O slušných, zato primrznutých príživníkoch
Krajiny Západu vytvorili spolu s USA severoamerickú alianciu a v studenej vojne zvíťazili. Na druhej strane zostali porazení.
Problémom je, že v porazených krajinách studená vojna už dvadsaťdva rokov pokračuje. Vedú ju k studenej vojne primrznutí, ktorí sa cítili byť spojencami Západu a teda po jeho víťazstve tiež víťazmi vo svojich krajinách. Nepriateľ – stalinizmus rôzneho zafarbenia – je mŕtvy, no oni i tak túžia po rukolapnom víťazstve. Denne si preto obúvajú čižmy, dupocú a hrdinsky kopú do nebožtíka. Režú ho až na kosť, tak túžia po krvi! Sú zdesení, že netečie. Rozdelili v porazených krajinách obyvateľstvo na slušné a neslušné. Slušné, to sú oni sami plus tí, ktorí sú ochotní zdieľať ich pohľad na svet, neslušní sú všetci ostatní.
V zjednodušení úplne zaniká, čo sa v roku 1989 stalo: na začiatku bola revolúcia, ktorá mala ideál. Ľudia túžili po slobode, ale aj bratstve a rovnosti. Strašne ich rozčuľovalo reálnosocialistické farizejstvo: že tu boli vždy nejakí „rovnejší“. Na námestiach vôbec netušili, že po revolúcii príde „transformácia“, ktorá spôsobí takú nerovnosť medzi nimi, o akej sa im dovtedy ani nesnívalo.
Primrznutí muži (nielen) slovenskej politiky (a pridružení novinári) usilovne pracujú, aby revolúcia s ideálom úplne splynula s tým, čo prišlo po nej. Pokračujú v studenej vojne, hoci svet už dávno pália nové horúce uhlíky. Zatiaľ iba tlejú, ale pahreba je horúca. Ľudia včerajška akoby nevnímali, že ich svet zanikol spolu so studenou vojnou. Stále riešia dávno vyhasnuté vojny. Tá skutočná, pod ktorou už horí kúdeľ, akoby pre nich neexistovala. Ale ona sa nestratí iba preto, že ju oni nevidia. O tom sú protesty mladých ľudí po celom svete. Na ručne napísaných plagátikoch nesú chlapci a dievčatá ešte nesmelé výkriky: My sme 99 percent! Zdá sa, že im málokto venuje pozornosť. Po sobotňajšej aj bratislavskej manifestácii sa v médiách objavili niekoľkoriadkové správičky. Zato svetoborná udalosť – keď slovenská pravica v parlamente porazila samu seba, tá lomcuje tárajmi. V neopísateľnom zmätku sa hľadá vinník. Najhlasnejšie kričia tí, čo sa v parlamente vezú načierno. Teraz, keď si hrdinsky podrezali konár, začínajú čítať osvedčené lekcie o slušnosti. Kto s kým smie a kto s kým nesmie spolupracovať. Morálny kódex studenej vojny.
Mne, a myslím si, že väčšine obyvateľstva je srdečne jedno, kto s kým bude alebo nebude spolupracovať. Pochopili sme dávno to, na čo prišli už i tí mladí v uliciach sveta: že politici sú nesvojprávne bábky v rukách veľkých prachov.
Zaujímalo by ma však, čo je to tá slušnosť v živote obyčajného človeka (preboha, nie toho pomätenca z Trnavy).
A zájdem si do rodného mesta, aj do svojej rodiny.
V roku 1960 tam otvorili novú polikliniku so všetkými oddeleniami. Na nádvorí vysadili ihličnany, sochár Fraňo Gibala vymodeloval sochu dievčiny, do mesta prišli medicínski špecialisti. V roku 1965 otvorili nové železničné učilište. Mesta dostalo okrem gymnazistov (gymnázium vzniklo v roku 1948) ďalších stredoškolákov. V roku 1968 otvorili nový prírodný amfiteáter, na každú slávnosť prichádzali hosťujúci umelci z Prahy aj Bratislavy. Mestečko malo tri závody, mnohých mužov zamestnávala fabrika so špeciálnou výrobou.
A dnes? Môj starší brat, ktorý celý svoj život pracoval v nemocnici, je dnes na invalidnom vozíku. Bez nôh, slepý, po porážke. Hoci celý život odvádzal nemocenskú, dnes je pre neho zdravotná služba takmer nedostupná: polikliniku s nemocnicou sprivatizovala pohrebná služba (!), a tak najbližšia nemocnica je vzdialená 60 kilometrov! Po učilišti nezostala ani pamiatka. Z amfiteátra je krčma. Mestečko nemá ani jeden závod, fabrika so špeciálnou výrobou zanikla. Nezamestnanosť siaha k tridsiatim percentám. To je dar „slušných“ politikov bohom zabudnutým ľuďom v malom, starom baníckom mestečku.
Neviem, dokedy bude týchto ľudí - primrznutých už asi doživotne k studenej vojne - baviť ich nezmyselná selekcia. Ale myslím si, že je to od nich veľmi neslušné.
Fotogaléria
Na bratislavskom Hviezdoslavovom námestí sa zišlo v Action Day hádam aj osemsto ľudí, optimisti hovoria o tisícke. Bolo to aj preto, že nešlo o protest jednej úzko vymedzenej skupiny. Okrem zástupcu Iniciatívy za občiansku ústavu za nespokojných kolegov prehovoril lekár, učiteľ, člen petičného výboru proti privatizácii zdravotníctva, študent, ba aj „len“ Občan. Po vystúpeniach, prijímaných súhlasným potleskom, sa už menej početní účastníci vybrali po Novom moste na petržalskú stranu pred sídlo Penty.
Foto: Emil Polák
Reagujte na článok
Komentáre
Tieto články, ale aj niektoré manifestácie sú bojom proti niečomu, ale im chýba zápas za niečo. Pretože si sami odrezávajú cestu k pochopeniu mechanizmov riešenia. Reálne totiž možno budúcnosť stavať len na niečom reálnom, na odraze od nejakého spoločenského základu, zjednodušene povedané, od konkrétneho spoločenského systému, jeho skúseností. Na vzdušných zámkoch možno stavať len utópie.
Oba predošlé príspevky popierajú predošlú minulosť (socializmus), a preto sa môžu odraziť iba od vzdialenejšej minulosti (kapitalizmu). A tam je zakopaný celý problém. Na jeho skúsenosť sa pri projektovaní budúcnosti nadväzovať nedá, je už príliš vzdialený dnešným potrebám. Objavuje sa tu preto hlboká priepasť medzi postojmi tzv. revolucionárov a objektívnymi potrebami revolúcie.
Dnes doba skutočne vyžaduje poznatkovú spoločnosť. Kde sa stavia na hlbokom poznaní prírodných, ale aj spoločenských mechanizmov a nie len pocitov (aké v prostredí kultúry prevažujú).
Aj ja som podporoval zmeny v r. 1989. Ale nie preto, že som si myslel, že socializmus je nesloboda. Ale preto, že vývoj prirodzene dospel k potrebe širšieho priestoru pre ľudí. Tak ako prirodzene dospeje k takejto potrebe ešte tisíckrát v budúcnosti. Bez toho, aby sme starý systém zatracovali ako neslobodný, ale preto, že splnil svoju funkciu, za čo mu treba poďakovať, zastaral a vývoj si vyžaduje pokročiť ďalej.
Nekultivovaný postoj stavia barikády východiskám. V. Blaho zakazuje myslieť na komunizmus (teda v jeho laickom ponímaní, keďže išlo o socializmus). Pre Ingu je možné iba vlastníctvo zamestnancov. Anton si myslí, že všetci ľavičiari by mali chodiť do kostola. Ak som v predošlej diskusii napísal, že aj pravičiari majú právo na presadzovanie svojich záujmov, dobre som nebol ukrižovaný. Pretože chýba pluralitné vedomie, automaticky sa za tým pochopila len jedna cesta pre všetkých, pravicová. Akosi dnešná barbarská doba poznamenala ľudí a vznikla u nich predstava len jednej správnej cesty. Akoby ďalšie cesty boli zakázané, nemožné. Pritom prečo by ľudia nemohli myslieť aj na socializmus, aj predošlý, ako na svoju spoločnosť, kde sa cítili slobodne? Ja sa k tomu plne hlásim. A prečo by nemohli pravičiari myslieť aj na kapitalizmus ako na svoju spoločnosť? Ak tu žijú Polynézania, Aborigéni, Eskimáci svojím spôsobom života, prečo by niektorí ľudia nemohli žiť aj vo feudalizme, niektorí v kapitalizme a niektorí v socializme a niektorí v novších systémoch?
Nepluralitné vedomie si takúto usporiadanosť nevie predstaviť. Prejavilo sa to v príspevku Ingy, kde hovorí o tom, ako možno zmiešať ovce s vlkmi. Ten príklad je však dobrý. Odkedy miešajú ľudia dokopy ovce a vlkov?. Na jednom ucelenom gazdovstve ľudia predsa ovce ustajňujú oddelene do košiara, sliepky do kurína, kone do stajne, zajace do zajačincov, atď . A každému vytvárajú osobitné podmienky podľa osobitných potrieb, iné priestory, iné krmivo, inú opateru. U zvierat sme sa naučili efektívnemu usporiadaniu, u ľudí akosi nie.
************************
Pre menej inteligentných (ako vy v tomto prípade) som použila aj "ľudský" nie zvierací príklad "gladiátorskeho" boja vysoko trenovaného karatistu so 6. danom (vysokým majstrovským technickým stupňom) a rovnako vyskokého a važiaceho invalidného dôchodcu postaveného do ringu proti nemu! Ale na pochopenie elementárnej logiky vám ani to nestačilo, že ako sa hlboko s vašou inakosťou a buržoáznou pluralitou mýlite! Nie je možné tvrdiť, že v trhovom prostredí (ringu "na život a na smrť") majú proletári (ovce, invalidi) rovnakú šancu ako veľkoburžuj (vlk, majster karatista)
V inom príspevku som písala, že treba zrušiť neľudský otrokársky trh práce, ktorý ultra nefairovou súťažou (takmer masakrom)ničia zdravie, životy, vzťahy a potláčajú ľudskú dôstojnosť proletárov na úroveň nesvojprávných otrokov! Vysvetľovala som, čo znamená dekomodifikácia, čiže prestať sa na námezdného pracovníka (proletára) ako na tovar (komoditu) s ktorou vykorisťovateľskí buržuji nakladajú svojvoľne ako s tovarom (nie ako s rovnocennými ľudskými bytosťami), ktorý sa využije a keď ho už nevedia využívať (exploatovať), tak ho vyhodia na ulicu!Fakt neviem, čo je na tom nepochopiteľné? Fakt neviem pochopiť, ako nemôžete presadzovať ako alternatívu (dokonca právo pravičiarov) takýto neľudský a vysoko amorálny až zvrátený spôsob myslenia a konania! Ako takéto zverstvo môžete považovať za normálne, keď tvrdíte, "že aj pravičiari majú právo na presadzovanie svojich záujmov"!!!!!!! Potom zrejme normálne budú podľa vás aj iné zvrátenosti ako organizovaný zločin mafiánskych gangov, vyrábanie a predaj drog, sexuálne aberácie (pedofília, zoofilia,...) veď ide len zrejme podľa vás o inú formu naplňanie túžob slobodných morálne zvrátených ľudí na úkor drvivej majoritnej väčšiny, ktorá je tieto ich "zvrátené úlety inakosti" do nekonečná trpieť a tváriť sa, že je to normálné?!
Pýtam sa, či sme až tak hlboko klesli s vašou zvrátenou pluralitou a inakosťou? Používate vy vôbec ešte rozum na niečo také ako samostatné myslenie a morálne posudzovanie a rozlišovanie?
Záverom vysoko oceňujem článok autorky, ktorý má nielen vysokú umeleckú hodnotu, ale aj imanentnú logiku. Za čo jej patrí uznanie a moja vďaka.
Prečo nebojujete aj proti tomu, že niektoré spoločenstvá žijú ešte vo feudalizme? A niektoré ešte v prvobytnej spoločnosti? To Vám nevadí? Alebo áno, a domýšľate si, že jedine Váš spôsob myslenia, riešení je správny a chcete všetkých prevychovať, premeniť na jeden typ človeka, nakopírovať miliardy Ingov? .
.
Ale ak uznávame právo Aborigénov, či Polynézanov, aby žili svojím spôsobom života, tak musíme uznať aj právo niektorých ľudí žiť v kapitalizme, ak v ňom vidia svoju slobodu. Ale bez toho, aby si prisvojovali právo určovať iným ľuďom ich spôsob života, ako to robí dnešný kapitalizmus. Preň to naozaj znamená nulový rast , ako o tom uvažujú niektorí buržoázni myslitelia. Podobne ako pri nulovom raste a nezasahovaní do dejinnéhovývoja mohli dodnes prežiť aj prvobytné spoločenstvá. .
.
A musíme uznať aj právo ľudí na život v socializme, aj klasickom. A toto právo akosi aj obaja autori popreli. Zneuctili úsilie miliónov ľudí na celom svete, popreli hodnoty socializmu, za ktoré milióny ľudí na celom svete obetovali svoj život práci, svoje pohodlie, spotrebu jeho utváraniu, obetovali svoje životy vo vojnách pri jeho obrane. Ich pamiatku, ich úsilie musím brániť pred barbarizáciou dnešného myslenia. Nemyslím, žeby to bolo vedomé, skôr je to celkovou barbarizáciou myslenia, aj tým, že sa venuje pozornosť hríbovcom, mojsejovcom, smotánke, čím sa preberá ich spôsob videnia sveta. .
.
Pritom zdôrazňujem, že už ani socializmus si dnes nemôže privlastňovať funkcie, ktoré mu nepatria. Na rozdiel od Vás, alebo ďalších ľavičiarov, ktorí vidia celý svet premenený na akýsi ideálny socializmus. A všetkých ľudí prevychovaných, premenených na ideálnych socialistov akoby vystrihnutých podľa jednotnej šablóny, usilovne pracujúcich v pracovných komúnach.
Je dobré občas túto tému nadhodiť a v pokoji, konštruktívne prediskutovať, aby sa našlo uspokojivé riešenie pre rôzne orientovaných ľavičiarov.
Díky!
aha, ak si kliknete na link webstránky "jetotak" tu na webe, nájdete aktuálne na nej VIDEONÁZOR s názvom "Chceme späť našu krajinu" z 15.10. z mítingu z Hviezdoslavovho nám. cez Most SNP okolo Auparku ku Digital Parku.
Je to zaujímavé a potvrdzuje mi to, že mladí ( ale boli tam i starí) a inteligentní sa uvedomujú, že skutočne si uvedomia, že vlastnia rovnocenný ekonomický zdroj oproti finančnému kapitálu, a tým sú ich vedomosti a inteligencia.
Páči sa mi diskutujúci z toho dňa, ktorý na videu tvrdí, že ak jeho deda presviedčali, že najlepší je fašizmus, jeho otca presviedčali, že najlepší je komunizmus a jeho presviedčajú teraz, že najlpeší je kapitalizmus, o čom budú presviedčať jeho syna o pár desiatok rokov?
To svedčí, že sa uvedomujú inteligentní ľudia. A to je na tom obrovsky pozitívne.
Poznámka
(Iba pre porovnanie tej "nebezpečnosti" sebauvedomenia sa - keď v kultovej francúzskej krimi Polovičná šanca hovorí mladý inšpektor staršiemu kolegovi - "toto nie je naša mafia, ktorá udržuje moc primitívnymi spôsobmi a vieme proti nim zakročiť, toto sú Rusi, inžinieri, vedci, ktorí premýšľajú a vedia...sú nebezpeční")a preto si myslím, že ak sa ľudia, ktorí sa dnes náhodne stratávajú na mítingoch zorganisujú a sebeuvedomia sa ako trieda ľudí disponujúcich vedomosťami, budú "nebezpeční" pre náš slovenský kapitalizmus, ale veď to je práve to dobré...
************************************
Pán Milan opäť pletiete hrušky s jablkami a zemiakmi do hromady! Ak žijú aborigeni (prapôvodní obyvatelia) kdekoľvek na Zemi svojim tradičným spôsobom života, tak to môže zaujímať najviac (NGC)(National Geografic Chanel)! Mňa ako obyvateľky Slovenska sa to absolútne ani bezprostredne netýka a ani ma to nemusí vôbec zaujímať, tak neviem prečo to sem pletiete?V žiadnom prípade to nesúvisí s tým čo tvrdíte, že "musíme uznať aj právo niektorých ľudí žiť v kapitalizme, ak v ňom vidia svoju slobodu."
Sloboda na aborigenov ma absolútne ničím neovplyvňuje ani nediskrimunuje! Ale sloboda buržujov v kapitalime =trhové hospodárstvo, uzurpované výrobné prostriedky, a masa proletarizovaných občanov (okradnutých privatizáciami o výrobné prostriedky a zločinecký trh práce sa ma bezprostredne dotýkajú!!!!!! Každého sloboda začína tam kde končí moja sloboda!!! Tzn. že pokiaľ mi niekto nevnucuje svoje hodnoty, ktoré sú môjho názoru a aj podľa názorov drvivej väčšiny morálne zvrátené, tak obmedzuje, alebo potláča našu slobodu! Túto moju slobodu môžu obmedzovať alebo potláčať len buržuji, ktorí žijú v tomto štáte a nie aborigeni niekde v Austrálií, alebo a nemôže svoju slobodu presadzovať na úkor iných!!! Alebo dokonca ich proletarizovať =okradnúť o výrobné prostriedky a tým pádom o zdroj obživy!
Ak pod týmto proletarizujúcim zlodejstvom rozumiete slobodu buržujov v kapitalizme, tak ste úprimne povedané nemysliaci úbožiak na úrovní buržoáznych zlodejov! Ja v žiadnom prípade nechcem žiť v buržoáznej EÚ, alebo byť členom zločineckého buržoázneho vojenského paktu NATO, takže buržuji flagrantne obmedzujú moju slobodu! Lebo ja som sa nenarodila ako otrok EÚ, alebo NATO! Tak teraz buďste múdrý!
*******************************
Nie sme vo Francúzku, kde 10 rokov vládne pravica a 5 rokov buržuj Sarkózy! Tam nech sa zjednocuje kto chce s kým chce! Nech tam umiernený ľavicový buržuj ide do prezidentského úradu ak vie odobrať hlasy časti pravice a poraziť Sarkózyho!Na Slovensku je situácia iná! Tu umiernená centristická smerácka buržoázia s ľavicovou rétorikou má v prieskumoch 45% a je schopná sama zostaviť vládu! Bude zastávať záujmy buržoázie a svojich mecenášov, protom im prostí ľud bude dobrý len 10.3.2012, aby hodili hlasy Smeru, potom pán boh zaplať! Pokiaľ vyčistený Augiášov chliev (ľavicové spektrum) od oportunistov neovládnu čestní ľudia s radikálnou ľavicovou stranou, tak nie je nádej na zlepšenie postavenia proletariátu! Od smerákov a komunistov sa nedá už nič dobré čakať!!!!
****************************
To čo ste uviedli by bola pravda, len v tom prípade ak by vznikla ľavicová politická strana. Ako som si pozeral tráre rečníkov, hneď mi bolo jasné, že z toho nikdy nič nebude. Slovami jedného z rečníkov doc. Chmelára: ľavicových intelektuálov je také množstvo a tak rozmanitej orientácie a najmä tak silných osobnosti, že každý by chcel byť predsedom strany. Inými slovami nikto nechce pracovať, ale každý by chcel rozkazovať! Na Slovensku sa nenašla tak silná a vplyvná osobnosť, ktorá by túto tlupu individualistov dokázala zformovať a zjednotiť. Takže každý sa bude "hrať na svojom piesočku" na šéfa (štatutára) nejakej mimovládky, či občianskeho združenia! Pár krát do roka zorganizujú nejaký protest proti niečomu s max. niekoľkosto učastníkmi. Nikto nevie bojovať za niečo a najmä v prospech prostých ľudí! A v tom je celý problém a kameň úrazu ľavicového ne-hnutia.*******************************
Problém je v tom, že sa bežní veriaci ľudia nenaučili jasne rozlišovať medzi vlastnou vierou v Ježiša Krista a medzi proburžoáznou klerikálnou cirkevnou oligachiou! P> Ak si prečítate dnešný článok Petra Dinuša, tak pochopíte, že značná Demokratickej strany na Slovensku vždy podporovala a kolaborovala s post fašistickými klerikálmi z tzv. Tisovho klerikálno-fašistického Slovenského štátu! Takže vami odsudzované hodnoty ako "podlizanie, donasacstvo, neucta, grobianstvo .. su na piedestali v hodnotovom rebricku spolocnosti", boli aj v tom čase v príkrom rozpore s kresťanskou morálkou.Inými slovami povedané, buržoázne ovce narobia toľko škody, koľko im dovolia ich klerikálni duš- pastieri! Tento fenomen pochopili napr. v Poľsku, kde vznikla vplyvná anti klerikálna strana.