Posledný strih

Včera sa verejnosť aj príbuzní rozlúčili s významným slovenským filmovým strihačom Maximiliánom Remeňom. Zomrel po dlhej a ťažkej chorobe 4. augusta. Tento významný umelec sa podpísal pod strih mnohých slovenských filmov a pri spolupráci s väčšinou známych slovenských režisérov sa stal legendou slovenského filmového strihu.
Počet zobrazení: 1354
16-m.jpg

Včera sa verejnosť aj príbuzní rozlúčili s významným slovenským filmovým strihačom Maximiliánom Remeňom. Zomrel po dlhej a ťažkej chorobe 4. augusta. Tento významný umelec sa podpísal pod strih mnohých slovenských filmov a pri spolupráci s väčšinou známych slovenských režisérov sa stal legendou slovenského filmového strihu. Maximilián Remeň za svoju prácu získal celý rad ocenení, vrátane Zlatej kamery za celoživotný prínos slovenskej kinematografii na MFF Artfilm v roku 2002 a štátneho vyznamenania Pribinov kríž III. triedy v roku 2005. V apríli 2008 mu Slovenská filmová a televízna akadémia udelila národnú filmovú cenu Slnko v sieti za výnimočný prínos slovenskej kinematografii. Narodil sa 3. decembra 1927 v Ilji, v okrese Žiar nad Hronom. V roku 1956 absolvoval filmovú réžiu so zameraním na strih na pražskej FAMU, po ukončení školy nastúpil do Slovenskej filmovej tvorby v Bratislave na Kolibe, kde pôsobil nepretržite tridsaťpäť rokov. Začínal ako strihač spravodajských filmov a žurnálov, zároveň spolupracoval na krátkych filmoch Štefana Uhra, Petra Solana či Jaroslava Pograna. Prvým hraným filmom, na ktorom sa podieľal ako strihač, bola Lackova veselohra Šťastie príde v nedeľu z roku 1958, posledným sci-fi príbeh Gemini Pavla Gejdoša ml. z roku 1991. Vo svojej filmografii má vyše dvesto zostrihaných dokumentov a animovaných filmov a približne rovnaký počet hraných a televíznych snímok. Počas svojho dlhoročného pôsobenia v slovenskom filme spolupracoval s mnohými známymi slovenskými režisérmi, napríklad s Paľom Bielikom (Kapitán Dabač, Jánošík I – II), Štefanom Uhrom (Organ, Panna zázračnica, Keby som mal pušku, Pásla kone na betóne), Martinom Hollým (Havrania cesta, Medená veža, Orlie pierko, Noční jazdci, Balada o siedmich obesených), Stanislavom Barabášom (Pieseň o sivom holubovi, Zvony pre bosých, Krotká), Petrom Solanom (Prípad Barnabáš Kos, Slávny pes), Jurajom Jakubiskom (Zbehovia a pútnici), Dušanom Rapošom (Fontána pre Zuzanu, Utekajme, už ide!, Rabaka) a ďalšími. O zákonitostiach strihovej skladby prednášal aj študentom na bratislavskej VŠMU. Text: Slovenský filmový ústav

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984