Pár poznámok k programovému vyhláseniu vlády

Počet zobrazení: 3556

Obsah a štruktúra:
 

- úplne prvá vec, ktorú si všimnete je, že ide o nezvyčajne dlhý dokument, 121 strán. Ok, možno preto, že obsahuje veľa detailov a záväzkov?

- Nie, neobsahuje. Celý ten dlhý dokument pokračuje v chorobe slovenskej politiky: nie je tam jediný záväzok niečoho jasného, merateľného, hmatateľného v živote občana: takto a takto sa zlepší prístup občanov k nejakej službe, vytvoríme schému, ktorá zamestná toľko a toľko napríklad mladých ľudí, alebo do výstavby sa dostane toľko a toľko nových nemocníc (a ak už sa o niečom konkrétnejšom hovorí, namiesto záväzku je tam klasické, bude sa podporovať projekt, bude sa presadzovať)

- dokumentu dominuje "zmeníme toľko a toľko zákonov!!" Znovu opakujem: v tejto krajine nebude dobre, pokiaľ sa za vrchol politickej efektivity a zodpovednosti bude pokladať legislatívna smršť. Zákon je niečo, čo sa prirodzene vkladá do cesty začínajúcej nejakými strategickými dokumentmi a končiacej konkrétnym výdobytkom, nie je to niečo samoúčelné.

- jedna vec, ktorá až bije pri čítaní dokumentu do očí: KAM ZMIZLI VŠETKY TIE GENIÁLNE PREDVOLEBNÉ PROGRAMY? Lebo väčšina programového vyhlásenia vlády sa číta ako dokument zostavený ľuďmi, ktorí práve teraz vstúpili do verejnej arény: takže sa podporí vypracovanie takej alebo onakej štúdie, vytvorí sa priestor na diskusiu... Akoby nikto doteraz nemal žiadne informácie.
- niektoré veci sú úplne nelogické: napr. sa zruší finančná podpora pre ženy, ktoré idú na interrupcie po štyridsiatke (teda tam kde je tehotenstvo najrizikovejšie).. to je ale ešte nič oproti tej hlúposti, ktorú mal Matovič aj vo svojom internetovom "referende" o tom, ako sa onkologický pacient musí dostať na operáciu do 14 dní od predpisu. Buď to vyvolá chaos (kde na svete to máte?) alebo, čo je pravdepodobnejšie, sa systém prispôsobí tak, že ten konečný predpis sa vždy formálne vypíše vtedy, keď už pacient aj tak pôjde na operáciu. Čiže to ničomu reálnemu nepomôže.

Jednoducho, programové vyhlásenie vlády by malo byť buď relatívne stručným dokumentom, ktorý stanovuje určité základné smerovanie v rôznych oblastiach, alebo súbor jasných záväzkov, čo vláda občanom dodá. Rôzne krajiny to robia rôzne. Podstatné je, že tie všeobecné alebo veľmi konkrétne záväzky sú medzitým rozpracované v špecifických dokumentoch. Ale pchať do programového vyhlásenie vlády hlava-nehlava odkazy na hocičo, čo niekomu napadne (zlepšíme situáciu škôlkárov, aj postihnutých školákov, aj normálnych školákov, aj talentovaných, aj tých v odbornom vzdelávaní, aj ...), načo je to vlastne užitočné?
 

Nebezpečenstvá:
 

- vláda sa, samozrejme, potrebuje tváriť ako veľmi antikorupčná (napriek tomu, kto okupuje niektoré ministerstvá ) a preto vyhlásenie obsahuje aj všelijaké "protikorupčné" opatrenia

- niektoré sú len bezzubé a zbytočné, ako napríklad zákon o lobingu. Neuškodí to, pokojne sa niečo v tomto zmysle môže prijať, ale všade na svete má zákon o lobingu jednu podstatnú funkciu: zakryť korupciu. Azda najskorumpovanejší parlament v západných krajinách, americký, má aj najpodrobnejší, najprepracovanejší systém pravidiel lobingu.

- potom sú tu opatrenia, ktoré potenciálne neškodia, ak sa dobre urobia tak môžu mať aj malý prínos, ale ak sa nezrealizujú dobre, tak budú skôr len ďalšou byrokratickou šikanou. Napríklad sprísnenie majetkových priznaní tak, že sa musia špecificky uvádzať aj prírastky majetku. Už teraz je pri majetkových priznaniach chaos, niekedy nie je jasné, kde čo uviesť. To sa môže ešte zhoršiť, takže v budúcnosti minister napríklad zabije pár dní, ktoré by mohol venovať práci, dohadovaním sa s príslušným orgánom, ako si predstavujú vyplnenie nejakej kolonky. Pritom, ako som už neraz uviedol, zaveďme napríklad poriadny systém majetkových daní a hneď sa poriadne stransparentní, kto, čo a za koľko vlastní. A nielen politik.

- potenciálne ale oveľa nebezpečnejšie je nadšenie programového vyhlásenia pre aktivitu NKÚ a ÚVO. Toto je niečo, čo vždy znie dobre novinárom a časti verejnosti, naopak, hocikto, kto reálne s vecami v štátnej správe pracuje, má z toho hrôzu. Už teraz má zvlášť ÚVO obrovské a niekedy dosť hmlisto definované kompetencie. Vedie to k hrozným veciam: projekty sa zdržia rok, dva, tri, ak si na to niekto v ÚVO zasadne. Obstarávania sa robia často úplne bizarným spôsobom, lebo napríklad každý vie, že najviac nepriestrelné na ÚVO je, ak obstarávate čisto na základe ceny, tak aj vec, kde je cena ten najmenej dôležitý parameter, obstarávate úplne krkolomne. Pritom často práve tie najnezmyselnejšie projekty sú papierovo najviac v poriadku. Videl som x projektov, ktoré obsahovo s ničím neprichádzajú, ale sú perfektne administratívne spracované. Na tomto si práve všelijaké banditské skupinky vyciciavajúce štát vedia dať záležať. A všelijakých kontrol je u nás tiež až-až. Potrebujeme ich menej, nie viac, už teraz je to na zbláznenie. Naopak, viac treba reálneho strategického riadenia. Inak mrhanie zdrojmi žiadne ÚVO ani NKÚ nevyrieši, tak, ako to nevyriešili doteraz a pritom majú dosť rozsiahle kompetencie.

- iné nebezpečenstvo sa skrýva v navrhovanej centralizácii prijímania do štátnej služby. Ak by sa toto dobre urobilo, tak to význam má. Ale ak to urobíte zle, narobíte zbytočné problémy (veď Dzurindova vláda takto už raz chvíľu experimentovala, potom rýchlo ustúpila).

- podobne nejasný prísľub zavedenia nejakej formy hmotnej zodpovednosti verejných funkcionárov. Toto má zmysel pre veľmi obmedzené situácie (napr. ak nejaký starosta alebo riaditeľ nejakého úradu uzavrie úplne zreteľne nevýhodnú zmluvu, o ktorej aj rozhoduje sám), ale v komplikovanom politickom rozhodovaní - teda tam, kde si Matovičovi voliči myslia, že toto niečo vyrieši - to význam nemá, ani to tak v podstate nikde na svete nefunguje.

- typicky populistický je návrh, aby vysokí policajní funkcionári pravidelne chodili na detektor lži. Ten v praxi vôbec nefunguje tak, ako vo filmoch, je to veľmi nespoľahlivá metóda. Istý význam má, ako jeden z psychologických prvkov previerky zamestnancov v bezpečnostných zložkách. Ale pri top funkcionároch to bude viesť k tomu, že časť nevhodných kandidátov to, áno, skutočne odfiltruje, ale pre zmenu potom zničí život človeku, ktorému polygraf (alebo človek, ktorý ho obsluhuje) "namerá" niečo, čo sa nezhoduje so skutočnosťou. A médiá a verejnosť ho zožerú.

* * *

Takto by sa dalo komentovať ešte dlho. Podstatné sú ale tie úvodné odstavce. Programové vyhlásenie vlády je zbytočne dlhý, vo väčšine nekonkrétny dokument. Len ilustruje, ako neprofesionálne sa u nás politika vlastne robí.

A načo toho nasekali na 121 strán, keď možno nebudú vládnuť ani rok?

(Status na FB, 19. 4. 2020)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984