Tak to tu ešte nebolo

Sexi mladí chlapci, fľaše plné alkoholu, poriadna dávka zábavy, výskajúce publikum a ani jeden prázdny pohár. Asi takto to vyzeralo na prvej oficiálnej flairovej barmanskej súťaži na Slovensku – Martini Competition 2003. Desať súťažiacich barmanov z Čiech a Slovenska sa predvádzalo v Gremium Caffe v Bratislave. Súťažné kategórie boli tri: creativ, speedymixing a flair. Samotnej súťaži predchádzala šou v troch bratislavských kluboch Metro Music Club, Harley Davidson a Live! Club.
Počet zobrazení: 973
16_1-m.jpg

Sexi mladí chlapci, fľaše plné alkoholu, poriadna dávka zábavy, výskajúce publikum a ani jeden prázdny pohár. Asi takto to vyzeralo na prvej oficiálnej flairovej barmanskej súťaži na Slovensku – Martini Competition 2003. Desať súťažiacich barmanov z Čiech a Slovenska sa predvádzalo v Gremium Caffe v Bratislave. Súťažné kategórie boli tri: creativ, speedymixing a flair. Samotnej súťaži predchádzala šou v troch bratislavských kluboch Metro Music Club, Harley Davidson a Live! Club. So svojím vystúpením sa prišli pochváliť niekoľkonásobní majstri Českej republiky David Neuman a Martin Baťha. O tom, že akcia mala skutočne grády, svedčí fakt, že diváci pri odchode ledva stačili s hlasivkami. Ako sa hodnotí taká barmanská šou? V kategórii creativ, ako už názov napovedá, sa mohli barmani vyšantiť s vymýšľaním, ozdobami a farbami. Výtvory mali názvy podľa zloženia, odtieňa, momentálneho popudu a nálady súťažiacich. Hlavné, rozhodujúce právo v tejto kategórii mali zmysly. Druhá kategória speedymixing bola náročnejšia. Úlohou súťažiacich bolo namiešať požadovaný nápoj v čo najkratšom čase. Postupovalo sa pyramídovým spôsobom, len jeden zo súťažnej dvojice mohol postúpiť do ďalšieho kola. Táto kategória nepotrebovala nijaký zásah poroty, veď výhercu bolo vidieť, len čo zdvihol ruku. Absolútnym víťazom speedymixingu sa stal David Neuman, ktorý sa priznal, že túto disciplínu vôbec netrénuje. Flair bola tretia a divácky najobľúbenejšia kategória. Tu mohli barmani predviesť svoje umenie, štýl, program a pohyb na vopred vybranú skladbu. Lietali „šejkre“, fľaše a nápoje tiekli prúdom. Výsledkom súťaže boli sklamaní najmä slovenskí súťažiaci, pretože všetky tri miesta si so sebou do Čiech odviezli Honza Hruška, Ondřej Slaptička a David Neuman. Škoda, azda sa z toho poučíme a budúci rok si trofeje zaslúžime my. Absolútnym víťazom súťaže a aj kategórie speedymixing sa stal David Neuman z Prahy. Nedalo nespýtať sa ho: Ako si sa dostal k svojmu barmanskému povolaniu? - Prvým impulzom bol film Coctail, ktorý určite nemusím nikomu pripomínať. Druhým podnetom bol základný barmanský kurz a tretie už bolo len samotné odkukávanie trikov od mojich terajších súkmeňovcov barmanov. Odmala som trošku exhibicionista, tak si to takto kompenzujem. V kategórii speedymixing si bezkonkurenčne zvíťazil. Diváci si všímali najmä to, ako ti doslova lietali ruky. - Robím to zhruba päť rokov, z toho štyri profesionálne. Za barom pôsobím štyri a pol roka. Podľa mňa je to však celé o šťastí, o tom, ako si barman pripraví bar, ako mu to sadne do ruky. Hlavné je byť v pohode. Ako by si ohodnotil barmanské povolanie? - Nepovedal by som, že je to ťažké, skôr náročné. Náročné na čas a výdrž. Keď dennodenne stojíš za barom niekoľko hodín a neustále miešaš, dá to poriadne zabrať. Pokiaľ jazdím len po súťažiach, je to menej vyčerpávajúce. Ale keby to nebolo také náročné, tak by to robil každý. Ako vzniká inšpirácia pre názvy koktailov? - To je individuálne. Niekedy je to čistý impulz zo strany zákazníka či zákazníčky. Najčastejšie je to však podľa ingrediencií, alkoholu, ktorý do drinku namiešavam. Často je to o pobavení zákazníka, o rozptýlení, zaujatí a navodení chuti. Názor jedného z porotcov Martina Baťhu na prvý ročník bol jednoslovný: super. V porovnaní s Českou barmanskou asociáciou sme vraj oveľa aktívnejší, pretože u nich sa o takejto súťaži zatiaľ len rozpráva. Ako však hovorí, stále je čo zlepšovať. Ani barmanské súťaže sa nevyhnú rôznym faux pas. Stane sa, že spadne fľaša a ľudia sa zdesia, alebo stačí malý okamih a obsah pohára skončí na šatách okolostojacich.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984