Reklama
Reklama

Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu. Blíži sa revolúcia?

"Keď príde ten správny čas a ľudia vycítia, že je tu nádej na zmenu, pôjdu do ulíc. V tom je ich najväčšia sila. Nositeľom zmeny budú sociálne vylúčení, marginalizovaní a zneistení ,prekliatci´, ktorých je vinou globálneho kapitalizmu čoraz viac. Treba uvažovať nad tým, ako im ukázať, že naozaj prišiel čas na akciu. Inštinktívne sa pridajú," píše Ľuboš Blaha vo svojej najnovšej knihe.
Počet zobrazení: 1596
matrix_uvod.jpg

Namiesto záveru: Médiá a revolúcia

Všetci dnes žijeme v akomsi matrixe, v ktorom naše sny a ašpirácie, názory a presvedčenia, túžby aj obavy ovládajú reklamné agentúry, masmédiá, vyškolení experti na zábavu, organickí intelektuáli, politici a pod. A tí sú všetci tak či onak prepojení s tým, čo v skutočnosti vládne – kapitál. Funguje to jednoducho. Ľudia potrebujú veriť, že svet je lepší? Pustíme im romantický príbeh. Že chcú mať nádej, že nebudú večne chudobní? Vymyslíme lotériu s jackpotom nevídanej peňažnej hodnoty. Že neveria politikom? Vždy sa nájde nejaký „fešák“ či „fešanda“, ktorí ich presvedčia, že systém je v poriadku. Že sa cítia ubití a frustrovaní? Dáme do telky nejakého úbožiaka, na ktorom sa budú môcť smiať, aby sa cítili lepšie. Že nechcú stále len bojovať, súťažiť a vnímať všetkých naokolo ako súperov a rivalov? Všade podprahovo vsunieme, že je to tak správne, prirodzené a nevyhnutné. A tak ďalej, a tak ďalej. Dá sa tomu vyhnúť? Nie. A v tom je to čaro modernej „demokracie“. Kým totalitné režimy udržiavajú stabilitu násilím a represiou, moderné spoločnosti, ktoré si hovoria demokratické, v prvom rade stoja na manipulácii a propagande.

A takto každý deň fungujeme. Žijeme v systéme, ktorý s nami manipuluje na každom kroku. Sme preto všetko iné, len nie slobodné a racionálne indivíduá; sme disciplinovaná pracovná sila, dennodenne vykorisťovaná nadnárodným kapitálom; sme sfanatizovaní konzumenti, dennodenne uvrhnutí do iracionálnej posadnutosti nakupovaním a vlastnením vecí; sme obete systému, ktorý zneužíva ľudí, aby udržiaval chudobu, hlad, nerovnosť a nespravodlivosť, pretože vďaka 99 % ľudí, ktorí žijú buď pod hranicou chudoby, alebo pod stálou hrozbou, že pod ňu jedného dňa spadnú; len vďaka všetkým tým, ktorí doplácajú na kapitalistický systém, no bezmyšlienkovito ho napriek tomu podporujú; len vďaka bežným ľuďom, zamestnancom, robotníkom, malým živnostníkom, nezamestnaným, sociálne odkázaným; len vďaka nim sa darí udržiavať systém, ktorý vyhovuje 1 % najbohatších a najmocnejších ľudí. Systém držia pokope nielen represívne, ale najmä ideologické aparáty štátu, dnes najmä korporátne masmédiá, ktoré indoktrinujú a ohlupujú ľudí. Aj preto ľudia dobrovoľne podstupujú proces vlastného ožobračovania a otročia na iných, ktorí bohatnú na ich práci. Kľúčová otázka znie: dokedy to takto vydrží?

Kapitalizmus nie je systém pre každého. Je výhodný pre tých, ktorí myslia najmä na seba, dokážu byť dostatočne bezohľadní, nemajú zábrany, často ani morálne obmedzenia, skrátka, sú – ako sa dnes eufemisticky hovorí – flexibilní, ambiciózni a draví. V preklade tieto pojmy odkazujú na ľudí, ktorí sú bez chrbtovej kosti, karieristickí a egoistickí. Väčšina ľudí takých nie je, a preto na trh dopláca. Títo ľudia pritom môžu byť mnohokrát šikovnejší, len sa nevedia predať. Môžu byť múdrejší, len nevedia predstierať hlúposť, keď treba. Môžu byť hodnotnejší, len to nikoho nezaujíma. Aj takýto ľudia musia fungovať v kapitalistickej ekonomike, hoci si ju slobodne nevybrali. Je preto fér, aby sme sa bavili o spravodlivejšom rozdelení výhod, ktoré prináša trh. Alebo naozaj chceme, aby sme sa spoločnosť premenila na darwinistickú džungľu, v ktorej bude systém podporovať čoraz  väčšiu a väčšiu krvilačnosť a nenávisť? Pretože tam sa dnes uberáme. A v mene ideologických zaklínadiel o efektivite si rumpľujeme prírodu, tolerujeme príšernú chudobu a absurdnú nerovnosť, zbavujeme sa ľudskosti a premieňame na bezmyšlienkovité konzumné stroje. Pritom mi stále uniká, prečo by práve efektivita mala byť tá najdôležitejšia hodnota? Sme vari stroje či ešte stále ľudia?

Pravda, bolo by naivné, ak by sme si mysleli, že za nespravodlivosť kapitalizmu môžu jednotliví kapitalisti. V princípe je úplne jedno, čo si myslí konkrétny kapitalista. Môže to byť báječný človek, empatický a solidárny. Ale ak nebude hrať podľa pravidiel systému, bude z neho vylúčený. A na jeho miesto nastúpi iný podnikateľ, ktorý nebude mať žiadne ohľady. Problém je v systéme, nie v ľuďoch. Kapitalizmus v ľuďoch povzbudzuje egoizmus, chamtivosť a súťaživosť. Ak by však systém fungoval na iných princípoch, ľudia by mohli byť postupne iní, viac spolupracujúci, solidárni, empatickí. Základnou hodnotou by bolo zdieľanie (v angličtine sa používa pojem ,,share”). Oveľa viac by sme mysleli na spoločnosť a na prírodu, nielen na seba a svoje konzumné vášne či iné patologické prejavy. Možno by sa konečne vytvoril priestor pre zdieľajúce komunity (sharing communities), ktoré by navzájom spolupracovali a neviedli každodennú hobbesovskú „vojnu“ proti všetkým ostatným, na ktorej de facto stojí kapitalistický systém. Systém, ktorý sa dostáva do štádia, keď je čoraz viac očividné, že sa zrazil s budúcnosťou.

Politológ Adam Przeworski tvrdí, že sociálnu stabilitu kapitalizmu je možné udržiavať iba vďaka ustavičným sociálnym kompromisom, t. j., systém sa musí vyplácať nielen kapitalistom, ale aj predstaviteľom práce. Takto to naozaj fungovalo v povojnovej zlatej ére sociálneho štátu, niekedy v 60. či 70. rokoch minulého storočia. Lenže dnes, v 21. storočí už akoby nadnárodný kapitál nepotreboval sociálny kompromis. Zaslepený mocou nadobudol presvedčenie, že stačí ideologicky ohlupovať ľudí. Už Marx však veľmi dobre vedel, že v konečnom dôsledku záleží na ekonomike a životných podmienkach. Nijaká ideológia nedokáže presvedčiť ľudí, aby poslušne umierali od hladu.

Keď príde ten správny čas a ľudia vycítia, že je tu nádej na zmenu, pôjdu do ulíc. V tom je ich najväčšia sila. Nositeľom zmeny budú sociálne vylúčení, marginalizovaní a zneistení „prekliatci“, ktorých je vinou globálneho kapitalizmu čoraz viac. Treba uvažovať nad tým, ako im ukázať, že naozaj prišiel čas na akciu. Inštinktívne sa pridajú. Buď preto, že nebudú mať čo stratiť, alebo preto, že strácajú príliš veľa z toho, čo im v minulosti bolo priznané. Alebo, jednoducho preto, že sa nikdy vo svojom vnútri nestotožnili s hodnotovým rebríčkom, ktorý im vnucuje buržoázna spoločnosť. Isté je, že ak bude radikalizácia globálneho kapitalizmu pokračovať a neoliberalizmus spustoší všetky sociálne kompromisy minulosti, naozaj dôjde k revolúcii. Jej kolektívneho nositeľa možno nie je až také ťažké vystopovať a zrejme naozaj nezáleží, či ho nazveme zdiskreditovaným pojmom „proletariát“, alebo použijeme nejaký menej zdiskreditovaný výraz, ktorý nemá ustálenú konotáciu. Podľa môjho názoru je azda ešte dôležitejšie než na nositeľa pýtať sa na to, kto a čo bude revolučnou rozbuškou.

Nastáva doba temna. Doba, v ktorej kapitál už viac netúži po kompromise. Doba, v ktorej dôjde k revolúcii a svet po nej bude iný, než aký ho poznáme dnes. Aby nebol horší, musíme hľadať alternatívy kapitalizmu, ktoré zabezpečia viac sociálnej spravodlivosti, slobody, ekologického zmieru aj ekonomickej stability. Aj preto si myslím, že filozofické knihy, ktoré píšu ľavicoví intelektuáli, majú napriek mocenskej presile kapitálu obrovský význam. Len sa nesmú zastaviť pri hodnotových otázkach. Je čas vykročiť k otázkam praxe. Je čas vrátiť sa ku klasickej otázke: „Čo robiť?“ Je čas, keď sa medzi novodobých disidentov bude pripájať čoraz viac ľudí a budú chcieť diskutovať o novom lepšom svete. Diskusia o alternatívach rozhodne má zmysel. Tak ako má zmysel aj antikapitalistický sociálny boj, o ktorom vám všetci vaši nadriadení budú hovoriť, že je beznádejný, a napriek tomu si niekde hlboko vnútri budú klásť ustráchanú otázku: Čo ak predsa len dôjde k radikálnej zmene?

Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu. Blíži sa revolúcia?, VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2011

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
24. apríl 2012, 04:15
Ani sa mi nechce veriť, že tak erudovaný a ľavicový politik bol na kandidátke Smeru až na 85 mieste... V kapitalizme je na najvyššom piedestály hodnota individualizmu a podľa toho sa nám naši podnikatelia a aj ich hodnotovo obdarení obdivovatelia správajú. Pritom ale ak si ten kapitalista vyberá na pracovnom trhu pracovnú silu vyžaduje od nej tímovú prácu, ochotu a spolupatričnosť a obetavosť v mene kolektívneho dosiahnutia cieľa pri riešení problémov v práci. Mimo pracoviska už mu ta kolektívnosť a tímová spolupatričnosť vadí a snaží sa ju rôznymi prostriedkami potláčať.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. apríl 2012, 05:11
nechces sa s nikym delit o svoj byt, maximalne prijmes obcas nejaku navstevu, pripadne u teba niekto prespi na jednu dve noci. nechces sa s nikym delit o tvoje auto, o tvoju manzelku, priatelku, o tvoje auto. davas sice deti do skoly, alebo do skolky, ale doma ich umiestnis do ich detskej izby. mozno si niekedy aj mrzuty, ze sa dieta tlaci medzi teba a manzelku v tvojej spalni :)
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
24. apríl 2012, 06:23
preto nevyjdu sami od seba do ulic, stale budu iracionalne dufat, ze "ich sa to netyka", ze maju sancu ako si vyriesit svoje problemy v ramci podmienok v ktorych ziju. marginalizovanych 99% dokonca necita na 90% knizky lavicovych intelektualov ... to spojivo medzi vedomim skutocnosti aka je a tym co treba urobit je nejaka strana, hnutie, skupina obcianskych aktivistov ktori budu vediet co sa deje, ako sa z matrixom da bojovat, co konkretne treba urobit...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. apríl 2012, 07:38
prečo kapitalista nezamestná niekoho ako je sám - individualistu, egoistu a prospechára, ale chce aby mu zisky prinášali ľudia robiaci kolektívne? Už si niekedy videl kapitalistu aby vo svojej firme, na ktorú si " poctivo " zarobil dovolil svojim zamestnancom sa aj ubytovať, alebo ich pozval do svojho domu a hostil ako seberovných a podelil sa s nimi o svoje zisky? Na straty sa mu musia poskladať. O zisky sa nepodelí. V čom je základný rozpor v tomto neľudskom zriadení? Rozpor je medzi výrobou a spotrebou a spoločenským charakterom výroby a súkromným privlastňovaním . Ja sa do voľného času kapitalistu nestarám, ale tento systém by chcel človeka natoľko zotročiť aby robil od svitu do mrku, veď čo nech si ľudia zarobia ak im nestačí jedna práca, môžu mať aj dve. Tí chamtivejší aj tri. Veď sa neustále musíme hnať a plniť nejaké HDP. Životnú úroveň meriame podľa hmotných statkov a nie podľa toho, koľko máme voľného času pre seba a svoju rodinu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. apríl 2012, 10:33
ide o rovnaky vzorec spravania. tak ako ty tak aj vlastnik vyrobnych prostriedkov mate svoje vlastne ego a vsetko co robite, robite vo vlastnom zaujme. vsetci sme kapitalisti ci sa nam to paci, alebo nie. cim skor si to ludia uvedomia, tym lepsie pre nich. a poznam takych podnikatelov, ktorych ty chces aby som uviedol. jednym z nich je ricardo semler a jeho firma semco. a vobec nejde o spolocensky charakter vyroby. podnikatel zamestnava az po tom ako nestiha pokryvat dopyt a nikdy sa nemoze stat, ze v jednej firme budeme pracovat vsetci. firmy jasne vymedzuju, ze kto u nich moze pracovat a kto uz nie. ale to s tym sukromnym privlastnovanim to je pravda. aj mzda je sukromnym privlastnenim :)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. apríl 2012, 11:03
na rozdiel od teba nerobím všetko vo vlastnom záujme a nesprávam sa podľa svojho ega. Ale to je pre pravoverných asi nepochopiteľné. Možno je to vekom, možno prežitými skúsenosťami. Bol som tiež jeden z tých , ktorí nadávali na predchádzajúci režim. Život ma však naučil ľudí posudzovať nie podľa skutkov, ale činov.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. apríl 2012, 11:38
nie podľa slov, ale činov.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. apríl 2012, 05:39
alebo lepsie: nakolko ludia su sprosti, nevedia co je dobre a nevedia ako dobre sa mozu mat, lebo veria matrixu, tak sa docasne vykasleme na vox populi, spravime revoluciu, ma yspravime "to co treba" a podla nasho konkretneho nazoru si nastavime spolocnost a potom budeme len cakat, kedy ludia od uzasu a prudkeho navalu stastia nepadnu na zadok a nepostavia nam minimalne bustu. a mys i ponechame nejake tie vysady, ved sme predsa ludom dali blaho a stastie, ci? a potom porozmyslame ci je vobec dobre dat tomu hlupemu vox populi aj nejaku demokraciu naspat, lebo by sa mohlo stat ze by to sastie az tak velm nechceli a pospinili by pamiatku hrdinov barikad atd atd. kolko krat sme boli v historii svedkami takehoto algoritmu?
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
27. apríl 2012, 02:58
http://finweb.hnonline.sk/c1-55619470-greenspan-neobvinujte-za-chamtivost-ludi-kapitalizmus ... Silné protikapitalistické tóny sa ozývajú od tých, ktorí si zamieňajú ?protekcionársku ekonomiku? so slobodným trhovým hospodárstvom. Protekcionárska ekonomika sa objavuje vtedy, keď vládni predstavitelia - spravidla ako odmenu za podporu - poskytujú osobám alebo firmám zo súkromného sektora protislužby. To nie je kapitalizmus, to sa nazýva korupcia. ... Chamtivosť a hrabivosť sa dávajú do súvislosti s kapitalizmom často s úmyslom vyvolať odpor proti nemu. Ale ony sú v skutočnosti súčasťou ľudskej prirodzenosti nielen v kapitalizme voľného trhu, ale objavujú sa vo všetkých ekonomických formách. Oprávnená obava v súvislosti s rastúcou nerovnosťou príjmov vyplýva z globalizácie a inovácie, a nie z kapitalizmu. ... Kapitalizmus od svojho vzniku v osvietenstve dosahoval jeden úspech po druhom. Po tom, ako životné podmienky stagnovali takmer tisíc rokov, sa na celom svete začali zlepšovať životné podmienky a kvalita života nevídaným tempom. Chudoba dramaticky klesla a priemerná dĺžka života sa viac ako zdvojnásobila. Reálny dôchodok na obyvateľa sa počas posledných dvoch storočí na planéte zvýšil desaťnásobne. Vzostup materiálneho blahobytu umožnil, aby počet jej obyvateľov vzrástol šesťnásobne.
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
29. apríl 2012, 05:30
Zdravým všetkých tých, ktorý sú proti kapitalizmu viac z tej ideologickej stránky, než z materialistickej. Celý článok sa mi veľmi páčil ale rád by som poukázal na jednu drobnosť. Rešpektujem autorov názor, že ?Problém je v systéme, nie v ľuďoch.?. Ale ja osobne si myslím, že je to trochu zložitejšie. Podľa mňa je to skôr len časť väčšieho problému a ten znie: Ako zmeniť ľudí? Zmeňte im ich životné podmienky. Ako zmeniť životné podmienky? Zmeňte ľudí. Autor popísal problém z prvej jeho strany, ja sa pokúsim ho popísať z tej druhej. Ľudia nie sú vo všeobecnosti rovnaký. Líšime sa povahovými vlastnosťami. Ale všetci od narodenia vyznávame ?prirodzené? hodnotové princípy, pudy, ako je sebazáchova, generovanie potomkov, aby náš špecifický genetický kód prežil, dosahovanie úspechu v spoločenstve atď. Kapitalizmus je preto taký úspešný, lebo stavia práve na týchto pudoch, ktoré všetci poznáme. Vyššie hodnotové princípy, ako morálka, autorom spomenuté zdieľanie, byť prospešný pre komunitu bez nároku na odmenu, s tým sa človek nerodí, to ho musí niekto naučiť (avšak niektorý ľudia sa však rodia s vedomím, že základné pudy nemusia byť správne). A práve v poslednej dobe si všímam, že rodičia svoje deti nevychovávajú, ale len chovajú. Respektíve, všimli ste si niekde, aby niekto deti vychovával k vyšším princípom? Preto som toho názoru, že kapitalizmus tu bude dovtedy, dokiaľ nebude väčšia časť ľudstva vychovaná, alebo nedôjdu zdroje energie na prepravu tovaru. Lebo aj keby nastala nejaká revolúcia, ľudia do nej pôjdu ako ovce, bez vedomosti, prečo tam idú. Tak ako pri nežnej revolúcii, ľudia chceli pôvodne (aspoň ja si tak myslím, vtedy som sa totižto len narodil) len zmenu pôvodného socialistického systému na trochu humánnejšie prevedenie. Namiesto toho boli zneužitý na zavedenie kapitalistického systému. S autorom sa ale zhodujem na tom, že treba riešiť otázku ?Čo robiť??. Bolo by fajn, keby sa dohodol nejaký termín a miesto, kde by sa dalo na túto tému porozprávať. Nie len pre autorov ?ľavicových intelektuálov?, ale pre každého, kto má o túto tému záujem. Poprípadne ak poznáte nejaké takéto stretnutia, mohli by správcovia tohto blogu na ne poukázať.
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
29. apríl 2012, 13:42
okrem toho si myslim ze privatizeri ako Mecia, Slota, Dzurinda, Miklos, Hrusovsky, a im podobni poskodili zaujmi slovenska a mali by byt potrestani... Ak sa svet zvrhne do Darwinizmu tak by si ludia mali davat pozor pretoze sa zacnu ignorovat vsetky doterajsie zakony a uplatni sa iba jeden Darwinov zakon....a ten je prezit a to za kazdu cenu aj za cenu ze to niekto iny neprezije. Ludia by nemali zabudat ze aj medveda dokazu roztrhat vlci ak ich je dost!!! Efektivita je najdolezitejsia avsak efektivita nie je len vyhoviet jednemu kriteriu ale vsetkym kriteriam alebo aspon vacsine. System je taky aky vytvorili ludia a teda su zly ludia lebo vytvorili zly system. Ziaden system nie je dokonaly, ale v historii bolo zopar, ktore stali za rozvoj. Ludia su natolko hlupy ze stale a znova vymyslaju to iste koleso a pritom si neuvedomuju ze to novsie koleso je zasa o cosi horsie ako to predosle. Ak znova pride nejaka revolucia zasa sa veci pozenu do extremu a sme znova na zaciatku. Teraz mame extrem v podobe prejavou dnesneho kapitalizmu akymi su napr. bezohladnost, sebeckost, ignoracia, obmedzenost. Vsetko toto podla mna prameni z degeneracie ludskej mysle kde telo prevlada nad myslou ta je zredukovana len na koordinaciu zakladnych ludskych cinnosti a inak sa upriamuje na nizke zaplnanie dusevneho prazdna kt. je bez rozvoja mysle nezaplnitelne a je ako bezodna jama kt. sa ludia snazia zaplnit este väcsou prazdnotou. Kapital sam o sebe nema absolutne ziadnu realnu hodnotu potrebnu na zachovanie a rozvoj ludskeho rodu avsak dnes sa mu este stale dari presviedcat ludi o opaku. Este dlho tomu tak bude pokial ludia nepochopia ze co skutocne stoji za pozornost. Verim ze dojde k precitnutiu a to nebude prilis pekny pohlad ked ked ludia zistia ze peniaze co maju vo vreckach maju hodnotu len vtedy ak si s nimi budu moct zakurit aby im bolo teplo alebo ich roztavit a vyrobit z nich motyku alebo pluh.
Obrázok používateľa Anonymný
#6
(neuvedené)
29. apríl 2012, 13:43
a prestante sa konecne delit zacnite sa spajat neexistuju laviciari, praviciari, cierni, bieli, zlti, inteligentni, hlupi....vsetci sme len ludia...
Obrázok používateľa Anonymný
#7
(neuvedené)
03. máj 2012, 14:39
pozri historické zmeny revolučného charakteru, niekedy aj so stínaním na špalku. Rozdiel akurát v tom, že dnes je tým zdánlivo anonymným oligarchom finančný kapitál. A forsíruje mediálne sofistikované lži. Príklad príčina krízy v USA, hypotéky na rodinné domy, ktoré ludia po strate príjmu nesplácajú. Vláda sanovala banky, aby sa predišlo zrúteniu hospodárstva (nehovoriac o vkladoch občanov). Ale, BACHA !!!Tie hypotéky predstavujú zlomok, ktorý nemá žiadny vplyv na krízu. Išlo o 5% podiel. A Grécko je tiež len súčasťou mazanosti, gaunerstva. Nalievanie úverov Grécku je zas len kamufláž následneho splácania úrokov. V tomto prípade bezprostredne aj nás. Paradoxne a pritom racionálne vo vlastnom záujme. ŽIADNE MÚDROSTI len videnie priebehu. Konečne protikandidát Sarkoziho to zhrnul presne tak, nepriatelom je finančný kapitál. A kto ho predstavuje ? Nuž aj nastrčený nejaký Dežo, je ich mnoho a ani nevedia pre koho pracujú. A SÚ KRÁLOVSKY PLATENÍ.Je z čoho.
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama