Má byť autobusová doprava v rukách súkromníkov?

Počet zobrazení: 2360

Aktuálny spor banskobystrickej župy so spoločnosťou SAD Zvolen kladie na stôl legitímnu otázku, či má byť verejná autobusová doprava v rukách súkromníkov, alebo by sa mala vrátiť do rúk štátu, prípadne presunúť do vlastníctva samosprávnych krajov. Problémy v BBSK totiž nie sú jediné. Spomeňte si napríklad na nedávny hroziaci štrajk vodičov autobusov súkromnej spoločnosti Arriva Nitra kvôli nízkym mzdám šoférov.

Nepremávajúce autobusy v Banskobystrickom samosprávnom kraji v týchto dňoch v plnej nahote poukázali na to, aká dôležitá je verejná doprava. Kým donedávna sme mohli o takomto hrozivom scenári iba teoretizovať, zrazu sa začali obyvatelia župy od Žiar nad Hronom až po Rimavskú Sobotu oprávnene pýtať, ako sa dostanú do práce, do školy alebo k lekárovi.

Totiž, nie každý si môže dovoliť vlastniť auto, a nie každý môže, resp. dokáže auto šoférovať. A tým nemyslím len ľudí s nízkymi príjmami, ale aj deti či seniorov. Autobusmi cestujú aj ľudia, ktorí nechcú každý deň tráviť dlhé desiatky minút v dopravných kolónach a prispievať k prehusťovaniu individuálnej dopravy.

Obyvatelia Banskobystrickej župy sa stali rukojemníkmi sporu medzi politikmi a (polo)súkromnou spoločnosťou. SAD Zvolen prevádzkuje 500 autobusov. Nahradiť ich iným prevádzkovateľom, nie je také jednoduché. A už vonkoncom sa nedá z večera do rána.

O privatizácii sedemnástich podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) rozhodla vláda v roku 1999. Samotnú privatizáciu sprevádzalo množstvo pochybností. Možno aj tam treba hľadať odpoveď na otázku, či bola privatizácia verejnej autobusovej dopravy správny krok.

(feik.blog.pravda.sk, 27. 1. 2020)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984