Nastal čas vládnutia

Od volieb uplynulo štvrť roka. Zmyslom volieb je dostať sa k moci a presadzovať predstavy, s ktorými politická strana predstúpila pred voličov. A po zostavení vlády nastal čas vládnutia.
Počet zobrazení: 2965
uvod_schwarz.JPG

Od volieb uplynulo štvrť roka. Od prijatia programového vyhlásenia vlády, ktorú zostavila strana Smer-sociálna demokracia viac ako mesiac. Jedno i druhé potvrdilo vysoký záujem voličov po takom štáte, ktorý zásadne a dôsledne riadi spoločenské pohyby v Slovenskej republike. A to s hlbokou znalosťou fungovania spoločnosti, so znalosťou spôsobov riadenia, s očakávanou efektívnosťou, ktorú rozumiem ako kvalitné usporiadanie vecí každodenných všetkých občanov. Efektívnosť nemôže byť zúžená len na ekonomické - má dať, dal. Zmyslom volieb je dostať sa k moci a presadzovať predstavy, s ktorými politická strana predstúpila pred voličov. A po zostavení vlády nastal čas vládnutia.

Čo tým myslím? Nič viac a nič menej ako to, že treba skončiť s politickými vyhláseniami a zdôvodňovaním, prečo Smer vládne a ako chce vládnuť! A začať vládnuť. Vládnuť kvalitne, kvalifikovane. Vláda si stanovila 10 kľúčových úloh. Sociálnodemokratický politický ťah potvrdzujú z nich:

založiť dlhodobé tendencie pre hospodársky, sociálny, environmentálny a vedecko-technický rozvoj Slovenska a pre zlepšenie kvality života;

posilniť istoty ľudí; tam zaraďujem aj úlohu  konsolidovať verejné zdravotníctvo.


Áno, kľúčovou úlohou tejto vlády je nevyhnutnosť založiť dlhodobé tendencie rozvoja Slovenska a zlepšenie kvality života jeho obyvateľov!

V tomto smere ma však metie rozpačitý štart riešenia kľúčových úloh.

Dôstojná staroba, vec verejná

Napríklad! Prvé krôčiky vlády a jej funkcionárov pri riešení takého segmentu života našej spoločnosti, ako je život človeka v popracovnom veku. Ja sám som vo svojich podnetoch pre pripravované programové vyhlásenie vlády uviedol: „Staroba. Požadujem od vlády a príslušných vládnych orgánov riešiť nielen konkrétnu výšku starobného dôchodku, vek odchodu do dôchodku či zvýšenie pohrebného pre osamelých, ale predovšetkým ,nastaviť dlhodobý systémʻ. Pod tým si predstavujem zásadné rozhodnutie zodpovedných, či pokojná a dôstojná staroba zostane v rukách štátu a verejne financovaná, alebo naopak, sa stane predmetom hazardných hier finančných skupín. Ak sa vláda rozhodne čiastočne aj pre druhú variantu – privatizáciu staroby, tak je potrebné hľadať to najmenšie zlo! Analyzovať svetové systémy. Kde je aký systém a koľko pilierov. Ako sú nastavené? Ako fungujú? Na základe toho plátať súčasný nanič systém dôchodkovej istoty! Napríklad čo najviac zo sumy povinných odvodov dať do verejných fondov, aspoň ako v Nemecku (ak som dobre počul, tam je pomer 14 – 4). Ale ak sa vláda rozhodne byť sociálnodemokratickým vládcom, tak sa nebude báť znárodniť súčasný dôchodkový systém, čo je podľa mňa najlepšie a funkčné riešenie. Riešenie, ktoré bude povinné odvody spravovať len vo verejných fondoch – Sociálna poisťovňa. Vláda, dúfam, podporí budúcnosť verejne zabezpečenej staroby aj ďalšími opatreniami. Predloží koncepciu striebornej ekonomiky! Ak sa bojí nášho vymierania, a to znamená vraj, že deti neuživia svojich rodičov (inak to nie je pravda, produktivita práce založená najmä na vedomostnej ekonomike rastie geometrickým radom!), tak nech predloží koncepciu imigračnej politiky…  Záver: riešenie dôchodkového systému na Slovensku musí mať strategický rozmer, a preto napríklad pýtať sa DSS-esiek na ich názor, je obyčajné príštipkárstvo, ktoré problémy nepomôže vyriešiť!“ Toľko som riekol.

A aký je môj názor dnes? Stále taký istý. Myslím si, že otázky života našich občanov v poproduktívnom období musí riešiť jeden, jediný základný zákon. Môžeme ho nazvať napríklad zákon o treťom veku a ďalších sociálnych postupoch, ktorý bude zahrňovať súvislosti normálneho, dôstojného života človeka, ktorý pre spoločnosť už niečo vytvoril a má právo, ba priam povinnosť užívať si v primeranom rozsahu plody dopestované aj ním v aktívnom pracovnom veku. Tento zákon by riešil aj sociálne služby postarších. Bohužiaľ, sú objektívne medzi nami aj takí, ktorí pre rozličné hendikepy nemôžu dostatočne dlho alebo vôbec prispieť do produkcie spoločnosti. Ale civilizovaná spoločnosť ich preto neodstrčí na okraj. 

Samotný vládny program v tejto oblasti „rešpektuje“ moje závery, veď sú všeplatné. Program konštatuje aj:

„vláda vypracuje dlhodobú koncepciu dôchodkovej politiky na základe širokej odbornej diskusie“ (!!!),

„dôchodkový systém vláda posudzuje v komplexe celého systému sociálneho zabezpečenia a daňovej sústavy“.

Aj ďalšie navrhované postupy a opatrenia sú namieste, chýba však ich vzájomná previazanosť. Preto si opakovane myslím, že minister práce a štátni tajomníci uvedeného rezortu si majú čo najskôr sadnúť a vypracovať so širokým tímom komplexný, celostný návrh „sociálneho“ zákona a vystaviť ho verejnej diskusii. Potom by sa nestalo, aby funkcionár obhajoval valorizáciu dôchodkov pevnou sumou, tento prístup je nesystémový, antisociálny, protizásluhový (nezabudnite, že doterajšie dôchodky sa tvorili zásluhovým princípom). Minimálny dôchodok je treba riešiť inak. Dokonca v tom istom veľkom zákone. Ale nie na úkor časti súčasných dôchodcov. Gestorské ministerstvo musí pripraviť a schváliť zákon tak:

- aby všetkým občanom bolo jasné, že napríklad od 1. januára vek a podmienky odchodu do starobného dôchodku budú dlhodobo stanovené jednoznačným koeficientom,

- aby bolo jasné, že priebežný prvý pilier bude nosný a že aj pravidelná minimálna platba určite zabezpečí minimálny dôchodok,

aby bola možnosť a v prípade povinnej platby do dôchodkového pripoistenia či sporenia zriadiť aj verejnoprávnu správcovskú spoločnosť. A prilepšenie na starobu navyše (tretí pilier) bude odpočítateľnou položkou z daňového základu. Ako si bude občan a správcovská spoločnosť vzájomne hospodáriť bude len ich vec. Štát nebude niesť zodpovednosť za chybné rozhodnutia občana či správcovského subjektu.

Predpokladá to však razantnú zmenu pomerov povinných odvodov. A trvale umožniť výstup z druhého piliera.

Podobne treba v uvedenom zákone kodifikovať aj súvisiace otázky, sociálne dôchodcovské služby (byty, domovy, penzióny, zariadenia opatrovateľskej služby, špecializované zdravotnícke zariadenia, lieková politika pre dôchodcov), práca popri dôchodku. Predmetom veľkého zákona o „živote v zrelom veku“ určite musí byť aj to, čomu sa hovorí strieborná ekonomika – podpora štátu pri vytváraní podmienok a rozvoji výskumu, výroby a služieb pre dôchodcov.

A odborníci určite zohľadnia aj ďalšie súvislosti o ktorých som sa nezmienil.

Aj zdravie občanov je verejný statok

Podobne je to aj so zdravím. Vo svojich programových vyznaniach som na túto tému hlásal:Zdravie. Zdravie občanov je verejný statok a jeho fungovanie otázkou zachovania zodpovedajúceho verejného priestoru. Zdravie nie je trhový statok! Ako hovorili štrajkujúci lekári, chorí občania sú pacienti, a nie klienti. Klienti sú účastníci trhového priestoru, z pacientov môžu byť klienti len ,miskyʻ platiace si za zväčšenie poprsia, alebo gangstri plastikou si meniaci tvár. My ostatní nie sme klientmi finančných inštitúcií, poisťovní. Čiže opäť vláda sa musí rozhodnúť, či v zásade zostane zdravie verejným statkom, alebo sa zmení na obchod. Zisk zo zdravia môže existovať len pri dobrovoľnom pripoistení. Som rozhodne za verejné zdravie, ktoré bude financované jednou verejnou zdravotnou poisťovňou! Samozrejme, nemám nič proti existencii pripoistenia zdravia v iných poisťovniach. Záver: Zriadiť jednu jedinú verejnú zdravotnú poisťovňu, ktorú ,živiaʻ povinné odvody a súkromný finančný sektor pripustiť len k položkám nezdravotného charakteru a k sanovaniu samopoškodzovania zdravia, ako je alkohol, fajčenie, drogy či adrenalínové športy.

A čo programové vyhlásenie súčasnej vlády? Je tam toho mnoho a v absolútnej väčšine správne a potrebné. Ale! ... chýba mi v tom systém. A zdravotníctvu tiež
. Nikdy som si neuvedomil, koľkými zákonmi je usmerňované moje zdravie! A každý z nich si zodpovedne upravuje svoju záhradku. Máme:

Zákon
377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov, uvádzania tabakových výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti,... zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti

Zákon 140/1998 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach

Zákon 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

A zrejme aj ďalšie. Pozrite sa na stránku Ministerstva zdravotníctva, koľko je tam vyhlášok, výnosov, štatútov, usmernení?!? Vie niekto z kompetentných, koľko zo zákonov je po osemročných praktických skúsenostiach a zmenách kompatibilných? A koľké si protirečia? Máme zákon pre to či ono, ale nemáme jeden komplexný zákon o zdraví. Zákon, ktorý bude celostne, v súvislostiach  upravovať právo na bezplatnú ochranu zdravia a vytvárať materiálne, finančné a ľudské podmienky pre jeho fungovanie!

Aj tu nastal čas pre kvalifikovanú sociálnodemokratickú vládu, čas pre činy!

Odpoveď: nemáme na to, je nežiaduca

Zatiaľ som sa vyhol všetečnej otázke – a kde zoberieme na to? Naša ústava v článku 39 konštatuje, že „Občania majú právo na primerané hmotné zabezpečenie v starobe a pri nespôsobilosti na prácu, ako aj pri strate živiteľa“. A čo k zdraviu podotýka Ústava SR? Článok 40: „Každý má právo na ochranu zdravia. Na základe zdravotného poistenia majú občania právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť a na zdravotnícke pomôcky za podmienok, ktoré ustanoví zákon“. A z toho vychádza aj moja odpoveď. Štát musí v prvom rade uspokojiť (aj finančné) nároky starostlivosti o seniorov, o deti a mládež. a zdravie obyvateľstva! Títo sú najzraniteľnejší. Na ich úkor nemožno uprednostňovať vyrovnaný rozpočet. Ten nech vyrovnávajú občania v produktívnom veku. Svojimi daňami a odvodmi. A tí čo zarábajú viac, nech sú progresívne zdaňovaní. A znižovať vysokú mieru korupcie. Aj naši ekonómovia dobre vedia, koľko je tam zdrojov na rozvoj všetkých občanov! Aj vláda má to v programovom vyhlásení...

Práve zabezpečenie chodu štátu je úlohou vlády. Občania v ostatných voľbách dali jednoznačný mandát riešeniam, ktoré pri prekonávaní kríz a vytváraní podmienok pre kvalitný život občanov ponúka Smer. Preto súčasná vláda má povinnosť riadiť tento štát na základe predstáv a cieľov a postupmi, ktoré sa zrodili v politickej teórii a dlhoročnej praxi hľadania zmyslu ľudského života. Aj keď sú niekedy neortodoxné. Aj keď často nebudú (a málokedy budú) v súlade s prevládajúcimi mediálnymi prúdmi. A určite nebudú po vôli a chuti súčasnej slovenskej pravici. Ale koho záujmy pravica obhajuje? Zvyčajne ľudí nesolidárnych, ľudí finančnej špekulácie. Ľudí, ktorí si predstavujú štát ako účastinnú spoločnosť, ešte radšej ako eseročku! Vláda Smeru sa dostala k moci aj preto, že chce obhajovať záujmy ľudí práce, vytvárať podmienky sociálnych istôt pre všetkých. Štvrťroka od volieb je už dostatočný čas na zorientovanie a načim pustiť sa do vládnutia! Slúžiť spoločnosti a jej občanom pri napĺňaní kvality života. Kvalita života rovná sa zmysluplný život človeka. Vieme, že akýkoľvek zmysel života sa musí týkať časového obdobia nášho ľudského života, čo bezprostredne znamená: zlepšiť výživu, ubytovanie, lekársku starostlivosť, dopravu, výchovu, bezpečnosť, ľudské práva a všetky iné ľudské potreby všade tam, kde je to potrebné a snažiť sa urobiť život vo svojom okolí pre všetkých taký dobrý, ako je možné. Dokonca aj pre dôchodcov a chorých…

Držím Smeru-SD palce aj ostatné prsty.

Ilustračné foto: Emil Polák

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
10. jún 2012, 11:32
..."nastal čas pre kvalifikovanú sociálnodemokratickú vládu". Preto je povolebná realita taká, aká je.
Obrázok používateľa masmil@montisro.sk
#2
Milan Mašcuch
10. jún 2012, 11:42
Plne súhlasím s článkom. Ak by ho autor predložil na zverejnenie do denníka Pravda, nie som si istý, či by ho uverejnili v plnom znení (ja som článok napísal, ale po zverejnení z neho bol slabý odvar). Systém valorizácie dôchodkov pevnou sumou, na úkor dôchodcov, ktorí platili s čo najvyššieho základu, je nemravný. Je výsmechom tých, ktorí dôverujú (dôverovali) systému, podľa ktorého platí princíp zásluhovosti. Princíp solidarity prekrútili z princípu solidarity medzi generáciami (spomeňte si na rozprávku O troch grošoch)a vytvorili prekrútený princíp solidarity v rámci generácie - dôchodcov. Krivdu spáchanú na dôchodcoch štátom idú napraviť, nie vyrovnaním nespravodlivo vypočítaných dôchodkov časti starodôchodcov , ale chcú, aby krivdu štátom spáchanú naprávali tí ktorí dôverovali zákonom stanovenému systému. Ako majú uveriť súčasne platiaci zamestnanci, podnikatelia, živnostníci, že ak budú statočne plniť svoje povinnosti voči štátu, tak im zabezpečí dôstojnú starobu, podľa ich zásluh !?
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
10. jún 2012, 16:27
No, Jozef, pod každé Tvoje slovo sa podpíšem.

Aj keď som sa vo svojej profesionálnej práci musel odtrhnúť od sledovania slovenskej povolebnej politickej situácie, som stále členom Smeru -Sociálnej demokracie a akosi som ako radový člen ochladol vo vzťahu voči vlastnej strane.

Prečo?
Z toho, čo sme v diskusiách tu na Kluboch Nového Slova či na webe Slova diskutovali a boli ochotní pre Smer-SD angažovať sa, z toho je veľmi málo, čo sa na úrovni "vysokej politiky", teda v zastupiteľskom zbore a teda Parlamente Slovenskej republiky, ale ešte viac i vo vláde SR, ktorá nakoniec má právo byť vládou pod vedením jednej politickej strany,
teda veľmi málo sa z toho rieši, a ak aj, tak akosi opatrene, akoby hrozilo, že "zajtra nás vyhodia"...

Celé to opatrníctvo sa mi zdá byť nemiestne a zbytočné.
Svet je schvátený krízou, makroekonómovia nevedia, čo bude v júli, politici majú šedivé hlavy z toho, čo sa na nich valí, nuž ale Smer dostal taký mandát, aký dostala máloktorá vláda v Európe:

Všetci sme jej dali do rúk mandát: UROBTE PORIADOK!
Skončite s tým neoliberálnym bláznním nedospelých ekonómov, oprite sa o potenciál ľudí, ktorých je dolu v pléne strany i v kruhoch voličov nesmierne množstvo, rázne vykročte.

Iste, vidím snahu, vidím štandardné kroky vlády i snahu poslancov - do čerta, ale to mala byť rázna politika zameraná na okamžitú likvidáciu omylov a prúserov spôsobených 15-mesačným vládnutím pravice, nie opatrníctvo.
Dostávam sa k internetu a i tv a tlači menej, ale vidím, že médiá sú vždy o krok vpredu pred opatreniami vlády a pred parlamentnými návrhmi, lenže my sme očakávali každodennú RAZANCIU vlády v jej opatreniach a nie to, že kým sa minister práce či mnister školstva rozhýbu, už novinári pod zem skritizujú ich opatrenia a oni sa "zľaknú" - a ništ. Ništ...
>br> Ochladol som, pretože som očakával niečo iné - očakával som politiku vedúcu k obratu v sociálnej, hospodárskej i spoločenskej praxi, zatiaľ čo vidím, že Smer-SD iba udržiava kapitalizmus v jeho chode.
Smutné.

A ostatné, čo píše Jozef - pravdu má.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
10. jún 2012, 16:29
Mám skúsenosť s tým, ako mlčí šéfredaktorka Slišková - to bolo i o tom raste ekonmoiky na Slovensku, asi to dilitovala z pošty skôr, než si to prečítala...
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
10. jún 2012, 19:32
Bravo Jozef.Cim dalej tym lepsie.Skoda, ze sme prepasli pripravu na to co pises.Ktovie ci sa dalo.Iste si pamatas,ked koncilo printove Slovo.Ked som sa pytaval kde je tych 62 poslancov Smeru? Kde su regionalni funkcionari ci v samospravach, alebo stranickych strukturach?...Ked som navrhoval hladat riesenia pre ludi, ale hlavne ich realizaciu. Uz ten "zaujem" o diskutovane temy dost naznacoval.Ze je hyenizmom ak sa riesia buduce dochodky dnesnych juniorov na ukor vlastnych rodicov(2.pilier)je jasne.Nakoniec im ostanu na krku osklbani rodicia a doziju sa aj vlastneho osklbania.Ak im z 1.piliera vyjde zobracenka a peniazky z 2.piliera zdupkaju do vrecak sukromnych DSS.Je absurdne ponatie solidarity ako pomoct okradnutym na ukor trosku menej okradnutych .Ak sa ma riesit nizky dochodok tych (starodochodcov) co hodnoty, ktore s novodvochodcami vytvorili a stat dovolil rozkradnut jednych na ukor druhych. Nech zrusia dochodky .Vratia vsetko co sa do 89-ho vytvorilo jednemu druzstvu dôchodcov. Dôchodcov ktori ho vytvorili.To im ten majetok bude prenajimat a maju po starostiach s dochodcami aj s demografiou.Generacie po 1969 si mozu budovat pilierov kolko racia, ale z prace vlastnych ruk nie na ukor rodicov. Jedno je iste boj nekonci boj pokracuje .Zda sa.Bud bude Smer plnit ocakavania ludi,alebo vstanu novi BOJOVNICI.Skusme ho postrcit.To prve sa da robit uz dnes.To druhe by bolo strastiplnym behom na dlhe trate.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
10. jún 2012, 19:33
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
10. jún 2012, 19:39
podpora Smeru je skutok ktory navodil stav.Za ten skutok treba niest zodpovednost.Ja napriek vyhradam ,ktore som mal i mam sa k nej hlasim.A PZV?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
11. jún 2012, 03:46
diviť sa ,že smer len udržuje kapitalizmus .Sociálne demokracia vždy bola a bude barličkou kapitalizmu - má za cieľ chrániť kapitalistov ale so závojom, tak aby bola skrytá jej pravá tvár a naleteli jej takí,ako ju volili!!! a potom sa čudujú, že udržuje kapitalizmus. Smer tento bordel vyhovuje, podiela sa na jeho existencii a nikdy ho nemôže zlikvidovať!!! Je to systémová strana daného systému.
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
11. jún 2012, 05:11
Pri tvrdej kritike "nečinnosti" a "rozplizlosti" politiky Smeru by sa nemalo stratiť zo zorného uhla, že pri voľbách v kapitalizme ide o zásadný spor: aká farba parochne je vhodnejšia pre nevyliečiteľnú pacientku po siednej chemoterapii. Trocha ticiánová alebo lepšia mahagónová s pramienkami modrých vlasov...? Predsa dôchodková reforma je v kapitalizme neriešiteľný problém, spoločnosť sa vracia k svojmu džungloidnému usporiadaniu: starcov treba na zimu vyhnať do hory, aby neujedali mladým, ktorí musia prežiť zimu! Zvrhlosť systému demonštruje aj filozófia II. "dôchodkového" piliera: (z podstaty nejde o dôchodkové poistenie ale o investičné sporenie). Podstatou obľúbenosti zvrhlý marketingový trik: mladí neživia starých aleba samého. Ľúbivá téza, že nebudem financovať dôchodok "hlúpeho" bezdomovca alebo "lenivého" cigáňa. Budem si šetriť na výlety na Seychelly, poznávanie Macchu Picchu alebo pre dostatok Campari do smrti...Nuž na takejto varenej nudly ťahajú "klientov" do II. piliera a ponúkajú aj propagandistické krytie : nepriaznivý demografický vývoj určuje neudržateľnosť priebežného financovania dôchodkov. Zrozumiteľný podvod na strednej a staršej generácií ( financovali ste priebežný dôchodkový systém a keď ste prešli do polohy, že máte byť rovnako zabezpečený, tak vám polovicu zoberieme!) je oficiálna štátna politika!!! V normálnej spoločnosti by autori takejto reformy mali byť súdení ako masoví vrahovia: plánujú genocídu, organizujú likvidáciu časti populácie na základe vekového kritéria. Namiesto toho sa na vás vyškirajú s podporou reklamných agentúr a správcovských spoločností spoza každého rohu. Akoby sa vysmievali: každý má takú vládu akú si zaslúži!
Obrázok používateľa Anonymný
#6
(neuvedené)
11. jún 2012, 15:52

"ak sa vláda rozhodne byť sociálnodemokratickým vládcom, tak sa nebude báť znárodniť súčasný dôchodkový systém, čo je podľa mňa najlepšie a funkčné riešenie. Riešenie, ktoré bude povinné odvody spravovať len vo verejných fondoch ? Sociálna poisťovňa. Vláda, dúfam, podporí budúcnosť verejne zabezpečenej staroby aj ďalšími opatreniami. Predloží koncepciu striebornej ekonomiky! Ak sa bojí nášho vymierania, a to znamená vraj, že deti neuživia svojich rodičov (inak to nie je pravda, produktivita práce založená najmä na vedomostnej ekonomike rastie geometrickým radom!), tak nech predloží koncepciu imigračnej politiky? Záver: riešenie dôchodkového systému na Slovensku musí mať strategický rozmer, a preto napríklad pýtať sa DSS-esiek na ich názor, je obyčajné príštipkárstvo, ktoré problémy nepomôže vyriešiť!"

*************************

Pravdu okolo "zprivatizovania dôchodkov" otvorene nepovie nikto z tých, čo boli, sú, alebo budú vo vláde!

Jediným skutočným dôvodom vzniku súkromných dôchodkových fondov je nevyvrátiteľný fakt, ktorý spočíva v tom, že zbohatlíci bez ohľadu farby politického trička sa už viac nechcú solidárne deliť o dôchodky v priebežnom solidárnom systéme.!!! Vôbec tu nejde o stárnutie populácie, vyšší priemerny vek, ktorého sa dôchodci dožívajú, ale len o ultra egoistickú neochotu solidárneho prispievania na dôchodky menej solventným a podstatne horšie zarábajúcim vykorisťovaným spoluobčanom.

Takže pán Jozef môžete úplne pokojne zabudnúť na to, že smerácki zbohatlíci sa rozhodnú znárodniť súčasný dôchodkový systém! To by boli proti svojim osobným záujmom s ktorými išli zbohatnúť do politiky, alebo si urvať zo spoločného čo najviac, resp. dať absolútne minimum tým najúbohejším, ktorí desiatky rokov na nich dreli a budú drieť!!!

Skúste multimilionárom ako Počiatkovi, Kaliňákovi, Glvačovi Kažimirovi, Flašíkovcom,... vysvetliť, aby sa vzdali svojich ultra egoistický vykorisťovateľský (pardón podnikateľských) záujmov. Aby rozdali chudobným, čo nahonobili z mozoľov a potu iných a nasledovali Krista. Tak na vás zavolajú pánov so zvieracou kazajkou.

Naposledy ma takmer k nepríčetnosti vytočilo Róbertkové vyhlásenie, že je nedôstojné dávať zbedačenému pol miliónu chudákov cestoviny a múku!

Oveľa dôstojnešie je podľa Róbertka dať postaviť vývarovne napr. gastronomickému guru Róberkovi Kaliňákovi pre žobrákov a nechať pol milióna zbedačených Slovákov čakať na polievku s ešusmi v rukách! Na pol milióne "straníckych žobrákov" sa dá vytrieskať aj miliarda! To je tých cca 15 miliónov, ktoré priznal úplne diško. Tak to sme s tou (a)sociálnou demokraciou dopracovali!

Nejako rýchlo sme zabudli na rozprávku o troch grošoch. Najlepšie je podľa (a)sociálnych demokratov požičiavať si pol groša pre otca, urvať jeden a pol groša pre seba a pol grošom zaĺžiť syna.. Na tomto amorálnom a zvrátenom princípe funguje II. dôchodkový pilier.

Takže na nejakú medzigeneračnú a medziľudskú solidaritu môžeme pokojne zabudnúť pri našich asociálnych buržujoch(demokratoch), lebo je tu kapitalizmus na večné časy a nikdy inák! Alebo sa mýlim?

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
11. jún 2012, 19:32
Robovi uz dochadza v akom je prusere.Bezbreha laska k bruselskemu molochu sa mu asi stane osudnou.Zatial len nesmelo poplakava,ze nemoze nic urobit.Ma pravdu,moze len to co mu dovolia! Kapitalizmus zo socialistickou tvarou nemoze dlho nefungovat. Pozor lebo trhy su nervozne... Kto je trh,je viac ako stat?Bohuzial ano.Stat fungujuci v zaujme vacsiny ako najvyssia forma spolocenskeho zriadenia,sa musi obavat nervozity trhov ci banksterov.Ako je mozne,ze prirodne bohatstvo a zdoje su v rukach uzkej skupiny ludi?To im ho Allah alebo Jezis venoval? To sa staty vzdali svojho majetku a zdrojov dobrovolne?Kto,preco a za co to urobil?Kto nam vlastne naozaj vladne? Ze nechcete byt sucastou statu,ktory vas sustavne vyciciava a zadlzuje?To si vyhodte z hlavy,budete platit!Aj DPH za fotosyntezu a vzduch.(zatial iba teply) Chcel by som verit rozpravke o chrabrom Robovi a sedemhlavom drakovi...Uz staci urobit len tie spravne opatrenia a zvitazime nad krizou.My vieme ako na to.(Vieme,ale nemozeme,lutujeme,mozno nabuduce...) Preto ta neistota,tapanie,vyckavanie ci hladanie niekde zabudnutych virtualnych penazi.Sme chudaci a neviditelna ruka trhu trva na tom,aby sme boli este vacsi.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
12. jún 2012, 10:51

"Ako je mozne,ze prirodne bohatstvo a zdoje su v rukach uzkej skupiny ludi?To im ho Allah alebo Jezis venoval? To sa staty vzdali svojho majetku a zdrojov dobrovolne?Kto,preco a za co to urobil?Kto nam vlastne naozaj vladne?"

*****************************

Jednoducho si to prisvojili majetky a tituly a basta! Mečiar vytvoril z nášho spoločného (štátneho) kapitálovú vrstvu - Pórovcov, Širokých, Rezešovcov,... Podobne na druhej strane Fico s Murgašom a spol. vytvorili slovenskú vládnu inteligenciu - Richtera, Beňovú, Zmajkovičovú,,... . Neviem čo je na tom nepochopiteľné?

Ježiš im to určite nedal, ani buržujom, ani cirkvám nevenoval majetky. Dokonca tvrdil a učil pravý opak. Vyzýval ludí, aby predali svoje majetky, rozdali peniaze za ne utržené chudobným a nasledovali ho.

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
12. jún 2012, 11:36

"Systém valorizácie dôchodkov pevnou sumou, na úkor dôchodcov, ktorí platili s čo najvyššieho základu, je nemravný. Je výsmechom tých, ktorí dôverujú (dôverovali) systému, podľa ktorého platí princíp zásluhovosti. Princíp solidarity prekrútili z princípu solidarity medzi generáciami (spomeňte si na rozprávku O troch grošoch)a vytvorili prekrútený princíp solidarity v rámci generácie - dôchodcov. Krivdu spáchanú na dôchodcoch štátom idú napraviť, nie vyrovnaním nespravodlivo vypočítaných dôchodkov časti starodôchodcov , ale chcú, aby krivdu štátom spáchanú naprávali tí ktorí dôverovali zákonom stanovenému systému. Ako majú uveriť súčasne platiaci zamestnanci, podnikatelia, živnostníci, že ak budú statočne plniť svoje povinnosti voči štátu, tak im zabezpečí dôstojnú starobu, podľa ich zásluh !?" Milan Mašcuch

*************************

Skutočne nechápem o akej krivde či nespravodlivosti, či dokonca nemravnoste píšte?

Zrejme vám absolútne nič nehovorí príbeh o extrémne chudobnej vdove, ktorá dala do chrámovej pokladnice dva plechové haliere a pritom dala podstatne viac ako boháči, čo tam dávali zlaté peniaze!!!

Tak vám to ozrejmím, lebo evidentne nechápete rozdielnosť hodnoty peňazí v súvislosti s výškou príjmu, celkového majetku a životných nákladov!!!

Aj ateista Ľuboš Blaha to opakovane vysvetľuje na podobnom príklade:

"Pravdou je, že dokonca ani z hľadiska utilitarizmu neviete obhájiť neoliberálny model, pretože ak chcete v súlade s princípom klesajúcej hraničnej užitočnosti maximalizovať celkový úžitok v spoločnosti, musíte prerozdeľovať a starať sa najmä o tých chudobných. V rámci utilitarizmu totiž platí, že čím má človek viac, tým menej to vie využiť z hľadiska svojich potrieb. Ak vyhrá milionár 300 euro v lotérii, ani si to nevšimne na svojom účte, no ak vyhrá 300 euro bezdomovec, má to pre kvalitu jeho života neporovnateľný úžitok."

Viac na: http://www.postoy.sk/rozhovor_blaha

Takže vaša zásluhová buržoázna utilitaristicko-egoistická logika stojí totálne na vode a nie na morálke, či spravodlivosti!

A to ani som sa nedotkla elementárnej otázky týkajúcej sa toho, kto tie hodnoty reálne svojou prácou pre spoločnosť vytvoril a kto len ako vykorisťujúci buržuj či štátny, či samosprávy byrokrat parazitoval na práci iných?

Jediný spravodlivý systém v dôchodkovom systéme je úplný egalitárny dôchodok pre všetkých v paušalnej výške zohľadňujúcej životné náklady v spoločnosti v danom štáte a v konkrétnej dobe!

Pretože zásluhovosť vypočítana z dôb socializmu, Mečiarovho protokapitalizmu, alebo Ficovej smerokracie mala vždy rôznu hodnotu! Pretože ľudia zarábali diametrálne odlišne, čo sa nedá merať životnými potrebami tejto doby a platmi dôb minulých!Preto je zásluhovosť v dôchodkovom systéme nielen amorálnosť, ale dokonca absolútna zvrátenosť. Pretože nepracujúci zbohatlíci sú ešte bohatší a chudobní pracanti sú ešte chudobnejší! Pritom každý má zhruba rovnako veľký žalúdok, ale vonkoncom nie rovnako "veľké brucho" a neoprávnené až zvrátené túžby!!!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
12. jún 2012, 12:23

"Dostávam sa k internetu a i tv a tlači menej, ale vidím, že médiá sú vždy o krok vpredu pred opatreniami vlády a pred parlamentnými návrhmi, lenže my sme očakávali každodennú RAZANCIU vlády v jej opatreniach a nie to, že kým sa minister práce či mnister školstva rozhýbu, už novinári pod zem skritizujú ich opatrenia a oni sa "zľaknú" - a ništ. Ništ... >br> Ochladol som, pretože som očakával niečo iné - očakával som politiku vedúcu k obratu v sociálnej, hospodárskej i spoločenskej praxi, zatiaľ čo vidím, že Smer-SD iba udržiava kapitalizmus v jeho chode. Smutné." "A ostatné, čo píše Jozef - pravdu má." Peter Zajac-Vanka

*****************************

Začnem od zadu. Jozef mal už pred voľbami z vás asi najväčší prehľad a odstup. Vôbec to nie je smutné, ale len vytriezvenie z eufórie do smeráckej krutej reality. Pre jednotlivé stromy, ktoré ste mali radi, ste nevideli, že sa do prava točí celý "smerácky" les!

Kdeže je to ten PZV, čo pred voľbami zúrivo bránil Smer, keď som opakovane poukazovala na to, že Smer je obyčajná buržoázna stredová (čiže centristická) strana, ktorá má s reálnou ľavicou pramálo spoločného???

Bola som všetkým radovým smerákom na smiech, keď som pre voľbami otvorene písala o tom, že na Súmračnej 27, je hard core, ktoré tvoria praobyčajní buržoázni zbohatlíci. Toto tvrdé jadro rozhoduje o tom kto kde a ako bude "bačovať". A najmä o tom, komu sa vôbec umožní straníckou nomináciou "bačovať"?

Peťo aj v smeráckej politike platí biblické pravidlo: Nezáleží na tom kto pracuje a kto sa v pote tváre namáha, ale na tom kto panuje a zmilováva sa!(má reálnu moc, vplyv a k tomu prostriedky) A už vonkoncom to nie je o ľakaní sa ministrov, ale o premyslenej šachovej partií v réžií "hard core" a vytváraní potrebných ilúzií v spoločnosti.

Obrázok používateľa Anonymný
#7
(neuvedené)
13. jún 2012, 10:39
ktorú netreba kŕmiť aby sa dala podojiť inému okrem vlastného teľaťa. Nemám dobrý pocit, ak sa správcovia vecí verejných bavia o občanovi degenerovanom na pracovnú silu (v hyperbole "ako budete pracovať, tak sa budeme mať") alebo objekt spoločenskej potreby či prepytujem potreby. Neodôvodnená pýcha našej spoločenskej elity dosiahla úroveň sebazničujúceho ega feudálov, ktorí sa tvária ako by to boli oni, čo už dobrých pár rokov z božej milosti a v potu tváre vytvárajú náš malý raj na zemi. Radšej by si mali častejšie pripomenúť mienku podnikateľa par excelence T.Baťu spred 80 rokov "Příčinou krise je morální bída."
Obrázok používateľa Anonymný
#8
(neuvedené)
14. jún 2012, 09:40
Pani Inga nazvala jeden zo svojich diskusnych príspevkov expresívne Nemorálny je zásluhový systém! A skoro na celú stranu to podoprela vcelku prijateľnými teoretickými úvahami.**** Ale je tu stále, ale. Ja som kritizoval len a iba jeden nesystémový zásah do súčasného priam chaotického systému dôchodkov. A to valorizácia dôchodkov v prvom pilieri pevnou sumou určite je! Prvý pilier pri svojom spustení hádam už za Bismarcka bol predovšetkým postavený zásluhove. A určite aj jeho prvotná postsocialistická prevádzka v deväťdesiatich rokoch. Až zavedením druhého piliera sa mala začať meniť filozofia a prvý pilier má byť supersolidárny a druhý, prípadne tretí zásluhový. Ale toto je platné len desať rokov! *** Preto súhlasím so slovami Milan Mašcucha, že systém valorizácie dôchodkov pevnou sumou, na úkor dôchodcov, ktorí platili s čo najvyššieho základu, je nemravný. Je výsmechom tých, ktorí dôverujú (dôverovali) systému, podľa ktorého platí princíp zásluhovosti. Princíp solidarity prekrútili z princípu solidarity medzi generáciami a vytvorili prekrútený princíp solidarity v rámci generácie - dôchodcov. Krivdu spáchanú na dôchodcoch štátom idú napraviť, nie vyrovnaním nespravodlivo vypočítaných dôchodkov časti starodôchodcov, ale chcú, aby krivdu štátom spáchanú naprávali tí ktorí dôverovali zákonom stanovenému systému. **** A ja k tomu opäť opakujem, dôchodkový systém musí byť skutočne komplexný systém, kde sa nebudú nedostatky a chyby minulosti kompenzovať chybami prítomnosti. A valorizácia dôchodkov pevnou sumou chyba je. A naviac, je to sociálna skrivodlivosť!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. jún 2012, 14:07

Pán Jozef dovolím si nesúhlasiť s vašim názorom na morálnosť či amorálnosť zásluhového systému pri vyplácaní dôchodkov.

Celý chaos vniesol do dôchodkového systému II. pilier, ktorý zavádzal Kaník. Pokiaľ by Smer nebol centristickou buržoáznou stranou, tak by bol Kaníkov experiment zmietol už v r. 2006.

Lenže centristická buržoázia zo Súmračnej si uvedomila, že z obrovských (samoschválených ) poslaneckých platov im prídu na účet podstatne väčšie dôchodky v súkromnom II.pilieri, ako keby sa museli solidárne deliť v priebežnom systéme s plebsom, ktorí na nich robí!!!

Nejako rýchlo sme zabudli na rozprávku o troch grošoch. Najlepšie je podľa (a)sociálnych demokratov (tým nemyslím len zbohatlíckých smerákov) požičiavať si pol groša pre otca, urvať jeden a pol groša pre seba a pol grošom zadĺžiť syna. Na tomto amorálnom a zvrátenom princípe funguje II. dôchodkový pilier.

Ak sa týmto amorálnym systémom vytvorila diera v priebežnom systéme, tak je to vina Kaníková (že zaviedol II. pilier) a potom najmä Ficová, že ho už v r. 2006 jednoducho nezrušil keď mal dominantné postavenie vo vláde!

Ak to nemieni urobiť ani dnes tak absolútne nepochybujem, že Smer je aspoň trochu ľavicová strana. Pretože dokonca pravičiar Orbán v Maďarsku s týmto zrušením II. piliera nemal žiaden problém! Pritom bolo Maďarsko v horšej ekonomickej a finančnej situácií, čo sa týka napr. zadĺženia.

Veľmi dobre viem o čom píšem. Pretože moja matka odrobila 32 rokov, vychovala deti a nemá ani 300 eurový dôchodok! Tak absolútne nechápem o akej skrivodlivosti a amorálnosti píšete? Uvedomujete si vôbec významný % rozdiiel z ma´ého a veľkého základu? Aj keď toto riešenie zastaví drastické sa roztvárajúce nožnice medzi tzv. staro a novo dôchodcami. Samozrejme, že nie je spravodlivé, ale aspoň tú nespravodlivosť trochu zmieňuje, hoci toto riešenie starodôchodcom veľmi nepomôže!

To podľa vás majú policajti za 15 rokov "služby" /povaľovania sa na fizlárni/ dostávať v priemere 618 eurové výsluhové dôchodky už od veku cca 35 rokov do smrti??? A žena, alebo muž robiaci v tvrdej robote do 60 rokov nedostanú ani polovicu z výsluhového dôchodku policajta a ani 1/4 z dôchodku "slovenského" žoldáka služiaceho a hájaceho za americké záujmy v Afganistane? Podotýkam plateného z našich daní!!!

Treba zrušiť II. pilier! treba zrušiť výsluhové dôchodky& pre zelených povaľačov!!! A bude podstatne viac peňazí na egalitárne dôstojné dôchodky pre každého!!!

Nakoniec ako komunista mi pán Jozef vysvetlite aké dôchodky budú mať podľa vami obhajovaného zásluhového systému nezamestnaní? Počíta niekto v tomto štáte s polo miliónom nezamestnaných za ktorých nikto neplatí dôchodkové poistenie od roku 2002?

Koľko dostanu dlhodobo nezamestnaní vysokoškoláci, pre ktorých niet práce a cca 1/3 z nich po skončení VŠ nemá ani teoretickú šasncu získať zamestnanie. Navyše ich ešte 3 roky po skončení VŠ musia živiť rodičia, lebo nemajú nárok na sociálne dávky!Toto je skutočná skrivodlivosť spáchaná štátom na tých najviac sociálne znevýhodnených. Len preto, aby bohatí boli ešte bohatší a chudobní ešte chudobnejší aj vo starobe!

Máte ešte snahu obhajovať zásluhovosť v dôchodkovom systéme ako skutočný komunista na úkor starodôchodcov budujúcich "buržoáziou rozkradnutí socializmus"? Ja som kresťanská socialistka a buržoázna a takáto zásluhovosť mi dvíha adrenalín!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. jún 2012, 14:32

" Predsa dôchodková reforma je v kapitalizme neriešiteľný problém, spoločnosť sa vracia k svojmu džungloidnému usporiadaniu: starcov treba na zimu vyhnať do hory, aby neujedali mladým, ktorí musia prežiť zimu! Zvrhlosť systému demonštruje aj filozófia II. "dôchodkového" piliera: (z podstaty nejde o dôchodkové poistenie ale o investičné sporenie). Podstatou obľúbenosti zvrhlý marketingový trik: mladí neživia starých aleba samého. Ľúbivá téza, že nebudem financovať dôchodok "hlúpeho" bezdomovca alebo "lenivého" cigáňa. Budem si šetriť na výlety na Seychelly, poznávanie Macchu Picchu alebo pre dostatok Campari do smrti...Nuž na takejto varenej nudly ťahajú "klientov" do II. piliera a ponúkajú aj propagandistické krytie : nepriaznivý demografický vývoj určuje neudržateľnosť priebežného financovania dôchodkov. Zrozumiteľný podvod na strednej a staršej generácií ( financovali ste priebežný dôchodkový systém a keď ste prešli do polohy, že máte byť rovnako zabezpečený, tak vám polovicu zoberieme!) je oficiálna štátna politika!!! V normálnej spoločnosti by autori takejto reformy mali byť súdení ako masoví vrahovia: plánujú genocídu, organizujú likvidáciu časti populácie na základe vekového kritéria. Namiesto toho sa na vás vyškirajú s podporou reklamných agentúr a správcovských spoločností spoza každého rohu. Akoby sa vysmievali: každý má takú vládu akú si zaslúži!" Juraj Janošovský

***********************

Absolútny súhlas pán Juraj Janošovský. Brilantne napísaný príspevok, "klobúk dolu". Len keby to niekto zo Súmračnej 27, čo má ešte svedomie prečítal a zobral si to k srdcu!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. jún 2012, 14:59
Presne Ťa chcem citovať:
"dôchodkový systém musí byť skutočne komplexný systém, kde sa nebudú nedostatky a chyby minulosti kompenzovať chybami prítomnosti. A valorizácia dôchodkov pevnou sumou chyba je. A naviac, je to sociálna skrivodlivosť!"

Mali sme všetci oprávnené požiadavky na politickú silu, ktorú sme volili a tlačili do parlamentu a nech zostavuje sama vládu.
Jedným z tých kritérií bolo, že tu bude vládnuť vláda pre ľudí a nie pre finančné skupiny či bruselské finančné kruhy. A ukazuje sa, že vládni splnomocnenci znova predovšetkým riešia "balanc medzi fiškálnymi výdajmi a fiškálnymi nákladmi", namiesto aby riešili istoty ľudí, rovnováhu medzi dôstojným životom a nutnosťou zabezpečiť národné hospodárstvo.

A ako sa tak dozvedám, znova sa obávame viac o Euro ako o Slováka. Škoda.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984