Skrytá privatizácia bratislavského letiska

Na rokovacom stole vlády leží návrh na prenájom bratislavského letiska. Rezorty dopravy a financií prišli s myšlienkou, v ktorej sa počíta so vstupom strategického nájomcu na obdobie 30 až 50 rokov. Za takýchto okolností je rozdiel medzi privatizáciou a prenájmom prakticky nulový.
Počet zobrazení: 2839
letisko_bratislava.jpg

Bratislavské letisko sa v posledných rokoch stalo obeťou záujmovej a ideologickej vojny. Na jednej strane stoja zástancovia štátneho vlastníctva, na strane druhej stúpenci všemocného Trhu. Druhá Dzurindova vláda pôvodne pripravila návrh na privatizáciu tohto najväčšieho slovenského letiska, zámer však v hodine dvanástej zastavila Ficova vláda. Dnes je otázka čo s bratislavským letiskom opäť na programe dňa. V návrhu, ktorý prišiel na rokovanie vlády, sa už však nepočíta s privatizáciou, ale s prenájmom. Na prvý pohľad to vyzerá ako fantastický plán – letisko ostane v rukách štátu, bude sa rozvíjať, dokonca budú z neho plynúť pravidelné príjmy. Realita môže byť však úplne iná.



Dlhodobý prenájom je oveľa výhodnejší pre súkromného investora ako pre štát. Dokonca nevýhodnejší aj ako privatizácia. Tzv. strategický partner bude na začiatku ušetrený počiatočnej investície vo forme platby za kúpu. Investor síce podľa návrhu ministerstva dopravy bude povinný preinvestovať určité prostriedky do údržby letiska a opráv, tie by však musel vynaložiť tak či tak. Či už ako nájomca alebo ako vlastník.

Prenájom je pre štát nevýhodný aj z ďalšieho hľadiska. Namiesto toho, aby jednorazovo pritiekla do štátneho rozpočtu relatívne veľká suma (konzorcium TwoOne pôvodne malo zaplatiť 7,9 mld. korún), budú pritekať len malé čiastky. Ak by štát investoval získané prostriedky napríklad na stavbu diaľnic, bolo by to oveľa efektívnejšie. S takouto alternatívou však neuvažuje ani minister dopravy Ján Fígeľ. Otázka prečo? vytvára veľký priestor na množstvo odpovedí a špekulácií.

Prenájom so sebou nesie aj ďalšie riziká. Čo sa stane ak investor nesplní požiadavku investovať do letiska? Bude mu vypovedaná zmluva? Alebo ak príde ďalšia kríza a letisko prestane byť rentabilné? Dostane nájomca zľavu? Alebo vráti letisko štátu? Otáznikov a rizík je výrazne viac ako odpovedí a istôt. O tom, že privatizácia letiska nemusí byť taká výhodná, ako sa pôvodne uvažovalo, svedčí košické letisko. To stráca nielen cestujúcich, ale aj partnerov. Ceny pre dopravcov sú najvyššie na Slovensku.

Že bratislavské letisko potrebuje finančnú injekciu, o tom nieto pochýb. Stav, v ktorom  sa teraz nachádza, však vo veľkej miere odráža spôsob riadenia a uvažovania manažmentu  a politických elít. Doterajší správcovia (bez ohľadu na vládu) k nemu pristupovali ako k firme, ktorá je skôr či neskôr odsúdená na likvidáciu (alebo predaj) a dovtedy je potrebné z nej vycucať maximum. Výsledkom toho je skrytá privatizácia (oficiálne sa to nazýva dlhodobý prenájom) všetkého, čo letisku prináša zisk – parkovisko, hangáre či kaviarne. Odpredané boli aj pozemky pri letisku, ktoré sú základom pre ďalšie rozširovanie aktivít. Štátu ostali najmä tie strediská, ktoré vyžadujú viac výdavkov ako prinášajú príjmov.  Nehovoriac o tom, že manažment letiska bezprecedentne toleroval rôznym podnikateľským skupinám neplatenie záväzkov, prípadne im umožňoval lietanie zadarmo - Veteškove Slovenské aerolínie, Poórove DanubeWings a VIP Wings, Air Slovakia, SkyEurope Airlines atď. Ak spomíname Vladimíra Poóra, letisko si od neho dokonca objednalo napríklad daňové a účtovné poradenstvo.

Všetky tieto fakty nasvedčujú tomu, že letisko aj v rukách štátu by mohlo efektívne fungovať, nebyť toho, akým spôsobom bolo a je riadené. Čarovné zaklínadlo, že štát je zlý manažér, však zvyčajne hovoria práve tí, ktorí štát riadia. Bratislavské letisko tomu nie je výnimkou.


Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
09. marec 2011, 18:01
Myslím, že toto konštatovanie všeobecne platí pre hospodársku politiku pravicových vlád a tie vidia osud štátnych zariadení jednoznačný:
"Zbaviť sa ich".
"Štátu ostali najmä tie strediská, ktoré vyžadujú viac výdavkov ako prinášajú príjmov."
Tento citát skutočne vystihol podstatu problému bratislavského letiska.
Ale aj nákladnej železničnej prepravy.
Ale aj štátneho zdravotníctva.
Ale aj štátneho školstva.
Ale aj štátnej vzdelávacej sústavy.
Ale aj štátnej vedy, kultúry a verejnoprávnych médií.
Nakoniec by mala padnúť otázka:
A načo je nám volený a z daní platený štátny aparát, ak si môžeme prenajať "outsourcingom" riadenie štátu napríklad z Bruselu? Určite sa nájde budova v Bruseli a pár euroúradníkov, ktorí nám budú riadiť rezorty a spoločnosť i výkonnú a zákonodarnú moc lepšie a lacnejšie, nie?

Ale späť k letisku Bratislava.
Mal som tu priateľov z Estónska, ktorí museli priletieť cez Kodaň do Viedne, airport Schwechat. Viezol som ich 65 km z letiska do Bratislavy a náramne sa čudovali tej "ekonomike", že som nútený zaplatiť takmer 10 eur za diaľničnú známku naviedenský diaľničný privádzač do bratislavy, vyše 5 eur za parkovné ( a to len naskočili do voza) a míňať na benzín, ak máme pekné letisko, ktorým cestovali z Bratislavy do Prahy.
To nevysvetlíte.
Keď som povedal, že v politickej koalícii je aj pán, ktorý sa preslávil pred celou Európou fiktívnym "plánom Bé" návratu ku korune od eura, iba povedali : Aha!.
Aj oni mali kedysi defenzívnu vládu, ktorá im likvidovala estónsku zvrchovanosť i ekonomiku. Za sovietskych časov. Nám sa čudujú.
Mať vlastné letisko, ktoré slúži hlavnému mestu a reprezentuje pri prílete hláv štátov suverenitu krajiny, je výsadou.
Ale kto už vo vláde, kde sa pochybuje o tom, či používať ako štátny jazyk všade slovenský, dbá na suverenitu Slovenska i na to, že si tú suverenitu jednoducho zaplatíme, hoc aj zvýšeným dépehá.

Iba na p.s.:
Prečo máme mať vlastnú armádu? Ak by sme ju zrušili, ušetríme platy ministra Gálika, jeho verchušky i tých vojakov, čo v nej ešte slúžia. Veď NATO nás ochráni, nie?

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984