneho uvažovania o probléme spravodlivosti nielen z marxistického hľadiska. Vďaka tomu jej možno predpovedať ešte dlhú púť v rukách mnohých čitateľov, ktorí sa ňou rozhodnú inšpirovať na ceste prekonávania zdanlivo nezdolateľných spoločenských a politických prekážok, o čo sme sa náznakmi pokúsili v tejto úvahe v podobenstve o sklenenej stene.

Zoznam bibliografických odkazov:

BENEDIKT XVI. 2008. Spe salvi. Trnava: SSV – Vojtech, 2008. 66 s. ISBN 978-80-7162-700-5.

BLAHA, Ľ. 2009. Späť k Marxovi? (sociálny štát, ekonomická demokracia a teórie spravodlivosti). Bratislava: VEDA, 2009. 528 s. ISBN 978-80-224-1077-9.

DERRIDA, J. 1994. Spectres of Marx. Londýn, New York: Routledge, 1994. 258 s. ISBN 978-0415-38957-0.

KULAŠIK, P. 2003. Dejiny politických teórií. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov, 2003. 264 s. ISBN 80-8055-418-8.

ZIEGLER, J., DA COSTA, U. 1995. Do videnia, Karol! Prečo treba zmeniť svet. Bratislava: R. Škoda, 1995. ISBN: 80-967312-3-8.

BARŠA, P., CÍSAŘ, O. 2004. Levice v postrevoluční době. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. 210 s. ISBN: 80-7325-033-0.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
12. január 2012, 16:28

Vážení autori Pat a Mat (Peter Daubner, Marián Sekerák),

dosť dlho som rozmýšľala, čo ma zrovnateľne za posledných pár rokov rozčúlilo ako tento váš článok. Snáď len naši hokejoví "profesionáli" na posledných OH, keď si opakovane neuvedomovali, že proti Fínom nestačí hrať prvé dve tretiny na plno a proti Kanade len poslednú tretinu, ak chcú byť z majstrov sveta aj víťazi OH!

Teraz k vášmu článku. Ak si myslíte, že za pomyselným Rawlsovým závojom nevedomosti úplne zabudenete v zmysle jeho kontraaktualistickej teorie na výšku vášho IQ, tak sa pokojne môžete hrať na "majstrov sveta" v marxizme. (na rozdiel od našich profi hokejistov, ktorí turnaj na OH odflákali, tak aspoň v svojej mladosti boli tými majstrami sveta v hokeji.)

Pritom ak si myslíte, že v zmysle Blahovej antiakcidentálnej teórie spravodlivosti vyviniete enormné čisté úsilie (ang. pure effort) na niekoľkých stranách táranín v tomto článku a za to vás inteligentnejší čitatelia Nového slova ocenia ako "víťazov na OH", tak ste na hlbokom omyle.

Na rozdiel od vás si Ľubo Blaha dal tú prácu, že prečítal všetkých tých 260 kníh, z ktorých citoval a eventuálne polemizoval s ich autormi vo svojej 526 stranovej knihe.

Vy sa zrejme domnievate, že ak táraninky osolíte Ratzingerom a okorenite Popperom, tak im dáte tú správnu chuť? A tak ľahšie vám zožerú tie drísty čitatelia Nového slova ?

PS: Ak sa rozhodnete niekoho "vzdelávať", tak sa zamerajte radšej ľahší žáner. Napíšte esej, či komentár na tému Tisíc a jedná noc, alebo najnovšie Sultán, kde dúfam, že aspoň pointu pochopíte. Takto ani nám ženám nebudete na smiech. Nebude to nič nezvyčajné, lebo tu už pred pár mesiacmi doktorand "politológ" analyzoval ******* Katty Perry a Lady Gaga a celkom nás pobavil.

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
12. január 2012, 16:52
Ďakujeme za Váš názor. A želáme pekný deň a všetko dobré do Nového roka!
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
12. január 2012, 17:07
Idiotská úvaha o idiotskej knihe, ktorej autor nerozumie teórii hodnoty. Popper bol Rakúšan, a nie Nemec.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
12. január 2012, 17:26
Je dôležité nedať sa znechutiť, chlapci, tie reakcie pod "diskusiou" môžu byť pre vás znakom, že ste "zasiahli presne" a ozývajú sa vám práve tí, ktorých to "zabolelo", že Marx a jeho myšlienky nielenže nie sú "mŕtve", ale žijú dokonca i v slovenskom akademickom prostredí a v odbornej verejnosti.

K vašej zmienke o zneužití "znalostnej spoločnosti" - áno. trpko priznávam, že máte pravdu, namiesto seriózneho posunu k postkapitalistickej spoločnosti s hlavným produktívnym zdrojom vedomosťami tak ako to myslitelia v manažmente analyzovali a komunikovali, nás liberálne pravicové tink-tanky smerujú do prostredia "matrixov" kde sa skryté vedomosti vyvrtávajú zo živého človeka ako zubné kazy a kde víťazí "univerzálna informácia" v podobe nejakého IT-monštra.

Nedajte sa, skutočne stále ide o to isté - že nadhodnotu v produkcii ťaženú z ekonomických zdrojov si ponechávajú neoprávnene uzurpátori kapitálu a že nespravodlivé rozdeľovanie zisku vytvára úplné odcudzenie človeka od práce.

Kým sa to všetci nedozvedia a kým to nepochopia, dovtedy budú i hnutia 99% a iniciatívy zdola len ľahko likvidovateľným odporom pre tých, čo si tú nadhodnotu podľa Marxa ešte stále neoprávnene prisvojujú.
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
13. január 2012, 05:11
ktore vo vseobecnej rovine platia aj na kapitalizmus sucasny. je logicke, ze neoliberalni prznitelia hodnot museli Marxa vytesnit kamsi za obzor, aby mohli prist so svojimi oblubenymi zaklinadlami - neviditelna ruka trhu vsetko vyriesi, stat je zly vlastnik a podobne...

Marx preto bude v nasom teritoriu skor ci neskor "exhumovany" bezohladu na to, ci si to niekto praje, alebo nie...
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
13. január 2012, 06:01
Neposúva, nerozvíja síce marxistické poznatky, ale v súčasnej situácii je aj táto rovina potrebná.

Poznámka k Marxovej vízii vraj dokonalej komunistickej spoločnosti. Nemyslím, že Marx chápal komunizmus ako dokonalú spoločnosť. Píše síce o ríši slobody, ale bez lepších poznatkov sa zdráha o konkrétnejšiu charakteristiku komunizmu.

Určite však nemohol považovať komunizmus za dokonalú spoločnosť. Vyplýva to z jednej jeho tézy v Nemeckej ideológii, kde píše, že komunizmus nie je hnutie, ktoré má nastoliť nejaký stav. Ale je hnutím, ktoré má prekonať akýkoľvek stav. Logicky to vyplýva z dialektickej metódy ako jadra marxizmu. Dialekticko-materialistické chápanie dejín ich chápe ako sled vývojových foriem, z ktorých každá nasledujúca je o čosi efektívnejšia, prepracovanejšia, ale určite nie dokonalá. Vývoj sa nedá zastaviť, preto hovoriť o dokonalom komunizme je hlbokým neporozumením, barbarstvom voči objektívnemu poznaniu, aj voči marxizmu.

Nakoniec, z takéhoto postoja vyplýva aj barbarizmus veľkej časti ľavice ku klasickému socializmu. Keď hovorí o znetvorenej podobe marxovej vízie. Páni, preštudujte si Marxa, on nikdy socializmus nepokladal za niečo ideálne, raj. Len za ďalší stupienok vo vývoji, po kapitalizme, ešte silne nedokonalý, primitívny a po skúsenostiach Parížskej komúny dospel aj k potrebe diktatúry proletariátu. Teda socializmus nie je automaticky demokratický, ako nám sníva časť anarchoľavice. Tak ako všetky systémy, aj socializmus môže byť aj demokratický, aj diktátorský. Ak si anarchoľavičiari preštudujú dejiny, zistia, že všetky systémy sa mohli doteraz utvárať jedine cez silne centralizovanú podobu prvého vývojového štádia systému. Ktorou odolávajú útokom starého systému a ktorou koncentrujú ekonomické, finančné, ľudské zdroje na prestavbu starého systému.

Rehabilitácia Marxa je preto spojená s rehabilitáciou klasického socializmu. Jeho pochopenia ako bežnej vývojovej formy, ktorá posunula dejiny o krôčik dopredu. Bez jej glorifikovania ako dokonalej spoločnosti, ako jedine možnej varianty vývoja, ale aj bez jeho zatracovania ako omylu dejín. To je pravou príčinou doterajšieho neúspechu ľavice utvoriť životaschopnú koncepciu socializmu. Nemožno stavať na vzdušných zámkoch, iba na reálnych základoch. A najmä na objektívnych poznatkoch. Nie nadarmo sa hovorilo, že socializmus je veda. Nie utópia.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 09:20

"Idiotská úvaha o idiotskej knihe, ktorej autor nerozumie teórii hodnoty. Popper bol Rakúšan, a nie Nemec. idiot"

*******************************

S vaši názorom kategorický nesúhlasím, pretože sa v absolútne žiadnom prípade nejedená o "idiotsku" knihu. Blahová kniha je v niektorých jej častiach nielen originálna a priam geniálna, ale najmä nadčasová. Tzn. že jej myšlienky sú veľmi ťažko realizovateľné až nepoužiteľné v dnešnom politickom prostredí. Tento elementárny fakt nepochopili ani autori tohoto článku. V skutočnosti nejde o exuhumaciu Marxa Ľubom Blahom, ale využitie torza z jeho ideológie, ktoré je vôbec ešte aspoň čiastočne použiteľné v dnešnej dobe.

PS: Aj Hitler nebol Nemec, ale pôvodom Rakušan a kde to s nemeckým národom dotiahol? Ak to veľmi vzdialene zrovnám, tak Rakušania Hitler a Popper sa dopracovali k zrovnateľným idiotinám, ktoré mali nedozierne následky pre ľudstvo. Rovnako ako fašizmus, tak nikdy nepotrebujeme ani otvorenú spoločnosť. Najmä nie Nadácie otvorenej spoločnosti (napr. Radičovej NOS), ktoré deformujú ešte viac slovenské skorumpované politické prostredie ako osoby uvedené ako top aktéri spisu "Gorila".

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 09:48

"Je dôležité nedať sa znechutiť, chlapci, tie reakcie pod "diskusiou" môžu byť pre vás znakom, že ste "zasiahli presne" a ozývajú sa vám práve tí, ktorých to "zabolelo", že Marx a jeho myšlienky nielenže nie sú "mŕtve", ale žijú dokonca i v slovenskom akademickom prostredí a v odbornej verejnosti. Peter Zajac-Vanka"

**************************

Peter ani vy ste zrejme nečítali Blahovú knihu Späť k Marxovi? Lebo v uvedenej knihe ani v podstate o Maxa v pôvodnom zmysle slova nejde. Blaha vychádza viac z filozofických premis egalitárnych liberálov Rawlsa, MacIntyra, Dworkina a Amartya Sena ako z Marxa.

Maxizmus v pôvodnom zásluhovom význame: "každému podľa jeho práce" je pre Blahovú filozófické závery takmer nepoužiteľný, pretože on dospel k diametrálne odlišnému záveru: "každému podľa jeho čistého úsilia", tzn. s dôslednou elimináciou tzv. "prírodnej lotérie". Navyše ani tento princíp nepovažuje za prvoradý, ale paradoxne za prvoradé kritérium považuje: každému podľa jeho spoločenský rozpoznateľných potrieb". Čím Marxovej utopistickej komunistickej fráze: "každému podľa jeho potrieb" dal použiteľný zmysel. Pozrite si pozorne str. 448 Blahovej knihy

Takže ma vôbec nič ne"zabolelo", že Marx a jeho myšlienky nielenže nie sú "mŕtve", ale to, že doposiaľ elementárne posolstvo Blahovej knihy asi nikto nepochopil.

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 09:53
Nie Maxa a maxizmus, ale Marxa a marxizmus
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 10:33

"Nakoniec, z takéhoto postoja vyplýva aj barbarizmus veľkej časti ľavice ku klasickému socializmu. Keď hovorí o znetvorenej podobe marxovej vízie. Páni, preštudujte si Marxa, on nikdy socializmus nepokladal za niečo ideálne, raj. Len za ďalší stupienok vo vývoji, po kapitalizme, ešte silne nedokonalý, primitívny a po skúsenostiach Parížskej komúny dospel aj k potrebe diktatúry proletariátu. Teda socializmus nie je automaticky demokratický, ako nám sníva časť anarchoľavice. Tak ako všetky systémy, aj socializmus môže byť aj demokratický, aj diktátorský. Ak si anarchoľavičiari preštudujú dejiny, zistia, že všetky systémy sa mohli doteraz utvárať jedine cez silne centralizovanú podobu prvého vývojového štádia systému.Rehabilitácia Marxa je preto spojená s rehabilitáciou klasického socializmu. Milan Antal"

*****************************

Hlboko sa opäť mýlite pán Milan. Max splnil svoju historickú úlohu, tak isto ako "klasický socializmus", ktorý bol de facto len sociálnejší štátny kapitalizmus/B s hegemóniou komunistického politbyra nad proletariátom. Pretože dobrými úmyslami je cesta vydláždená aj do pekla! Lenže pri exaktnej politike ľavici nejde o umysly, ani o sociálne cítenie ale o oprávnené nároky v legislatívnej a vymožiteľnej forme!

Komunisti nikdy nič také ako bola proklamovaná "diktatúra proletariátu" v žiadnom prípade nezrealizovali! Vždy išlo o diktatúru komunistickej utilitaristickej elity v zmysle Gramsciho hegemónie vládnucej vrstvy (politbyra) nad ovládanou (robotníckou triedou)! Proletariát sa nikdy nestal vlastníkmi výrobných prostriedkov, ale len zmenil súkromného vykorisťovateľa za štátneho. Tento štátny vykorisťovateľ mu navyše organizoval aj súkromný život cez povinné "soboty cti, účasti na komunistických sviatkoch ao pod). Vnucoval mu nielen životný štýl (ako sa má robotník správať), ale dokonca aj to ako má robotník "prokomunistický pokrokovo" myslieť, ktorý naďalej zostával ešte viac neslobodným a navyše štátom vykorisťovaným proletárom.

Mimochodom, čo rozumiete pod "rehabilitáciou klasického socializmu"? Nútené práce cez soboty, alebo dokonca mnohoročné trestné TNP, PTP pre prevýchovu prácou pre nonkonformne mysliacich anarchoľavičiarov, akou som podľa vášho názoru aj ja?

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 10:36
sa predsa dotýka socializmu, už uskutočneného - a princíp Každému podľa jeho potrieb komunizmu. Ide teda o úplne odlišné historické umiestnenie oboch princípov. Aj keď vzhľadom na súčasné enormné zrýchlenie sociálneho vývoja obe formy, nachádzajúce sa na odlišných vývojových stupňoch, môžu existovať vedľa seba. Z tohto pohľadu sú oba princípy ešte použiteľné.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 10:48
ak sa naučíte lepšie chápať texty, tak pochopíte aj to, čo myslím pod rehabilitáciou klasického socializmu.

To iba vo Vašej hlave možno navracať minulosť. Stokrát som tu už napísal, že epocha socializmu skončila v r. 1998, že socializmus už nemôže hrať úlohu hybnej dejinnej sily, môže existovať už len ako vedľajšia vývojová línia. Len naša Inga má večný problém s chápaním napísaného.

To ostatné nestojí za pozornosť, postráda teoretickú úroveň, je na úrovni videl som na vlastné oči, ale nepochopil. Už som to napísal, že socializmus bol treťou formou triedno-štátnej megaformy, teda nutne mal aj on ešte triednu podobu. Nechce sa mi to znovu zdĺhavo rozpisovať, Vám aj tak robí problém taký text pochopiť. Diskutujem seriózne s tým, kto je schopný takej diskusie.
A o vykorisťovaní sa radšej opýtajte robotníkov, ktorí často zarábali dvojnásobne viac ako riaditeľ fabriky. A znovu musím zopakovať, Marx sám napísal, že socializmus vyrastá z kapitalizmu, tak tu neopakujte ťalafatky. A bude ešte založený na buržoáznom práve.

Inga, videli ste už v praxi nejakú formu, ktorá by nevyratala z predošlej a neniesla aj jej znaky? Ja nie. Takže aj socializmus nutne musel niesť aj znaky kapitalizmu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 10:51
svoje texty html skratkami. Pretože všetky texty po Vás sú tým zavírené. Menej zúrivosti a viac vecnosti.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 10:51

"...pravou príčinou doterajšieho neúspechu ľavice utvoriť životaschopnú koncepciu socializmu. Nemožno stavať na vzdušných zámkoch, iba na reálnych základoch. A najmä na objektívnych poznatkoch. Nie nadarmo sa hovorilo, že socializmus je veda. Nie utópia. Milan Antal

*******************************

Opäť ste ma pobavili. Pretože pravou príčinou neúspechu ľavice je neľútostný boj o hegemonistického kohúta na ľavicovom smetisku! A najmä ľavičiarska tvrdohlavosť a nepoučiteľnosť z príbehu o troch Svätoplukových prútoch.

Ak Smeru budú chýbať 2-3 mandáty k zostaveniu vlády (po 10. marci)tak môže by Róbertko aj tým ultra najdominantnejším alfa kohútom na ľavicovom smetisku a vládnuť bude ďalej Miky s kumpánmi.

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 10:56
Ak urobím chybu ja, alebo aj niekto iný, tak v nej nepokračujte, ale ju opravte skôr ako napíšete príspevok skôr ako ja. Budem rada ak sa budete venovať obsahu a na ten vecne reagovať, pretože sa ako programátorka neživím.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 11:02

To iba vo Vašej hlave možno navracať minulosť. Stokrát som tu už napísal, že epocha socializmu skončila v r. 1998, že socializmus už nemôže hrať úlohu hybnej dejinnej sily, môže existovať už len ako vedľajšia vývojová línia. Len naša Inga má večný problém s chápaním napísaného."

***********************

V r. 1998 skončil mečiarizmus a nie epocha socializmu. Alebo podľa vás bol aj mečiarizmus (1994-98) bol poslednou etapou socializmu. Neviem čo mám na tom chápať, keď je to hlúposť ako Brno?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 11:22

"A o vykorisťovaní sa radšej opýtajte robotníkov, ktorí často zarábali dvojnásobne viac ako riaditeľ fabriky. A znovu musím zopakovať, Marx sám napísal, že socializmus vyrastá z kapitalizmu, tak tu neopakujte ťalafatky. A bude ešte založený na buržoáznom práve.Milan Antal"

Takže podľa vás bolo úplne normálne, že robotníci boli naďalej vykorisťovaní aj v tzv. "reálnom socializme"? Hlavne, že baník pracujúci v "stachanovskom hnutí" ako tvrdšie otrok zarobil za 300 hodín driny dvojnásobok ako jeho nadriadený komunistický riaditeľ, ktorý si váľal šunky na stupidnom komunistickom schôdzovaní?

Už som vám niekoľko krát uviedla príklad, že zo zisku napr. v Gdaňskej lodenici poľskí robotníci zarábali 4%, kým vo Švédsku pri zrovnateľnej úrovní sociálneho štátu robotníci zarobili až 40% z ceny vyrobenej lode! Tak mi tvrďte, že takéto drakonické vykorisťovanie bolo úplne normálne a sociálne spravodlivé v štátnom kapitalizme "založenom na buržoáznom práve" v časoch tzv. "reálného socializmu".
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 12:08
Ok, na to sa pozriem, možno som si to neuvedomil, ak náhodou nepísal Ľ.Blaha v tom význame až o použití prerozdeľovanej nadhodnoty z produkcie po jej prerozdelení.
Samozrejme, koncept Michaela Alberta, autora participatívnej ekonomiky v zmysle zdôrazňujúcom odmeňovanie podľa "úsilia" a podľa "námahy" nepovažujem za šťastný, pozriem si to, ak to bolo takto podané...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 12:12
Inga, mýlite si prítomnosť prvkov kapitalizmu v socializme s kapitalizmom. A tie sú nutné, prirodzené. Nový systém vyrastá zo starého, obsahuje ho ešte v sebe.

Asi najlepším príkladom pre Vás bude porovnanie človeka a zvieraťa, šimpanza. Robí to aj Váš súveriaci Milan Šupa v blogu. Človek a zviera sa podobajú svojou biologickou stavbou, orgánmi, ich funkciou, správaním (rodina, jedlo, ap.). Dokonca aj geneticky sa človek a šimpanz podobajú na 99 percent. Vari z tejto silnej podobnosti chcete vyvodiť, že človek je vlastne šimpanz?

Keby socializmus bol býval kapitalizmom, tak by tu neexistovali také zúrivé útoky antikomunistov voči všetkému socialistickému, ale naopak, obhajovali by ho proti tzv. vášmu čistému, ideálnemu socializmu. Lenže antikomunisti si rozdiely oboch systémov veľmi dobre uvedomovali, na rozdiel od Vás.

Hoci len rozdielne podoby trhu (voľný a plánovaný trh), rozdiely vo vlastníctve (súkromné a spoločenské vlastníctvo), v triednej štruktúre, rozdelení príjmov atď. Keďže socializmus nemohol byť ničím ideálnym, je prirodzené, že sa nedostatky objavovali aj v rozdelení príjmov, čo vy nazývate vykorisťovaním. Lenže rozdiel oproti kapitalizmu, oproti tomu, aké je tu dnes rozdelenie príjmov medzi percento, či desať percent smotánky a 90 percent ostatných, je neporovnateľný.

Problémy socializmu najmä v 50. rokoch práve vyplývajú často aj z toho, že správu do rúk brali slabo vzdelaní robotníci, ktorí neodbornými zásahmi, subjektivizmom narobili často veľa škôd. Ale to bola prirodzená daň za to, že sa menil charakter triednej spoločnosti, kedy sa vládnucou triedou stala väčšina, ktorá sa za pochodu musela učiť riadiť spoločnosť. Viac sa mi o Vašich tvrdeniach nechce baviť, sú neplodným odvádzaním diskusie.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. január 2012, 15:01
Opäť sa raz zapájam do diskusie v snahe niektorých z Vás - napríklad Ingu - znechutiť. Bolo by dobre, keby chodila špiniť do iného hniezda. Tu dvaja mladí ľudia napísali svoj životný pocit - že sa cítia súčasťou zradenej generácie, možno to tak ani nemysleli, ale vyznieva to ako manifest, za celú mladú zradenú generáciu... Tak ako v minulom storočí sa po prvej svetovej vojne cítila oklamaná, zdevastovaná, zničená generácia mladých ľudí, v literatúre nazvaná stratená generácia, tu je, v novom storočí - len si dobre prečítajte, čo píše Daubner a Sekerák - generácia, ktorú obrali o jej obyčajné sny, nie o nejaké vzdušné zámky, a tí, čo im sľubovali, píšem spamäti, svetlé zajtrajšky, sa im spoza sklenej steny smejú do očí... Tak sa im nevysmievajte ešte aj vy v tejto diskusii. No a možno by mali v nej hovoriť najmä tí, o ktorých je: zradená generácia...

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984