Ťahanie k myšlienkam

Ak hocikedy a hoci aj len náhodou vojdete do Galérie mesta Bratislavy v jednom z Pálffyho či v Mirbachovom paláci, neoľutujete. Premyslená dramaturgia výstav mimoriadnych diel a zaujímavé výstavy či projekty už roky zaručujú mimoriadne zážitky.
Počet zobrazení: 1583
5108_16_Kren_Idiom_opening_zdroj_www.matejkren.cz-m.jpg

Ak hocikedy a hoci aj len náhodou vojdete do Galérie mesta Bratislavy v jednom z Pálffyho či v Mirbachovom paláci, neoľutujete. Premyslená dramaturgia výstav mimoriadnych diel a zaujímavé výstavy či projekty už roky zaručujú mimoriadne zážitky. Okrem unikátneho Tintorettovho obrazu Kristus a cudzoložnica je to najnovšie napríklad výstava projektov umelca Mateja Kréna Introspektíva, ktorú ako pokračovanie umeleckého projektu realizuje spoločnosť Henkel Slovensko. Podľa sprievodného slova k výstave je z hľadiska financovania a realizácie najnáročnejšia v doterajšej histórii Galérie mesta Bratislavy. V istom zmysle je náročná aj jej prehliadka. Návštevník, ktorý sa najprv zbežne pristaví pri nonstop bežiacej videoprodukcii s Krénovými dielami a jeho komentárom, vzápätí vojde do prítmia, kde sa ho ujme sprievodkyňa a vedie ho – stále v prítmí, k uličke z kníh. A ubezpečuje, že o chvíľu sa rozsvieti. A to sa už ocitne uprostred valca z kníh a kníh a kníh – a zrkadiel, kde sa cíti ako zavisnutý vo vzduchu. Vplával do sveta, o ktorom už možno zabudol, že existuje. Svetlo zhasne a pocit, že je mimo bežnosti sa umocní. Scanner. V„uličke“, ktorú tvoria tri inak úplne prázdne miestnosti paláca, je úplná tma a ďalej človeka vedie iba modrasté svetlo sklených hranolov, v ktorých je zatavené kompletné druhé vydanie Dejín umenia. Knihy. A potom kruhová záhrada plná kameňov – z papiera. Z kníh. Každý z jednej a ich názvy, autorov aj situovanie návštevník nájde na laptopovej projekcii. Záhrada vznikla v rokoch 1995 – 1996, ale na Slovensku je vystavená prvý raz. Dejiny umenia, olejomaľba Kužeľ aj monumentálna inštalácia z kníh Scanner a projekt Okno (tónického priestoru) adaptované pre daný priestor, v ktorom ustavične víri nadrobno potrhaný papier z – kníh, majú v Mirbachu svoju premiéru. Zážitok umocňuje autorovo sprievodné slovo, ktoré si možno vypočuť pred výstavným priestorom akoby na rozlúčku. Alebo na privítanie. Pretože po skončení projekcie sa človeku žiada vrátiť späť. Svet kníh a z kníh je príjemnejší ako všetko, čo sa deje za ich stránkami – vonku. Tiež som sa zdvihla a vrátila sa pozrieť si diela tohto rodáka z Trenčína (*1958) znova. Aj so spomienkou na iné jeho dielo, ktoré po skončení výstavy nechal v bratislavskom Pálffyho paláci na Panskej ulici ako dar. Pasáž z kníh a zrkadiel, rovnako fascinujúca a unášajúca návštevníka do sveta otvoreného myšlienkam. O Matejovi Krénovi sa možno dočítať, že pozornosť púta „vyhraneným prístupom k soche, objektu, inštalácii, kresbe, grafike, maľbe, akčnému meniu, filmu, hudbe, zvuku a slovu“. A ešte, že „pre jeho tvorbu je charakteristické hľadanie obsahovej komplexnosti vyjadrené lapidárnou a zrozumiteľnou rečou“. Po absolvovaní Strednej školy umeleckého priemyslu v Bratislave pokračoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Akadémii výtvarných umení v Prahe. V absolventskom ročníku získal na Medzinárodnej výstave študentov v japonskom Kobe Honor Award (1985). Za animovaný film That´s a movie (1986 – 1989 ), uvedený na festivaloch v Berlíne, Paríži, Trenčianskych Tepliciach, získal na festivale v španielskej Huesce hlavnú cenu Danzate del Oro (1991) – za výtvarné stvárnenie. Do roku 1989 sa zúčastnil mnohých výstav na neoficiálnej výtvarnej scéne neprispôsobujúcej sa vkusu obdobia normalizácie. Sprievodný text uvádza najmä výstavu Suterén (1989). Po novembri ´89 sa podieľal na transformácii Vysokej školy výtvarných umení, kde krátko pôsobil aj ako pedagóg. Takisto ako v Bratislave natrvalo umiestnil Pasáž, umiestnil v roku 1998, tiež natrvalo, dielo Idiom, za ktoré získal na Bienále súčasného umenia v Săo Paolo (1994) Cenu kritiky a Cenu diváka. vo vestibule Mestskej knižnice v Prahe a jeho knižná rotunda Gravity mixer sa stala súčasťou expozície Českého pavilónu na EXPO 2000 v Hannoveri. Získal aj hlavnú cenu v celosvetovej výtvarnej súťaži Promotion of the Arts organizovanej UNESCO v Paríži (1995), americká nadácia Pollock-Krasner mu udelila tvorivé štipendium a za úspešnú reprezentáciu slovenského umenia v zahraničí prevzal ocenenie ministra kultúry SR. V roku 2004 sa stal držiteľom slovenského výročného ocenenia za umenie – Ceny Tatrabanky. Matej Krén momentálne žije a tvorí v Prahe. A v Bratislave môžete jeho najnovšiu výstavu vidieť do 8. marca 2009.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984