Reklama
Reklama

Môj názor: ... a chráň nás od zlého, amen, alebo koľko reklamy je v meste už priveľa?

V poslednom desaťročí sa akoby roztrhlo vrece s veľkoplošnými reklamami po celej Bratislave. Obchodné informácie nás bombardujú zo všetkých strán a zo všetkých médií. V mestskom prostredí si na reklamné pútače vyberajú čoraz vyššie polohy a väčšie plochy. Treba predsa byť čo najviditeľnejší.
Počet zobrazení: 1122
blava.jpg

Úžera, teda požičiavanie finančných prostriedkov za úrok, bolo pritom postavené mimo zákon už v biblii. Konkrétne sa zakazovaniu úžery ako formy vykorisťovania chudobných venovali aj niektorí pápeži ako Clement V. a Sixtus V. Úžera bola považovaná za kacírstvo. Človek, ktorý požičal peniaze za úrok, nebol pripustený k svätému prijímaniu a bol mu odopretý kresťanský pohreb.

Možno ide v prípade Dóm kostola iba o náhodu, ale ako raz žartovne povedal filmový režisér Tim Burton na adresu herca Christophera Lee, „keď je niekto upír, scéna si ho nájde.“ Možno to tak zariadila prozreteľnosť.

Gotickú katedrálu je možné považovať za vrchol kamennej architektúry možno aj celého staviteľstva vôbec. Dominanta stredovekého mesta sa týči nad učupenými meštianskymi domčekmi a, ako píše aj Bohuslav Syrový vo svojej knihe Architekúra svědectví dob, „celá architektonická hmota katedrály bola súzvukom nespočetných dielov, samostatne sa uplatňujúcich oporných pilierov, oporných oblúkov, veží a vežičiek… Obludy fantastických tvarov, rohatí satani alebo podoby bájnych či orientálnych zvierat vytesaných z kameňa a ďaleko vysunuté z hornej časti oporných pilierov slúžia ako chrliče. Predstavujú démonov nepriateľských cirkvi, ktorí boli vypudení z chrámu“.
 


Ale ako vlastne vyzerá zlo? Sú to tie rozprávkové antropomorfizované kozičky zohrievajúce sa pri ohníku niekde v podzemnom prostredí, úbohé duševne choré trpiace epileptickými záchvatmi či schizofréniou z pútavých filmov o exorcistoch? Alebo niekto/niečo, čo nám hovorí presne to, čo chceme počuť, namiesto toho, čo potrebujeme počuť? Ten/to, čo sa samé maskuje ako moderné a trendové, prípadne ako prirodzená súčasť života a sľubuje nám, že s jeho pomocou budeme lepší, mocnejší a krajší ako ostatní. Budeme si môcť kúpiť statky, ktoré nepotrebujeme, za peniaze, ktoré nemáme, aby sme ohúrili ľudí, ktorých nepoznáme – ako hovorí už zľudovelá riekanka. Úplne na to stačí zmluva.

Je skutočne morálnejšie okradnúť milión ľudí o 1 cent ako jedného človeka o 10 000 euro?

V podstate sa to od čias starobylého príbehu o Faustovi veľmi nezmenilo. Diabol – Mefistofeles – vám sľúbi splnenie najtajnejších prianí a splácanie záväzku môžete odsunúť na neskôr, stačí podpísať zmluvu. Možno jediný rozdiel je v tom, že v súčasnosti už (asi z hygienických dôvodov) netreba podpisovať krvou.

Čo sa týka reklamy na veži dómu (alebo VÚB arény?), vôbec si netrúfam súdiť rozhodnutia arcibiskupa metropolitu, iba upozorňujem na fakt, že aj keby išlo iba o štandardný obchodný vzťah medzi svätou matkou cirkvou a reklamnou agentúrou, Ježiš osobne vyhnal obchodníkov z božieho chrámu. Preto sa mi obchodné informácie nad svätostánkom nezdajú byť úplne v súlade s jeho prianím.

Billboardy, bigboardy, megaboardy… človek už cez ne ani nerozozná pôvodnú siluetu mesta, tvar námestia či ulice alebo architektúru jednotlivých objektov. Fakt je, že reklama je tu, a nech je akokoľvek otravná, asi sa jej tak skoro nezbavíme. Záleží na nás ako sa ňou necháme ovplyvniť, ktorému zdroju budeme dôverovať, a za ktorou usmievavou tvárou dávajúcou nám cukríky pôjdeme. Svätý Izidor Sevilský, patrón masmédií a internetu, ochraňuj nás.

Foto: Martina Jakušová

Pôvodný zdroj: http://www.urbion.sk/moj-nazor-%E2%80%A6-a-chran-nas-od-zleho-amen-alebo-kolko-reklamy-je-v-meste-uz-privela/

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     

Komentáre

Obrázok používateľa schwarz@sociolog.sk
#2
Jozef Schwarz
07. september 2011, 19:11
Súhlasím, že v diskusii vychádzame predovšetkým z vlastných poznaní a skúseností. Preto máme, každý z nás, riadnu dávku skepse. Ale skúsme prebolieť všetko to zlé, čo sme prežili na vlastnej koži v dnešnom a predošlom režime. V tejto časti článku autor predstavil vo vedeckom slova zmysle v skratke možný model ekonomiky, ktorý eliminuje dnešné neduhy trhu a ľudstvo požierajúceho akéhokoľvek, udržateľného či neudržateľného rastu. Preto sa na to aj tak pozerajte a v tejto diskusii kritickým slovom ukážte na prípadné slabiny alebo chyby predstaveného modelu ekonomiky. Všeobecné konštatovania typu aj tak to nejde, je to utópia a podobne a citové prejavy každému z nás uvoľnia napätie ale reálnosti uvedenia ekonomickej demokracie do praxe nepomôžu. V diskusii k druhej časti príspevku sú vítané príspevky typu aký štát, aký politický systém je potrebné vytvoriť na takzvanú implementáciu pokapitalistickej ekonomiky do globálneho spoločenstva. A najmä čo môžeme požadovať od politických elít a parlamentu už dnes.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
08. september 2011, 08:19
ku všetkej úcte k našim pamiatkam. už čo je veľa - to je veľa. dať reklamu na chrám boží je hriech. a to nehovorím ako niečo poverčivé. to je môj pocit zo zle urobeného. pohoršuje ma to - a do takéhoto chrámu by som nevkročila... tam určite nie je boh - žiaľ, tam už sídli asi niečo iné.... A chcem touto cestou povedať: Hlboko skláňam hlavu a vyslovujem -úprimnú sústrasť - všetkým nám, lebo my všetci trúchlime spoločne za skvelým a úžasným človekom športovcom... Otcom,synom, manželom, kamarátom, priateľom - Pavlom Demitrom........ Bože, buď zhovievavý k týmto športovcom, ktorí spolu ako jeden tým - prišli pred tvoju bránu - nečakane a nepripravení. dovoľ im vkročiť a pohladiť ich za nás. Bože, Dopraj im čas na pochopenie. Bože, utíš ich smútok a bolesť nás všetkých, lebo tu zanechali svojich milovaných. Nech odpočívajú v pokoji! amen. a ešte sa patrí povedať - úprimnú sústrasť ruskému prezidentovi Putinovi a KHL, ale aj našim najbližším susedom, českým priateľom.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
08. september 2011, 08:29
Prezidentovi Medvedevovi a premiérovi Putinovi
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
08. september 2011, 08:40
ked ani v uzere cirkevny metropolita nevidi ziaden problem tak kto potom. zial, nasa cirkev az na vynimky neplni dostatocne svoje poslanie. uz po dve desatrocia sa pod privlastkom "krestanska" prezentuje strana, ktora klame viac ako vsetky ostatne strany dokopy a napriek tomu ma podporu nasej cirkvi svatej. v tejto suvislosti sa mi ziada pripomenut este triptych "Klananie troch kralov" a ako to vsetko dopadlo, ako sa to zamietlo pod koberec. niet divu, ze cirkev straca svoj vplyv a status a ak sa nic nezmeni, bude to este horsie...
Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
16. september 2011, 16:02
Reklama v Bratislave je len jedným zato však do očí bijúcim príkladom, že tento štát nefunguje. Stavebný zákon napríklad nedovoľuje umiestniť reklamu cez celú fasádu budovy - pozrite sa na Inchebu alebo hotel Danube. A štátne orgány mlčia... Na billboardy treba stavebné povolenie - viackrát sa písalo, že tisíce(!) je postavených na čierno. A štátne orgány mlčia... Zasvinenie verejného priestoru reklamou sa dá jednoducho zaregulovať cez stavebný zákon (prísne pravidlá rozmiestňovania). A štátne orgány (NRSR) mlčia... Jeho veličenstvo "Reklamný Trh" valcuje. Veď máme kapitalizmus v jeho neoliberálnom rozkvete. Keď k tomu prirátame 20 ročné vládnutie modrokatolíckej lúzy v Bratislave, tak billboardy sú len jedným z mnohých urbanistických zločinov, ktoré tu napáchali (antihumánne zahusťovanie sídlisk, bezmedzná služba developerom - súhlas na navýšenie River Parku, úmyselné neprijatie územného plánu, neriešenie MHD a dopravy vôbec. Jedna provokatívna otázka na záver: Komunisti za 20 rokov tu postavili 3 mosty (SNP, dialn.železničný a La Franconi). Vy (KDH a SDKU - modrokatolíci) za 20 rokov jeden a jeden ste nechali zrujnovať, čiže priemer je nula. Viete mi to vysvetliť???. Veď ste dvadsať rokov rozpredávali mestský majetok - kde sú peniaze?
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama