Dajte na titulku Gotta, Bílú či Havlovú

Podľa Pavla Rankova sú hviezdy jednoznačne produktom masmédií. Hviezdy v masmédiách a ich prostredníctvom prezentujú určité roly a úlohy, do ktorých sú projektované konkrétne ľudské vlastnosti. Ich konanie je zobrazované ako model a vzor pre publikum.
Počet zobrazení: 1400

Podľa Pavla Rankova sú hviezdy jednoznačne produktom masmédií. Hviezdy v masmédiách a ich prostredníctvom prezentujú určité roly a úlohy, do ktorých sú projektované konkrétne ľudské vlastnosti. Ich konanie je zobrazované ako model a vzor pre publikum.

Na slovenskej scéne sa však slovo mediálna hviezda často zamieňa s pojmom osobnosť. Hoci za normálnych okolností by to tak aj malo byť. No zrejme i to je len dôsledok súčasnej masovosti našej spoločnosti. Tá sa vyznačuje nielen nivelizáciou odcudzených občanov, ale aj utiekaním sa k rozličným veľkým ideám.

Hviezda nie je výnimočná

Český sociológ Jan Keller rozlišuje tri typy čŕt, ktoré by mala spĺňať mediálna hviezda. Po prvé, ide o človeka výnimočného vo svojom odbore. Lenže nie všetci výnimoční sa stávajú hviezdami. Po druhé, je to človek, ktorý má určitú charizmu. No takisto nemusí byť hviezdou. Tretí, najdôležitejší aspekt je, že danú osobu musia ako hviezdu prezentovať médiá. V tom prípade nemusí spĺňať ani jeden z predchádzajúcich dvoch bodov.

Dostali sme sa teda k jednoduchému záveru: hviezda nie je v podstate nikto výnimočný. Môže to byť napríklad aj Jano z vedľajšej ulice. Podstatné je, aby sa často objavoval na stránkach rozličných (najmä bulvárnych) časopisov, ešte lepšie však na obrazovkách. „Printy a rozhlas kariéru mediálnej hviezdy nezačínajú. Začína ju televízia,“ hovorí česká mediálna analytička Irena Reifová.

Cinno, priateľka Rolincovej a tí ďalší

Veľmi zaujímavý bol dialóg moderátorov českého Slávika, ktorý rozprávali o bulvári. Vystihli už spomínanú skutočnosť – hviezda objavujúca sa na stránkach bulváru nemusí robiť vôbec nič. A z javiska v priamom prenose pozdravili Sagvana Tofiho.

Slovenské i české „hviezdy“ pochopili, že jedine titulky časopisov a vystúpenia v televízii zvyšujú ich cenu. Sú ako tovar, ktorý treba ľuďom stále propagovať a ukazovať, aby si ho kúpili. A tak viac ako o nových albumoch, počúvame pikantnosti z ich súkromia.

Keby sa vás dnes niekto spýtal, kto je Karol Cinno, bez váhania by ste určite odpovedali, že expriateľ Ivety Bartošovej. Kto však o ňom vie, že je aj muzikálový spevák? Rovnako by vám určite nerobilo problémy povedať, kto je najlepšou priateľkou Dary Rolins. Alebo ako sa volá partnerka Paľa Haberu. Či meno modelky po boku Petra Nagya. Obávam sa, že pri tomto mene nám dnes z profesionálnej oblasti napadne nanajvýš profesor Indigo či Láska je tu s nami, čo sú hity tohto speváka zo začiatku jeho kariéry.

Aj zlá reklama je reklama

„Hviezdy vytvorili tzv. novú elitu bez zodpovednosti, ktorá má vplyv na masy, aj keď jej postoje sú v rozpore s platnými normami verejnej morálky,“ tvrdí vo svojej knihe Masová komunikácia Pavel Rankov. Aj v tomto prípade môžeme zostať s príkladom na území Slovenskej republiky. Na mysli mám drogové priznanie Richarda Müllera, ktoré mu zvýšilo popularitu a prispelo k väčšiemu úspechu jeho ďalšieho albumu.

Zhruba pred štyrmi rokmi rezonoval v médiách aj spor dvoch hudobných spoločností okolo zmluvy so skupinou IMT Smile. Bolo to v čase, keď skupine vychádzal nový album. Pravdaže, tento spor sa nezaobišiel bez enormnej publicity. Azda ani nebolo človeka, ktorý by v tom čase o ňom nevedel. Zlé jazyky tvrdia, že aj tento spor mal viesť iba k zvýšeniu predajnosti vychádzajúceho CD. Nuž, aj zlá reklama je reklama. Podstatné je, že sa o vás hovorí. Apropo, výsledok sporu, respektíve jeho pokračovanie už akosi v médiách neodznelo.

Partnerstvo medzi médiami a hviezdami

Podľa šéfredaktorky časopisu Šťastný Jim (predtým Story) Haliny Pawlowskej titul predajú traja ľudia: Lucie Bílá, Dagmar Havlová a Karel Gott. Predajnosť bulvárnych novín a časopisov však naznačuje, že ľudia nechcú počuť, či sa prijal nejaký dôležitý zákon, ale zaujíma ich, kde mala svadbu Anna Nagyová (o tej tiež nikto nevie, čo dnes robí, a populárna je len vďaka niekdajšiemu pôsobeniu po boku Vladimíra Mečiara), prečo sa rozišiel Dano Junas s Hanou Rapantovou, kto sú ich noví partneri, či aké sú sexuálne recepty Adriany Sklenaříkovej. Práve som vymenovala aspoň niekoľko titulkov slovenského denníka Nový čas, ktorý je bezkonkurenčne najčítanejší. A to aj vďaka zmenenej koncepcii, zameranej v prvom rade na klebety zo sveta slovenského šoubiznisu. Rovnako ako českému Blesku aj jemu „populárne osobnosti“ priniesli slávu. Ide teda o rovnocenné partnerstvo medzi médiami a hviezdami, z ktorých obe výborne profitujú. A divák či čitateľ to berie.

Z Televíznych novín sled príbehov

S nástupom televízie Markíza či Novy sa zmenil aj televízny trh na Slovensku. A to veľmi rapídne. Obe komerčné televízie prešli na osvedčené zahraničné modely.

Správy dostali úplne iný charakter, ako dovtedy prezentovali verejnoprávne televízie. Zamerali sa najmä na ľudské príbehy, predovšetkým vraždy či nešťastia. V tom čase to bol riskantný model, no divák ho veľmi rýchlo prijal. A pravdaže, udomácnil sa u nás zahraničný model aj v podobe správy o zvieratku na konci relácie. Dnes sa ho však drží už len česká Nova a jej slovenská sestra Joj. Markíza zostala verná príjemnej správe na záver Televíznych novín. Diváka má vraj príjemne naladiť a dať mu po hrôzostrašných informáciách pocit, že všetko bude predsa len dobré. A tak sa zo spravodajskej relácie stal sled rôznych príbehov. Zašlo to až tak ďaleko, že v jeden jesenný večer otvára Televízne noviny na TV Markíza reportáž o svadbe Anny Nagyovej, zatiaľ čo vo verejnoprávnej televízii spot o krajanskom zákone. Ratingy sledovanosti oboch relácií sú známe. Takže, divák si vybral.

I keď, STV sa usilovala prispôsobiť konkurenčnému prostrediu napríklad aj tým, že Televízne noviny dnes moderujú dvaja moderátori. Tak ako na Markíze.

Z hviezd partneri diváka

Kto patrí dnes medzi najpopulárnejšie osobnosti? Jana Hospodárová, Kveta Horváthová, Jožo Pročko, Iveta Malachovská či Patrik Švajda. Teda v prvom rade ľudia známi z obrazovky televízie Markíza. Nie je to však len jej vyššou sledovanosťou. Jednoducho, tu ľudia pochopili, ako treba správne tvoriť PR. Práve toto oddelenie sa totiž stará, aby sa z hviezd stali partneri diváka. A tak vám Iveta Malachovská ponúka svoj obľúbený recept, Jana Hospodárová sa všade prezentuje svojou láskou k zvieratám a Zuzana Belohorcová napodobňuje v silvestrovskej šou vašu obľúbenú hviezdu. Apropo, Markíza pochopila, že popularita moderátorov a následne ich relácií ide ruka v ruke. Takže napríklad do silvestrovskej šou prestala pozývať veľké hviezdy zo zahraničia a zamerala sa len na propagáciu vlastných zamestnancov. V tom STV veľmi zaostáva.

Po roku 1989 boli prvými hosťami zábavných relácií politici. Tí sú dnes podľa Haliny Pawlowskej nudní. Nahrádzajú ich teda rôzne pseudoosobnosti. Mnohým ľuďom však stačí, že ich vidia. Zábavní už byť ani nemusia. Ako tvrdí Jan Keller, ľudia prestávajú rozlišovať medzi výkonom a výstupom. Zrejme aj tí na obrazovke, nielen pred ňou.

Markíza prispela i k tomu, že na Slovensku sa vytvorilo povrchné, pasívne publikum. Ako píše vo svojej publikácii Pavel Rankov: „Lenivé publikum chce ideály krásy dostať, nie spoluvytvárať. Vhodným produktom preň je gýč, ako druhotná imitácia už existujúcich skutočných umeleckých hodnôt. Pritom publikum má pocit, že dostáva autentické kultúrne hodnoty.“

Na tvorbu mediálnych hviezd majú niektorí ľudia svojský názor. Vraj len stačí urobiť na verejnosti nejaký škandálny kúsok. Ten sa určite stretne so záujmom médií („pikošky“ totiž u nás letia) – a je to. Ako sa u nás zvykne hovoriť – na Slovensku je to tak. Ozaj, spomínate si, kto tento výrok vymyslel?

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984