Všetci sme potomkovia Kainovi

Juríkov román neobišiel ani úskalia diktatúry proletariátu a reálneho socializmu i socializmu s ľudskou tvárou a ruských tankov, aj so sprievodným znakom režimu – strachom, eštebáctvom a donášačstvom; no neobišiel ani frustráciu z režimu nového, demokratického, slobodného, ktorý však prišiel na svet chorý na zlodejstvo, surovosť, podlosť, lož a pretvárku, hoci sme si sľubovali lásku.
Počet zobrazení: 1546
vsetci_sme_potomkova_Kainovi.jpg

Sú dve večné témy, ktoré patria k Juríkovi. Poľná ulica a rodný Bánov.

Jurík sa totiž narodil v Bánove, hoci vyrastal v prostredí starých bratislavských rodinných domcov remeselníkov a bulharov blízko Ondrejského cintorína, Medickej záhrady a cez ulicu aj starej štreky a Malej stanice, a rovnako starých trojposchodových nájomných domov postavených pre rodiny robotníkov poschádzaných sem z celého Slovenska. Do jedného z nich sa nasťahovali aj prišelci z Bánova, otec hlavného hrdinu románu železničiar, vojak Rýchlej divízie na Ukrajine, partizán, odborár, a syn, ktovie čo – nedozvieme sa to ani z románu – aby napokon obaja (otec aj syn) zamiešali karty v literatúre. Jurík-otec sa stal významným riaditeľom Vydavateľstva Práca a Jurík-syn významným slovenským spisovateľom. Že akým významným, o tom podáva svedectvo aj jeho najnovší postmoderný román, v ktorom autor majstrovsky mieša životnú realitu a svoje sny a fabulácie v deji bez dejovej osnovy, aby napokon čitateľovi vyjavil všetko to podstatné o živote a o tom, čo sa na Poľnej ulici päťdesiatych a šesťdesiatych rokov mohlo stať, ale trochu i to, čo sa o ňom, o Juríkovi,  vie, tuší a rozpráva, ale aj nevie a ani netuší, hoci – rozpráva sa jednostaj.

Juríkov román je bohato sfarbená freska životných osudov niekoľkých ľudí z Poľnej ulice a neveľa ich blízkych, o ktorých autor cez hlavnú postavu bez mena a priezviska rozpráva príbeh o tom, čo s nimi zažil, a prečo sa, vlastne už starec, vybral zabiť najlepšieho priateľa z detstva a mladosti, Sula, čo bol dôvod, prečo sa v spoločnosti mladej šermiarky vydal na turnaj až tam, kde emigrant Sulo prepychovo žil – do Argentíny.

Ľuboš Jurík
Román sa začína v Buenos Aires.

Prečo si autor pre časť svojho príbehu vybral práve Argentínu, je jasné: súvisí to s Bánovom a majstrovsky spracovanou rodinnou ságou hlavného hrdinu. Či aj s autorom, nechajme na čitateľa, no jasné je ešte čosi iné: aj Juríkove fabulácie a snové deje sú do nádherných a farebných literárnych obrazov posplietané naozaj majstrovsky.

Takže prečo Argentína?

Po prvé dedo hlavného hrdinu Vincent, sedliak a zlodej koní rodom, piavský hrdina z donútenia, železničiar postavením a veľký rozprávač náturou, áno, akurát tam kedysi kdesi v Patagónii aj spolu s kamarátom Floriánom z Bánova chcel zarobiť čosi v striebornej bani, ktorá ich ale oboch zasypala, a potom, keď už ostali nažive, zbohatnúť aspoň na kožiach krokodílov, až napokon priateľa Floriána krokodíl zožral, čím sa zároveň uzavrel sen o bohatstve aj príbeh kamarátov ako sokov v láske. Typicky juríkovské. Či a čo je ozaj aj pravdivé, to ostáva otázkou celého príbehu. Jurík necháva čitateľa v napätí už aj tým, že neunavuje dejovou dôslednosťou, zato dôsledne prelína deje, v ktorých sa udeje všetko a pointa nezanikne – zrada aj podlosť, priateľstvo i podraz, socializmus aj eštebáctvo, revolúcie a vytriezvenia, malé a veľké hrdinstvá, história i snívanie a veľa, veľa erotiky. Všetko to spojené v majstrovskom literárnom texte, pre ktorý je charakteristické práve to, že čitateľ s obdivom prijíma každú jednu úvahu a vetu a na každú ďalšiu sa úprimne teší.

Ešte čosi je isté. Bez Bánova a čriepkov z (juríkovskej?) rodinnej ságy by román nebol úplný. Už pradedo patril k tým sedliakom z juhu, čo mali guráž zlodejov koní, drzosť pašerákov, prefíkanosť a fortieľ hazardných hráčov. Nosili v hlave sen, v srdci iskrenie,  v povahe risk, no a v nohaviciach ekrazit. Preto sa v bánovskej sedliackej ságe mohla ocitnúť grófka Ilona, verná žena pradeda, ktorú (si?) získal potom, čo v Pešti v kartách vyhral toľkú kopu peňazí, že mohol postaviť bánovský kaštieľ, a nestratil ju, ani keď ho v kartách prehral v Monte Carlo. Ktovie, či to tak bolo. Dedo Vincent to tak rozprával. A autor románu dodáva: Počúval som deda a vravel som si: z akého cesta je miesený človek? Koľko osudov je v ňom premiešaných? Koľko pováh, koľko charakterov, koľko príbehov?

Ešte jedno je isté – Jurík aj dnes a akurát po tejto línii potichu a stále hľadá svoje modré korene, hoci by nemusel: aj ako potomok bánovských sedliakov je Ľubo výnimočný spisovateľ.

Po druhé je to autorov vyhranený vzťah k Južnej Amerike. Sám hovorí: „Neznášam tento temný, páchnuci kontinent, ktorého jedinou prednosťou je jeho veľká vzdialenosť od Európy a dobrí spisovatelia.“

A tak sa Jurík vo svojej hlavnej postave vyberie tam, kde by to, súdiac podľa neho, svedčalo aj vražde najlepšieho kamaráta. Toho lotra Sula, ktorý nádejného vraha z Poľnej ulice v živote neraz využil, zneužil, podrazil, znemožnil, ogabal aj zradil, aby potom zmizol, no posledné dni života strávil akurát s ním, so svojím najlepším kamarátom z detstva a mladosti, ktorý ho do Buenos Aires prišiel zabiť.

Román sa začína vetou: Nemohol tušiť, že o pár minút bude mŕtvy.

Kým sa tak stane (alebo nie?), stretne sa hlavný hrdina aj s preludom dávnych čias – s pánom Markom, Sulovým otcom, krajčírom zo starej školy a starých čias. Odrazu, z ničoho nič, sa pán Marko, čo emigroval oveľa skôr ako jeho nevydarený syn, objaví v krčme v Buenos Aires práve vtedy, keď hlavný hrdina, popíjajúc sekt, druhá ruka vo vrecku saka a v nej revolver, zaujato uvažuje, ako a kde zabije Sula, až odrazu tu, nebadane a potichu pribudne v kaviarničke pán Marko, záhadne sa pod tie svoje tenučké pestované fúzy a lá Clark Gable usmieva, aby vzápätí bez pozdravu, z ničoho nič, opäť zmizol. Zmizla s ním nie len prešporská noblesa, ale aj kus života Poľnej ulice, no to už vtedy, keď ho v nej zrazu nebolo.

Prečo sa starý krajčír objavil práve v Buenos Aires?

Aby zachránil syna, ktorého nemal rád, alebo aby ochránil jeho kamaráta pred smrteľným hriechom? Hlavný hrdina odpovie sám.

A čo ešte je úplne jasné?

1. Že Jurík napísal pútavý román, v ktorom neobišiel žiaden z frustrujúcich okamihov éry dnešných šesťdesiatnikov a sedemdesiatnikov, čiže ani úskalia diktatúry proletariátu a reálneho socializmu i socializmu s ľudskou tvárou a ruských tankov v uliciach Bratislavy  v šesťdesiatom ôsmom, a to aj so sprievodným znakom starého režimu – strachom, eštebáctvom a donášačstvom; no neobišiel ani frustráciu z režimu nového, demokratického, slobodného, ktorý však ktovie prečo prišiel na svet chorý na zlodejstvo, surovosť, podlosť, lož a pretvárku, hoci sme si sľubovali lásku; a v snovej fabulácii autor neobišiel ani to podstatné, čo sprevádza človeka, vždy keď, sám frustrovaný, bojuje o prežitie, o holú existenciu – chybná morálka, zlyhanie, chorobná prispôsobivosť a temer vždy aj cesta ľahšieho odporu ako jediné riešenie. Božemôj, aké ľudské... Áno. Lebo všetci sme potomkovia Kainovi.

2. Že Jurík napísal majstrovské dielo, v ktorom sa sám vystavil podozreniu z eštebáctva, hoci s ŠTB nikdy nespolupracoval, čo jeho hlavný hrdina áno, a to iba preto, aby ako autor dokázal formulovať svoj základný postoj k ľuďom, ktorí zlyhali – že každý z nich si zachraňoval holú existenciu, teda že inak konať vari ani nemohol. A kto tvrdí, že by odolal, zväčša (až na výnimky) iba pózuje, podlo zneužívajúc, že pred takou voľbou nikdy nestál, a ak by bol stál, že by nemohol zlyhať, čo je zrejme nezmysel – lebo všetci sme potomkovia Kainovi. A preto nesúďme, každý mal svoj dôvod, odkazuje implicitne Jurík.

3. Že Jurík napísal báječnú knihu, v ktorej sa vystavil podozreniu z úmyselnej vraždy kamaráta, hoci sám by neublížil ani muche, citlivý chovateľ tu zebričiek a tam zasa z mäsa a kostí neliterárneho leguána, o ktorom vravieval, že ten nemusí povedať nič, lebo vie všetko, však má 60 miliónov rokov.  No ako hlavná postava už mal nabitý revolver. Stlačí kohútik? Stlačíme kohútik s ním? Všetci sme potomkovia Kainovi.

4. Že Jurík napísal zaujímavé postmoderné dielo, v ktorom sa hlavný hrdina vyznal aj z pocitov človeka, ktorý nezvládol auto a pri havárii zabil druhého z trojice svojich najlepších priateľov, Šimona, za čo hlavná postava románu po celý život pyká výčitkami svedomia a napokon jeho stratou, no to azda už dávno predtým, vari už vtedy, keď Šimona podvádzal s jeho vlastnou ženou a pýtal sa ho nástojčivo, priateľsky a vždy s proletárskou  otvorenosťou, aké je to byť židom. Hlavného hrdinu čaká súd a väzenie. No odrazu je tu zloduch Sulo a ponúka riešenie. Blázinec a beztrestnosť za podpis pod spoluprácu s ŠTB. Hlavný hrdina podpíše, poslúži, no prekliatie Fausta je tvrdé: Sulo a jeho kumpáni sa objavia aj počas novembrovej revolúcie ´89, ktorú hlavný hrdina víta a podporuje. Potom sa Sulo objaví znova, to keď hlavný hrdina podniká, ale na „dobrú“ radu najlepšieho kamaráta z detstva príde o všetko, aby si to všetko kdesi v Argentíne užíval – Sulo.

Nie je to na zabitie?

Čo dodať? 

Autor sám okolo smrti ani len nechodil a svedomie má (má?) čisté, a to je pre Juríka príznačné: natoľko rozumie ľudskej duši, že vie úplne ľahučko pomenovať každý jej poryv. Či už dobrý alebo zlý. Aj preto táto kniha môže byť a je odkazom generácii rovesníkov a posolstvom generácii novej, aby sme všetci vedeli, kým sme.

Áno. O tom je tento román, o tom sú Juríkove fabulácie, snové obrazy aj hĺbavé úvahy, ktoré nám nastavujú zrkadlo s kritickým vedomím, aby sme nikdy nezabudli na to podstatné, že všetci sme potomkovia Kainovi.

Autor je publicista



Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
05. marec 2011, 12:57
Recenzia Mialan Bláhu je skoro taká dobrá ako Juríkov román. Prečítal som ho ako sa povie na jedno ponocovanie. Niektoré veci sa mni však zdajú trochu no... Napríklad objavenie sa Sulovho otca, ale najmä jeho zmiznutie. Tam autor mohol trochu viac fabulovať. Chýba mi tiež vysvetlenie vzťahu hlavného hrdinu a šermiarky. To ako vznikol tento vzťah, že išla s ním do Argentíny a aj do postele. Na druhej strane dnes takéto veci, vzťahy, až tak neprekvapujú. Jurík má skvelý dar reči, ale záverečná scéna v posteli, kde hlavný hrdina zostal impotentný sa mi zdá nie celkom reálna aj keď samozrejme takéto veci sa stávajú. Charakter mladej šermiarky je zachytený majstrovský. Jej úprimné slová, že je to jeho posledná prležitosť sa s ňou vyspať lebo doma bude už iných ctiteľov a sponzorov priamo kričí o ctižiadosti a povahe mnohých mladých ľudí dneška. Alebo je to trochu prehnané a nie je to tak ? Škoda toho konca románu žiadla sa mi tam čerešnička na torte a tá mi tam chýba.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984