Z listov čitateľov

O slobode trocha inak
Počet zobrazení: 1346

O slobode trocha inak
Transformujeme sa na novodobú demokratickú spoločnosť s kapitalistickým trhovým systémom. Spolu s celou Európou, s výnimkou severských štátov, sa naším ideálom stali USA. S príchodom reklám, výrobkov, nadnárodných koncernov a celého komerčného festivalu som pochopil, že nám zasa ktosi obmedzuje slobodu. Robí to však takým rafinovaným spôsobom, že si mnohí vôbec neuvedomujú, že sme manipulovaní v oblasti komerčnej i politickej. Majstrom sveta v tomto športe sú USA, kde sa už i predvolebný boj premenil na lunapark s píšťalkami a papierovými čiapkami. Politické rozhodnutia ovplyvňujú multimiliardári, zákon musí ustúpiť pred silou dolára. U nás je to obdobné, i keď sa ešte máme čo učiť. Aby ľudia boli spokojní a neukazovali na bohatých prstom, treba sa im postarať o chlieb a hry. Dnešným ľuďom stačí ísť v sobotu nakúpiť do hypermarketu a cez týždeň ich televízia zábava a prináša starostlivo vybrané informácie. Neviem, či logicky uvažujúci jedinci chápu tento stav ako slobodu. Väčšina nadobudla pocit, že toto je naozaj najdokonalejší systém v dejinách ľudstva a inej cesty niet. Myslia si, že ich rozhodnutia sú slobodné a nechápu odpor antiglobalistov a iných nebezpečných živlov, ktorí sa im usilujú otvoriť oči. Veľké korpoácie zneužívajú lacnú pracovnú silu rozvojových štátov a len čo sa jej cena zvýši, hľadá sa nové pôsobisko s lacnejšou pracovnou silou. Ide o neslobodu celých krajín, ktoré sa prostredníctvom nadnárodných finančných inštitúcií zadlžia tak, že im už nik a nič nepomôže. Na ich územia sa vyvážajú toxické odpady a keď obyvateľstvo zomiera od hladu a chorôb, priletí s veľkou pompou humanitná pomoc od ľudí, ktorí tieto krajiny zotročili. Je nevyhnutné hľadať novú cestu existencie ľudstva. Potrebujeme sa zbaviť pocitu, že peniaze sú cieľom a nie iba prostriedkom, ktorý má ľudom slúžiť. Na čele hodnotového rebríčka ľudstva sa musia dostať pojmy ako život, sloboda a vzájomná komunikácia. Mám dvadsať a rád by som sa toho dožil.
Daniel Stančík, Nitra

Prevaha negatívneho nad pozitívnym
Keď už má človek za sebou osem desaťročí života, zavše rekapituluje celý tento časový úsek. Potom býva neraz sklamaný, ak prevládajú záporné skúsenosti nad pozitívnymi. Starí ľudia majú za sebou skúsenosti zo starého kapitalizmu a tak s ním porovnávajú ten dnešný, honosne nazývaný trhovým hospodárením. Porovnanie vychádza neraz v neprospech súčasnosti spolu s preklínaním nerestí moderného života. Cielim na všetko, čo je teraz dovolené - hoci ide zjavne o negatíva otravujúce život prevažnej časti obyvateľstva. A je veru veľa toho, čo znepríjemňuje väčšine život. No zdá sa, že sa skoro nič proti tomu nerobí. Veď si len pozornejšie všimnite reklamy v médiách. Pričasto nám ich servíruje obrazovka za celý vysielací čas - najmä mnohonásobným opakovaním toho istého. Nenávidíme takú reklamu, hoci ju nakoniec sami zaplatíme, pretože sa zarátava do ceny tovarov, ktoré potom kupujeme. Aj celkové zdražovanie stále pokračuje a tak nám sťažuje bežný život, čo najviac pociťujú dôchodcovia. Ale i minimálne mzdy sú čoraz častejšie a postihujú značný počet pracujúcich. Ťaží nás aj vysoká nezamestnanosť. Každé takéto uvažovanie vyznieva beznádejne, neperspektívne a končí sa zvedavosťou, či nám novozačínajúce tisícročie prinesie zlepšenie.
Ján Osvald, Levice

Po prijatí zmluvy s Vatikánom
O zmluve s Vatikánom sa toho už veľa popísalo a pohovorilo. Aj takí, čo tejto problematike dobre rozumejú, ako napr. v SLOVE Peter Prusák. Neviem, či vláda nemala dôležitejšie veci ako sa ustavične krútiť okolo tohto dokumentu. Nepatrím medzi tých, čo navštevujú denne kostol a keď potom idem okolo nich po ulici, počujem, aké nekresťanské reči vedú o súčasnej vláde. Neviem, čo za kázne pán farár vedie. Toľko nenávisti, neslušného chovania a zločinnosti tu nebolo ani v časoch, keď sa - ako sa hovorí - násilne ateizoval národ. Nik mi nevie zdôvodniť, prečo má lekár mizerný plat za liečenie chorých, podobne ako učitelia za to, že učia naše deti. Aj cirkevní hodnostári, od tých najnižších, by mali dostávať platy za všetky cirkevné úkony. Občan im však platí dvakrát: daňami na ich plat a zvlášť za rozličné úkony. Prečo potom kňazom zvýšili mzdy o sto percent? Na dôvažok cirkvi dostali späť majetky, vrátane budov, kde sú starobince a detské domovy. Teraz sa musia vysťahovať alebo oplatiť vysoké nájomné. Pred rokom 1989 chcela cirkev odluku od štátu, dnes už nie, keď im zo štátnej kasy a našich daní plynú slušné peniaze. Pri pohrebe manžela som zažila prípad, keď občan platil v stovkách za službu farárovi a ten bez toho, aby nazrel do peňaženky, vyhlásil, že nemá vydať. Ako som sa dozvedela od iných, robí sa to i pri krstoch a svadbách. Bez hanby chudáka občana ošklbú a dostanú sa tak k nezdaneným peniazom. Ja musím platiť daň za všetko - za to var v obchode i za služby. Škoda, že sa ešte vo vláde v parlamente nik nenašiel, čo by sa o tieto veci riadne zaujímal.
Rozália Sojčáková, Dubnica nad Váhom

Iba jednou vetou
Chcem sa opýtať tých, čo študovali zadarmo a mnohí z nich získali vedecký titul pred i za menom: Prečo ste proti bezplatnému štúdiu iných?
Juraj Pertzian, Zvolen

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984