Tak to sme tu už ozaj za debilov?!

Počet zobrazení: 3624

Nebolo to viac ako možno pred rokom a pol, dvomi, keď sa trochu "preriekol" v zápale diskusie na Klube Nového Slova náš uznávaný vedec Peter Staněk zo SAV tuším v téme o Tektonických zlomoch..., že na Slovensku sa chystá taký zaujímavý sociálno - ekonomický experiment pod kuratelou EU či Nemecka, pri ktorom sa na malej krajine s malým národom "odskúša" pôsobenie zahraničných investorov v tom pozitívnom zmysle, teda ako odskúšať v krajine so silným strojárskym zázemím pomocou zainvestovania do priemyslu "vzor" pre Európu s dobre fungujúcou ekonomikou a sociálnym zázemím.

Dlho som "stratil z pohľadu" túto iba vyslovenú informáciu, ale začínam ju v ostatnom čase vnímať a budem možno i rád, ak ma nepriaznivci označia za ďalšieho v rade konšpiračných autorov, pretože tu neuveriteľne niektoré veci do seba zapadajú:

1. Vláda, akokoľvek definovaná politicky ako sociálno-demokratická, pokračuje akoby v jasnom cieli a zameraní urobiť z ekonomiky na Slovensku "monokultúrnu" priemyselnú kapitalistickú krajinu ( niečo ako britmi rekonštuovaný Bangladeš prvej polovici 20.storočia po odtrhnutí od Indie,tiež im "naočkovali" monokultúrne poľnohospodárstvo a potom nastával z toho hladomor). My sme tu celá krajina s automobilovými fabrikami a výrobou áut "na hlavu" pomaly svetová špička, tri automobilky pozdĺž Považia, okolo tohto priemyslu "namotaný" celý AUTOMOTIVE priemysel a dokonca i snaženie o nové podnikanie cez "startupy" sa točí okolo všetkého spojeného s auto-priemyslom či IT pre automotive....Všetko pre globálne korporácie.

2. K tomu je po celom Slovensku vybudovaný priemysel "ťažby ľudských zdrojov", kde stovky súkromných personálnych firiem za účelom dosiahnutia zisku "preosievajú" pre automotive priemysel potenciálnych zamestnancov a "tých šťastných" zamestnajú, žiaľ, napriek protestom stále hlavne v personálnych firmách systémom "dočasného zamestnania", kde sa už pomaly zo zamestnania vytvárajú podmienky spĺňajúce pojem "otrocká práca" (viď tisíce "operátorov" v neštandardných podmienkach pracujúcich dosť podivne a sťahujúcich sa za prácou z okresov, kde práce niet), teda zo severovýchodného a juhovýchodného Slovenska, chlapi odtrhnutí od rodín...ani kresťanom to nevadí...

3. Vláda je predsa len sociálnodemokratická, a tak "nastavuje" "parametre" sociálnych zákonov - nie však úplne v prospech zamestnancov ( o tom niečo vedia odborári), ale kompromisne tak, aby "aj zahraniční investori" boli spokojní....lebo veď vláda nebuduje socializmus, ale iba vylepšuje kapitalizmus.

4. Kvitovať možno (alebo je to súčasťou skúšobného projektu?) tvorbu vylepšovacích vládnych balíčkov pre určité skupiny obyvateľstva, dúfajme, že peňazí na to bude dosť, aj tu občas ako keby vláda "vedela", že na to bude mať aj v týchto ťažkých krízových časoch. Alebo plánuje, že sa na to zložia odvodmi a daňami práve tí zamestnanci automotive?

5. No a medzitým spokojne a POKOJNE dodržujeme Bruselom a NATO uvalené sankcie na Ruskú federáciu, asi je to nepríjemné niektorým zo strany Smer SD, ale dodržuje sa to - aj preto "horia" fabriky, ktoré postupne pre odbytové problémy ( veď veľa iného ako automotive priemyslu bolo v poslednom období zameraného na export na rusky hovoriace trhy - i cez Nemecko a iné EU krajiny). Export klesol koncom roka 2014 o celých 15%, nechcite vedieť, čo sú to za straty.

Maďari sa búria. Gréci sa vyhrážajú - a aj keď nám "kľaklo" už asi SEDEM fabrík, my sme tichúčko peknúčko a pripravujeme "repasovanie" pracovnej sily na Úradoch práce.. (repasovanie znamená v strojárine znovuobnovenie starého už použítého stroja, ale neviem prečo do repasu berú iba mladých a nie nás, šesťdesiatročných, ktorí sme o prácu prišli)

Iste, je to kritika zľava, ale to aj preto, lebo až počas krizy sa ukáže, aké vlastne hodnoty politika tej-ktorej vlády vyznáva.

Rozhodne si nemyslím, že tie podniky ako DMK kombinát Dubnica, Oceliareň Strážke, časť fabrík Sitno Holdingu, čo mal byť náš slovenský strojársky koncern pre ťažký a obrábací priemysel, najnovšie RCC Prakovce, prečo musia hromadne po dvoch stovkách zamestnanecov prepúšťať a rozhodne si nemyslím, že neexistuje riešenie na vládnej úrovni - ale ako keby sa dodržiaval nejaký postup, že všetko okrem automotive a prípadne IT technológií (znova spojených s automotive) nemusí byť zachránené.

Prakovce sú pritom projektom výroby postavenom síce na produkcii pre železničné vagóny na ruské širokorozchodné trate, ale nech mi nehovoria, že neexistuje možnosť vyprojektovať také formy pre odliatky, ktoré by neboli predajné na trhoch EU či inde vo svete.

Niekde jednoducho spolu s korporátnym vedením vláda "vie vytvoriť tristo pracovných miest", niekde vláda nevie pohroziť podnikateľom a vlastníkom ani len sankciami za prepúšťanie pomaly päťkrát dvesto i viac zamestnancov a za ponechanie cleých fabrík v existenčnej neistote, kedže "podnikateľom" sa už nechce stratové fabriky zachraňovať.

za všetko titulky z médií:

Štát pomohol RCC v Prakovciach miliónmi, teraz sleduje postupný úpadok firmy (27.2.2015  TASR)

Robotníci z hladovej doliny nevedia, čo bude ďalej (Prakovce, Pravda   23.03.2015)

A- mimochodom, Prakovce, nie je nevyplatenie miezd v Slovenskej republike trestným činom? Kto sa zastane robotníkov?

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984