Ako sa zmocniť publicistiky

Nová doba si vyžaduje i nové tvorivé prístupy. Vari žiadne odvetvie ľudskej činnosti ich tak výrazne neodráža ako novinárstvo, ktoré v uplynulých takmer 11 rokoch osviežili mladé tváre a nové štýly. Naozaj, mladí ľudia majú do redakcií dvere otvorené dokorán. Hádam preto, že vyžadované kvalifikačné podmienky sú minimálne.
Počet zobrazení: 1382

Nová doba si vyžaduje i nové tvorivé prístupy. Vari žiadne odvetvie ľudskej činnosti ich tak výrazne neodráža ako novinárstvo, ktoré v uplynulých takmer 11 rokoch osviežili mladé tváre a nové štýly. Naozaj, mladí ľudia majú do redakcií dvere otvorené dokorán. Hádam preto, že vyžadované kvalifikačné podmienky sú minimálne. Základnými požiadavkami sú: drzosť, sebavedomie, silný žalúdok a, samozrejme, znalosť angličtiny. A ešte čosi: prístup na internet. Samostatné myslenie sa nevyžaduje, tvorivé sa trpí a kritické sa neodporúča. Tým, ktorí ešte dostatočne nedospeli, vari nezaškodí, keď si osvoja najmä dve základné zásady smerujúce k tomu ako úspešne písať do novín.

Prvá zásada: starostlivý výber témy. Najvhodnejšími objektmi sú ľudia tzv. prenasledovaní za totality. Vhodných typov nájdete dostatok, a ak by sa vám Slovensko zdalo priúzke, vyberte sa smelo do Čiech. Pohľad do tamojšej tlače vám bezpečne napovie, že k 1. septembru roku 2000 počet bojovníkov proti socializmu prekročí počet obyvateľov Českej republiky, čo je nesporný úspech i v rámci euroatlantických štruktúr. Pravda, i tu hrozí isté riziko. Môže sa ľahko stať, že sa vám medzi obete totality pripletú vyslovení kriminálnici, ako sa to nedávno stalo v Českej televízii pri 998. pokračovaní dokumentárnych filmov o obetiach 50. rokov, keď jeden zo sťažovateľov neprozreteľne vyhlásil, že počas domovej prehliadky uňho našli skladisko zbraní, čo viedlo k súdnemu procesu. Aby podobné maličkosti neznižovali účinok vášho textu, dajte si ho radšej pozorne prečítať osobe, ktorá je evidentne pri zmysloch, nie sú na nej viditeľné účinky drog ani alkoholu, a po roku 1948 prišla zoštátnením o majetok. Takto tematicky zameraný článok zvládne bez problémov aj začiatočník.

Druhá zásada: premyslený výber lexikálnych prostriedkov. V tomto prípade na téme vôbec nezáleží, ba dokonca nezáleží ani na logike. Osobitný dôraz sa však kladie na radenie slov a myšlienkovú nedbalosť. Príklad: Článok o povodniach začínajte zásadne vždy slovami: "Za socializmu sa hovorilo, že rozkážeme vetru a dažďu, a hľa - dnes tu máme povodne..." Potom už môžete pokračovať v rovnako slaboduchom tóne. Ak chcete dosiahnuť i komický účinok, nezabudnite text prešpikovať slovami pionierska šatka, Verejná bezpečnosť, Marxov Kapitál, Ľudové milície, prípadne spokojní občania. Musíte však rátať s tým, že u niektorých čitateľov sa pri čítaní takéhoto textu môžu od smiechu vytvoriť i trhliny v brušnej dutine, čo pri súčasnom stave nášho zdravotníctva nie je priam výhra. Do textu príležitostne vsuňte spomienky na Národný front, fronty na pomaranče a nedostatok toaletného papiera. Takýto spôsob písania je mimoriadne univerzálny. Ironizovaním tzv. socialistického spôsobu života dosiahnete nečakaný efekt bez ohľadu na tému a problém, ktorý chcete nastoliť. Ak si vopred pripravíte niekoľko faktov zo starších štatistických ročeniek, budete môcť bez problémov argumentovať napríklad tým, že kedysi sa síce stavalo podstatne viac bytov, ale zato dnes sa budujú drahšie, že v počte prípadov salmonelózy sme dosiahli výrazné úspechy, že máme podstatne vyššie cestovné, no znižovaním počtu spojov sa blížime k štandardu Európskej únie, prípadne, že pokles pôrodnosti je spôsobený prechmatmi v sedemdesiatych rokoch, keď sa namiesto vyučovaniu angličtiny venovala prehnaná pozornosť sexuálnej výchove.

Na záver už len všeobecná rada: Ak píšete perom, píšte pravou rukou. Ľaváci, samozrejme, píšu ľavou, ale dlho sa im to ľavičiarstvo trpieť nebude. A celkom na záver odporúčanie: poobzerajte sa, ako sa to robí všade okolo vás - ak chcete spoločnosť prevetrať, zatvorte obloky a otvorte dokorán dvere do pivnice. Nuž, veľa vydarených textov.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984