Škola nie je mlieko

Každá doba má svojich víťazov a porazených. V 90. rokoch sa obeťou transformácie stalo univerzitné školstvo. Nie, nebudem hovoriť o tom, ako sa zmysel vzdelania zdevalvoval postprivatizačnou ilúziou megarýchlych peňazí a kariér.
Počet zobrazení: 1542

Každá doba má svojich víťazov a porazených. V 90. rokoch sa obeťou transformácie stalo univerzitné školstvo. Nie, nebudem hovoriť o tom, ako sa zmysel vzdelania zdevalvoval postprivatizačnou ilúziou megarýchlych peňazí a kariér. Začnem inde: Prienik straníckej politiky na akademickú pôdu napáchal veľa škôd. Pod heslom odštátňovania univerzít a dobových podnikateľských sloganov si každá stranícka alebo akademická „skupinka“ založila vlastnú alma mater. V našej krajinke sa zrazu vynorilo 120 vysokých škôl. Rátajte so mnou: 120 dekanov, dekanátov, študijných oddelení, bývalých internátov narýchlo prestavaných na univerzitné centrá, o čosi menej habilitačných komisií, ktoré poskytli potrebnú akreditačnú muníciu. Kto nepodniká, nech neje. Prienik podnikateľského ducha a privátnych donorských peňazí na dekanáty a katedry pomohol korupcii, nie však univerzitám. Prudké spriemerovanie úrovne škôl a kritérií na štúdium sa umocnilo ďalším administratívnym zázrakom. Týchto 120 škôl sa začalo platiť zo štátneho rozpočtu - podľa počtu študentov. Čiže: čím viac študentov, tým viac peňazí na škole. Je jedno, či v Lučenci alebo v Bratislave. Ponuka určuje dopyt, dopyt zas ponuku. Čo tam po kvalite, hlavná vec, že prachy fungujú. V takejto situácii ide minister Fronc reformovať školstvo - jeho spoplatnením. Odhliadnime od toho, že doterajšia prax platenia externého štúdia na Slovensku dopadla fiaskom. Vzdelanie nie je mlieko, kupovať diplomy sa v dobrej spoločnosti neoplatí. V čom je teda problém? Po prvé v určení zmyslu domácej univerzity. Ak sa na Yalle alebo v Oxforde platí za kvalitu vzdelania a cenu budúcej kariéry, má to svoj zmysel. Na Slovensku sa tým však problém vysokoškolského vzdelania nevyrieši. V našej dodnes relatívne chudobnej krajine bol vzostup vzdelanostnej úrovne ľudí tradične spätý s civilizačným vzostupom celých generácií. Príbeh o dedovi so základnou, synovi so strednou a dcére s vysokou školu dnes zaváňa rodinným sentimentom. Ale skúste si predstaviť opak a našu spoločnosť v ňom. Ak priemerne zarábajúci Slovák vedel dať vyštudovať dve deti, dnešných 10 tisíc mesačne na hlavu študenta mu to len tak ľahko neumožní. Pripomínam, že v čase nízkej - tržnej - hodnoty vzdelania a podvyživenej strednej vrstvy to ani s tým zadlžovaním študentov nevyzerá práve ružovo. Slovensko skrátka nie je bohatá Británia. Tým však nie je povedaný základný problém reformy. Totiž, že reforma ako taká nezmení kvalitu štúdia a školy. Študentské poplatky nezvýšia počet kvalitných učiteľov, ani nepritiahnu tých už stratených nazad na univerzity a školy. V zásade sa ani v budúcich rokoch nezmenia pedagogické osadenstvá a osobnostné výbavy a vlohy. Viac než otázny je aj tok ušetrených, či vlastne zarobených peňazí v prostredí, kde sa len tak stratí 8 miliárd korún, alebo nečakane zistí rozpočtový prebytok Kde začať? Najlepšie príkladom zo športového biznisu, tenisu - založením, povedzme, dvoch silných národných centier vzdelania a rozpustením spolku 120 rovných. Na to však treba na rozhodovacích miestach kvalitných ľudí zo zmyslom pre vzdelanie. Túto hodnotu ľudského kapitálu si za peniaze nekúpiš.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984