Čo z filmov stálo, či nestálo za to

Pokračujeme ďalším hodnotením toho, čo z filmov na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava 2010 (IFF Bratislava 2010) stálo, či nestálo za to. Môže to byť aj inšpirácia či rukoväť k prehliadke filmov Palace Film Festival, ktorý je potrvá do 24. novembra 2010 v bratislavskom Palace Cimnemas Eurovea.
Počet zobrazení: 1333
The Runaways 2010_zdroj_scene-stealers.com.jpg

V Bratislave, zastúpenej plátnami v Auparku, Mladosti, filmovom klube 35 mm a v Slovenskej národnej galérii sa po siedmich dňoch regulárneho celodenného premietania skončil dvojkinosálovou papučovou nocou. Od piatka 12. do nedele 14. novembra držali štafetu v rukách Košice, potom Banská Bystrica a vo štvrtok 18. novembra festival dodýchalv Žiline.


Pankáčky

Z filmov, ktoré sa po Bratislave premietajú tiež na východe, severe či v strede Slovenska, nemožno vynechať The Runaways (2010). Je to príbeh americkej dievčenskej protopunkovej kapely, v ktorej hrala Joan Jett predtým, než stvorila nesmrteľnú hymnuIlove rock'n'roll –so všetkým, čo k tomu patrí. Inak povedané so sexom, drogami a rokenrolom. Ten, ako vo filme povedala Joan ústamipôvabnej a hodnovernej Kristen Stewartovej, ju zachránil pred sebazničením. Rebelka Joan, drsnejšia než väčšina vtedajších dosť napomádovaných chlapov, osloví producenta Kima Fowleya, ktorý produkoval aj Kiss. Ten si vypočuje jej nahrávky, odporučí jej viac sa na pódiu odhaliť a s vidinou možného kšeftu zverbuje v bare blondínu v rozpuku puberty, v ktorej v rauši vidí kombináciu Bowieho a Bardotovej. Dievčatá hrajú a spievajú po baroch, „dospievajú“, odhadzujú vrecká s rozpúšťadlom a prechádzajú na tabletky a alkohol. Speváčka Cherie Currie sa však musí starať aj o alkoholom postihnutého otca, preto od kapely, ktorej hudba sa vinie celým filmom, odchádza. Joan Jett ju však ešte predtým stihne zviesť. Po odchode Cherie sa nevzdáva a potom ako ju odmietlo 23 vydavateľstiev, pádluje proti prúdu, vydá na vlastné náklady spomínaný megahit a je za vodou.


Čačaná Čača

Goemon, zdroj: goninmovieblog.wordppress.com
Vlaňajší japonský film Goemon, ktorý sa premietal v sobotu v košickom Úsmeve,potešil priaznivcov filmov typuklon lietajúcich dýk. Príbeh lásky a (vele)zrady –a tiež cesty samuraja a oddanej úcty k majstrovi –sa odohráva koncom šestnásteho storočia, keď v starom Japonsku prebiehal boj o moc a Goemon rovnako ako v čínskej klasike počas jazdy na koni skáče aj so svojím prenasledovateľom po stromoch, pravdepodobne preto, aby si žrebec v cvale trocha oddýchol. Na takéto absurdné prvky si diváci, zocelení podobnými výkonmi 2D superhrdinov, očividne už zvykli. Prínosom filmu je miestami veľkolepá výprava a celkom čačaná princezná Čača, ktorú nindža a „najlepší zlodej“ (ako sa Goemon rádtituluje)miluje a ochraňuje už od jej detstva. Škoda, že otvoril tú Pandorinu skrinku.


Kraťasy

Identity Petržalky, zdroj: webnoviny.sk
Blok kratších filmov troch slovenských režisérov ukončený japonským filmom Symbol, uvádzaný v žilinskom Mirage, ponúka aj Identity Petržalky pretransformované do filmovej podoby z rovnomennej výstavy na bratislavskom Novom moste z roku 2006. V polhodinovom filme vystupuje len 12 z pôvodných 36 postáv/bytov, vrátaneRómky, ktorá by radšej žila v Rakúsku, či aspoň v Česku, transvestitu na voľnej nohe, až príliš normálnej, no predsa milej Záhoráčky, školáčky a starého pána, ktorý by už najradšej len spal a predsa poberá dôchodok. Atmosféru dokresľuje vhodne zvolená hudba a spomienky prvopetržalčanov na domy postavené uprostred bahna, ktorým sa museli doslova brodiť, nanútené presídlenie zo Starého mesta i predsa len lepšiu bytovú situáciu za socializmu.

V rovnakom čase premietali aj kanadský film o Leonovi Bronsteinovi, schizofrenickom vodcovi študentského odborového hnutia, posadnutom predstavou, že je reinkarnáciou Stalinovho protivníka a šéfa štvrtej internacionály. Hoci sa na film The Trotsky pozerá lepšie ako na Zavraždenie Trockého z roku 1972 s Romy Schneiderovou a Alainom Delonom, ktorému klasicky vyrezali jazyk, vypovedá to viac o nevydarenom Zavraždení než o kvalite novej snímky, ktorá sa zaobíde bez vraždy, no končí zatknutím pochybného hrdinu. Vo filme je niekoľko vtipných momentov, napríklad keď Leon stretne o deväť rokov staršiu Alexandru - ďalšia z udalostí, kopírujúcich život Trockého. Hádam Leona napokonposlali na psychiatriu, kam patrí, medzi Napoleonov a slovenské celebrity, ktoré veria, že boli kedysi Šalamúnmi a Kleopatrami.


Vlaňajšia Ázia

Žena na pláži, zdroj: iffbratislava.sk
Vo festivalových kinosálach Auparku bola tradične dobrezastúpená vlaňajšia ázijská kinematografia –hoci bolo možné vidieť snímky napríklad aj z Čile. Okrem japonského Robina Hooda Goemona sa premietali aj (juho)kórejskéfilmy Na-neun gon-kyeong-e cheo-haet-da! (Som v kaši!) a Haebyeonui yeoin (Žena na pláži), uvedený v rámci focusu Všetci na pláž! V prípade prvého filmu (aspoňčo sa týkanázvu) asinaozaj vznikol známy efekt stratený v preklade, v každom prípade - dej viazne, ako viaznu aj činy básnika, ktorý ustavičným opíjaním a následnými scénami vytáča priateľku.

Foto: The Runaways 2010
Zdroj foto: scene-stealers.com

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984