Zážitky z niekdajšej väznice

Značne pochmúrna a v závere krvavá história manželského trojuholníka. Zasa som sa presvedčil, že neslobodno naletieť mediálnej propagande, ba ani preceňovať fakt, ak dnes nejaký spevák spieva na najprestížnejších javiskách. Ruská predstaviteľka Lauretty (s ľúbeznou áriou O mio babbino caro) by svojim výkonom príliš nezabodovala ani v našom Slovenskom národnom divadle.
Počet zobrazení: 1217
2885481080_0950916250.jpg

Pucciniho Bohemu našťastie režisér Jonathan Miller ponechal v autentickej dobovej scénografii, takže atmosféra života neúspešných umelcov, poznajúcich len hlad a zimu a potulujúcich sa po kaviarňach Latinskej štvrte, zostala zachovaná. Bohužiaľ, dnes operní režiséri úplne ignorujú, že určitý typ hudby a príbehu je viac a iný menej viazaný na konkrétny časopriestor. Ozdobou kvalitného predstavenia bol vychýrený tenorista Rolando Villazón, ktorý sa už medzitým stihol dostať do hlasovej krízy, pretože sa príliš „rozdával“publiku a trúfal si na viac, než na čo má.


Vzrušujúci príbeh

Druhou „parížskou“ operou bolo dielo rodáka z Montmartru a stúpenca socializmu Gustave Charpentiera. Jeho opera Louise, poznačená verizmom, ale aj impresionizmom patrila k najväčším trhákom európskych divadiel začiatkom 20. storočia (v Parížskej Opera Comique sa dožila 1026 repríz). Meštiakov (keďže opera v tom čase už stratila ľudový charakter, bola divácky práve doménou tejto triedy) vzrušoval príbeh, v ktorom dcéra z malomeštiacko-robotníckej rodiny vymení usporiadaný život za voľnú lásku a súžitie s umeleckou bohémou na vŕšku nad Parížom. Dielo malo premiéru dva roky po spustení prvej parížskej trasy metra, takže režisér inscenácie si mohol dovoliť umiestniť jeden z obrazov práve na takúto podzemnú stanicu.

Ťažší oriešok pre neho bolo dodať vieryhodnosti výjavu z dielne, v ktorej pracujú šičky. V Louise sa tak v príbehu, javiskovom stvárnení, ako i v hudbe stretajú prvky tvrdého naturalizmu s impresionistickou poéziou. Práve jej je vyhradený obraz, odohrávajúci sa na strechách Paríža a následný výjav voľby kráľovnej Montmartru, ktorou sa spravidla stávala niektorá z grizeniek – mileniek tamojších umelcov. Percepčne je táto opera náročnejšia než diela talianskeho verizmu najmä preto, že nepracuje s uzavretými hudobnými číslami. Škoda však, že na rozdiel od minulosti sa dnes hráva tak málo (v Bratislave naposledy v roku 1937). 


Krvavá história manželského trojuholníka

Pri poslednej návšteve Paríža som v Theatre Bastille videl Pucciniho Triptych, zložený z troch kratších opier (ani jedna netrvá vyše hodiny). Kým komický Gianni Schicchi sa odohráva vo Florencii 13. storočia a k mystike inklinujúca Sestra Angelika v toskánskom kláštore 18. storočia, s Parížom je spojená úvodná opera triptychu s názvom Plášť. Ide o naturalistický príbeh z počiatku 20. storočia odohrávajúci sa na nákladnej lodi kotviacej na Seine. Značne pochmúrna a v závere krvavá história manželského trojuholníka je však vďaka Pucciniho hudbe poľudštená a hoci troma hrdinami pulzujú vášne, túžby, láska a žiarlivosť, skladateľovi a tiež scénografovi sa podarilo zaujímavým spôsobom vykresliť aj atmosféru prostredia, v ktorom sa príbeh odvíja.

Biely otvor v zadnom horizonte bol nahliadnutím do sveta „na brehu“, ktorý mladá žena staršieho majiteľa lode stratila a do ktorého by sa chcela vrátiť prostredníctvom vzťahu s mladým milencom. Skladateľ skvele dokáže hudobne vyjadriť kolísanie sa lode a „čerň“ paluby občas osvetlujú poetické výjavy z nábrežia, po ktorom sa potuluje flašinetár spievajúci pieseň o Mimi (narážka na hrdinku Pucciniho Bohémy) a na ktorom sa lúčia mladí milenci. Toto všetko adekvátne pretlmočila réžia známeho Lucu Ronconiho, kedysi herca v spoločnosti Vittoria Gassmana, potom uznávaného činoherného i operného režiséra. Učinkujúci – tí skúsení (španielsky barytonista Juan Pons) i začínajúci (ukrajinská sopranistka Oxana Dyka) boli na vysokej úrovni.

A hoci aj taliansky tenorista Marco Berti bol kvalitný, predsa som ľutoval, že úlohu milenca nespieval tak ako pred rokom v milánskej la Scale (odkiaľ bola inscenácia prenesená) Miroslav Dvorský. V komickej Pucciniho opere som sa zasa presvedčil, že neslobodno naletieť mediálnej propagande, ba ani preceňovať fakt, ak dnes nejaký spevák spieva na najprestížnejších javiskách. Ruská predstaviteľka Lauretty (s ľúbeznou áriou O mio babbino caro) by svojim výkonom príliš nezabodovala ani v našom SND.

Foto: Ukážka z Pucciniho opery - Sestra Angelika
Autor foto: Justin Gaurav Murgai


Foto: Giacomo Puccini
Zdroj foto: wikimedia.org

Foto: Budova opery v Paríži
Autor foto: Ell Brown


Foto: Ukážka z Pucciniho opery - Sestra Angelika
Autor foto: Justin Gaurav Murgai

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984