Archív článkov

Skladbu som študoval na Konzervatóriu a na VŠMU v Bratislave. Na Konzervatóriu sme mávali koncerty z našej tvorby, na VŠMU koncerty organizoval tajomník katedry, a tak sa ani jeden neuskutočnil. Nemožnosť počuť vlastné skladby vytvára v začínajúcom skladateľovi neznesiteľnú frustráciu. Koncert je spätná väzba, jediná možnosť korigovať vývoj, overiť si vlastné plány i schopnosť...

Čas naplnený významom (kairos) – to je ťažisko vízií všetkých náboženstiev, ktoré ľudstvo splodilo. Stabilita náboženskej vízie sa dosahuje rituálom. Spojenie rituálu a sémantizovaného času plodí religiózny kalendár, ktorý periodicky pripomína ťažiskové udalosti relígie. Rituál charakterizuje syntéza všetkých časových umení – umenia slova, tónov a predvádzaného sujetu. Ambícia...

Keď sa začiatkom 20. storočia základňa komponovanej hudby rozšírila na dvanásť tónov bez vzájomnej hierarchie (Schönbergova dodekafónia), bol to nielen prvý impulz na postupnú likvidáciu tradičnej kompozície, ale aj náznak cesty, po ktorej bude hudba dobýjať nové priestory. Po atonálnej hudbe čoskoro prišla atematická hudba, mikrotónová hudba, sonoristická hudba, hudba šumov....

Hudobný život Bratislavy v 19. storočí tvorila cirkevná hudba kostolov a kláštorov a svetská hudba, žijúca najmä v sídlach šľachty. Postupne tu začalo dominovať meštianstvo, opierajúce sa o dedičstvo minulosti. Kľúčovou osobnosťou hudby bol Heinrich Klein (1756 – 1832), organizátor, skladateľ a profesor hudby na Hlavnej národnej škole. Klein usporadúval pravidelné domáce...

Nová myšlienka vývoja v 19. storočí hlboko ovplyvnila pohľad človeka na svet. Od základov zmenila prírodné i humanitné vedy a čoskoro prenikla aj do spoločenských vied a umenia. Viera v ideu vývoja a pokrok slávila úspech všade, kam vstúpila. Umelecká avantgarda 20. storočia sa zrodila v mene tejto viery i ako následok zrýchlenia spoločensko-politických premien. Nadšenie...

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984