99% - obchod s nádejou

Aby bolo jasné: toto je redakčný úvod k nasledujúcemu komentáru, nevyhnutný vzhľadom na úpravu stránky a jednotlivých článkov. Posledné dni vylúštili už niekoľko predvolebných krížoviek. Kto sleduje politiku, sa väčšine z nich nečuduje, vlastne sa tu už každý vyfarbil. Niektorí sa pokúšajú ešte prefarbiť, ale parafrázujúc Lasicu, nebudú iní, len prefarbení.
Počet zobrazení: 4782
P9140011.JPG

Už je takmer pravidlom, že sa pred voľbami ako huby po daždi vynárajú stále nové politické subjekty a noví lídri. Čím viac sú ľudia nahnevaní a vyhecovaní mediálnou ofenzívou a čím viac ich drvia existenčné problémy, tým menej reálne uvažujú a sú naklonení znova vsadiť všetko na jedinú kartu s názvom „nádej“. Novo vznikajúce strany toto veľmi dobre vedia a, samozrejme, to častokrát úspešne využívajú vo svoj prospech. Koniec koncov, nepokoj a stres nahnevaných ľudí využívali v dejinách rôzni diktátori. Zhromažďovali hlavne ľudí s menšou schopnosťou posudzovať vnútorné súvislosti udalostí a využili ich odbrzdené emócie k strašným zločinom. Robili to však veľmi okato a prekuknúť ich nebolo až také ťažké.

Podobný princíp, pre bežného voliča už nie tak ľahko prehliadnuteľný, využíva aj  „slovenské hnutie 99%“, ktoré sa, mimochodom, cudzopasne priživuje na značke hnutia Occupy Wall Street a robí to pod heslom boja proti nespravodlivému a skorumpovanému systému. Ak však slúži občiansky aktivizmus pre niekoho len ako „výťah do politiky“, neškrípe niečo v zákulisí tohto prehnitého stroja? Pár mesiacov pred voľbami sa objaví profesionálne spravená kampaň istého občianskeho aktivistu, s kompletne platenou reklamou na Facebooku a, samozrejme, dotyčný sa vyjadrí tak, že za žiadnu cenu nepôjde do politiky a reklamu si robí len tak, pre istotu. O nejaký čas sa objaví rovnako profesionálna kampaň pre stranu 99%. A nemenovaný občiansky aktivista o tom, samozrejme, zase nič nevie, nemá žiadne spojenie s touto stranou, ani s ich reklamnou agentúrou. Potom zrazu, 99 dní pred voľbami, sa spoja. Nečakané? Bola to všetko len hra náhody? Ale kdeže, keďže som mala možnosť vidieť aj do zákulisia, tak vám garantujem, že toto divadlo nemá s náhodou nič spoločné. Ale aspoň že nemenovaný chce, aby sme ho nesúdili podľa toho, s kým, ani ako, ale čo: „Chcem vás požiadať o jediné – aby ste ma súdili len na základe toho, čo robím a nie podľa toho, s kým to robím.

Je to takmer nepísaný zákon slovenskej politiky: zvláštny živočíšny druh notorického oportunistu, ktorý sa vždy pridá len k tomu, kto finančne dominuje. Jeho hlavným presvedčením sú peniaze a moc. Nejakým prepracovanejším súborom politických myšlienok zväčša nedisponuje. Hovorí len to, čo chce počuť dav.   

Oportunizmus tu bol, je a bude. Na oboch stranách spektra. Pestujú ho pravičiari aj ľavičiari a, žiaľ, aj niektorí bývalí občianski aktivisti, ktorí sa pod rúškou rôznych aktivít chcú dostať ku korytu. A tak rodinka slovenských prospechárov vstupuje do 21. storočia. Samozrejme, dej by ešte bolo treba domyslieť do dôsledkov. Politológovia by sa mohli lepšie prizrieť oportunizmu a prezliekaniu kabátov v slovenských dejinách.

Ľudí však nestačí už len oblbnúť, ale treba si ich aj vychovať tak, aby boli presvedčení o tom, že len za pomoci silného vodcu (lídra) sa môžu zbaviť svojej bezvýznamnosti. V podobnom spasiteľskom duchu sa nesú výroky už spomínaného kandidáta za stranu 99%: „Chcem len túto krajinu pohnúť dopredu, lebo ju mám rád a som presvedčený, že má na viac.“ Asi zabudol, že sám v politike nič nezmôže a že na presadenie nejakej zmeny potrebuje najskôr koaličnú dohodu a väčšinu. Inak nebudú dostatočne silní, aby presadili radikálnejšie názory. Skutočne však zabudol? To sa mi nechce ani veriť. Veď je presa významný intelektuál, ktorému to celkom dobre „páli“ - a zrazu takéto školácke vnímanie? To bol len jeden z príkladov. Nepochybujem o tom, že aj v iných stranách sa nájde podobne ladený scenár.

K náprave systému určite nestačí vymeniť len staré tváre za nové. O to sa už pokúšala aj strana SaS a dopadlo to tak, ako to dopadlo. Arogancia, ktorá kašle na potreby voličov, však ostáva aj naďalej. Už dávno nestačí len vypísať voľby a vytvoriť demokratické inštitúcie, aby vznikla demokracia. Rovnako ako nestačí zmiešať trochu vody a nejaké tie uhlíkové zlúčeniny, aby vznikol život. Politická elita sa dá skvalitniť len natoľko, nakoľko sa podarí skvalitniť volič, ktorý o zložení tejto elity rozhoduje. Toto skvalitnenie by malo mať najmä  informačno-osvetový charakter. Aby sa volič nerozhodoval len na základe ponúknutej nádeje na zmenu k lepšiemu, ale na základe toho, že použije svoj zdravý rozum, ktorým celé divadlo prekukne. Žiaľ, viacerí ľudia, pochopiteľne, v takom uponáhľanom svete, nemajú veľa času na to, aby si sami aktívne vyhľadávali a pokiaľ možno aj overovali informácie a preto sa radšej  len pasívne spoľahnú na to, čo im „nádej“ prisľúbi.

Do volieb zostáva už len málo času a preto sa túžba zhromaždiť okolo seba naivných voličov stupňuje. Iste, aj v iných krajinách existujú idealisti a cynickí pragmatici. Len u nás sa kontrast zdá byť krikľavejší. Na Slovensku je presvedčením kritickej väčšiny voličov kombinácia nacionalizmu a socializmu. Avšak jediný „-izmus“, ktorý vyznávajú ich volení zástupcovia, je oportunizmus. Prestaňme sa spoliehať na to, že sa niečo urobí samo a bez nás a poukážme konečne na to, že cisár je nahý.

Foto: Emil Polák

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
06. december 2011, 20:06
Ztých jej príspevkov tu trčí snaha o sinú sebarealizáciu, viem si ju predstaviť ako takú peknú babu so štíhlym telom, ako nám prednáša tieto pripomienky a známkuje nás ako pri skúške, to bude na Silvestrovskom Klube NS.

Ale prihováram sa aj k vytvoreniu stálej rubriky "Čo na to Inga", kam by mohla písať iba ona sama a iba ona by vedela heslo. Takto sa o ňu furt iba potýname, človek musí zadať príkaz serveru "ignoruj Ingu", aby mohol slobodne diskutovať...inak, je to od nej milé, že nám robí "politické školenie mužstva" a pamätám si, ako som vtedy na vojenskej základnej službe videl namiesto politruka takú nejakú krásku, možno i nejakú Ingrid si predstavím...:o)
Obrázok používateľa Anonymný
#7
(neuvedené)
06. december 2011, 20:20
Odpovedám pani Zuzane:
Azda si nemyslíte, že som to myslel ako stranícke školenia, tie noviny a televíziu založenú nejako pod hlavičkou Smeru-SD?
Ide mi však o to, že fo médií sa už dostávajú ideologicky "predžuté" témy a aj vzhľadom na zaostávanie v kvalite žurnalistiky a publicistov voči českej kultúre sme sa dostali do informačnej ideologickej vojny. Ľudia u nás uveria, čo je napísané v Sme, či v Pravde, aôebo čo počujú v televízii a nevedia si urobiť úsudok. Tak prečo im neposkytnúť aj iný než "mainsttreamový" názor? Inak, veľkú zásluhu na tom, že máme nejakú platformu na výmenu názorov, tu má predsa redakcia Slova a robí to doslova na kolene. Kdeže sú také noviny, ako boli Súvislosti, Hospodársky denník v poslednmom roku existencie, Pravda pred odpredajom teda pred rokom 1999? A ak Pravda dnes trochu vyvážila spravodajstvo, ka je kritická ku pravicovej vláde (lenže kto dnes už nie je?), všimnite si, akú ideologickú vojnu vedú blogeri na jej webe. To potom Inga je iba slabým odvarom.
Obrázok používateľa lethea@centrum.sk
Zuzana Mokranova
06. december 2011, 21:35
"Odpovedám pani Zuzane: Azda si nemyslíte, že som to myslel ako stranícke školenia, tie noviny a televíziu založenú nejako pod hlavičkou Smeru-SD?" Zatial slecne ;) Nemyslim si to. Moja odpoved patrila Inge, ktora nieco take naznacovala. ;) Skoda, ze sa tu neda citovat.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
06. december 2011, 23:23
Bud jej daj za pravdu ak píše pravdu, alebo jej vývrat co sa Ti zda ,ze pise nepravdu.Hlavne sa zacnite venovat problemom,ktore lavica ma.Je ich dost.Ja uz ju vnimam ako vietor sice chaotickych smerov ale vietor, ktory hybe stuchlinou vasho pritakavania si s Jozefom.
Obrázok používateľa lethea@centrum.sk
Zuzana Mokranova
06. december 2011, 23:59
Teraz neviem. Patrilo to mne? Inge som uz odpovedala, hoci len strucne: ------------------------------------------ K osvete Cit.Inga: "Takže nezavádzajte žiadnu osvetu vo forme politického vzdelávania, lebo tak pustite "Gina z fľaše" do ktorej sa viac nevráti!" Nebolo to myslene tak, aby mala osveta politicky resp. nejaky stranicky charakter. Domnievam sa, ze celkova kriza je len dosledkom moralnej krizy a upadku hodnot. Ide predovsetkym o nasu mravnu biedu, ktora to, v com sa potacame, sposobila. Tolerujeme ju, zivime ju, netrufame sa proti nej postavit...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 00:58
Slečna Zuzana, tak prosím o prepáčenie, myslím, že nás ten nick Inga účinne mätie.

Názorný príklad na potrebu osvety sme mali v posledných 2-3 týždňoch - médiá písali o tom, akí sú tí lekári "nenažraní", že im nestačí ani zvýšenie platu o 300 Eur a písali o tom, čo všetko lekári spôsobujú, pričom si takmer žiadny publicista negal námahu spočítať, ako to je v zdravotníctve a ak to hovorili lekári, takmer okažmite boli pointovaní a ironizovaní.

A stačilo tak málo: ukázať, koľko za ostaných rokov malo dostať a nedostalo zdravotníctvo, koľko sa súhrnne platí do zdravotných odvodov a koľko si z týchto peňazí, ktoré sú zo zákonna povinné, ponechávajú súhrnne ako zisk zdravotné poisťovne ( iba politici zo Smeru-SD to tvrdili) a hlavne - nik z publicistov nevysvetlil verejnosti, že zdravotníctvo je nezisková činnosť, je to u nás tradícia od osvitenských šias a Amerika nech má svoje, kto by mal záujem, nech si pozrie Mooreov film Sicko.
Takže preto potrebujeme médiá, ktoré by boli financované a ktoré by boli "smerácke".
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 01:18
Imrich, veď to je ten problém: ľudia sú už tak pomútení mediálnou manipuláciou, že Smer-SD sa im zdá byť zároveň "pravicový" (lebo veď..zaviedli Euro, dodržiavali tvrdé rozpočtové pravidlá pri vstupe do Eura, nezrušili II.pilier, neznížili DPH a nezdvihli dane, a aha ho, ľudia trpia),
ale zároveň i príliš "ľavicový" ( čo ak znárodnia? čo ak nám vezmú...? čo ak ..."mi zdania i to málo, čo zarobím?").

Ak by sme sa neobávali voliť Smer-SD ( hoci aj ako "menšie zlo" oproti tým babrákom, čo nám tu od júla 2010 bašovali a ešte si i sami vyslovili nedôveru), potom by mohol mať Smer skutočne ústavnú väčšinu. Veď vieme, že 50 percent voličov "nevie" koho voliť, nie že nechce voliť.
A potom, my sme taký CUDNÝ národ, kladieme si "upejpavé" otázky - čo by na to povedal svet, ak by Smer voľby vyhral a mohol vládnuť i bez koalície? Bola by to ešte demokracia? Čo by povedali v CNN? Čo by povedala Clintonová? A čo Havel?

Nemusí byť vždy to isté i keď to vyzerá ako to isté: viď Orbán od susedov.
Slovensku by totiž v tej nastávajúcej recesii roku 2012 veľmi pomohlo, ak by vláda mohla realizovať krízový manažment rýchlo a efektívne, neviem si predstaviť taký cirkus pri koaličných handrkovačkáh, aký nám predvádzali borci zo "zlepenca", alebo tie frašky v parlamente, ak by išlo o rozhodovanie "zo dňa na deň". A K TOMU, PRIATELIA, PRíDE.
Ak bude padať Euro, bude sa rozpúšťať Eurozóna, či ak sa "zdvihnú" zo Slovenska zahraniční investori, ak v štátnej kase bude nula a nik nepožičia, bude tu musieť byť rozhodný líder a musí mať za sebou jednotný výkonný tím krízových manažérov, nie kofy na trhu handrkjúce sa o svoje ideologické zásady...
Obrázok používateľa Anonymný
#8
(neuvedené)
07. december 2011, 01:29
Zuzana, je to na Vás, ako autor máte šancu to zhrnúť

ale i tak si neodpustím na margo témy článku znova zopakovač, že Slovensku by v tej nastávajúcej recesii roku 2012 veľmi pomohlo, ak by mohla vláda realizovať krízový manažment rýchlo a efektívne, aby boli zákony prijímané rýchlo a bez veľkých diskusií, ktoré by viedli akurát k tomu, že by sme padali ešte rýchlejšie ako ostatné krajiny.
Neviem si predstaviť taký cirkus pri koaličných handrkovačkáh, aký nám predvádzali na koaličných radách pravice zloženej z SDKU-DS,KDH, SaS, Most-Hídu a z ich prilepencov OKS či Obyčajných ľudí borci zo "zlepenca", previedli svoju akčnosť dokonale pri schvaľovaní Eurovalu. Neviem si predstaviť tie frašky v parlamente, ak by išlo o rozhodovanie "zo dňa na deň".
A K TOMU, PRIATELIA, PRíDE.
Ak bude padať Euro, bude sa rozpúšťať Eurozóna, či ak sa "zdvihnú" zo Slovenska zahraniční investori, ak v štátnej kase bude nula a nik nepožičia, ak hodnota fiškálneho kapitálu " vyhorí hore komínom", bude tu musieť byť rozhodný líder a musí mať za sebou jednotný výkonný tím krízových manažérov, nie kofy na trhu handrkjúce sa o svoje ideologické zásady...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 08:19
Adresat sa urcite spoznal :)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 08:21
stav našej spoločnosti je v hlbokej morálnej kríze. Kde sme to dospeli keď nie je odsúdenia hodné sebectvo, podvádzanie, klamanie v priamom prenose, ignorancia, povyšovanie sa nad ostatných, nikým a ničím neobmedzované vykorisťovanie podlizovačstvo,donášaťstvo korupcia ...to všetko v mene väčšieho zisku, honobenia majetku získavania nezaslúžených výhod. Nositelia takýchto vlastnosti sú bohužiaľ spoločnosťou uznávaní a oceňovaní. Kde sme to dospeli?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 08:29
Plne s Tebou suhlasim.(A) si zvladol perfektne.Vieme co potrebujeme.(B) je tiez jasne.Podme na (C).Kto s kym ak Fico neziska 101% ?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 10:06
Najprv azda odvolíme. A stačí, aby šla voliť aj tá 50 percentná mlčiaca polovica, ktorá voliť nechodí.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 10:15
...ale v nadväznosti na svoj predchádzajúci príspevok znovu tvrdím, že sa úplne reálnym scenárom prepuknutia krízy v jej plnej kráse (vrátane odchodu investorov) nikto nezaoberá. Včera som bol na prednáške Petra Staneka a môžem povedať, že 200 mladých ľudí 3 hodiny ani nedýchalo. Žiadne vymyslené katastrofické prognózy, ale krutá realita podložená konkrétnymi číslami a faktami. Žiadny z prítomných profesorov EU neoponoval. Ľuďom začína svitať, len politici ich kŕmia drístami (aby voliča náhodou nevyplašili...)a nikto nepredkladá žiadnu alternatívu, aspoň prvé nutné kroky a aspoň základné tézy, čo so Slovenskom ďalej(ak nechceme byť na večnosť montážnou dielňou). Uznávam len toľko, že Smer je menšie zlo. Mne to už ale nestačí.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 10:17
Ak bude padať Euro, bude sa rozpúšťať Eurozóna, či ak sa "zdvihnú" zo Slovenska zahraniční investori, ak v štátnej kase bude nula a nik nepožičia, ak hodnota fiškálneho kapitálu " vyhorí hore komínom", bude tu musieť byť rozhodný líder a musí mať za sebou jednotný výkonný tím krízových manažérov, nie kofy na trhu handrkjúce sa o svoje ideologické zásady... Peter Zajac-Vanka"

*********************

Hlbko sa mýlite pán PZV! Ak tvrdite, že:"...bude tu musieť byť rozhodný líder a musí mať za sebou jednotný výkonný tím krízových manažérov, nie kofy na trhu handrkjúce sa o svoje ideologické zásady..."

Taký rozhodní lídri boli aj Hitler, Frank, Pinochet, Násir,... a nevynímajúc ani terajšiu vojenskú chuntu v Egypte pri moci. Vtedy nie sú ani ľudské práva dodržiavané,tzn. žiadna sloboda neexistuje, ani "hrnce pre chudobných nie sú plné. Takže sa nerieší ani "starozákonna sloboda Izraelcov na púšti (s padajúcou mannou), vs. plné hrnce v Egyptskom otroctve"?

Taktiež ani v "republikánskom" starom Ríme nenastupoval diktátor k moci kým štát sa nezmietal vo vojne.

Takže úplne zabudnite na nejakého nekontrolovaného diktátora Fica s buržujmi zo Súmračnej, ktorý by hypotetický mali vyviesť Slovensko z krízy, lebo zrejme tam smerujú vaše úvahy!!!

Predsa ide v skrytosti v prvom rade o to, kto sa na kríze nabalí na veľkých verejných zákazkach z pomyselného "Ficovho new deal"?

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 10:28
Najprv azda odvolíme. A stačí, aby šla voliť aj tá 50 percentná mlčiaca polovica, ktorá voliť nechodí. PZV"

****************************

Jasné, mali by ísť voliť všetci, ale tak ako ja, že hodíme prázdne obálky, aby sa prepadnuté hlasy pre malé strany, ktoré sa do parlamentu určite nedostanú nepripočítali Smeru a SDKU!!! Neplatny hlas sa predsa nikomu nepripočíta, koho v žiadnom prípade nechcem aby vládol!

Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa nejaká nekomunistická radikálna ľavicová strana do parlamentu dostala!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 10:31
sa obavam, ze to nie je stihla baba, ale frustrovana 125kilova matrona. pokial ide o farbu vlasov tipujem na blondynu...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 10:34
"Kto s kym ak Fico neziska 101% ? Chatyv Alkov"

*****************

Otázka tak vôbec nestojí. Skôr stojí tak, aby Smer nemal 76 mandátov a nemohol zavádzať hegemóniu! Preto by sa mala dostať ešte jedná radikálna ľavicová strana do parlamntu, aby ťahala Smer do ľava a nemusel vytvárať stredo-pravú koalíciu!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 10:37
este dva dni a je tu shabes...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 10:47
"Skus nepolemizovat s Ingou ,ale s tym co pise Bud jej daj za pravdu ak píše pravdu, alebo jej vývrat co sa Ti zda ,ze pise nepravdu.Hlavne sa zacnite venovat problemom,ktore lavica ma.Je ich dost.Ja uz ju vnimam ako vietor sice chaotickych smerov ale vietor, ktory hybe stuchlinou vasho pritakavania si s Jozefom. Chatyv Alkov"

***************************

Po veľmi dlhej dobe, rozumný postoj.

Lenže kde nie sú argumenty, tam sa útočí na osobu! To isté robili aj ideologický podkuté bulvárne časopisy a TV s šéfom LOZ. Nakoniec vysvitlo, že všetko na čom sa s Uhliarikom dohodli v Radičovej prítomnosti neplatí! Tak ako aj s prekrútenými pracovnými zmluvami lekárov a ich opätovným prijímanim všetkých bez výnimky do práce.

Tak nech mi nikto nehovorí, že nejde o fair-play a ideologické zásady. Ak o toto nejde, tak ide "len" o to, kto na tom zarobí?

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. december 2011, 10:50
neboj, ked vyhra volby SDKU bude lepsie

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984