HZDS minie osem miliónov

Magický 11. november prinesie tentoraz okrem Martina na bielom koni ďalšie referendum. Občania sa budú rozhodovať o skracovaní volebného obdobia súčasného parlamentu a tak sme svedkami ďalších politických rozprávok vo verejnoprávnych médiách. Niektorí nám ich však chcú rozprávať aj na iných miestach.
Počet zobrazení: 1049

Magický 11. november prinesie tentoraz okrem Martina na bielom koni ďalšie referendum. Občania sa budú rozhodovať o skracovaní volebného obdobia súčasného parlamentu a tak sme svedkami ďalších politických rozprávok vo verejnoprávnych médiách. Niektorí nám ich však chcú rozprávať aj na iných miestach.

Politické subjekty si na príprave referendových spotov asi nedali veľmi záležať. Originalitou vyniká iba SOP myšlienkou o futbale. Poukazuje na to, že tak ako športový zápas, ani vládnutie koalície sa nesmie skončiť po prvom polčase. Veď cez prestávku je možné ešte zmeniť taktiku, striedať hráčov atď. SDĽ zase dáva do popredia slová ako referendum, ľudia, rozum a názor. Nosná myšlienka znie: "Neúčasťou na referende vyjadríme svoj názor." Ani SMK si nedala veľa práce. Na pozadí, ktoré tvorí logo strany, sa objavuje text v maďarskom jazyku, neskôr aj v slovenskom preklade, no bez hovoreného slova.

Strany nezaplatia rozhlasu Pravidlo, že HZDS sa v prvom rade spája s postavou Vladimíra Mečiara, sa potvrdilo aj pri klipe tohto hnutia. Jediným politikom zo všetkých strán, ktorý sa objavuje v rámci spotov na obrazovke, je expremiér. Inak televízna kampaň je rovnaká ako printová. Objavujú sa v nej ľudia rozličného veku. Heslo "Využi svoje právo áno" je však u všetkých rovnaké. SNS postavila svoj klip na výpočte toho, čo súčasná vláda nesplnila. Národniari sa nezabudli dotknúť ani požiadavky SMK na vytvorenie Komárňanskej župy. A teda správne pred kampaňou viacerí koaliční predstavitelia odhadli, že opozícia bude apelovať na Slovákov z protimaďarskej stránky. SDK spolu s niektorými materskými stranami - KDH, DS a SZS - iba parafrázuje motto HZDS. V ich prípade znie: "Využi svoje právo a povedz Nejdem."

V poslednom čase sa však objavujú aj protesty voči skrytej reklame v niektorých spotoch. Najskôr STV odmietla prijať klip národniarov, ktorí v ňom ukazovali hlavičky viacerých novín, potom zas HZDS napadlo SOP, pretože futbalisti v jej spote majú na kopačkách a podkolienkach logo nemenovanej športovej firmy. Nielen to však zaťažovalo Ústrednú referendovú komisiu (ÚRK).

Podľa hovorkyne SMK Lívie Pokstallerovej sa na ÚRK mali obrátiť strany vládnej koalície ohľadom platenia spotov a okrúhlych stolov vo verejnoprávnych médiách. Za účasť pri okrúhlom stole v Slovenskom rozhlase by politický subjekt totiž mal zaplatiť 10 000 korún, za minútu spotu 1000 Sk. Pôvodne aj STV žiadala až 3000 Sk za minútu, s čím však strany nesúhlasili. Teraz však chcú vystúpiť i proti poplatkom v SRo. Podľa hovorcu SNS Rafaela Rafaja sa v tomto s koaličnými stranami zhodnú aj národniari, ktorých požiadavky verejnoprávnych médií dokonca prekvapili. "Po porade s právnikmi sme od tejto požiadavky upustili. Tí nám totiž vysvetlili, že je to síce v rámci legislatívnej medzery, ale médiá si tieto nároky môžu uplatňovať," povedal pre SLOVO hovorca HZDS Igor Žvach.

SDK a SMK sa v rámci predreferendovej kampane spoliehajú len na priestor vo verejnoprávnych médiách. SDĽ svoj názor prezentuje aj na internete a v podobe letákov. Letákovú formu zvolila i SNS, ktorá k nim však pridala nálepky a mítingy na území celej republiky. HZDS zase využilo možnosť inzercie v komerčných médiách. Okrem toho predstavitelia ľudovej strany absolvujú stretnutia s občanmi.

Vznik nového subjektu? Najvážnejšie celú kampaň poňala SOP. Okrem najoriginálnejšieho spotu sa rozhodla zorganizovať ďalšiu akciu. Autobus s poslancami SOP, SDSS, LDÚ a s členmi vlády Máriou Machovou a Pavlom Hamžíkom si vybral trať po miestach typických pre slovenské dejiny. "Naším cieľom je dokázať, že SNS nemá ako jediná strana patent na národnosť. Aj SOP sa hlási k slovenskej histórii a chceme ukázať, že sme proeurópska a pronárodná strana," vysvetlila výber trasy hovorkyňa SOP Oľga Pietruchová.

V tejto súvislosti je zaujímavé zloženie spomínanej posádky autobusu. O integrácii SOP a SDSS sa síce hovorí už dávno, no účasť novovytvorenej Liberálnodemokratickej únie môže byť pre niektorých prekvapením. Pozoruhodné je, že v rozhovore v denníku Pravda minulý týždeň Vladimír Mečiar predpokladal vznik nového politického subjektu "zlúčením SOP, SDSS, SZS a pribratím opustených voličov bývalej DU".

Finančný strop prostriedkov, ktoré sa rozhodli politické subjekty do kampane investovať, nám prezradilo iba HZDS. Podľa I. Žvacha by výdavky nemali presiahnuť osem miliónov. SMK sa však chce obmedziť len na najnevyhnutnejšie výdavky a veľmi rozhadzovať nebude ani SNS, ktorá sa podľa slov jej hovorcu nepovažuje za bohatú stranu.

Či boli prostriedky politických subjektov investované efektívne, ukáže až sobota.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984