Nová poézia Etely Farkašovej

Na stránke Slova sme vždy radi, keď môžeme pokračovať v tradíci tlačeného Slova a aj v tejto podobe približovať čitateľom kultúru: recenzie prózy, poézie, divadelných hier aj opery. Aj pohľady na výstavy výtvarných diel, fotografií... Teraz je na rade pohľad na najnovšiu zbierku básní Etely Farkašovej z pera spisovateľky Daniely Příhodovej.
Počet zobrazení: 1828
uvodne foto.jpg

Prvá zbierka básní Etely Farkašovej Na rube času (2006) nebola iba úletom autorky hĺbavých próz, esejistky a filozofky. Nasledovala zbierka Opretá o ticho v edícii knihy na počúvanie, kde prezentuje, najmä v druhej časti, citeľný posun od esejí k čistej poézii.

V novej zbierke básní Prstoklady, ktorá nedávno vyšla vo vydavateľstve PRO Banská Bystrica, nám Farkašová ponúka vyzreté dielo, a hoci svojmu predchádzajúcemu videniu ostáva verná, jej umelecký výraz tu neprezentujú filozofické skice, ale poéziou predchnuté metafory.

Tematický okruh týchto, u Farkašovej vždy stíšených pohľadov, je v hĺbke autorského subjektu, z neho sa prelína do okolitého sveta, často ohraničeného niečím blízkym a každodenným, zdanlivo jednoduchým, čo však v jej vnímaní a umeleckom videní dáva čitateľovi tušiť prekvapujúcu hĺbku: „ ten obraz v sebe,/ ktorý okrem teba/ nik iný nepozná,/si zvykneš brávať/ do každého rána,/noša, z ktorej ti/ klesajú ramená/...“

Autorkino vnímanie radosti, smútku, hľadania a pochybnosti ústi do poznania, pokory a stíšeného hlasu poetky. Farkašovej metafory sú priezračné, chcem povedať - hlboko precítené, a predsa zrozumiteľné: „ byť si tŕňom/ v svojom vlastnom/ oku,/ bolestivo zostrujúcom/ hrany videného,/...“, alebo: „ kľúč sa mi (opäť raz)/ zasekol v zámke/ (celkom zhrdzavenej)/ nedostupné, cudzie/ ostávajú pre mňa/ košaté príbehy/ za múrmi/ epických záhrad“.

Aj v týchto básňach sa autorka ponára do sebapoznania, či prežívania každodennosti, bez poryvov vášní či výkrikov, jej pohľady sú však výnimočné pokojnou, vyrovnanou metaforickou hĺbkou: „skyva pritvrdého chleba/ s vysušenou kôrou,/ pred akou by nejeden zub/ preľaknuto cúvol,/ ani nevieš/... kto prvý raz zamiesil/ toto krutotvrdé cesto,“ alebo: „ neexistujúca klávesnica/ chveje sa v akordoch/ na samej hrane/ počuteľného“.

Ťažké by bolo povedať, ktoré básne ma upútali viac, lebo každá z nich nesie so sebou istú hĺbku poznania, napríklad: „kolo, kolo mlynské/ kdesi v alfa bode/ jedného príbehu, jednej histórie/... kolo, kolo mlynské, za štyri rýnske,/ rezko rozkrútené do vejára farieb,/ vyspievané nahlas/ ( s prípadnými falošnými tónmi), / takmer nikdy nemohlo prekričať/ trpkasté pocity (nezvratnej) samoty“.

Farkašová najmä v tejto zbierke presvedčila, že jej videnie do hĺbky autorského subjektu, či do tvrdo reálneho okolitého sveta, môže mať aj krehký, s metaforou sa snúbiaci umelecký tvar, v jej poňatí však ide o farkašovsky známy stíšený hlas, ktorý je výsledkom pokory, nepokoja i pochybností, ale najmä poznania hĺbavej autorky.

Knižka je obohatená o krehké ilustrácie akademickej maliarky Kvety Fulierovej a istotne poteší milovníkov poézie, chvíľkového stíšenia, upokojujúceho vybočenia z náhlenia a každodennosti.

Etela Farkašová: Prstoklady

PRO, Banská Bystrica 2011

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
09. november 2011, 08:51
boli celkom zaujimave napriek stigme "zenska tvorba". jej knizku poezie si preto nekupim (nie je to moja parketa), ale doporucim ju kazdemu ako knizku od znackovej autorky. vhodne ako darcek na Vianoce pre jemne duse ktorych je v surovom rannom kapitalizme nasom kazdodennom radovo menej ako pred 1989...

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984