Uplatnenie absolventov: Drahý luxus študentského života

Ministerstvo školstva zverejnilo štatistiku o uplatnení absolventov vysokých škôl na trhu práce. Suché čísla však o mnoho viac nehovoria, ako hovoria. Aj napriek tomu, že štatistika by mala slúžiť ako pomôcka pre rozhodovanie sa stredoškolákov, podľa všetkého si ju treba viac nevšímať, než sa podľa nej riadiť. V skutočnosti uplatnenie sa na trhu práce zaujíma len minoritnú časť mladých ľudí.
Počet zobrazení: 2343
uplatnenie_absolventov.jpg

„Jedným z najdôležitejších kritérií pre informované rozhodovanie sa absolventov stredných škôl pre štúdium na konkrétnej vysokej škole je uplatnenie jej absolventov na trhu práce,“ tvrdí Ministerstvo školstva, ktoré pri príprave štatistiky vychádzalo z podkladov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) a Ústavu informácií a prognóz v školstve (UIPŠ).

Štatistika skúma uplatnenie absolventov podľa jednotlivých študijných programov, ale aj podľa jednotlivých škôl. Podľa týchto ukazovateľov sú na tom najlepšie absolventi architektúry, informatiky, či medicíny. Naopak, najhoršie si prácu hľadajú poľnohospodári, ochranári, filozofi, či pedagógovia.

Veci, ktoré na prvý pohľad nevidieť, sú oveľa dôležitejšie ako suchá štatistika. Predovšetkým vôbec nie je pravdou, že absolventi stredných škôl sa rozhodujú pre štúdium na vysokej škole podľa šance nájsť si po jej skončení prácu. Podľa inej analýzy Ústavu informácií a prognóz školstva sa takto rozhoduje len približne 25% uchádzačov. Ďalšia štvrtina si vyberá školu podľa regiónu (čo najviac súvisí so sociálnym statusom študenta či jeho rodiny), štvrtine odporúčajú vysokú školu rodičia či priatelia a posledná štvrtina ide študovať na vysokú školu výlučne kvôli vidine študentského života. Uplatnenie absolventov ako podstatné kritérium pre rozhodovanie sa pre štúdium v tom-ktorom študijnom programe, je len zbožným prianím Ministerstva školstva a Úradu práce.

Ešte menej potešiteľné sú výsledky ďalšieho prieskumu ÚIPŠ. Tretina z oslovených vysokoškolákov hovorí, že by im v prvej práci, ktorú si našli po škole, stačilo aj stredoškolské vzdelanie. Približne polovica absolventov pracuje v inej oblasti ako pôvodne vyštudovali. To sú veľmi vážne skutočnosti, ktoré by mali viesť k hlbokému zamysleniu sa nad stavom nášho vysokého školstva. Len potvrdzujú to, čo už všetci veľmi dávno vieme – štruktúra študijných programov nekopíruje potreby trhu práce. Štúdium na vysokej škole tak namiesto vzdelania a nových zručností pre mnohých znamená len dosiahnutie istého spoločenského statusu.

Prichádza čas, kedy by si občania, ktorí (priamo aj nepriamo) financujú 23 verejných a 10 súkromných vysokých škôl, mali položiť otázku, či by sa peniaze na vzdelanie nedali investovať aj efektívnejšie. Ak sa všetci členovia vlády oháňajú hospodárnym využívaním prostriedkov zo štátneho rozpočtu, nemalo by to obísť ani univerzity. Ak zoberieme do úvahy, že priemerne štát prispieva na jedného študenta približne dvoma tisíckami eur ročne, platiť niekomu štúdium v odbore, ktorý vôbec nevyužije, je priveľký luxus. 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
14. február 2011, 12:37
Mas recht Michale, akurat od ktorej VS treba zacat? Uz by raz niekto mohol povedat, ze rocne potrebujeme napr. 100 pravnikov tak najlepsim 100 zaplatime skolne a ostatni si to zafinancuju sami. Studium len kvoli titulu sa mi vidi len vyhadzovanim penazi.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. február 2011, 14:37
takéto riešenie by bolo potrebné, aj motivujúce. V podstate by všetci záujemcovia mohli ísť študovať, ale zaplatené by to mali len najlepší. Lenže to by nesmela vládnuť primítívna predstava spred 200 rokov, že trh všetko vyrieši. Áno, on to nakoniec vyrieši, ale s veľkým časovým spozdením a veľkými spoločenskými stratami. Úlohou ministerstva by preto malo byť aj regulovať, motivovať záujem študentov o tie smery, ktoré sú žiaduce a tlmiť záujem o tie smery, kde je preplnený trh práce. A nielen záujem študentov, ale aj otváranie nových fakúlt. Načo sa otvárali právnicke fakulty ako huby po daždi, keď mi teraz kamarátky právničky, perfektne odborne a jazykovo vybavené, hovoria, že nemajú šancu sa uplatniť, pretože na jedno miesto sa hlási vyše 80 záujemcov. A tak dve išli pred časom umývať taniere do Anglicka, aby ako tak prežili a mohli si platiť hypotéky.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. február 2011, 14:47
pretože ten je metodologicky založený hlavne na analytickej (descartovsko-newtonovskej) metóde. Ako to opisuje Karol Dolejší v Blistoch, kapitalizmus má tendenciu všetko rozpitvať a každý kúsok analyzovať. Pre určitú etapu to bolo potrebné, ale len pre určitú etapu, za ňou nasleduje syntéza, schopnosť celistvého pohľadu na svet. Myslím, že aj toto je jedna z výhod Číňanov oproti buržoáznej Európe, keďže Číňania sú zvyklí na celistvý pohľad na svet, vesmír, ako jednotu človeka s prírodou. Úplne to vidieť na Američanoch, ako sa tam, kde treba vidieť ďalekosiahle súvislosti určitého kroku, sa pohybujú ako slon v porceláne................ A tento analytický pohľad sa uplatňuje aj pre vzdelávací systém. Kapitalistickí byrokrati sú schopní sledovať detailne každú položku, ktorú univerzity vydávajú na nákupy, sledovať priamu ziskovosť či stratovosť univerzity, ale schopnosť celistvého pohľadu na vzdelávací systém, jeho prepojenie s chodom spoločnosti, celkové prínosy, náklady, potreby, to je pre tento systém veľká neznáma. Zrejme na ministerstvách dnes ani takí ľudia nesedia, ktorí by to dokázali a ak by aj dokázali, systém im to nedovolí, je tak rozpitvaný, že nedokáže akceptovať celistvý pohľad.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
15. február 2011, 14:52
Citujem z článku:
"výsledky ďalšieho prieskumu ÚIPŠ:
Tretina z oslovených vysokoškolákov hovorí, že by im v prvej práci, ktorú si našli po škole, stačilo aj stredoškolské vzdelanie.
Približne polovica absolventov pracuje v inej oblasti ako pôvodne vyštudovali."
Ja by som pozmenil trochu argument v tom, že:
"To sú veľmi vážne skutočnosti, ktoré by mali viesť k hlbokému zamysleniu sa nad stavom" ... a tu doplním: nielen "nášho vysokého školstva", ale predovšetkým našej spoločnosti, ktorá ani vo veľkom priestore Európskej Únie neumožňuje absolventom vysokých škôl uplatniť sa na trhu práce.

Veď je to do očí bijúce!:
Pred rokom 1999, keď tu ešte neboli automobilky, tak spoločenská kritika zmiatla zo stola reformu učňovského školstva, spoločnosť zanevrela na učňovské a odborné stredné školstvo a vrhla sa na reformovanie stredoškolského vzdelávania.
Až keď prišli automobilky, zistilo sa, že nemáme kvalitné učňovské školstvo a narýchlo sa hŕŕ´orientovali všetci na automotive remeslá.
Po roku 2000 sa vyrojilo veľmi veľa vysokých škôl ako dôsledok pretlaku absolventov stredných všeobecných škôl všetkého typu, to bol dobrý "segment" pre univerzity a vysoké školy, ale nik nepreskúmal, čo budú robiť potom absolventi. Našťastie bol v Európe hospodársky rast a tak naši absolventi draho platení zo štátneho rozpočtu pomáhali rásť Írsku, Španielsku, V.Británii, alebo aspoň brigádničili a zarábali ako pomocné sily po EU.
Dnes kritizujeme vysoké školy, iste, oprávnene, ale nik si nekladie otázku, prečo absolventi univerzít nemajú možnosť zamestnať sa? A čo je to problém iba školy, alebo absolventa?
Predovšetkým zlyhala spoločenská orientácia a hospodársky, teda otvorene poviem, kapitalistický ekonomický systém, ktorý v prípade krízy nedokáže absorbovať kvalifikovanú pracovnú silu. Nie je to viac takto?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. február 2011, 15:10
Milanovi:
Súhlasím, že ak štátny rozpočet financuje školy, mal by ich aj účinnejšie kontorlovať, niečo ako eurofondy = slovakofondy.
Súhlasím aj s tžm, že by v prípade takých investícií do školstva mal mať štát aj možnosť regulovať trh práce. Určite je to vždy viac agenda socialistickej vlády, nie tej súčasnej. Ako že je to v Rakúsku?
Vláda by však musela vyhlasovať aktívne programy zamestnanosti a toho sa predsa vzdala, vraj niet peňazí.

Michalovi:
Nadpis nekorešponduje úplne s obsahom článku.
Ak je v nadpise "uplatnenie absolventov", tak je to azda viac problematika spoločnosti, v ktorej žijeme, ergo i bezmocnosti súčasného vládneho aparátu uskutočňovať aktívnu politiku zamestnanosti v segmente absolventov vyských škôl, nie?
Také tvrdenia ako že my čo platíme cez rozpočet školy by sme sa mali zamyslieť nad ich efektivitou, to by som skôr očakával od Beblavého ako od Vás.
Naši absolventi majú definované curriculum predmetov a skladajú skúšky znamenajúce potvrdenie ich vedomostí, ale prax sa skutočne učí až priamo na pracovisku. Dokonca ani absolventi MBA, teda stupňa, na ktorom sa už predpokladá samostatné vytvorenie projektov a ich realizácia v praxi, si dnes "nevrznú" v takej praxi, kde je pracovný postup definovaný vedením kdesi "spoza humna" a vôbec sa nehodí do reality firmy, pričom dôležité nie je byť tvorivým a iniciatívne používať svoje vedomosti, ale dôležité je poslúchať, konať podľa predpísaného a príliš nemudrovať. Toto Vám potvrdia tí, ktorí sa do praxe už dostali a zamestnali. Svoje vedomosti ani len nevyužijú, pretože "šéf" má často odlišnú predstavu o tom, čo má jeho podriadený robiť. Navyše, tej voľnej práce je zúfalo málo a všetci dnes obchodnými zástupcami byť nechcú.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. február 2011, 10:55
Áno, je ....
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
27. február 2011, 19:30
to to tych univerzitach je velmi zaujimave citanie. a to s tou analyzou a rozpitvavanim je tiaz zaujimave, a spojit to oslim mostikom je vyborny napad. ja k tomu len tolko, ze ten neschopny kapitalizmus na uz dlho predlho najlepsie univerzityna svete. a sranda je, ze tam kde nejaky tan kapitalizmus vznikne, tak po case aj tam su skvele univerzity. japonsko napriklad. okrem moskvy a petrohradu neexistuje ziadna renomovana univerzita v tom uzasnom celok posudzujom socialistickom nebi. ci sa mylim? dajte priklady. a skuste si zistit, kde sa od vojny robi technologkicky pokrok v technike, medicine, fyzike atd. vo vyskumnych centrach a labakoch kapitalistickych univerzit. ci sa mylim??? dajte priklad ja vam jeden dam,aj ked to bude zrejme pre vas novinka. ocne sosovky su vynalezom cecha v socialistickom state. ale na univerzite to nebolo :D budem rad ked najdete renomovane socialisticke univerzity a ich vysledky vyskumu alebo vynalezy
Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
26. máj 2011, 13:48
chcel by som upozorniť, že študenti čo vyštudujú "pedagogické vedy" (podľa prieskumu), nebudú pedagógovia (v školách). to budú tí čo vyštudovali Učiteľstvo predmetov v kombináciách 4,2% nzcpa. čiže si prácu nájdu ľahko. každopádne dokiaľ je nastavený trend je jedno akú máš vysokú hlavne že máš titul. tak vyštudovať pedagogickú fakultu je 7ma najistejšia voľba ako sa zamestnať celkovo sa dá vytknúť výskumu, že neskúma či sa absolventi uplatnili v odbore čo vyštudovali.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984