Pocta Messerschmidtovi

Galéria mesta Bratislavy v koncepcii kurátora Juraja Mojžiša otvorila výstavu dvoch umelcov, ktorých napriek rozdielnym životným osudom spája záujem reagovať na neskorú sochársku tvorbu F. X. MESSERSCHMIDTA.
Počet zobrazení: 1527

Galéria mesta Bratislavy v koncepcii kurátora Juraja Mojžiša otvorila výstavu dvoch umelcov, ktorých napriek rozdielnym životným osudom spája záujem reagovať na neskorú sochársku tvorbu F. X. MESSERSCHMIDTA.

ARNULF RAINER (1929, BADEN, RAKÚSKO) vo svojej maliarskej a kresliarskej tvorbe domaľováva a dokresluje fotografie vlastnej tváre v expresívnom kŕči či grimase. Reaguje i na diela Van Gogha, Goyu, Rembranta či F. X. Messerschidta.

RUDOLF FILA (1932) vo svojej tvorbe vedie dialóg s cudzím výtvarným materiálom. Vytvoril si bohatý register výtvarných prostriedkov zasahovania, interpretovania a manipulovania s predlohou.

František Xaver Messerschmidt (1736) vytvoril podstatnú časť svojich "charakterových hláv" medzi rokmi 1777 až 1783 v Bratislave na predmestí Zuckermantel - pod hradom. Vo svojom bratislavskom dome po krátkej chorobe, sotva 47-ročný, zomrel. Po Messerschmidtovej smrti sa v dome našlo 69 týchto diel, niektoré boli z kovu, iné z alabastru. Tieto sochy sú roztrúsené po celom svete. Niekoľko z nich vlastní i SNG.

Na výstave môžeme priamo porovnávať sochy a jednotlivé reakcie. Výstava kladie mnoho otázok, na ktoré nie je ľahké nájsť odpoveď. Kto a k akému účelu môže použiť umenie minulosti? Čo je aktuálne na sochách, ktoré vznikli v 18-tom storočí? Ako súvisia s dnešnou dobou a nielen s dnešnou, ale i s minulými a budúcimi? Na tieto i iné otázky odpovedajú svojim dielom A. RAINER a R. FILA. Ich odpovede sú artikulované výtvarnou rečou. RAINER zvýrazňuje agresívnu expresivitu "charakterových hláv!. Jeho premaľby sú chápané ako ironický, gestický dialóg podčiarkujúci grimasy "hláv". R. FILA poeticky manipuluje s predlohou. Filove lyrické maliarske škvrny na "charakterových hlavách" získavajú na expresivite. V porovnaní diel Filu a Rainera sa ukázalo, že i napriek používaniu rovnakej výtvarnej metódy (premaľby), výsledok je rozdielny. Z Rainera vyžaruje agresívna nepokojná energia. Fila ako jeho protipól predstavuje lyrickú rafinovanú inteligenciu.

Výstava potrvá od 16. 3. do 2. 5. 1999 v priestoroch Mirbachovho paláca - Galérie mesta Bratislavy a pokračuje v Štátnej galérii Banská Bystrica v čase od 12. 5. do 4. 7. 1999.

Autor je výtvarník a pedagóg na VŠVU

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984