Klub ekonómov S.P.O.S. oceňuje úsilie vlády o urýchlenú konsolidáciu verejných financií
Z krátkodobého hľadiska za zmysluplné považuje návrh opatrení vlády na ich konsolidáciu. Sme si vedomí, že dlhodobé opatrenia, založené na štrukturálnych reformách, znížení daňových únikov a zefektívnení nákupu tovarov a služieb, najmä verejného obstarávania, si vyžadujú dlhší čas.
Upozorňuje však na skutočnosť, že vláda sa doposiaľ sústredila najmä na konsolidáciu. Menšiu pozornosť venuje oživeniu slovenského hospodárstva. V súčasnosti rozhodujúcu úlohu v ekonomickom raste hrajú zahraničné firmy (niektoré údaje hovoria, že 55% zamestnanosti, 70% pridanej hodnoty a až 90 exportu tvoria zahraničné firmy). Produktivita vo firmách ktoré sú vo vlastníctve slovenských subjektov je v porovnaní so zahraničnými firmami nízka, preto Združenie ekonómov S.P:O:S. považuje za užitočné zvážiť cielené opatrenia zamerané na zvyšovanie produktivity domácich výrobcov. Tie by mali zasiahnuť už malé a stredne veľké firmy, v ktorých je nevyhnutné sústavne zvyšovať úroveň technologického vybavenia a zavádzanie inovácií.
Produkcia v poľnohospodárstve klesla na 2/3 predkrízovej úrovne, kým v Českej republike a Maďarsku stagnovala, ale v Nemecku poľnohospodárska produkcia dokonca v krízovom období vzrástla. Oceňujeme opatrenia na podporu dopytu, ale nevyhnutné budú aj ďalšie opatrenia na zlepšenie konkurencieschopnosti poľnohospodárskych a potravinárskych výrobcov.
Nevyhnutné je zvýšiť podporu domácich výrobcov v oblasti exportu. Súčasné aktivity štátu považujeme za nedostatočné. Okrem aktívnejšej činnosti zastupiteľských úradov a ministerstva hospodárstva považujeme za potrebné zlepšiť činnosť a kapitálové vybavenie Eximbanky SR, ktorej úloha najmä v oblasti exportu do krajín mimo EÚ je oproti obdobným zahraničným inštitúciám nízka.
Za povážlivé považujeme, že únik na daniach do daňových rajov predstavuje len u oficiálne a legálne registrovaných firiem a z registrovaných príjmov niekoľko sto miliónov eur. Celková strata na daniach touto formou úniku však je podstatne väčšia. Za ešte povážlivejšie považujeme zistenie, že možná strata na DPH dosahuje v súčasnosti viac ako 3 % HDP a od roku 2005 silne narastá. Plne preto podporujeme sprísnenie opatrení, ktoré smerujú k zmenšeniu rozsahu únikov na DPH. Okrem zákonných opatrení považujeme za potrebné verejné pranierovanie predstaviteľov spoločností, ktoré na jednej strane využívajú výhody daňových rajov a na strane druhej si uplatňujú všetky i nadštandardné práva voči Slovensku. Stotožňujeme sa s požiadavkou predsedu vlády aby súhlas Slovenska s prípadnou pomocou Cypru bol podmienený zverejnením majiteľov slovenských firiem so sídlom v Cyperskej republike.
Združenie ekonómov S.P.O.S. podporuje systémové zmeny v dôchodkovom zabezpečení, ktoré v budúcnosti povedú k stabilizácii systému dôchodkového zabezpečenia a k jeho dlhodobej udržateľnosti vrátane zmeny výsluhových dôchodkov. Na nutnosť zmien osobitne v druhom pilieri sme upozorňovali niekoľkokrát v minulosti.
Reagujte na článok
Komentáre
Tu mi, bratia SPOSkári, chýba ten spodný sendvičový diel- a súhlasím s Jožom Schwarzom, že chýba principiálny pohľad, aké majú byť tie dlhodobé opatrenia. A chýba definovanie, kam to Smerovať.
"Robiť systémové zmeny je možné jedine ak ten systém definujem ako systém, celok! Ako píše môj najobľúbenejší pomocník Slovník cudzích slov, systém je sústava prvkov, javov a pod., majúca určité usporiadanie a viazaná vzájomnými vzťahmi. Myslíte si, že to čo sa nám doteraz predstavilo, a neprihliadam na mediálne skresľovanie, nie je systém. Aj keď nepochybujem, že niektoré zavádzané prvky sú dobré" jozef schwarz
*******************************
Asi niektorí páni ekonómovia majú zásadný problém s terminológiou.
Ja pod systémovou zmenou rozumiem výmenu starého systému za iný, resp. nový. Ak sa mení, či upravuje len časť nefunkčného systému ide o "patch", čiže záplatu na dieru! Tzn. že ide len o dočasné sfunkčnenie problémovej časti "defektného" systému.
Podstatný rozdiel je asi taký ako keď na kolesa auta dostaneme opakovane defekt (napr. z dôvodu napr. konštrukčne chyba v zlej geometrií kolesa)/mali sme takúto poruchu/ a máme na výber výmenu celej novej nápravy nielen kolesa, alebo v krajnom prípade zalepenie duše, tak že dáme hrubšiu záplatu, aby sa to tak rýchlo nepredralo. Hoci ani tento príklad v celom rozsah nevystihuje podstatu.
Pod sytémovou zmenou by som skôr rozumela výmenu celej nápravy s úplne iným konštrukčným riešením.
Ak sa má jednať o systémovú zmenu v dôchodkovom systéme, tak pod systémovou zmenou rozhodne nemôžeme rozmieť zmenu odvodu z 9% na 4-6% do II. piliera, lebo to je len iné nastenie "geometrie kolesa" na zle konštrukčne vyriešenej náprave auta. Je to len "hrubšia záplata" s kozmetickými úpravami v zle fungujúcom systéme, ktorá problém odiali na krátke obdobie, ale ho rozhodne nevyrieší!!!
Pod zásadnou systémovou zmenou rozumiem buďúplne zrušenie povinného II. piliera a presun peňazí do priebežného piliera.(pravicová systémová zmena Orbánovej vlády v Maďarsku) Alebo by som skôr podporila úplne zrušenie zásluhového (bismarkovského) dôchodkového poistného systému a nahradnie úplne iným sociálne sprvodlivým.
Ak chceme vôbec hovoriť o fungujúcom sociálnom štáte, tak máme na výber len dve alternatívy v prípade sociálneho zabezpečenie v starobe a chorobe:
1, povinný poistný systém (zdravotných a dôchodkových poisťovni).
Lenže tu sa sociálne, zdravotne a ekonomický znevýhodnený človek dostáva na úroveň napr. auta za ktoré si tiež platíme povinnú poistku.
Pre buržujov je milión krát lepší poistný systém, lebo si zdravotné a dôchodkové poisťovne z neho môžu žiť na vysokej nohe z urvaných 4% a ešte si koncoročne urvať miliardové zisky ročne (napr. 39,3 milióna eur penťacká Dôvera) v prospech súkromných vlastníkov (akcionárov). Viac na:
http://ekonomika.sme.sk/c/6454111/penta-a-prefto-zalozili-doveru-a-vyplatili-si-miliony-eur.html
2, systém národnej zdravotnej a dôchodkovej služby platenej zo štátneho rozpočtu, de facto z vybraných daní.
Lenže dane veľko a malo buržuji platiť nechcú, lebo by najradšej už 1. januára chceli sláviť deň daňovej slobody. Inými slovami povedané zo zisku z vykorisťovania sa nechcú s nikým deliť nie to ešte prostredníctvom štátu s "pracujúcou lúzou", ktorá ho de facto vlastnou prácou vytvorila.
Navyše podľa buržoázie vyššie dane deformujú podnikateľské (vykorisťovateľské) prostredie, takže to je zásadný kapitalistický 100% systémový problém v medziľudskej a medzigeneračnej solidarite!
Na záver položím otázku:
Ako sa budú vyplácať dôchodky dlhodobo nezamestnaným za ktorých štát neplatí dôchodkové poistenie celých 10 rokov??? Pretože neoliberálny štát sa už od zavedenia Kaníkových dereforiem v r.2002 zbavil solidárnej zodpovednosti. Umyl si ako "Pilát ruky" a odsúdil k večnej biede a chudobe milión ľudí.
Nenesie ani morálnu zodpovednosť za zničené poľnohospodárka družstva a malé pridružené výroby, podniky ťažkého strojárstva zamestnávajúce viac ako pol milióna nízkokvalifikovaje pracovnej sily, ktorá je na buržoáznom vykorisťovateľskom trhu nezamestnateľná!!!
To budeme mať doživotných žobrákov na uliciach, hladujúce čierne a biele slumy nielen v rómských osadách, ale aj bielych dedinách? To nám budú Rusi (ako S. Kórei, alebo Kube), alebo snáď EÚ (ktorá nás prostredníctvom ňou podporovanej neoliberálnej buržoázie do tejto katastrofálnej situácie dostala) posielať v humanitárnej pomoci milióny ton pšenice a obnoseného oblečenia, aby tu nevypukol hladomor a nepomrzli ľudia v zime???
Alebo si ešte stále namýšľame, že nie je ešte tak zle, aby vypukli masové nepokoje, vzbury, rabovačky, lupežné vraždy zo strany zúfalého hladujúceho lumpenproletariátu???
Vôbec nechápem do kedy to chceme oddiaľovať a problém systémovo neriešiť a hľadať len peniaze na "hrubšie záplaty"? Všetky vlady robia zatiaľ len to, aby sa bohatí buržuji nemuseli solidárne deliť s chudobnejšími, alebo dokonca s úbožiakmi v krajnej núdzi, ktorých už nepovažujú ani za ľudí, ale parazitov spoločnosti, hoci do tejto situácie ich dostali svojou chamtivosťou a nenažranosťou!!!