What a bright klezmer night

V uplynulých dňoch sa skončil 3. ročník hudobného festivalu Viva Musica! v Bratislave. Akcia s výraznou vizuálnou identitou užívajúcou večne módnu ružovú farbu ponúkla počas deviatich večerov vystúpenia na pomedzí klasickej, jazzovej a vokálnej muziky.
Počet zobrazení: 1025
14_3307_klezmer4CB-m.jpg

V uplynulých dňoch sa skončil 3. ročník hudobného festivalu Viva Musica! v Bratislave. Akcia s výraznou vizuálnou identitou užívajúcou večne módnu ružovú farbu ponúkla počas deviatich večerov vystúpenia na pomedzí klasickej, jazzovej a vokálnej muziky. Mnohé z týchto podujatí sa konali na bratislavských námestiach a nádvoriach, čím organizátori sprístupnili záujemcom produkciu, ku ktorej sa bežne nedostanete – práve kvôli vysokej sume, čo obyčajne treba zaplatiť za kvalitný koncert. Žáner world music zastúpila na festivale klezmerová skupina World Quintet/Kolsimcha, ktorá vystúpila na Hlavnom námestí vo štvrtok 2. 8. Pätica hudobníkov zo Švajčiarska, Nemecka a Izraela mieša vážnu hudbu, džez a prvky klezmeru do jedného celku. Možno treba spomenúť, že slovo klezmer označuje ľudovú hudbu východoeurópskych Židov a je zloženinou hebrejských slov klei – zemer, čo znamená nástroj spevu. Klezmorim (hráči klezmeru) hrali najčastejšie na svadbách a pri rozličných obradoch. V čase klezmer revivalu v 80. rokoch 20. storočia dochádza v Amerike k nárastu záujmu o klezmer. Vzniká množstvo kapiel s hráčmi aj nežidovského pôvodu. Odvtedy môžeme badať dve tendencie v klezmeri – snahu rekonštruovať pôvodnú hudbu, ako aj fúzie s prejavmi iných hudobných kultúr. Pri World Quintet/Kolsimcha sa nejde o inšpiráciu v židovskej hudbe, ako sme zvyknutí – o rearanžmán tradičných piesní, aktualizáciu a znovuprežívanie – ale skôr o autorské skladby s využitím prvkov pôvodnej hudby. Kapela začínala pred dvadsiatimi rokmi ako Kol Simcha (čo znamená „hlas radosti“) s cieľom hrať tradičnú hudbu. Pri tom však nezostala. Zmena v hudbe sa odrazila aj v zmene názvu – World Quintet označuje práve miešanie žánrov. Kapela pozostáva z klaviristu Oliviera Truana, klarinetistu Michaela Heitzlera na kontrabase hral Daniel Fricker. Fabian Kuratli zo zdravotných dôvodov nehral, no zaskakujúci bubeník ho dostačujúco nahradil (za týždeň sa naučil celý koncertný repertoár). Na flaute hral Ariel Zuckermann, ktorý je aj medzinárodne uznávaným dirigentom. Ariel dirigoval aj záverečný koncert festivalu s opernou hviezdou Adrienou Kučerovou. S organizátorom festivalu Matejom Drličkom ho spája osobné priateľstvo, a najmä vďaka tomu sme si mohli vypočuť túto kapelu prvýkrát i v Bratislave. Prvé tóny koncertu boli zmarené mizerným ozvučením, technici našťastie reagovali promptne, do konca koncertu sa objavilo už len zopár technických nedostatkov. World Quintet na nás vypustil energickú hudbu. Dychová sekcia predstavovala „najklezmerovitejšiu“ zložku hudby – s typicky nariekavým klarinetom a priečnou flautou vo funkcii obojživelníka – klezmerového kvílenia a zároveň virtuózneho distingvovaného nástroja, ako ju poznáme z vážnej hudby. Príležitostné odmlky dychov odhalili silný jazzový feeling v jadre. Klavír v nich občas zabŕdol do klezmerovej harmónie, kontrabas a bicie zabezpečovali dravý rytmus; vyústenie viacerých skladieb do rýchleho klezmerového záveru spolu s dychmi predstavovalo riadny nárez. Skladba Jerusalem O. Truana evokovala horúce popoludnie v židovskej štvrti Jeruzalema, vôňu kávy silnou obrazovosťou, príznačnou skôr pre filmovú hudbu. World Quintet využíva v kompozícii okrem spomenutých vplyvov aj postupy symfonickej hudby, a tým vytvára zaujímavé napätie medzi spontánnou radosťou a sústredenou moduláciou nálad. Ojedinelým javom, ktorý som si všimla zatiaľ len pri open-air klezmerových koncertoch v Bratislave (a tento koncert nebol výnimkou), je publikum, ktoré obyčajne pozostáva najmä zo staršej generácie a z malých detí, ktoré pod pódiom veselo hopsajú do rytmu hudby. Muziku si užívali obidve skupiny - každá po svojom. V obecenstve sme mohli zahliadnuť hudobníkov z ďalšej klezmerovej kapely, stále jedinej na Slovensku. Členovia Preßburger Klezmer Band prebiehali medzi hľadiskom World Quintet a takmer paralelným koncertom francúzskej klezmerovej skupiny Glik. Táto kapela s tradičnejším klezmerovým zameraním hrala v komornej zostave bez klarinetistu. Spolu s PKB si ich vychutnali aj návštevníci Týždňa židovskej kultúry v Holešove. Preßburger Klezmer Band hrá klezmer od roku 1995 a vo svojej tvorbe sa zameriava na nové interpretácie tradičných piesní, autorské skladby, v ktorých vytvára fúzie najmä s balkánskou a orientálnou hudbou. A ako vníma rozdiely medzi kapelami človek zvnútra? Miro Lago, klarinetista PKB: „Cítim, že sme takí zemitejší. World Quintet je kapelou vysokého štýlu.“

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984