Práva mladých ľudí

Prístup k občianstvu, k občianskym právam a povinnostiam sa líši podľa veku. Právna spôsobilosť sa zakladá od 12 rokov sprístupnením niektorých filmových predstavení, možnosťou riadiť moped alebo motokáru v špecifickom režime, návštevou tanečných podnikov do neskorých večerných hodín, ale aj trestnoprávnou zodpovednosťou od 15 rokov, prípadne právom detí zhromaždovať podpisy pod petíciu, ak dovŕšili 16 rokov, čiže aj pred 18. rokom, teda vekom plného občianstva.
Počet zobrazení: 5234

Prístup k občianstvu, k občianskym právam a povinnostiam sa líši podľa veku. Právna spôsobilosť sa zakladá od 12 rokov sprístupnením niektorých filmových predstavení, možnosťou riadiť moped alebo motokáru v špecifickom režime, návštevou tanečných podnikov do neskorých večerných hodín, ale aj trestnoprávnou zodpovednosťou od 15 rokov, prípadne právom detí zhromaždovať podpisy pod petíciu, ak dovŕšili 16 rokov, čiže aj pred 18. rokom, teda vekom plného občianstva.

Veková štruktúra prístupu k občianskym a politickým právam je nielen u nás, ale aj v Európe značne podobná, no v niektorých špecifických zreteľoch odlišná. Vyplýva to z porovnania viacerých krajín EÚ (Youth Policy in Spain 1995, Youth in Finland 1999). Pasívne a aktívne volebné právo do parlamentu i miestneho zastupiteľstva je v Španielsku i Fínsku limitované dosiahnutím 18 rokov.

Niektoré projekty EÚ sa zaoberajú týmito otázkami v členských i asociovaných krajinách. Konštatuje sa, že mladí ľudia vo veku 17 až 18 rokov sú cudzincami vo vlastných krajinách i v Európskej únii.

Politický zápas o vekový limit V predvolebnom zápase v roku 1998 prišla na Slovensku s iniciatívou o posun politických práv mladých ľudí do nižšieho veku osobitná petičná skupina. Jej cieľom bolo, aby sa na pôde parlamentu začala diskusia o znížení vekového limitu pre aktívne volebné právo z doterajších 18 na 17, alebo dokonca na 16 rokov.

Tento námet bol opodstatnený a nie nezvyčajný, pretože niektoré príklady v tomto smere už existujú. V jednej z krajín NSR je v prípade volieb poslancov do krajinského parlamentu experimentálne znížený vekový cenzus na 16 rokov. Tejto problematike venovala v Brazílii osobitnú pozornosť Elisabeth da Fonseca Guimaraesová. V príspevku nazvanom Mladý volič - od demokratických ideálov k občianskej skúsenosti pripomína, že chudobný prvovolič s prekvapením zisťuje, že jeho hlas má tú istú hodnotu ako hlas jeho zamestnávateľa - milionára. Dokonca sa môže postaviť vo volebnej miestnosti k nemu a čakať na volebný akt bok po boku.

Tento zážitok môže mať veľký vplyv na osobnostný i občiansky rozvoj mladého človeka. Prvovolič si môže uvedomiť, že suverenita štátu a štátnej moci sa utvára každou individuálnou volebnou občianskou participáciou. Aj v Brazílii majú podľa novelizovanej ústavy z roku 1998 fakultatívne volebné právo (to znamená, že ak chcú, môžu ísť voliť) už mladí ľudia vo veku od 16 rokov. Zámer je poskytnúť mladým ľudom s istou akceleráciou osobnostného rozvoja možnosť volebnou participáciou prejsť od rozličných programov výchovy k občianstvu až k prvej občianskej skúsenosti.

Podľa rozhovoru s poslancom NR SR za SDĽ Milanom Ištvánom v časopise Mládež a spoločnosť (4, 1999) je celá predvolebná akcia petičnej skupiny asi "pozabudnutá". Ištván nedávno prezentoval svoj zámer predložiť takýto návrh v súvislosti s novelizáciou volebného zákona, ktorá sa bude zrejme predkladať na rokovanie parlamentu. Práve teraz je teda správny čas na diskusiu, alebo dokonca na prípravu legislatívnej iniciatívy.

Ako to vidia mladí V sociologickom výskume mládeže v krajských mestách Slovenska sme preto zakomponovali otázky, ktoré sa zaoberali touto problematikou. Našou hlavnou úlohou bolo zistiť, aký je postoj samotných mladých ľudí na prípadné posilnenie ich politických práv v podobe volebného práva do miestnych zastupiteľstiev už vo veku 16 rokov, ako aj na prípadne zníženie veku plnoletosti z 18 na 17 rokov ako predpokladu ich prístupu k občianskym právam.

Základné výsledky naznačujú, že aj mládežnícka verejnosť nepokladá zmeny vo volebnom práve za potrebné:
a) v prípade volebného práva 12,2% a v prípade plnoletosti iba 16,3% pokladá zníženie veku za zmysluplné,
b) prevažuje odmietnutie zmysluplnosti týchto návrhov (v prvom prípade 64,6% a v druhom prípade 60,8%),
c) 23% respondentov zhodne prejavilo ľahostajnosť k tejto oblasti úvah o politických a občianskych právach mládeže.

V konfrontácii s týmito zisteniami môžeme teda konštatovať, že nová podoba štátneho občianstva mládeže nemôže byť iba výsledkom daru politických strán alebo štátu mladým ľuďnom, ale skôr ich vlastnej participatívnej občianskej aktivity zameranej na artikuláciu a legitimizáciu svojich záujmov medzi voľbami zástupcov ľudu do parlamentu a miestneho zastupiteľstva. Podľa výsledkov nášho výskumu pristupuje k týmto snaženiam aj celkom špecifická úloha získať na svoju stranu nielen dospelých vo vyšších vekových pásmach, ale predovšetkým verejnú mienku mládeže vo veku od 18 do 26 rokov.

Vek a prístup k sociálnym právam Zdá sa, že myšlienka tzv. mládežníckeho občianstva ako sociálnej zmluvy medzi generáciami, ktorá by predstavovala balík práv a povinností dotýkajúcich sa každodenného života mladého dospievajúceho chlapca či dievčaťa a regulujúcich ich správanie v rozličných vekových pásmach do plnoletosti 18 rokov, vzbudzuje oprávnený záujem nielen výskumníkov, ale aj politikov. Tých predovšetkým v súvislosti so stratégiou prevencie kriminality v Slovenskej republike, ktorá citlivo vníma trend rastu počtu páchateľov i obetí v detskom a maloletom veku. Každá opakovaná snaha posunúť trestnoprávnu zodpovednosť mladých ľudí pod 15 rokov spôsobuje rozruch. Trestnoprávna zodpovednosť v Španielsku nastupuje 16. rokom života. Vo Fínsku je to 15 rokov, pričom aj menej ako 15-ročný delikvent musí náhradiť škodu.

Všetky občianske i politické práva sa väčšinou viažu na vek úplnej dospelosti a to 18 rokov. Postupne sa však niektoré práva osobitne upravujú a posúvajú do nižších vekových pásiem. Vo Fínsku sa tabakové produkty nemôžu predávať zákazníkom pod 18 rokov, v Španielsku je to pod 16 rokov, no fajčenie je zakázané vo všetkých školských budovách. Získať vodičský preukaz a vstúpiť do manželstva bez súhlasu rodičov môžu v oboch krajinách až ako 18-roční. Napríklad v Holandsku môže 14-ročný pracovať v rámci získavania kvalifikácie a vzdelania, so súhlasom rodiča získať bankomatovú kartu, navštevovať vodičský kurz, 15-ročný získava možnosť uzavrieť dohodu o práci počas prázdnin, prípadne sa rešpektuje jeho stanovisko k adopcii, ako 16-ročný už môže pracovať tri dni v týždni, respektíve začať podnikať, navštevovať herne.

Odstupňovanie práv podľa veku V našom výskume sme predložili na vyjadrenie výskumných osôb balíček elementárnych situácií zo života mladého človeka, ktoré obsahujú niektoré občianske a sociálne práva: návšteva diskotéky po 22. hodine, konzum alkoholu na verejnosti, úver od banky alebo obchodného domu, vstup na striptíz-peep show, požičiavanie videokaziet s násilím alebo sexom.

Základným poznatkom je, že tieto aktivity majú rozličnú akceptáciu, pokiaľ ide o uvoľnenie bezprostredného prístupu po 15. roku a prípadne so súhlasom rodičov aj osobám mladším ako 15 rokov. Podľa tohto hľadiska sme ich zostavili do akéhosi poradia podľa akceptácie prísneho zákazu do 18 rokov:

1. Diskotéka po 22. hodine: Prísny zákaz do 18 rokov akceptuje iba 27,5% respondentov. Spoločenská udalosť dospievajúcich číslo 1 - diskotéka získala podporu pre 15-18-ročných u 49,2% a so súhlasom rodičov aj pre mladších ako 15 ročných u ďalších 23,4%.

2. Úvery a videokazety s násilím: Prísny zákaz do 18 rokov akceptuje 47-48% respondentov. V týchto dvoch aktivitách, aj keď takých rozdielnych, platí istá tendencia uvoľnenia pred 18. rokom. V prípade násilia na videu 35,% a v prípade úverov 24,3%. K tomu sa pridáva ešte dosť veľká akceptácia týchto činností so súhlasom rodičov pred 15. rokom veku. V prípade násilia na videu 17,3%, ale najmä v prípade úverov 27,5%.

3. Videokazety so sexom a konzum alkoholu: Prísny zákaz do 18 rokov akceptuje 62% respondentov. Pritom súhlas rodičov, ktorý by ich k týmto aktivitám oprávňoval pred 15 rokom ich veku, je vo všetkých troch prípadoch na veľmi nízkej úrovni - približne 5-8% respondentov.

4. Striptíz a peepshow: Tieto potešenia časti dospelých by mali byť prísne zakázané do 18 rokov podľa 71,8% respondentov. Medzi 15 a 18 rokmi by ho odsúhlasilo asi 23,1% a so súhlasom rodičov pred 15 rokov ďalších 5,1% respondentov.

Ak sa na uvedené údaje pozrieme ešte raz iba z hľadiska pripravenosti istého uvoľnenia prísneho zákazu do 18 rokov a prípadného súhlasu rodičov umožniť tieto aktivity už od 15 rokov, medzi uvedenými aktivitami nájdeme dve, ktoré majú najvýznamnejšie zastúpenie. Rodičovský súhlas by mohol umožňiť tieto aktivity posunúť ako akceptovateľné aj pred 15. rok. Sú to poskytovanie úverov v banke a obchodných domoch (24,3% a 27,5%) a návšteva predĺžených diskoték (49,2% a 23,4%).

Minimálne dve významné skutočnosti v živote mladých ľudí, ktoré v procese ich dospievania symbolizujú samostatnosť a zodpovednosť, mládežnícka občianska verejnosť nielen artikuluje, ale aj legitimizuje. Právo dospievajúcich na úver a disponovanie finančnými prostriedkami prostredníctvom bankomatovej karty je na Slovensku legalizované pre študentov vo veku od 15 do 18 rokov. Pritom pokyny VÚB, a.s. č. 52/1999, príloha 39 pre zriadenie a vedenie JUNIOR KONTA upravujú práva a povinnosti majiteľa účtu (dieťaťa) a jeho zákonného zástupcu (rodiča) tak, že majiteľ nemá právny nárok na zriadenie účtu a na schválenie žiadosti o vydanie platobnej karty, ale môže na takto zriadený účet vkladať v hotovosti do 5000 Sk, vyberať hotovosť a bezhotovostne platiť za tovar a služby platobnou kartou.

Z uvedeného výskumu vyplýva, že časť zákonných zástupcov vo veku do 26 rokov by v tejto oblasti akceptovala väčšie právomoci mladých ľudí od 15 rokov a druhá časť by súčasné práva "majiteľov účtov" posunula aj pod vek 15 rokov.

Diskotéky bez garde Iným prípadom z tejto oblasti je predĺžená diskotéka bez "garde". Tu si treba uvedomiť, že vysoká akceptácia samostatnosti návštevy diskotéky medzi 15-18 rokom a dokonca aj medzi 14-15 rokom so súhlasom rodičov sa spája asi so špecifickosťou nášho výskumného súboru mladých ľudí z najväčších miest Slovenska. Ide nielen o akceleráciu socializačného procesu, v ktorom dievčatá už vo veku 14-16 rokov štartujú svoje predstavovanie na mládežníckych scénach, ako sú pop- a rockové koncerty a diskotéky.

Dôležité je tiež to, že tieto podujatia sú bezpečnostne zaistené, rodičia majú nové možnosti telefonickej mobilnej kontroly a napokon verejná dopravná infraštruktúra v spojení s automobilizáciou poskytuje relatívne uspokojujúcu záruku možnosti rýchleho návratu domov. To všetko sú nové prvky sociálnej kontroly dospievajúcej mládeže, ktoré v rukách zákonných zástupcov utvárajú možnosti demokratickejšieho výchovného rodinného prostredia.

S rodičmi a ich právami vo vzťahu k ich deťom súvisí aj porušovanie práv ochrany dieťaťa tým, že im napríklad podávajú alkohol už od narodenia, že ich zoberú so sebou do zakázaných podnikov, že im vypožičajú video so sexom a najmä násilím. Opýtali sme sa preto, ako by sa malo postupovať voči rodičom, ktorí takto protizákonne postupujú.

Prevažuje názor, že rodičov treba v takýchto prípadoch každopádne brať na zodpovednosť (38,4%), alebo iba v niektorých presnejšie definovaných prípadoch (53,7%). Zisťovali sme tiež istú úroveň právneho vedomia mladých ľudí vo vzťahu k ich právu slobody pohybu vo večerných hodinách. Prevažuje názor, že tieto veci nie sú upravené v nejakých právnych normách a skôr sú v kompetencii vlastných rodičov mladých ľudí (88%).

V procese hľadania sociálnej zmluvy medzi generáciami možno ujasniť vzťah štátu a reprezentanta mládežníckeho hnutia k balíku práv a povinností dotýkajúcich sa každodenného života mladého dospievajúceho chlapca či dievčaťa a regulujúcich ich správanie v rozličných vekových pásmach do plnoletosti 18 rokov. Ide o zložitý proces vyjasňovania právnej zodpovednosti rodičov a jej prenosu na mladých ľudí vo veku od 15 rokov.

Tento proces vnímame ako vnútorne protirečivý. Na jednej strane rodičia umožňujú svojim dospievajúcim deťom precvičovať si isté aktivity tým, že preberajú na seba zodpovednosť za ich konanie. Na strane druhej rodičia sa dostávajú do konfliktu aj so svojimi staršími deťmi vo veku od 18 rokov, pretože sa domnievajú, že ak s nimi bývajú v spoločnej domácnosti, majú právo prísne im určovať príchody do stanovenej hodiny.

Zábava áno, politika nie Požiadavka zmeny volebného práva pre mladých ľudí nie je, ako v prípade mnohých sociálnych práv, spojená s dodatočnými finančnými požiadavkami na štátny alebo miestny rozpočet. Napriek tomu reakcie "dospelákov" v minulosti boli a aj dnes sú prekvapujúco rezervované. Z našich prvých pokusov zistiť postoje a názory predstaviteľov rozličných sociálnych, profesných a prostredníctvom tohto výskumu aj mládežníckych vekových skupín vyplýva, že väčšina je skôr naklonená dať mladým viac peňazí na ich voľnočasové zábavy a kratochvíle, prípadne rozšíriť významnejšie ich ochranu ako ich práva.

Posunúť hoci len jedno-jediné politické právo, ako napríklad právo voliť poslancov do miestnych zastupiteľstiev vo veku 16 rokov, alebo do parlamentu vo veku 17 rokov, je pre väčšinu neprekonateľnou prekážkou. Pritom práve politická participácia ako podiel na zodpovednosti občanov za správu vecí verejných, minimálne v priestore vlastnej obce, mesta alebo regiónu je jedinečnou stratégiou ako dosiahnuť sociálnu integráciu marginalizovaných skupín. Mládež nie je výnimkou. Na pozadí týchto zistení by sa zdalo, že "pozabudnutie" na pôvodnú iniciatívu petičnej skupiny nebolo náhodné, ale súvisí s reálnym zhodnotením súčasnej verejnej mienky na Slovensku, ktorá vyjadruje tradičný paternalistický prístup dospelých k dospievajúcim, rodičov k svojim deťom, štátu k svojim občanom.

Pripravenosť dospelej i mládežníckej verejnosti na "zmenu" v prospech väčšej zodpovednosti mladých ľudí samých za seba nie je na žiaducej úrovni. Spája sa azda aj so skutočným rizikom presúvať nielen zodpovednosť z dospelých na dospievajúcich, ale odbúravať aj opatrenia chrániace deti a dospievajúcich pred zvôľou dospelých. Verejnosť a politické strany nevnímajú všeobecné problémy mládeže ako významné a nie sú ani pripravené vstúpiť do kontraverznejšej rozpravy v jej prospech.

(Zber dát pre výskum uskutočnila ASA - Agentúra sociálnych analýz v Bratislave od 7. 1. do 7. 2. 2000 na súbore 945 mladých ľudí vo veku od 15 do 26 rokov. Výberový súbor mládeže krajských miest predstavuje 27,72% z celkového počtu mladých ľudí v danom veku na Slovensku. Výskumný súbor je reprezentatívny podľa pohlavia, vekových skupín, vzdelania, sociálnych skupín a 8 krajských miest.)

Autor (1942) je vedúci vedecký pracovník Sociologického ústavu SAV

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984