Alkohol podľa zákona

Vodiči u nás budú môcť zrejme beztrestne šoférovať s alkoholom do 0,2 promile nameraných pri dychovej skúške. Návrh novely zákona, ktorý to má povoliť, schválila vláda v auguste. A podľa správ z tlače odobril tento zámer aj šéf Centra pre liečbu drogových závislostí.
Počet zobrazení: 1456

Vodiči u nás budú môcť zrejme beztrestne šoférovať s alkoholom do 0,2 promile nameraných pri dychovej skúške. Návrh novely zákona, ktorý to má povoliť, schválila vláda v auguste. A podľa správ z tlače odobril tento zámer aj šéf Centra pre liečbu drogových závislostí. Tolerovaná hranica totiž podľa neho významne neovplyvní schopnosť vodičov riadiť motorové vozidlo. Navyše podľa neho nie je účelom, aby vodiči mohli piť tesne pred jazdou alebo počas nej, ale aby nesankcionovali tých, čo alkohol nepili; pretože podľa odborníkov možno nafúkať aj po nealkoholickom pive, požití liekov, zjedení niektorých potravín či použití ústnej vody. Ak zákon schvália, čo je vzhľadom na praktiky viacerých slovenských poslancov sadajúcich si za volant aj s vysoko netolerovaným množstvom alkoholu v krvi takmer zaručené, vodičov by od budúceho roka nestíhali možno ani po vypití malého piva. Napokon, tých, ktorým v dychu namerajú do 0,3 promile alkoholu, nepokutujú podľa medializovaných údajov ani teraz, takže zákon je vlastne pokrokom... Keďže alkohol je na Slovensku ikona, podľa ktorej sa meria minimálne chlapskosť a poriadne „sťatie“ (mimochodom, ten výraz o účinkoch alkoholu na človeka hovorí možno viac ako učené štúdie) sa pokladá priam za hrdinstvo, bolo by zbytočné voči zákonu namietať. Namiesto toho pár faktov. U vodičov, ktorí sa napili štyri hodiny pred jazdou, sa riziko smrti pri prípadnom úraze zvýšilo takto: ak požili 12 g alkoholu (asi pol litra 10° piva) riziko smrti sa zvýšilo 3,4x, ak 24 g alkoholu, 6,5x, 36 až 48 g alkoholu zvýšilo riziko smrti 20,1x, 60 až 72 g alkoholu 25,5x a dávka 84 až 132 g alkoholu až zvýšila riziko smrti až 47,3x. Navyše – vodiči havarujúci pod vplyvom alkoholu havarovali v porovnaní s tými, čo mali nehodu z iných dôvodov častejšie, zomierali krátko po nehode alebo boli vážnejšie zranení. Vysvetľuje sa to biologicky (vyššie riziko ťažkého krvácania) i psychologicky (robili hrubšie chyby, jazdili prirýchlo, bez pásov či prilby, v okamihu nehody sa vzhľadom na spomalené reakcie horšie chránili). Nehovoriac o tom, že schopnosť šoférovať zhoršuje podľa tohto výskumu aj opica po vytriezvení. Je fakt, že z 33 európskych štátov netoleruje alkohol za volantom len osem a Slovinsko ho netoleruje len vodičom z povolania. A je takmer fakt, že netolerovanie alkoholu u vodičov za volantom bude od januára 2009 minulosťou aj v SR. Len sa nevie, koľko ľudí (a čí to budú blízki) bude musieť alkohol za volantom zabiť, aby sa jeho tolerovanie u vodičov nepokladalo za pokrok.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984