Pestrý 39. ročník operných Zvolenských hier zámockých

Giordano, Mozart, Puccini, Bellini, Verdi a jeden koncert árií obsahoval predjubilejný ročník nášho jediného letného operného festivalu. S nástupom nového tisícročia jeho umelecká úroveň ešte vzrástla.
Počet zobrazení: 1530
zvolen uvod.jpg

Giordano, Mozart, Puccini, Bellini, Verdi a jeden koncert árií obsahoval predjubilejný ročník nášho jediného letného operného festivalu. S nástupom nového tisícročia jeho umelecká úroveň ešte vzrástla, no udržať ju nie je ľahké. Na tomto ročníku by som ocenil predovšetkým dramaturgickú rôznorodosť ponúkaných predstavení. Vzhľadom na domáce publikum, ktoré predsa len zaplňuje väčšinu sedadiel nádvoria, by sa žiadalo viac kombinovať v slovenských reláciách priekopnícky nové s notoricky známymi titulmi. Takúto koncepciu bude mať údajne budúci ročník venovaný 200-ročnému jubileu narodenia Giuseppe Verdiho.
     
V prvý večer festivalu Banskobystričania uviedli v slovenskej premiére operu talianskeho veristu Umberta Giordana Fedora, ktorá sa v posledných rokoch uvádza čoraz častejšie. Hoci hudobne je dielo dosť odlišné od Cileovej Adriany le Couvreur (uvedenej pred pár rokmi v Košiciach), zbližujú ich isté príbuzné postupy spoločného libretistu Colauttiho, aristokratické prostredie príbehu a miešanie politickej intrigy s ľúbostnou drámou. Giordano hudobne v tomto diele prešiel od svojho najznámejšie diela (André Chéniera) k dôslednému konverzačnému štýlu s krátkymi, no pôsobivými melodickými hudobnými úsekmi. Lorisova kratučká ária Amor ti vieta je už temer taká populárna ako Laurettino (a Pucciniho) O mio babbino caro. Dirigent Marian Vach partitúru dôkladne preštudoval a z prepletania hudobných motívov dosiahol maximálny účinok. Menej vydarená bola javisková podoba inscenácie. Miešala tvrdý naturalizmus s neadekvátnymi symbolickými či baletnými vsuvkami popisujúcimi dianie vyjadrované spevom. Vadila aj prehustenosť scény a zbytočné čarovanie s dymom. Pred rokom som videl v Ostrave tamojšiu inscenáciu, ktorá v režijno-výtvarnej podobe bola oveľa čistejšia. Dobré výkony podali sólisti – Miroslav Dvorský ako Loris a Talianka Cristina Biaggi v úlohe Fedory, ale aj v stredne veľkých či menších úlohách Zoltán Vongrey a Marian Lukáč.

Skôr pre mládež koncipovanú marcovú premiéru Mozartovej komickej opery Cosí fan tutte (záletník Mozart ju údajne napísal preto, aby si odreagoval podozrenie, či mu nie je manželka za pobytu v kúpeľoch neverná) reprízovali vzhľadom na chladný večer v priestoroch Zvolenskej činohry. Oproti mnou nedávno recenzovanej premiéry sa teraz úlohy Guglielma zhostil Martin Popovič cítiaci aj Mozarta predovšetkým dramaticky, kým v úlohe Fiordiligi uspokojila Katarína Perencselová len vo vysokej polohe.

Tretí festivalový večer sa niesol v znamení málo hrávanej opery Giacoma Pucciniho Edgar, napísanej štyri roky pred už podstatne zrelšou Manon Lescaut. Libreto mimoriadne nešťastne stvárnil (podľa predlohy Alfreda de Musseta Čaša a pery) Ferdinando Fontana. Svoju „vinu“ neskôr odčinil aspoň tým, že prehovoril Pucciniho k zhudobneniu Prévostovej novely). No ani po hudobnej stránke nie je ešte Edgar zrelým dielom a popri krásnych melódiách je v partitúre aj dosť hlušiny. Na zámockom nádvorí operu uviedol operný súbor Divadla F. X. Šaldu z Liberca, ktorý po javiskovej stránke vyťažil z diela maximálne možný účinok (réžia Martin Otava). Dobrý bol aj výkon orchestra, ktorého občasný hrmotný zvuk ide skôr na vrub skladateľa než dirigenta Martina Doubravského. Z troch spevácky exponovaných úloh bola jasne najlepšia Kateřina Jalovcová ako démonická žena vamp Tigrana, prijateľná bola Fidelia Lívie Obručnik-Vénosovej a najslabším mexický tenorista Rafael Alvarez s problematickými výškami. 

Koncert mladých speváckych nádejí pod názvom Mladosť na zámku sa koná každoročne. Z troch účinkujúcich bola najsuverénnejšia koloratúrka Mariana Hochelová (najmä pri interpretácii Mozartových árií), mladučká mezzosopranistka s temnými hĺbkami Alena Kropáčková je veľkým prísľubom, ak sa v interpretácii dokáže ešte viac uvoľniť. Tretím v poradí (aj výkonnostne) bol „domáci“ barytonista Ľubomír Popík. 

     Vrcholným večerom festivalu býva koncertné uvedenie niektorej z u nás neznámych opier Verdiho alebo jeho talianskych predchodcov. Dramaturgia si zvolila Belliniho tragickú operu Beatrice di Tenda, ktorá si vyžaduje virtuózne spievanie. Je typickým produktom skladateľa, z ktorého melódií vyžaruje „sicílska“ melanchólia a nostalgia, čo pri menej zaujímavých interpretoch môže vyvolať dojem zdĺhavosti. Kvarteto zahraničných sólistov však bolo kvalitné. Sopranistka Clara Polito mala krásne „zabalený“ tón, jej mezzosopránová konkurentka Írčanka Tara Erraught zasa jasný a svieži hlas a obe sa predháňali vo virtuozite. Dobrým rutinérom so znalosťou štýlu bol barytonista Sergio Bologna, kým uruguayský tenorista Leonardo Ferrando sa rozospieval až v priebehu predstavenia.

Záverečné predstavenie Verdiho Simone Boccanegru malo až 5 zahraničných sólistov, z ktorých vyššie kritériá spĺňali traja – príkladne frázujúca sopranista Chiara Taigi, tenorista Mario Malagnini, ktorý sa na ZHZ vrátil po 24. rokoch, a azejbardžanský barytonista Evez Abdulla s kovový tónom vo vysokej polohe. Dobrá inscenácia však zaostávala do istej miery v úrovni orchestrálneho naštudovania.

Kým súkromné agentúry sprostredkúvajú v poslednom období priaznivcom opery zážitky z dnes úzkej výkonnostnej špičky operných spevákov, vo Zvolene pracujú skôr so širším záberom kvalitných zahraničných umelcov, od ktorých sa však takisto dá podučiť. Prvý typ podujatí je skôr pre solventných, druhý aj pre širšie publikum (ceny na jednotlivé produkcie ZHZ sa pohybovali medzi 5 a 15 Eur). Fakt že exkluzívna produkcia na nádvorí ponúkajúcom 520 miest nie je vypredaná do posledného miestečka, si žiada nové prístupy v marketingu, ale hlavne vo výchove k chápaniu hudby a náročnejšieho umenia. V tomto roku tiež došlo k nežiaducej časovej kolízii ZHZ s vystúpením slávneho Lea Nucciho v opere SND a s operným koncertom na Bratislavskom hrade prezentujúcim rumunsko-bulharských víťazov súťaže Placida Dominga.

Foto: Alexander Piekov

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984