Veľa rómskych detí nepatrí do špeciálnych škôl
Rómske deti nemajú možnosť ako deti z majority dostať sa do školy, často kvôli zlej sociálnej situácii rodičov. Okrem toho sa v školách rómske deti stretávajú s prejavmi rasizmu a často bývajú segregované od nerómskych detí. Umiestňujú ich do tried, kde nemajú možnosť byť v kolektíve ostatných detí. Problémom je aj to, že niektoré rómske deti umiestňujú do špeciálnych základných škôl už len na základe farby pleti, hoci by mohli navštevovať štandardné školy. Podľa výskumu, ktorý na vzorke 570 rómskych detí realizoval tím vedeckých pracovníkov v rámci projektu Phare pod názvom Reintegrácia sociálne znevýhodnených detí zo špeciálnych škôl do štandardných ZŠ, asi päť až desať percent rómskych detí nepatrí do špeciálnych základných škôl. Ďalšich 40 percent rómskych detí by bolo možné umiestniť do normálnych škôl po predbežnej príprave. Len 15% detí v predškolskom veku by podľa prieskumu malo nastúpiť do špeciálnych ZŠ, ostatní môžu nastúpiť do štandardnej školy. Výsledkom projektu boli aj nové diagnostické testy, na základe ktorých sa rozhoduje o umiestnení dieťaťa do špeciálnej školy. Mali by pomôcť k tomu, aby čo najviac rómskych detí malo možnost dostať sa medzi nerómske a získať vzdelanie spolu s nimi. Dôkazom toho, že rómske deti v špeciálnych školách nemajú možnosť rozvíjať svoje schopnosti tak ako v normálnych, je aj prípad rómskej rodiny, ktorá žiadala o exil vo Veľkej Británii. Rómske dievčatko, ktoré navštevovalo špeciálnu školu na Slovensku, bolo zaradené do bežnej školy a stalo sa jednou z najlepších žiačok. Upozornilo na seba aj hudobným talentom a tým, že sa veľmi rýchlo naučilo po anglicky. Rómske deti by mali mať takúto šancu aj v našich slovenských školách.