Všade vo svete sa podporuje cyklistika – budujú sa cyklotrasy, organizujú sa cyklovlaky, cyklobusy, poskytujú sa zvýhodnené tarify pri preprave bicyklov, dokonca firmy zvýhodňujú svojich zamestnancov, ktorí chodia do práce namiesto autami alebo verejnou dopravou na bicykloch. Vo vyspelých krajinách, ako je napríklad Holandsko alebo Rakúsko, už dávno prišli na to, že rozvoj cyklistiky pomáha spoločnosti aj prírode. Pri bicyklovaní vznikajú len minimálne splodiny a odpady (maximálne ak nejaký nesvedomitý cyklista – aj takí sú – odhodí papier, umelohmotnú fľašu alebo nejakú plechovku nie do smetného koša, ale v prírode), a príroda tak netrpí ako pri automobilovej doprave. Málokedy sa stane, že cyklista zabije nejaké zvieratko alebo vtáčika, ktorých smutné pozostatky tak často vidíme pri cestách, po ktorých premávajú dnešné autá alebo skôr tanky ohrozujúce nielen ľudí, ale aj všetku živú prírodu primárne už len svojou rýchlosťou a druhotne svojimi splodinami, ktoré čím, ďalej tým viac otravujú životné prostredie nás všetkých napriek všetkým proklamovaným výzvam a heslám o ochrane prírody.
Cykloturistika šetrí komunikácie, prispieva k rozvoju cestovného ruchu, pomáha zvyšovať fyzickú zdatnosť populácie. To všetko sú nepopierateľné klady tohto všeobecne sa rozmáhajúceho druhu turistiky, ktorý má vo vyspelých krajinách všade zelenú a dostáva sa mu všemožnej podpory.
Pravda, celkom inak je to na Slovensku. Stačí si len porovnať cyklotrasy napríklad v Bratislave a vo Viedni. Pritom rozvoj cyklodopravy má podporu aj európskych fondov, treba to len využiť, pripraviť projekty cyklotrás a podieľať sa symbolicky na ich spolufinancovaní. Občas sa niečo aj podarí a cyklisti si môžu vychutnať pekne upravené nové úseky cyklochodníkov. Žiaľ, ešte stále sa vyskytuje aj taká prax, ktorá by mala byť už dávno zakázaná. Myslím tým nehoráznosť, s ktorou sa na Slovensku často stretávame – na bežnú cestnú komunikáciu husto frekventovanú automobilmi nielen osobnými ale dokonca aj nákladnými autami a veľkorozmernými kamiónmi sa „vycapia“ tabuľky akože toto je cyklotrasa. Pritom na tých cestách ide o život a neraz cyklisti aj na nepozorných vodičov doplatia zraneniami, ale často aj životmi. Hádam najsmutnejšie sa takto „preslávili“ takéto úseky v okolí Malých Karpát, či je to cesta západne od nich – Malacky – Senica, alebo východne od nich od Bratislavy po Trnavu a aj ďalej...
Najnovšie „potešila“ cyklistov Železničná spoločnosť Slovensko... Úplne v tichosti totiž prešlo nehorázne zvýšenie cien za prepravu bicyklov vo vlakoch z 1 eura na 1,50 eur, čo je „panečku“ zvýšenie ceny o rovných 50 percent! A čo zato ponúka tento prepravca? Napríklad na často využívanej trase Kúty – Trnava a opačne nie sú v predpotopných vlakových súpravách najčastejšie ani len miesta na odkladanie bicyklov a cestujúci ich alebo musí ručne držať celou cestou, alebo riskovať, že bicykel spadne, prípadne si na ňom iný cestujúci idúc okolo roztrhne gate.
Zase raz niekto na Slovensku dokázal, aká sme vyspelá spoločnosť a ako sa prispôsobujeme vyspelým krajinám... Tak na tomto úseku také Holandsko alebo aj Rakúsko nedobehneme ani vtedy, keby bežali – ako sa to svojho času o Japonsku a Československu (ale to bol ešte hlboký socializmus) vyjadril Julo Satinský – oproti nám... Takže milá Železničná spoločnosť Slovensko a. s., vrelo ďakujeme a vaše skvelé služby môžeme naozaj každému, ale najmä cyklistom, len vrelo odporúčať... Nech sa vám darí a naďalej si vylepšujte svoje hospodárske výsledky na úkor cykloturistov, ktorým ste takto „zodvihli“ životnú úroveň a prispeli k príjemným zážitkom z takých cyklovýletov, pri ktorých sú nútení použiť vaše spoje.