Trauma zvaná dotácie

„Prečo vlastne vznikol ten dusiaci administratívny aparát okolo vydávania pôvodných kníh, prečo tá nedôvera k vydavateľstvám, veď istotne najlepšie poznajú autorov aj diela, ktoré sa rozhodli vydať... tak prečo tá umelá, neprirodzená atmosféra odborných komisií, čo pri výbere diel zastupujú, povedzme si to priamo, nesvojprávne vydavateľstvá,“ nabáda k zamysleniu autorka.
Počet zobrazení: 2034
dotacie 3a.jpg

Neobľúbila som si už samotné slovo „pragmaticky“, je príliš vecné, zatiaľ čo umenie sa nedá tak jednoducho uchopiť, spútať, či ohraničiť, žiaľ, musím zopakovať, že pri administratívnych úkonoch, akým je každoročný očakávaný podporný prísun financií z Ministerstva kultúry SR, sa s umením zaobchádza pragmaticky... sú to len očíslované projekty, ktorých počet z istého nadhľadu zakaždým prevyšuje možný finančný potenciál.

Už holú skutočnosť, že spisovateľ dokončí svoje dielo a odnesie ho vydavateľovi pri známych finančných pomeroch bez očakávania honorára, by kultúrna spoločnosť mala prijať s vďakou ako dar, či ako prínos do nášho kultúrneho dedičstva... lenže u nás je to inak.

Svoju traumu s vydávaním pôvodných knižných titulov prežívajú aj vydavatelia, hoci najmä im by sa bolo treba poďakovať, že každoročne do toho idú, lebo bez nich by pre knižnú kultúru zastal čas.

Od osemdesiateho deviateho roku sme prešli poriadny kus cesty a s nami aj novoobjavená demokracia, preto si kladiem otázku, prečo vlastne vznikol ten dusiaci administratívny aparát okolo vydávania pôvodných kníh, prečo tá nedôvera k vydavateľstvám, veď istotne najlepšie poznajú autorov aj diela, ktoré sa rozhodli vydať... tak prečo tá umelá, neprirodzená atmosféra odborných komisií, čo pri výbere diel zastupujú, povedzme si to priamo, nesvojprávne vydavateľstvá.

Namiesto vlastného výberu môžu zdĺhavo papierovať okolo každého autora i diela, k tomu pridať posudok a úryvok zopár strán, všetko odoslať na MK, a čakať...

Niekoľkomesačná trauma vrcholí vždy na jar... pre veľkú časť knižných titulov, ktoré komisie neuznali hodnými podpory, aj tak zastane čas...

Tohto roku sa stalo ale niečo nezvyčajné... pri každom nepodporenom diele (projekte) sa objavila tá istá, alibisticky vysvetľujúca formulka, zdôrazňujúca odbornosť komisií a isté kritériá..., navyše zvýraznená žltým pozadím... bol to zvláštny pohľad, webová stránka bohato spestrená žltými políčkami, ktoré odrážali názov nepodporeného diela aj meno autora, akoby to mala byť podradnejšia kategória, nedosahujúca  bližšie neurčené kritériá. (Nechtiac mi to pripomenulo päťdesiaty ôsmy rok a list z Lekárskej fakulty, že som nesplnila isté kritériá pre štúdium...)

Po čase žlté políčka i vysvetľujúce formulky z webovej stránky zmizli, ale čo sa nestratilo, to sú otázky, ktoré sa pri pozornejšom skúmaní tohto napínavého čítania vynorili.

Lebo naša literárna obec je dostatočne erudovaná, aby si na mnohé vedela kvalifikovane odpovedať. Nie že by som tu chcela prejaviť nedôveru k odbornosti jednotlivých členov komisií, alebo ju hlbšie analyzovať, ale som presvedčená, že v rámci spomínanej literárnej obce by sa dalo zostaviť viacero ďalších, rovnako odborných komisií, ktoré by mali možno aj celkom odlišné kritériá.

Aj popri údajnej finančnej stiesnenosti mi na tejto webovej stránke najviac padlo do oka, že komisia bola dosť štedrá k mnohým projektom od autorov, ktorých mená mi nič nehovoria. V tejto súvislosti si spomínam, že keď som začínala, prednosť mali vždy starší, renomovaní spisovatelia, a teraz, keď som konečne pochopila, ako sa vekom tvorivému pohľadu obzory otvárajú čoraz viac, ako dozrieva vnútorný zrak, že zachytí viac než oči mladíka... práve teraz, keď by sa malo dávne čakanie vrátiť, všimla som si, že viacerí súčasní spisovatelia staršej generácie, čo počas desaťročí obohatili literatúru o cenné diela, ktorých umeleckú úroveň už netreba skúmať, sa ocitli v žltých políčkach.

Nazdávam sa, že vo vyspelých kultúrach by malo byť samozrejmosťou prijať s vďačnosťou každé nové dielo od spisovateľov staršej generácie, predovšetkým ale odborná komisia... pokiaľ je naozaj na prvom mieste kvalita. Lebo ignorovaním tvorby renomovaných spisovateľov staršej generácie, ktorých diela už dávno preveril čas, utrpí najmä národná kultúra, vlastne už utrpela, lebo za danej finančnej situácie toto ignorovanie má reálnu podobu pomalého likvidovania.

Pri pozornom čítaní webovej stránky o tohtoročných dotáciách som mala dojem, že na niektorých projektoch sa napriek nedostatku doslova mrhalo peniazmi. Z posudzovania odbornej komisie víťazne vyšlo napríklad komerčné vydavateľstvo Ikar, na dva projekty dokonca získalo niekoľkotisícové dotácie, spomeniem jeden: Tisíc a jedna noc,  osem tisíc eur. Samozrejme, že je správne, aby sa toto dielo vydalo aj u nás, ale pokiaľ má byť väzba až natoľko exkluzívna, ako som to videla v televízii, je to síce krásne, ale vďaka nej bude určená len pre majetnejšie vrstvy čitateľov. Škoda, že odborná komisia neuvažovala s možnosťou, že by si komerčné vydavateľstvo mohlo nájsť pre luxusné vydanie aj sponzorov v tejto vrstve.  

Zatiaľ vydavateľstvá, zamerané predovšetkým na národne orientovanú literatúru, či pôvodnú tvorbu, ako napríklad Matica a jej vydavateľstvo, ďalej vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, Tranoscius a ďalšie, boli vo svojej ponuke uspokojené iba čiastočne, a pritom ku každému projektu bol priložený rovnako odborný posudok, ktorého kvalifikácia by sa mohla rovnať kvalifikácii členov odbornej komisie. 

Pre toto všetko sa nazdávam, že aj nad tohtoročným výberom podporených projektov visí otáznik. Zároveň sa tu natíska otázka, prečo vo vyspelej demokracii nemôžu byť peniaze prerozdelené priamo medzi vydavateľstvá, úmerne vydaným dielam?

Lebo ak tu naozaj ide o kvalitu, tak vydavatelia najlepšie poznajú diela, ktoré sa rozhodli vydať, navyše pri výbere nemajú k dispozícii z rukopisu iba úryvok (kde sa dá pri množstve žiadostí iba v rýchlosti zalistovať), ale vždy celé, kompletné dielo, majú svoju odbornosť i prax, zväčša to nie sú spisovatelia, ale redaktori, nezaťažení osobnou sympatiou či naopak...

Čo tak vrátiť im dôstojnosť... a spisovateľom tiež?

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
27. október 2011, 14:20
este som sa nestretol s tym, ze by niektory z nich jasne a vseobecne zrozumitelne odsudil dobu v ktorej zijeme, v ktorej padaju hodnoty volnym padom a z ludi sa stavaju marketingove objekty nastavene na farby, vykricniky, hole baby, rychle auta a velke pismena ( hadam s vynimkou kardinala Korca, ktory vsak nie je klasickym spisovatelom)... v zmysle trhoveho mechaznizmu (ktory spisovatelia neodsudili a teda svojim mlcanim podporili) si knizka musi najst svojho kupca, ktory zaplati spisovatelovu namahu. ked si knizka kupca nenajde, tak v zmysle trhoveho mechanizmu nema pravo na jestvovanie. zaujimave je, ze spisovatelia obchadzaju trpeny trhovy mechnizmus ak sa jedna o ich zaujmy - chcu dotacie, chcu domov spisovatelov v Budmericiach, ktori im ma platit stat a teda my vsetci... dalsi problem su grantove komisie, ktore o dotaciach rozhoduju a kde kvalita umeleckeho diela, zial, nie je podstatna. podstatne je, aby tam bola podpora ineho druhu, aby ten clovek ktoreho podporime, bol NAS. preto vsetci praviciarski ministri od Knazka cez Chmela, az po toho dnesneho nemenovaneho grantove komisie hned po svojom nastupe komplet alebo podstatne povymienaju. taka je smutna realita... nech si spisovatelia vstupia do svojho spisovatelskeho a ludskeho svedomia a zacnu plnit svoje zakladne poslanie byt svedomim a hlasom naroda - potom si ich diela ziskaju prirodzenym sposobom pozornost a pravdepodobne budu aj trhovo uspesne, alebo nech si pisu dalej co chcu a svoje vyplody nech si vydavaju na svoje vlastne naklady a okusia tak marazmus doby na vlastnej kozi...
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
29. október 2011, 09:59
ale ako to už býva, realita je ešte akomak zložitejšia. Ak členovia komisií zavše pri niektorom mene "zvraštia tvár" a naopak pri inom im srdce zaplesá a stanú sa "radorečnými", to sa dá pripísať na vrub kontaktom, vkusu a podobným subjektívnym kategóriám ovplyvňujúcim ich rozhodovanie, a tomu sa zjavne ubrániť nedá. Horšie je, že do komisií ministri - a čím ďalej, tým zreteľnejšie - nominujú ľudí systémom väčšina "mojich" a potom ako ukážka pluralitného videnia aj po jednom zastúpenie "tých iných". Potom sa stane, že pri debate o projektoch predložených vydavateľstvom 3S alebo Maticou či povedzme Perfektom, Modrým Petrom a pod. zaznie jeden podporný hlas a sedem "komisárov" dá najavo, že je to len dáka staromilská zlátanina, ktorú si autor má vytlačiť v náklade 10 kusov a musí mu to pre tých zopár kamarátov čo to budú čítať aj stačiť. A naopak, ak sa zjaví ničnehovoriace meno debutujúcej rap-poetky, tých sedem hlasov unisono hovorí o eurokompatibilnosti, progresívnosti, davoch vzrušením nedýchajúcich mladých nadšencov, ktorým treba umožniť aby zalistovali v onom klenote poézie... A pri bodovaní dostane "nejaký" Jaroš, Šikula, Baláž, Johanides, Rúfus, Zahradník, Kováčik (doplňte ďalšie mená podľa vlastného vkusu a preferencií) po dvoch, nanajvýš troch bodoch, ona rap-poetka má päť až sedem a "po demokraticky" aj príslušné groše. A ak sa náhodou komisia "pomýli", ešte vždy je tu záchranný mechanizmus - návrh komisie ide na stôl úradujúceho ministra, ten porobí úpravy a až potom sa zoznam zverejňuje. Teda to čo je dostupné na webe MK nie je rozhodnutie komisií, ale rozhodnutie ministra na podklade výsledkov z komisií. A s tým sa nedá pohnúť, lebo ani Kňažko, ani Chmel a ani Krajcer nemajú toľko charakteru, aby k stĺpcu "návrh komisie" pridali stĺpec "rozhodnutie ministra".
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
30. október 2011, 16:00
ved iba pocas toho hnusneho socializmu sa rozhodovalo, co mozu ludia citat a co nie. Ja tomu neverim. Ved kopnut si do doby z pred 20 tich rokov tak dobre vynasa...

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984