Kapitalizmus - Ako ľavica prišla o argument

*"Teraz sa zdá, že primárnym politickým dopadom ekonomickej krízy nebol vzostup radikálnej ľavice, ale rasového populizmu, väčších vojen, väčšej chudoby v najchudobnejších krajinách Tretieho sveta, a rozširovania sa rozdielov medzi bohatými a chudobnými. Pretože všetky takéto krízy otrasú spokojnosťou ľudí a primäjú ich pýtať sa po základoch svojich životov, prvou spontánnou reakciou nie je revolúcia, ale panika, ktorá vedie k návratu k základným potrebám: jedlu a úkrytu."*
Počet zobrazení: 1525

Mohlo by sa zdať, že kríza, ktorú privodil pažravý, neregulovaný kapitalizmus by zmenila zopár názorov na základný charakter globálnej ekonomiky.

To je ale mylné. Je pravdou, že v dnešnom svete nechýba antikapitalistické cítenie, obzvlášť keď kríza, ktorú spôsobili najhoršie systémové rozdiely, pokračuje v pustošení globálnej ekonomiky. Ak môžeme zaznamenať niečo dôležité, tak je to, že sme svedkami prebytku kritík hrôz kapitalizmu: Knihy, novinové zistenia, a TV noviny sa hemžia správami o firmách bezohľadne znečisťujúcich prostredie, skorumpovaných bankároch, ktorí naďalej dostávajú tučné bonusy, zatiaľ čo sú ich banky zachraňované peniazmi daňových poplatníkov, a robotárňach, v ktorých pracujú deti cezčas.

Avšak, bez ohľadu na to, ako zlé sú tieto zneužitia, či ako veľmi indikujú väčšie, systémovejšie zlyhanie, jestvuje tu obmedzenie pre to, ako ďaleko tieto kritiky zachádzajú. Cieľom je vždy demokratizácia kapitalizmu v mene boja s týmito extrémami a rozšírenie demokratickej kontroly nad ekonomikou prostredníctvom tlaku väčšieho mediálneho dohľadu, parlamentných prieskumov, prísnejších zákonov, a poctivého policajného vyšetrovania. To, čo sa nikdy nespochybňuje, je buržoázny právny štát, na ktorom závisí moderný kapitalizmus. Ten ostáva posvätnou kravou, ktorej sa dokonca ani tí najradikálnejší kritici z Occupy Wall Street a World Social Forum a podobní neopovažujú dotknúť.

Potom niet divu, že optimistické ľavicové očakávania, že prebiehajúca kríza bude chvíľou vytriezvenia –zobudením sa zo sna- sa ukázali byť nebezpečne krátkozrakými. Rok 2011 bol istotne rokom nebezpečného snenia, návratu radikálnej emancipatórnej politiky po celom svete. Rok na to je každý deň novým dôkazom toho, ako krehké a nekonzistentné toto prebudenie naozaj bolo. Entuziazmus Arabskej jari bol pošpinený kompromismi a náboženským fundamentalizmom; Occupy stráca na sile do takej miery, že policajné vypratanie newyorského Zuccotti parku sa dokonca zdalo ako prestrojené požehnanie. Po celom svete je príbeh rovnaký: nepálski maoisti boli pravdepodobne vymanévrovaní reakčnými kráľovskými silami; Venezuelský „Bolivarský“ experiment stále viac a viac upadá do caudillovsky poháňaného populizmu; a dokonca ten najnádejnejší náznak, grécke hnutie proti škrtom stratilo silu po volebnej porážke ľavicovej strany Syriza.

Teraz sa zdá, že primárnym politickým dopadom ekonomickej krízy nebol vzostup radikálnej ľavice, ale rasového populizmu, väčších vojen, väčšej chudoby v najchudobnejších krajinách Tretieho sveta, a rozširovania sa rozdielov medzi bohatými a chudobnými. Pretože všetky takéto krízy otrasú spokojnosťou ľudí a primäjú ich pýtať sa po základoch svojich životov, prvou spontánnou reakciou nie je revolúcia, ale panika, ktorá vedie k návratu k základným potrebám: jedlu a úkrytu. Podstatné premisy vládnucej ideológie nie sú spochybnené. Sú presadzované dokonca vehementnejšie.

Môžeme už vskutku sledovať podmienky pre ďalšiu radikalizáciu kapitalizmu? Nemecký filozof Peter Sloterdijk mi raz povedal, že ak jestvuje nejaká žijúca osoba, ktorej budú o sto rokov stavať pamätníky, je to Lee Kuan Yew, singapurský líder, ktorý spravil viac ako ktokoľvek iný pre propagáciu a realizáciu sňatku kapitalizmu a autoritárstva – dohodu, ktorú eufemisticky označuje ako „ázijské hodnoty“. Vírus tohto autoritárskeho kapitalizmu sa pomaly ale isto šíri po planéte, nikde tak silno ako v Číne.

Čeliac dnešnej explózii kapitalizmu v Číne sa analytici často pýtajú, kedy sa ako „prirodzený“ sprievodný znak kapitalizmu presadí politická demokracia. No, čo ak tá sľúbená demokratizácia nikdy nedorazí? Čo ak autoritársky kapitalizmus nie je zastavením na ceste k ďalšej demokratizácii, ale konečným stavom, ku ktorému smeruje zvyšok sveta?

Lev Trockij raz charakterizoval cárske Rusko ako „zlovestnú kombináciu ázijského biča a európskej burzy cenných papierov,“ no tento opis sa dokonca lepšie hodí na dnešnú Čínu. V čínskom opakovaní sa kombinácia môže ukázať ako stabilnejšia než demokratický kapitalistický model, ktorý sme považovali za prirodzený.

Hlavnou obeťou prebiehajúcej krízy tak nie je kapitalizmus, ktorý sa zrejme vyvíja do ešte prenikavejšej a zhubnejšej formy, ale demokracia – nespomínajúc ľavicu, ktorej neschopnosť ponúknuť životaschopnú globálnu alternatívu sa opäť ukázala všetkým. Bola to ľavica, ktorá bola v podstate prichytená so spadnutými nohavicami. Je to takmer tak, akoby táto kríza mala ukázať, že jediným riešením na zlyhanie kapitalizmu je viac kapitalizmu.


[ Zdroj: http://www.foreignpolicy.com/articles/2012/10/08/capitalism ]

Vyšlo na http://nezavisli.blogspot.sk/2012/10/kapitalizmus.html

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
18. október 2012, 07:33
Celkom sa trafil. Som zvedavy na reakcie...
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
18. október 2012, 08:41
Je to takmer tak, akoby táto kríza mala ukázať, že jediným riešením na zlyhanie kapitalizmu je viac kapitalizmu. Dovoľujem si, prepáčte, ku tomuto Žižekovmu záveru jeho článku niečo odcitovať. "Keby bol svätý Sancho [Max Stirner - pozn.] na chvíľu odložil bežné myšlienky právnikov a politikov o súkromnom vlastníctve i námietky proti nemu, keby toto súkromné vlastníctvo bol poňal v jeho empirickej existencii, v jeho spojitosti s výrobnými silami indivíduí, bola by sa načisto rozplynula celá jeho šalamúnska múdrosť, ktorou nás teraz bude zabávať. Potom ?by? mu ťažko bolo mohlo uniknúť (hoci je ako Habakuk [biblický prorok - pozn., capable de tout] - všetkého schopný), že súkromné vlastníctvo je forma styku, ktorú nemožno zvrhnúť, ktorú nemožno postrádať pre produkciu bezprostredného materiálneho života, kým nebudú vytvorené výrobné sily, pre ktoré sa súkromné vlastníctvo stane okovami." Takýto názor na historickú úlohu súkromného vlastníctva vo výviovej línii ľudstva, teda úlohy kapitalizmu, ako sme si zvykli vec nazývať skrátene, napísali dvaja priatelia, Karol Marx a Fridrich Engels v knihe, ktorú "ponechali hlodavej kritike myší", - v Nemeckej ideológii. Mne sa už iba ponúka prirovnanie: Jablko musí dozrieť, aby bolo chutné. Ak ho človek neoberie a nechá na strome jeho osudu, odpadne a zhnije. Avšak tým prispeje k rozmnoženiu humusu, živného prostredia pre nové rastliny, možno aj pre jabloň. Otrokárske zriadenie muselo "zhniť" vlastnými silami, aby uvoľnilo priestor pre nové - pre feudalizmus. Aj ten išiel podobnou cestou a tak aj zišiel zo sveta. Môže byť cesta kapitalizmu iná?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. október 2012, 10:02
Nuz mohli by sme jablko nasekat do kompostu a tak pomoct pri jeho rozklade ciste preto, aby sa nenakazili ostatne jablka na strome...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. október 2012, 10:13
Nuž predovšetkým ľavica aktuálne nemá politický subjekt. Stredná trieda je konzumentsky orientovaná maloburžoázia snívajúce večne nenaplnené sny o celebritách a vlastnom preniknutí do "sveta bohatých", proletariát pauperizovali a deklasovali na lacno kupované volebné hlasy (za pivo a guľáš). Takže nad čím/kým to ten Žížek plače? Moderná ľavica je o poskytovaní odpovedí na permanentné frustrácie a podvody pravice. Politickým cieľom ľavice je prispievať k rozumnému rozhodovaniu o dôležitých/strategických existenčných rozhodnutiach. To, čo Žížek vyčíta ľavici, je len plakaním nad úbohou bezradnosťou pravice. Tá môže so svojím projektom na transformáciu civilizácie na kastový systém uspieť, jej "prvá" cena je však odporným paškvilom na konci zúfaleho strácania humanizmu a návrat do džungle plnej predátorov s plnými bruchami a vystrašenou zverinou na nižších stupňoch potravinového reťazca: Congratulations, bastards!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. október 2012, 10:16
tak sa snažíte povedať, že aj kapitalizmus musí dozrieť na svoje odhnitie. Pokiaľ sa to nestane, nemá zmysel sa snažiť o jeho odstránenie. Nie je to tak.

Kapitalizmus ako hybná sila dejín skončil už v r. 1928. Hovorí o tom aj M. Keynes, keď už v r. 1926 v práci The End Laissez-Faire hovorí o konci klasického kapitalizmu. A praticky to potvrdila Veľká hospodárska kríza.
Aj ekonómovia, napr. Samuelson aj vo svojej učebnici nevdojak delí dejiny na epochu kapitalizmu (do r. 1928, resp. 1929) a epochu socializmu, keď porovnáva ich produktívnosť.
Existuje tiež teoretický model,ktorý to dokladá.

V tomto príspevku však chcem zdôrazniť niečo iné. Vo vývoji celkom vymierajú iba niektoré druhy. Nemôžem to stopercentne tvrdiť, ale zdá sa, že tie, ktoré predstavujú prvé, druhé vývojové štádium systému (napr. pre nevoľnícky systém sú to despocie a otrokárstvo, pre kapitalizmus absolutizmus a klasický kapitalizmus, pre socializmus DP a klasický socializmus). Klasická podoba systému odumrie, ale systém môže ďalej existovať v evolučne vzniknutej, nastavenej podobe. Prvobytný systém tu existuje naďalej v Polynézanoch, Indiánoch, Rómoch, ap., nevoľnícky systém naďalej existuje vo súčasnej podobe feudalizmu, kapitalizmus naďalej existuje v pozmenenej podobe regulovaného, sociálne orientovaného kapitalizmu, socializmus tu naďalej existuje v podobe čínskej podoby socializmu. A prežívanie predošlých foriem vývoja pozorujeme aj v prírode, neexistuje tu iba posledná vývojová podoba, ale vedľa seba pozorujeme prakticky všetky vývojové podoby. Len nepredstavujú vrchol vývoja, hlavnú vývojovú líniu, ale už len bočné línie vývoja.

Takže predpoklad, že kapitalizmus ešte nedozrel na odhnitie a treba čakať, pokiaľ k tomu dozreje, nemá opodstatnenie.

Zároveň vo vývoji evolučne vzniknutej nástavbe systému spočívajú niektoré riziká. Pokiaľ sa systém prestane vyvíjať, ekonomicky rást, stabilizuje sa na určitej úrovni, môže bez otrasov prežívať tisíce, milióny rokov. Napr. Polynézania tak prežívajú vo svojom raji.
V niektorých prípadoch sa vyvinie do polohy parazita. Kedy nie je schopný prežívať samostatne ďalej, ale parazituje na novom systéme. Ako príklad možno uviesť vírus. Je to praticky chemická forma, ktorá len prebrala niektoré črty živej formy. Nie je schopný samostatnej existencie, musí parazitovať na živote.
Sčasti takúto podobu prebral aj západný kapitalizmus v podobe kolonializmu, ale len sčasti. Parazituje na civilizácii, ale zároveň je ešte schopný aj samostatnej existencie.
Takýto systém sa chce aj naďalej vyvíjať, k tomu však potrebuje aj vonkajšie zdroje, jeho vnútorné mu na vývoj už nestačia. Od krízy klasického kapitalizmu začínajúcou rokom 1848 je bytostne závislý na koloniálnych zdrojoch. Vtedy je schopný existovať v demokratickej a sociálne prijateľnej podobe. Ak sa mu však zdrojov nedostáva, ako sa to stalo Nemecku, kapitalizmus zmení svoju podobu na reakčnú, odhodí demokratickú podobu a prijíma podobu fašizmu. Aby jednak zabránil revolučnej kvalitatívnej zmene na socializmus, aby zároveň mobilizoval vnútorné zdroje na vyzbrojenie a boj o zdroje, kolónie. Obe svetové vojny boli vojnami o prerozdelenie kolónií a ich zdrojov.

Presne o tomto nebezpečí hovorí aj Slavoj Žížek. Keď systému a ľuďom už nepôjde o žiadne ideály, ale iba o boj o zdroje, o naplnenie žalúdka. Keď sa masy zmenia na poslušný nástroj fašizmu.

Jednou z podmienok, ktorá je k tomu potrebná, je aj absencia pozitívneho programu, pozitívnych ideálov a koncepcií, za ktorými by ľudia mohli ísť. Samotná kritika kapitalizmu (jeho demokratickej podoby) takým pozitívnym programom určite nie je.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. október 2012, 10:27
upozorňuje na to, že by sme mali prejsť od bezduchej kritiky k utváraniu pozitívnych programov.
Ako sme sa už zhodli, moderný ľavicový subjekt mimo pozitívneho progrmu nemôže vzniknúť.

Pritom zrejme pozitivne rozpracovávané koncepcie existujú, ale ako si sám hovoril, zatiaľ ľavicu predstavujú skôr izolované ľavicové osobnosti, nie ľavicové hnutie ako celok. Ktoré svoje koncepcie zatiaľ nedokážu presadiť, prezentovať.

Za analýzu stojí, prečo. Napr. naša predošlá diskusia skončila na tom, že Imrich Juhár zahlásil, že sme sa odchýlili od zámeru diskusie, teda kritiky EÚ za jej zločiny. Teda znovu len kritiky, hoci my sme sa snažili postúpiť aj ďalej k hľadaniu riešení. To však už bolo považované za odklon od témy diskusie.

Zrejme sa pravici podarilo dosiahnuť jedno: v ľavicovom hnutí pôsobí odpor voči organizovanosti, systémovosti, koncepčnosti, ako na to upozornil aj Ľuboš Blaha. Skôr sa presadzujú anarchoľavičiarske, nesystémové postoje, ktoré však nie sú schopné priniesť reálne riešenia.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
18. október 2012, 11:42
To sú dve smutnosti (zosmutňujúce skutočnosti) vo vývoji ľudského spoločenstva: jednak že sa tu stále držia pozostatky a splodiny hniloby starého (všimnite si, ako za zachovanie toho starého bojujú v parlamente niektorí poslanci, je to prejav ich osobného "materiálneho" záujmu, napriek veľkým rečiam o duchovne), a jednak, že máme veľké ťažkosti a mnoho nedorzumenia pri snahách o vypracovanie pozitívneho programu. Úvahy na túto tému potešia aj moje starecké srdce.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. október 2012, 13:32
"v ľavicovom hnutí pôsobí odpor voči organizovanosti, systémovosti, koncepčnosti, ako na to upozornil aj Ľuboš Blaha. Skôr sa presadzujú anarchoľavičiarske, nesystémové postoje, ktoré však nie sú schopné priniesť reálne riešenia." Milan Antal

******************

Milan dokokola tu trepete tie vaše ahistorické kraviny, ktoré nemajú ani hlavu ani pätu!!! A už vonkoncom ani náznak koncepčnosti!

Jedine ľavicoví anarchisti a kresťanskí socialisti v súčasnej dobe predstavujú aspoň nejakú alternatívu!

Blaha sa v posledných dvoch článkoch prezentoval ako oportunistický eurohujer a stratil u radikálnej ľavice legitimitu ako ľavicovej osobnosti!!!

Komunisti sa deklasovali na triedu oportunistov, ktorí sa spoja s kýmkoľvek, len, aby sa dostali k ohlodanému koštiaľu! Nakoniec voľby v ČR kde komunisti dosiahli celkom slušný výsledok tiež o tom svedčia! Neexistuje žiadna jednotá línia ľavice, či náznak principiálnosti komunistov a sociálnej demokracie!

Skôr veľká rivalita o tohoho istého ľavicového voliča a vzájomné animozity čelných predstaviteľov dovolím si tvrdiť antagonistických ľavicových strán! (napr. ČSSD a KSČM)

Radšej pôjdu do koalície s KDÚČSL, alebo starostami, hoci by mohli vytvoriť spolu ľavicovú koalíciu.

U nás by to dopadlo ešte horšie. Smer by s KSS (a opačne) nikdy nešiel do koalície!

Takže komunistov ako padlé jablka treba nechať "vyhniť na kompost", lebo neponúkajú absolútne žiadnu alternatívu pre námezdných pracujúcich, rovnako ako Smer buržoázna demokracia!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. október 2012, 14:40
Čo je to za slovník, ktorý používate ? Myslíte si, že ste na trhu ? Tam sa zvyknú "trepať kraviny". Ak s niekoho názorom nesúhlasíte, nemusíte ho arogantne zhadzovať. Kto Vám dal na to právo?! Svojou aroganciou rozbíjate všetky diskusie. Ak ste si nevšimli, nikto nepoužíva slovník podobný Vášmu. Stačí ak budete oponovať na úrovni.
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
18. október 2012, 17:05
Páni a dámy od inteligencie, to je dobré, to je ale čudné, že sa vyhovárate na mňa člena KSS pôvodom robotníka, ktorý v socializme nepísal, neučil, nemal tým vplyv.... Si myslím, že fantáziu nemáte, preto neprekročíte svoje myšlienky, čo ale nie je vôbec jednoduché dokazuje svet generálnych stávok. Mám logickú pomôcku registrovanú úradom SR, je to rovnomenný trojuholník a ním počítam, to je moja fantázia s kníh Lenina, Engelsa a Marxa. Z ktorých strán? Marx popisuje tovar a trojuholník po piatich stranách. Engels o prírode a trojuholník písaného do kruhu. Lenin píše o dialektike alfa, beta, gama. To je problém, ak vedenie, súdenie, logika nie je dialektika. Vymýšľate slová a obsah slov nedokážete definovať lepšie ako Marx, ale jeho slová nechcete, to je tá logická chyba súčasnosti vo vás. Pletiete si reformnú liberálnu ľavicu a revolučný marxizmus. Prečo sa ako člen KSS nepresadím myslením v KSS, nuž to musím poraziť vašu logiku v KSS, teda vy tu v diskusii spolupracujete logicky s funkcionármi vo vnútri KSS, aby tak ako vy ani KSS nemala politické riešenia odvodené od revolučného marxizmu, aby sa KSS nestala stranou, ktorá má úplnú predstavu o tom, čo vyjadrujú slová budúca sociálna revolúcia . Už som vam dal smerovanie, kde môžete získať texty, ktoré máte zhodiť, pochváliť, ale vy ich nechcete čitať. Ja osobne sa bez vás zaobídem, ale naše deti sa bez nás nezaobídu, čí ma chcete, nechcete, generačne to súhlasí. Trocha námahy, povrchne prečítať 45 strán + 20 + 18, a nie ste ochotní. A ja si myslím, že viem prečo, lebo je to KSS, lenže to presne zodpovedá záujmu funkcinárov KSS, ktorí sú proti mne, od vas čerpajú argumenty proti mne. Nečítate vy, nebudú čitať oni, lebo ak vy nemáte riešenia pre KSS, ja ho mať nemôžem, to nedopustia, aby som ich mal. Nevadí, si idem aj ďalej sám.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 01:32
Ďakujem. Ja som sa to tej pani snažila naznačiť trochu prekvapujúco, čiže mierne. A bezvýsledne. Ale neočakávala som ani nič viac... Na všetko je potrebná, najskôr, vlastná vôľa a ochota.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 02:37
Začnem od začiatku: od výhrady MA voči IJ a poznámke o "bezduchosti" kritiky. Tvrdím, práve naopak, kompetentná a kvalifikovaná kritika je na začiatku každého rozumného programu. Preto napríklad nástojím nielen na kritike vulgárno-liberálneho kapitalizmu ale volám po nahradení antikomunistického odmietania reálneho socializmu k jeho serióznej kritike! ( Naviac, ma kritika aktuálneho kapitalizmu zaujíma iba okrajovo, je nereformovateľný, antidemokratický, stal sa korporátnym globálnym fašizmom ovládanýcm finančnou oligarchiou). Včera som v jednej "živej" - inak nezaujímavej diskusii - zaznamenal významný fakt: Leninovi boľševici nevyhrali ( v r.1917) na základe prepracovaného socialistického politického programu, ale s jednoduchými riešeniami problémov hlbokej krízy systému . Mier a pôdu! Iste môžeme premýšľať najkrkolomnejšie alternatívne koncepty ( a štiepiť svoje sily vo vzájomných prestrelkách). Verejnosť však po nás bude chcieť iné: zrozumiteľnú, jasnú a jednoduchú odpoveď na hrôzy globálneho kapitalizmu. Preto si dovolím tvrdiť, že formulovanie a presadzovanie konkrétneho programu je alebo reformným snívaním o kapitalizme "s ľudskou tvárou" alebo oportúnnym pokusom uspieť v jeho politickom systéme ( rád prenechávam túto syzifovskú prácu socdem, aj so živnosťou, ktorú si na nej zriadili/zradili). Pre alternatívne systémy má zmysel kritika pomerov a diskusia o programových zásadách, nie o "programe". Okrem toho, že program musí rešpektovať konkrétnu situáciu, priestor a čas ( a aktuálne niet pre úspešný ľavicový program politicky vhodná situácia), formulovanie "generálneho" programu rozoštváva, utápa sily v neplodných ( a zbytočných polemikách). Súhlasím, že treba organizovanú činnosť, že je potrebné veľké úsilie a mnoho energie pre aktuálny existenčný zápas: to znamená neplýtvať s ňou, nevytvárať zbytočné konfrontácie, neostrakizovať, ale budovať personálne väzby a inventarizovať princípy sociálneho humanizmu ( tento pojem som začal používať ako účelovú náhradu po prevrate,pri obnovovaní komunistického hnutia, keď boli obavy z perzekúcie za používanie pojmu komunizmus...) Nemienim brať tantiémy z tohto pojmu, nech si ho každý volá ako chce: potrebujeme nosnú civilizačnú paradygmu, využívajúcu druhové prednosti eliminujúcu slepú cestu socializácie druhu hierarchického systému,určeného schopnosťou vytvárať bezohľadný zisk.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 03:40
Utopii, či iných ľavicových médiách prebohato. A ja si ju rád prečítam, napr. kvalifikovanú kritiku podával aj E. Chmelár. Lenže samotnej kritiky sa kapitál nezľakne, dokonca ho robí hluchým, prispieva k jeho akože demokratickému, otvorenému charakteru. Veď každý si môže kritizovať, koľko len chce, znejú argumenty pravice.

Samotná kritika bez pozitívneho programu zároveň môže mať jeden negatívny účinok. Demokratický, sociálne orientovaný kapitalizmus kritizujú aj pravicoví radikáli. A kľudne môžu preberať argumenty ľavicovej kritiky. Samotná kritika demokratického kapitalizmu teda môže viesť k jeho premene na autoritársku podobu, fašizmus.

Je jedno,či to nazveme program, alebo programové zásady. Práve tvorba programových zásad môže byť ešte náročnejšia.

Netvrdil by som, že za uchopením moci boľševikmi nestál program. Marxizmus sám osebe predstavoval teoretický program, Lenin ho len pretavil do jednoduchých hesiel. Ale práve nedostatočné rozpracovanie programu robilo aj boľševikom problémy a museli experimentovať, najprv s vojnovým komunizmom, potom s NEP-om, ale ani sa neukázal dlhodobo udržateľným.
Pretože socializmus (a ďalšie vývojové stupne) sú vedou a nedostatok vedeckých poznatkov vždy viedol k ťažkostiam.

Keby bol dostatok vedeckých poznatkov, tak komunisti by sa boli pripravili na zlomové, krizové situácie r. 1988-1989 a previedli radikálne reformy. Tieto roky sú historicky zhodné s rokmi 1848-1849, kedy aj kapitalizmus musel previesť radikálne buržoázno-demokratické premeny.
Bez poznatkov však málokto čakal radikálny zlom v r. 1989, ani antikomunisti.

Kritizovať dnes kapitalizmus a nemať zároveň svoj program sa rovná asi tak tomu, ako keď budeme kritizovať feudalizmus v niektorých krajinách, či Polynézanov za ich zaostalý spôsob života.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 04:05
Kto Vám dal na to právo?! Svojou aroganciou rozbíjate všetky diskusie. Ak ste si nevšimli, nikto nepoužíva slovník podobný Vášmu. Stačí ak budete oponovať na úrovni. T.Szabová

**********************

Vážená!!! Kto vám dal právo mňa poučoivať a nado mňa sa vyvyšovať? Kto vlastne ste, keď si takéto právo uzurpujete?

Ak Milan Antal dookola vypisuje tie isté nezmysly viac ako rok, tak nemá zmysel mu ich vyvracať!Ak ma bude niekto presviedčať, že 1 + 1 = 3 tak mu napíšem, že je matematický nezmysel)!

Ak to bude písať dookola, tak mu napíšem aby prestal dookola vypisovať tie matematické kraviny, lebo ma to irituje!!!!!

Ak Milan Antal vypisuje historické nezmysly viac ako rok, tak mu napíšem, aby prestal dookola vypisovať tie ahistorické kraviny!

Neviem, čo vám je na elementárnych veciach nepochopiteľné??? Alebo vy dokonca týmto Antalovým nezmyslom veríte?

Alebo ma azda chcete presviedčať, že 1 + 1 = 3? Najmä ak sa vám to hodí?

Ľavica je v premanentnej kríze a my sa tu bavíme o úplných Antalových idiotinách, ktoré v absolútne nemajú logický ani historický základ a v žiadnom prípade nepomôžu zlepšeniu postavenia námezdných vykorisťovaných pracujúcich! Ani neumožnia tieto ekonomické nezmysly zamestnať pol milióna nezamestnaných a vysťahovalcov za prácou do zahraničia!

Tak o čom sa tu vlastné bavíme, či skôr pri čom strácame drahocenný čas?

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 04:16
Trocha námahy, povrchne prečítať 45 strán + 20 + 18, a nie ste ochotní. A ja si myslím, že viem prečo, lebo je to KSS, lenže to presne zodpovedá záujmu funkcinárov KSS, ktorí sú proti mne, od vas čerpajú argumenty proti mne. Nečítate vy, nebudú čitať oni, lebo ak vy nemáte riešenia pre KSS, ja ho mať nemôžem, to nedopustia, aby som ich mal. Nevadí, si idem aj ďalej sám. Jozef Gazarek

****************************

Pán Gazarek, možno niekedy strácame prehľad o vašich diskusných príspevkoch, kde čo uvediete. Môže dať linky ešte raz na tie stránky kde si uvedené texty môžeme prečítať?

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 04:57
"...volám po nahradení antikomunistického odmietania reálneho socializmu k jeho serióznej kritike! ( Naviac, ma kritika aktuálneho kapitalizmu zaujíma iba okrajovo, je nereformovateľný, antidemokratický, stal sa korporátnym globálnym fašizmom ovládanýcm finančnou oligarchiou). Včera som v jednej "živej" - inak nezaujímavej diskusii - zaznamenal významný fakt: Leninovi boľševici nevyhrali (v r.1917) na základe prepracovaného socialistického politického programu, ale s jednoduchými riešeniami problémov hlbokej krízy systému . Mier a pôdu!" Juraj janošovský

************************

Po tom istom volám aj ja. Potrebujeme úplne jednoduché riešenia!

Žiadne komplikované prešpekulované teórie ktoré nemajú ani hlavu ani pätu, a vôbec žiaden praktický význam!

Začnime od tých nachudobnejších podľa hesla mier a pôdutým najviac znevýhodnenýn! Lenže zrazu zitíme, že mier a ani pôdu im nechcete v žiadnom prípade dať!

Dajme Cigánom mier! Zavrime Kotlebu, Malíkovú a každého, kto bude Cigánov prenasledovať, alebo proti ním protestovať, či verejne štvať!

Navrhujem, aby sa takmer úplne zrušili sociálne dávky pre nezamestnaných napr. Cigánov tak, aby to bolo spojené s pridelením napr. cca 0,5 ha pôdy (podľa veľkosti rodiny) pre každú cigánsku rodinu, ktorí sú na úrade práce!

Ak by neboli žiadne peniaze za nič na pošte, tak by aj motykami a rýľmi obrobili plochu vo veľkosti futbalového ihriska! Koľko chátra burinou zarastenej poľnohospodárskej pôdy už 1-2 desaťročia? Lenže dáme im do vlastníctva, alebo dlhodobého neplateného (alebo za euro ročne) prenájmu nejakú pôdu? Ani náhodou!

Ak navrhnem, aby sa zrušili finančné pokuty za priestupky! Namesto nich by sa zaviedli povinné verejnoprospešné práce, ktoré by boli rovnako spravolivé pre všetkých!

Najmä ak by výška pokuty sa musela vydeliť počtom odpracovaných hodín (1,8 eura/hodinu - z minimálnej mzdy) Takto by 20 eurovú pokutu rovnako odrobil poslanec NR SR, veľkopodnikateľ, alebo nezamestnaný cigán, alebo bezdomovec napr. v sobotu 11 hodinovou pracovnou zmenou.

Lenže tu nikomu nejde o rovnakú spravodlivosť pre všetkých a navyše "potrebujeme" pol miliónovú "rezervnú armádu" nezamestnaných, aby sa udržalo na "patričnej" úrovni "podnikateľské" vykorisťovateľské prostredie.

Lebo inak by sme neboli lacnou vykorisťovateľskou destináciou pre nadnárodný kapitál. Potom by žiaden veľkoburžuj (pseudo investor) neprišiel vykorisťovať za minimálnu mzdu našich proletárov.

A ono je to zhruba o tom, že tu nikto nechce spravodlivosť a rovnaké práva pre všetkých, ale triedne a kastovo roztriedenú spoločnosť plnú najomných proletárov a prekariánov trasúcich sa o "labilné" pracovné miesta a ochotných robiť hlboko pod svoju úroveň kvalifikácie, praxe a vzdelania!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 05:25
Znova opakujem, čím mi raz pri spoločnej prechádzke "rozsvietil" Egon Bondy: prasce žerúce z jedného váľova nikdy nevytvoria spoločenstvo, iba ľudia a iba pri práci sú schopní tvoriť spoločnosť ( rozumej organizovanú, cieľqavedomú, efektívnu - pozn. JJ). Aby som nevyšiel z cviku najprv pár kritických poznámok. Ako obeť systému ma hlboko rozčúlilo, že Kotlebu zadržali, keď išiel odstraňovať chatrče na pozemku, ktorý mal v držaní. Mám totiž osobnú skúsenosť, že sa mi "biele goliere" vlúpali do bytu 200m od Úradu Vlády SR ( kde som býval dvadsať rokov, narodili sa mi obe deti, mal som prihlásený trvalý pobyt) a päť rokov polícia, súdy, prokuratúra nič neurobili. Nepomohli petície ( neviem či s nimi niekto aspoň niečo utrel...), trestné oznámenia. Kvintesenciu tvorí postoj vyšetrovateľa "v skrátenom vyšetrovaní" za štyri roky prišiel k názoru, že Ústavou zaručená a uznanou Listinou ľudských práv garantovaná ochrana obydlia má menšiu váhu ako to, že dvere ( ktoré mi majitelia budovy najprv vyvalili, potom poškodili a nakoniec zobrali - aby som nemohol v byte s deťmi spávať) sú vo vlastníctve majiteľa budovi a teda žiaden trestný čin nespáchal... Alebo odpoveď Mestskej časti Bratislava Staré Mesto, že mi nemôžu pomôcť "lebo nedisponujú" žiadnymi bytmi, v čase keď vrcholil škandál ako "pridelovali" byty "smotánke"... Uvádzam to len preto, že zabásnutím Kotlebu a Malíkovej "touto" políciou, odsúdením "týmito" súdmi z nich spravíte iba hrdinov, trpiacich ( nespravodlivo) za iných. Tisíce ľudí sú postihnuté policajnou a súdnou zvôľou a nerobia si žiadne ilúzie o jej spravodlivosti... ------------------------------------------- Milan, sám hovoríš, že pri uchopení nemali program! Súhlasím, že mali postoj, marxistický pohľad ( metódu aj analýzu, pokrokové myšlienky a inovatívne predstavy) a nesúhlasím, že kritika "je nič", či dokonca kontraproduktívna. Len ti pripomeniem, ako reálny socializmus preberal kritické postoje voči vlastnému režimu, až sa napokon sám rozložil. ( nebudem podrobne analyzovať, že sa tak stalo pre absenciu vlastnej kritickej reflexie, že kritika západu bola sofistikovane komunikovaná a účinne implantovaná...) Preto mi nevadí, ak kapitalizmus budú kritizovať aj pravičiari. Prvým cieľom je (viď útok na reálny socializmus) diskreditovať kapitalizmus tak, že sa nikto trocha slušný a trocha uvažujúci bude štítiť, čo i len utrúsiť slovo na jeho obranu!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 05:53
kritického bodu je avanturizmus:-). Alebo kritizovať ho bezbreho. Presne to sa stalo Gorbačovovi. Tým kritickým bodom bol rok 1988, On to zbadal (vojna o Náhorný Karabach, ľudské reťaze v pobaltských krajinách, do ktorých aj mňa nútili hostirelia) a snažil sa otočiť, ale bolo neskoro, systém sa zrútil.

Číňania išli na to premyslenejšie. Uvoľnili síce kritiku, ale dali jej mantinely, aby sa systém nezrútil, ale cieľavedome prebudoval. Výsledky oboch ciest sú citeľné.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 06:09
námezdnej práce, ako modernizácia kapitalizmu sú pokrokom. Snáď môže byť niekomu transformácia straníckeho aparátu na mandariát sympatickejšia ako u nás transformácia vekslákov na kapitálovotvornú vrstvu a záchodových odbojárov na politickú reprezentáciu, ale ako som už uviedol, je mi v podstate jedno, či kapitalizmus reprezentujú jedni alebo druhí. Systém ich núti k rovnakému správaniu. Chápem rozpaky yenkees a junkerov, že otrocké pomery čínskej námezdnej práce sú mimo "ich" tradičného humanistického názoru, ale má to len malý vplyv na ich politiku: buď budú aj americkí či nemeckí zamestnanci pracovať "rovnako lacno", alebo výrobu prevedú ( -li) na ďaleký východ. Kapitalizmus so železným zákonom miery zisku nemá vôbec žiadne porozumenie "pre humánne" aspekty euroatlantickej civilizácie... A nerob si ilúzie: nejde o súperenie systémov, ale o ovládnutie systému! Akoby uviedol "priateľ" P.Weiss Číňania majú komparatívnu výhodu "lacnej pracovnej sily". Oportúnny reformizmus sa podobá ako vajce vajcu, nie?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. október 2012, 06:17
Tieto návrh vychádzajú presne zo sterilného, akademického prostredia. Skúste si zajsť na dedinu. Načo budete nezamestnaným prideľovať pôdu, veľká väčšina nezamestnaných na dedinách ju má. Aj Rómovia, býva ich zopár rodín, a sú to vcelku slušní Rómovia, ale dnes sa na pôde nechce nikomu pracovať. Pozvem vás na našu dedinu, ako vyzerajú záhrady nezamestnaných. Synovec začal chovať dobytok, každý mu núka svoje záhrady na pokosenie. Pozrite sa do inzerátov, na Káloši pri R. Sobote ponúkajú už dva mesiace 5 ha lúky na pokosenie na seno, nikto nemá záujem. Vedľa nášho domu stoja štyri neobrobené pozemky, pár rokov som ich ja prekosil, pretože to vyzeralo otrasne, burina vyše hlavy. Kto by chcel, môže si zobrať do užívania pozemky aj teraz.

Problémom práce na pôde je aj to, že v malom je nekonkurencieschopná. Síce si môžete dopestovať niečo pre seba, lenže často sa to neoplatí kvôli nákladom. Daň za pozemok, orba, osivo. Ale hlavne problém odbytu, predajom sa nedá zarobiť. Prosím, vyskúšajte to najprv na sebe, potom sa pokúste experimentovať na druhých.

Problém Rómov nie je možné pochopiť mimo toho, čo som napísal o evolučnej nástavbe systému. Oni sú pozostatkom prvobytného systému. Nedajú sa však porovnávať napr. s Eskimákmi, Indiánmi, Inuitmi, ako bola snaha to porovnávať pri kanadských skúsenostiach s internátnymi školami. Eskimáci, Indiáni sú sebestační, nikomu sa neprosili, aby sa o nich staral. Bieli vtrhli na ich územie, zatlačili ich do rezervácií.

Naopak, Rómovia nadobudli časom silné parazitické črty. Neusilujú sa o vybudovanie vlastného sebestačného štátu, pretože nie sú schopní sebestačnosti. Preto sa rozptyľujú medzi iné národy a spoliehajú sa na starostlivosť o seba. Spoliehajú sa vo veľkej miere na príživníctvo.

Preto sa spoliehať na to, že im pridelíte pôdu a oni budú pracovať na nej ako besní, je naivita. Prosím, vyskúšajte si tento experiment na jednej osade.

Nemierim to proti Rómom, ale treba pochopiť ich podstatu, inak sú všetky opatrenia odsúdené na neúspech. Skrátka, ak sa spoliehajú na starostlivosť o seba, ak nie sú schopní prevziať za seba zodpovednosť, tak zodpovednosť za ich život treba prevziať komplexne. Aj za ich pôrodnosť. Regulácia ich pôrodnosti, aj dobrovoľným súhlasom, je základom. O jedno, dve deti v rodine sa dá postarať, poskytnúť mu vzdelanie, pracovné, sociálne návyky. Skrátka, treba dať na výber, ak má štát prevziať zodpovednosť za Rómov, tak komplexne, regulovať ich život. Ak nie, tak potom musia platiť rovnaké pravidlá pre všetkých, žiadna tolerancia pri obsadzovaní cudzích pozemkov (bezdomovca v meste raz dva odsťahujú z jeho pozbíjaného príbytku, hoci nemá kam ísť), alebo voči kriminalite, ap.

Poznal som osobne Mariána Bangu. V rozhovore sa ma opýtal, čo urobíme, ak bude Rómov väčšina. Odpovedal som mu, že Rómovia sami by sa mali starať o to, aby ich bolo málo. Pretože bieli sa o málo Rómov dokážu postarať. Ale dokážu sa Rómovia postarať o menšinu bielych?

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984