Reklama

Kto sa bojí konkurencie, z kola von

„Nastávajúce voľby budú bojom o médiá,“ tvrdil ešte v lete minulého roku vtedajší predseda Slovenského syndikátu novinárov a terajší hovorca prezidenta Rudolfa Schustera Ján Füle. Udalosti posledných dní na mediálnej scéne mu dali za pravdu. Parlamentné voľby sú už o vyše pol roka a dokazujú nám to nielen politici, ale aj mediálni magnáti
Počet zobrazení: 1200

„Nastávajúce voľby budú bojom o médiá,“ tvrdil ešte v lete minulého roku vtedajší predseda Slovenského syndikátu novinárov a terajší hovorca prezidenta Rudolfa Schustera Ján Füle. Udalosti posledných dní na mediálnej scéne mu dali za pravdu. Parlamentné voľby sú už o vyše pol roka a dokazujú nám to nielen politici, ale aj mediálni magnáti. „Markízu si nedáme!“ kričali redaktori a takmer polovica národa pred voľbami v lete v roku 1998. Pridali sa k nim aj niektorí politici. Mnohí to dnes ľutujú. Bojovali však vtedy i proti jednofarebnej Slovenskej televízii. Teraz je jednofarebná aj Markíza. Presne tá, ktorá v roku 1998 hrala dôležitú úlohu, „vyrobila“ premiéra a neskôr i prezidenta. Dnes sa zrejme pokúša o to isté. O posty však ide Pavlovi Ruskovi and company. Boj o diváka? Už pri prvých náznakoch príchodu českého mediálneho magnáta Vladimíra Železného na slovenský trh sa spolumajiteľ Markízy ostro bránil rozličnými prostriedkami vo svojom impériu formou spochybnenia majiteľa českej Novy. Za niektoré výroky dokonca uvažuje V. Železný podať na svojho konkurenta trestné oznámenie. „Sme pripravení na mediálnu vojnu, v ktorej sa budeme biť o lepší televízny program. Nepôjdeme do osobných sporov. Išli by sme totiž sami proti sebe, znížilo by nám to zisky, stratili by sme dôveryhodnosť slovenského diváka. Preto nebudeme cez médiá reagovať ani na to, čo Pavol Rusko robí. Nemá to zmysel,“ povedal v tom čase v rozhovore pre týždenník SLOVO generálny riaditeľ TV Joj Richard Rybníček. Vlani v októbri pridelila Rada pre vysielanie a retransmisiu spoločnosti Mac TV 52. kanál Žilina – Krížava. Okrem neho ešte ďalšie tri, čo pre novú TV Joj znamenalo takmer rovnaké pokrytie územia, ako má Markíza. Práve tá, ktorá mala doteraz na slovenskom mediálnom trhu monopol. ,,Naša analýza pokrytia sa líši od analýzy licenčnej rady, podľa ktorej by sme mali v súčasnosti mať väčšie pokrytie ako TV Markíza. My máme informáciu, že pokrývame 60 percent a TV Markíza 64 percent,“ prízvukuje Rybníček. Niet sa preto čo čudovať, že Rusko začal používať všetky dostupné zbrane. Konkurencia – neznámy pojem Začal sa teda boj práve o spomínanú frekvenciu. Senát Najvyššieho súdu SR na čele so sudkyňou Evou Babiakovou totiž rozhodol, že TV Joj žilinskú frekvenciu nemôže používať. Odôvodňoval to tvrdením, že Markíze tak vznikne finančná ujma vo výške 40 až 60 miliónov korún. Prirodzene, Ruskovej televízii sa tak znížia príjmy z reklamy. No na Slovensku máme trhové hospodárstvo, takže je zvláštne, že sa Rusko ešte neoboznámil so systémom jeho fungovania. Rovnako, ak by frekvencia bola pridelená Markíze, mala by nižšie príjmy TV Joj. Alebo, ak by ju dostal ďalší účastník výberového konania – TA3 – znova by niekto musel byť porazený. No taká je súťaž. Zaujímavé, že proti rozhodnutiu Rady pre vysielanie a retransmisiu sa neodvolala práve posledne spomínaná spravodajská televízia. Dokonca sa k takejto iniciatíve TV Markíza ani nechce pripojiť. „...v každej oblasti obchodu existuje konkurencia a my ju nemôžeme spochybňovať len preto, lebo dostala licenciu, ktorú sme my nedostali. Isteže, keby TA3 dostala frekvenciu TV Sever, určite by nám stúpli príjmy z reklamy,“ podotkol v rozhovore pre denník Práca generálny riaditeľ TA3 Martin Lengyel. Podľa Slovníka cudzích slov sa konkurencia v trhovom mechanizme definuje napríklad ako ,,boj podnikateľov o väčší podiel na zisku“. Škoda, že jednoduchú definíciu z ľahko dostupného slovníka nevie muž, ktorý chce možno v budúcnosti riadiť túto krajinu. Ako rýchlo sudkyňa NS SR Eva Babiaková rozhodla o pozastavení udelenia žilinskej frekvencie pre TV Joj, tak rýchlo to uznesenie aj zrušila. Ktovie, čo ju viedlo k prvému a čo k druhému kroku. Povráva sa však o jej príbuzenskom vzťahu k asistentke poslanca Jirka Malchárka, inak člena Ruskovej Aliancie nového občana (ANO). Politická chyba Aj obyčajný občan tejto republiky musel Ruskove kroky veľmi ľahko prekuknúť. Mediálny magnát a podľa najnovšieho i politik sa usiloval zvrátiť verejnú mienku na svoju stranu. Začalo sa mu to dariť a s ANO sa teraz počíta ako s budúcou parlamentnou a možno i vládnou stranou. Denné „tlačenie do hláv“ občanov o rozličných aktivitách dokáže na niektorých Slovákov ešte stále zapôsobiť. Ak v minulosti „vyrobila“ Markíza premiéra a prezidenta, teraz je to politický líder Pavol Rusko, politik a exšportový novinár Ľubomír Lintner a ,,ombudsmanka“ Eva Černá. Asi o nich ešte budeme počuť. Možno roku 2002 v pozitívnom duchu a o štyri roky neskôr už len budeme vymenovávať, čo všetko nám cez obrazovku sľubovali a kde tie sľuby zostali. „Vyjadrím sa k Pavlovi Ruskovi ako k politikovi. Politik by nemal robiť takéto chyby a takýmto spôsobom sa vyjadrovať o mediálnych záležitostiach,“ zdôraznil minulý týždeň generálny riaditeľ TV Joj R. Rybníček. Celá situácia okolo boja medzi TV Markíza a TV Joj nabrala iný rozmer. Zaplietol sa do nej totiž politik. Rusko síce tvrdil, že ho konkurenčná televízia ani Železný nezaujímajú, prečo by sa však k nim nevyjadroval. Jednoducho, predseda ANO sa bojí konkurencie. Z jeho vyjadrení a krokov hovorí strach. Horšie je, že človek, ktorý na zničenie konkurencie používa nekalé praktiky, ako je napríklad ohováranie, sa chystá v budúcich parlamentných voľbách atakovať popredné funkcie. Ako sa teda zachová v politickej sfére? Kde je záruka, či rovnako nefér nebude konať aj v tejto oblasti? Ako sa zachová Rusko v parlamente, kde sa možno opäť ocitne viac politických subjektov? Bude šéf ANO žalovať SR? Pri nástupe TV Joj a Vladimíra Železného na slovenskú mediálnu scénu spustil Pavol Rusko v médiách vo svojom impériu kampaň, v ktorej chceli slovenských divákov zastrašiť sporom majiteľa TV NOVA s americkou spoločnosťou CME. V tomto prípade totiž zástupca tejto spoločnosti zažaloval aj Českú republiku, čo budú pravdaže musieť zaplatiť českí občania. Zároveň varoval zahraničných investorov pred investíciami do Čiech. Paradoxne, teraz chce Slovensko žalovať samotný Pavol Rusko. „RVR vystavila Slovensko riziku pokuty a škody. Ak sa totiž preukáže, že spoločnosť Mac TV bude používať žilinskú frekvenciu nezákonne, tak Markíza má plné právo zažalovať túto krajinu, a to nie preto, že sa bojí konkurencie, ale že niekto urobil chybu,“ tvrdí dnes spolumajiteľ Markízy P. Rusko. Nakoniec teda nebudú musieť slovenskí občania vynaložiť svoje dane na nejakú pokutu vinou V. Železného, na čo upozorňoval líder ANO, ale práve kvôli nemu. Slováci teda v prípade, že Rusko podá trestné oznámenie a štát tento spor prehrá, zaplatia za urazenú márnomyseľnosť spolumajiteľa dosiaľ jedinej komerčnej televízie na Slovensku. Právnici Markízy totiž vyčíslili jej ujmu na 40 až 60 miliónov korún, a Rusko predsa tieto peniaze bude musieť odniekiaľ získať. Zdá sa totiž, že TV Joj nakoniec bude na žilinskej frekvencii vysielať. Zníži táto skutočnosť počet voličov ANO? Pavol Rusko sa zároveň obáva straty svojho monopolu na slovenskom mediálnom trhu. Slovenský divák si budeme môcť teraz totiž vybrať. A prečo sa teda Rusko bojí, že si nevyberie práve Markízu? Možno aj preto, že už má dosť jednofarebnosti. Na tú je totiž zvyknutý. Okrem toho, nové vždy láka. A posledné udalosti zrejme posunuli ručičky sympatie skôr na stranu Železného. Ten je v tomto čase síce v Českej republike možno neobľúbený, no na Slovensku si aj bez vlastného pričinenia získal priaznivcov. ,,Násilné vnucovanie istého názoru sa stáva kontraproduktívne. A to sa stalo v prípade TV Markíza. Z jej strany išlo o zbytočnú kampaň. Možno by bolo pre nás oveľa ťažšie dostať sa na Slovensko, keby sa Pavol Rusko správal pokornejšie a profesionálnejšie,“ povedal koncom minulého roka pre SLOVO R. Rybníček. Čo k tomu viac dodať?

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
     
Reklama

Blogy a statusy

Reklama