Reklama
Reklama

Jún v znamení Toscy

Počet zobrazení: 1349

Nie príliš vydarenú sezónu 2017/2018 , v ktorej Opera SND uviedla Ravelovu Španielsku hodinku, Nedbalovu operetu Poľská krv a  Korzakovovho Sadka, zakončil bratislavský operný súbor premiérou populárnej Pucciniho Toscy. Dielo, ktoré po svojom vzniku vyvolávalo rozpaky moralistov i hudobných odborníkov, sa od roku 1900 dodnes úspešne hráva v celom svete a výhrady voči jej skladateľovi sa obmedzili na minimum. Príbeh lásky revolucionára a maliara Maria, jeho milej, slávnej speváčky Toscy a rímskeho policajného šéfa Scarpiu je nielen vyšperkovaný pôsobivou hudbou, ale aj umožňuje rozohrať na javisku zaujímavé divadlo.

tosca_2.jpg
Foto: snd.sk

Režisér novej inscenácie diela Martin Bendík síce operu inscenuje v neurčitom čase a geografickom priestore, ale vo výslednom dojme tým inscenácia veľa nestráca. Má napätie a šikovne mixuje dramatické a lyrické výjavy do pôsobivého celku. A ak je výsledný dojem dobrý, netreba sa príliš zaoberať s detailmi, voči ktorým by sa dali nájsť výhrady. Hudobne inscenáciu spoľahlivo pripravil Rastislav Štúr, ktorého inklinácia práve k partitúram talianskej opery je známa. Mohol sa pri tom oprieť o kvalitné sólistické obsadenie v oboch premiérach. O osude inscenácie rozhoduje hlavne výkon titulnej predstaviteľky. Palmu víťazstva si odniesla Jolana Fogašová za herecky premyslený a spevácky suverénny a vyrovnaný výkon plný emócií a rešpektovania štýlu talianskej opernej interpretácie. Na prvej premiére Maida Hundeling, ozaj brilantná speváčka na nemeckú operu (Wagnera a Straussa) i vynikajúca Pucciniho Turandot v SND mala podlžnosti práve štýlové, keďže jej hlas nezodpovedná ideálu talianskej opery. Preto sa dajú pochváliť iba niektoré konkrétnosti a jej hlasový fond ako taký. Z predstaviteľov mužských úloh bol presvedčivejším Cavaradossim Bolzsidar László než krásou tónu obdarený Miroslav Dvorský, v úlohe Scarpiu hosťujúci Alexander Krasnov mierne prevyšoval výkon domáceho Sergeja Tolstova.

Operný súbor SND sa v oboch divadelných budovách lúčil so svojím publikom Mozartovým Donom Giovannim a Verdiho Nabuccom. Inscenácia tejto Verdiho opery už roky plní pokladnicu divadla, veď od poslednej premiéry tohto diela v roku 1999 zaznamenala už takmer 200 repríz. Aj v tomto predstavení zažiarila Jolana Fogašová, ktorej sa táto sezóna mimoriadne vydarila (okrem spomínaných úloh stvárnila výborne Ponchielliho Giocondu v Banskej Bystrici). Záhadou pre mňa zostáva obrovská popularita spomínanej Verdiho opery, ktorej by kvalitatívne mohli smelo konkurovať ďalšie Verdiho diela z jeho ranej fázy tvorby. Ibaže s oveľa menším diváckym ohlasom. Za všetko zrejme môže populárny Zbor Židov, hoci vo Verdiho tvorbe nájdeme viacero pôsobivých zborových výjavov, ktoré značná časť návštevníkov Nabucca ani nepozná.

Storočnica založenia SND sa blíži, takže dúfame že si ju uctíme (divadlo i diváci) adekvátnym spôsobom.

Priemer: 5 (1 hlas)
     
Reklama
Reklama
Počúvanie je nové čítanie

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama