Reklama
Reklama

V Kazachstane sa mení politická situácia - pokračovanie 2

Počet zobrazení: 1603

Zatiaľ čo sú v USA s ohniskom v Minneapolise opäť násilnosti majúce v rámci amerického „kolobehu nespravodlivosti“ etnické pozadie postavené na sociálnej frustrácii a príslušníci Národnej gardy robia „poriadok“ s nabitými zbraňami, v ďalekom multinárodnostnom Kazachstane je to trochu iné.

V Kazachstane sa mení politická situácia - pokračovanie 1

Nehľadiac na COVID-19 sa v krajine postupne mení politická situácia. A to de facto a aj de jure. Keď hovoríme o koronavíruse, Kazachstan sa postupne dostáva do normálneho rytmu. Napríklad v hlavnom meste Nur-Sultan sa, na základe rozhodnutia hlavnej hygieničky mesta Žanny Pralievoj, dňom 25. mája 2020 otvorili reštaurácie a kaviarne s ohraničením do 50 návštevníkov, ale predaj na trhoch ostáva – pre istotu – ďalej zakázaný. Nur-Sultan sa podieľa 7,6 %-tami na celkovej úrovni nakazenia v Kazachstane.

Podobne aj druhý kazašský megapolis Almaty (podiel 4,7 %) od 1. júna 2020 ruší cestnú uzáveru mesta. Aspoň tak to oznámil na svojom Instagrame akim (primátor) mesta Baktyžan Sagintajev.[1]

Ak má niekto záujem pozrieť si oficiálne čísla o vývoji epidémie v krajine (Kazachstan má cca 18,3 milióna obyvateľov), je to možné na Coronavirus2020.kz. No a potom si to porovnať s výsledkami v „tejto krajine“ (máme na mysli Slovensko). Len nezabúdajme, že Kazachstan priamo hraničí s Čínou – 1.700 km – s ktorou mal, má a bude mať bohaté obchodné a ľudské kontakty.

tokajev_nazarbajev.jpg
Vľavo prezident Kasym-Žomart Tokajev, vpravo jeho predchodca Foto: www.akorda.kz

Prezident K-Ž. Tokajev uložil vláde a akimom oblastí a miest naďalej dodržiavať opatrenia (nosenie rúšok v dopravných prostriedkoch a obchodných centrách). Ako uviedol na svojom Twiteri dňa 25. mája 2020, „... je potrebné prijať rozhodné opatrenia na ochranu zdravia občanov...“

Ale vráťme sa k politike v Kazachstane, kde je už viac ako rok – od 19. marca 2019 – funkčné dvojvládie, keď exprezident Nursultan Nazarbajev sa snaží kontrolovať svojho nástupcu Kasyma-Žomarta Tokajeva. Aj keď treba povedať, že tento sa postupne dostáva spod vplyvu N. Nazarbajeva & spol., na čo umne využil situáciu s koronavírusom.

Takticky vykonal niekoľko eliminujúcich personálnych opatrení. Tu máme na mysli odvolanie dcéry Darigy Nazarbajevoj z postu predsedníčky Senátu a následné odobratie mandátu senátora, čo bol silný signál, aj keď sa nepostavil exprezidentovi priamo.

Po týchto taktických krokoch začína mať K-Ž. Tokajev strategickú prevahu, aby mohol riešiť konfliktné body. A tým sa pri dvojvládí, keď zachutí moc, nedá vyhnúť. Situácia na Slovensku v Smere-SD je tak učebnicová a nie nová.

Je to politická psychológia. Človek, ktorý sa dostane , aj keď na chvíľu k moci (plnej, čiastočnej), skôr či neskôr chce dostať viac, alebo všetko.
 

Séria dôležitých zmien v zákonoch
 

V spomenutý deň 25. mája 2020, keď došlo k uvoľneniu niektorých koronavírusových opatrení, prezident K-Ž. Tokajev podpísal i tri – z pohľadu budúcej politickej architektúry krajiny – dôležité reformné zákony, resp. ich zmeny:

  • prvým je Zákon O doplnení a zmenách v Zákone O politických stranách (Закон Республики Казахстан «О внесении изменения и дополнений в Закон Республики Казахстан «О политических партиях»)[2]. V tejto norme a o.i. stanovuje percentuálny podiel žien a osôb mladších ako 21 rokov pri vytváraní oficiálnych kandidátok do volieb.
  • druhým je ústavný Zákon O doplnení Ústavného zákona O voľbách v Kazašskej republike (Конституционный закон Республики Казахстан «О внесении дополнений в Конституционный закон Республики Казахстан «О выборах в Республике Казахстан»)[3]. Táto zmena vlastne reaguje na predchádzajúci zákon, kde sa bod 4, článok 104 dopĺňa nasledujúco: „... v ktorom počet žien a osôb mladších ako 21 rokov musí byť nie menej ako tridsať percent z celkového počtu zapísaných do neho osôb...“
  • tretím a najviac, či skôr najostrejšie diskutovaným bol v štádiu príprav Zákon O zmenách a doplneniach do niektorých zákonodarných aktov Kazašskej republiky o otázkach poriadku organizácie a uskutočnenia mierových zhromaždení v Kazašskej republike (Закон Республики Казахстан «О внесении изменений и дополнения в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам порядка организации и проведения мирных собраний в Республике Казахстан»).[4] Problémom bolo, čo kritizovalo i zahraničie, resp. medzinárodné ľudskoprávne organizácie, že sa legalizuje diskriminácia organizátorov mítingov, zhromaždení a demonštrácií. Právo organizovať nemajú cudzinci (aj rezidenti) a oficiálne nezaregistrované organizácie. Nakoniec, ktorá zodpovedná vláda by s takýmto prístupom súhlasila? Okrem toho, zákon nepredpokladá spontánne zhromaždenia. Zákon stanovuje presne 13 dôvodov na odmietnutie vydania súhlasu na organizáciu mítingov a zhromaždení. Napríklad jeden z nich: „... narušenie funkcií životne dôležitých objektov, dopravy a inej infraštruktúry, ktoré by bránili slobodnému pohybu občanov...“

Všetky výnosy kazašského prezidenta potvrdzujúce podpísanie týchto zákonov si možno pozrieť na oficiálnej stránke AkOrdy[5].


Ťažký život zákonodarcov
 

Ako vidno zákonodarcovia to majú ťažké. Baťko Vladimír Mináč vo svojej esejistickej úvahe Paradoxy[6] napísal: „... zo všetkého najmenej by som chcel byť prorokom a zákonodarcom. Pochybujem  preto som; som, preto hľadám...“

Senát Kazachstanu totiž 28. mája 2020 schválil ešte jednu zmenu a Zákona O výboroch a komisiách parlamentu (О комитетах и комиссиях парламента) a ústavného Zákona O parlamente a štatúte jeho poslancov (О парламенте и статусе его депутатов). Tieto zmeny možno tiež zaradiť medzi normy, ktoré budú mať vplyv na politiku v Kazachstane. Totiž sa zákonom stanovuje kategória „parlamentná opozícia“ a určuje sa jej štatút a právne postavenie, čo doteraz – teda opozícia ako terminus technicus – neexistovalo. Parlamentná opozícia je definovaná ako politické strany v Mažilise Parlamentu Kazachstanu (dolná komora), ktoré nie sú súčasťou parlamentnej väčšiny, pričom opozícia môže podporovať vládnucu väčšinu. Čiže tento zákon garantuje práva politickej menšiny v parlamente.

V súčasnosti je v Kazachstane oficiálne zaregistrovaných šesť politických strán. Bolo ich sedem, ale subjekt Azat (Азат) je dlhodobo politicky neaktívna a fakticky samovoľne ukončila existenciu. V parlamente sú tri politické strany: vládnuca Nur Otan a teraz už oficiálne opozičné Ak Žol (Ак жол) a Komunistická ľudová strana Kazachstanu (Коммунистическая народная партия Казахстана. ).


Čo s ekonomikou?


Ak sa ako tak darí v Kazachstane postupne reformovať politické vzťahy aj počas pandémie, horšie to bude však s ekonomikou krajiny, ktorú zjavne čaká bezprecedentná ekonomická recesia.

Totiž počas éry prezidentovania, elbasy N. Nazarbajev vytvoril taký systém a stabilitu, ktorá sa opierala o jeho vnímanie stability. Pre neho bola stabilita postavená na totálnej kontrole všetkého a všetkých a na dobrých cenách za ropu.

Aktuálna situácia s COVID-19 v krajine sa stane dôvodom jednej z najtuhších kríz v Kazachstane od čias ukončenia existencie Sovietskeho zväzu. Aspoň to tak prognózuje poradenská spoločnosť KPMG vo svojom ostatnom materiáli: Vplyv COVID-19 na kľúčové sektory ekonomiky Kazachstanu (Влияние COVID-19 на ключевые сектора экономики Казахстана)[7].

Počkáme, uvidíme a na túto tému sa zamyslíme neskôr.

(Autor je vysokoškolský učiteľ)

 

SÚVISIACE ČLÁNKY AUTORA:

Kazachstan – zásadná(?) politická zmena

https://www.noveslovo.sk/c/Kazachstan_zasadna_politicka_zmena

V Kazachstane sa mení politická situácia

https://www.noveslovo.sk/c/V_Kazachstane_sa_meni_politicka_situacia

V Kazachstane sa mení politická situácia - pokračovanie 1

https://www.noveslovo.sk/c/V_Kazachstane_sa_meni_politicka_situacia_pokracovanie_1

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama