Sladký, sladký príbeh revolucionárky módy

V slovenských kinách premietajú Audrey Tautou v úlohe buričky Gabrielle Chanel, zvanej Coco. Úvodné scény filmu, kde sa maličká okatá Gabrielle v sirotinci vyzbrojuje do života ťažkými zážitkami, pripomenú Olivera Twista.
Počet zobrazení: 1574
4509-30_31-ilustracna foto-www celebritywonder com-m.jpg

V slovenských kinách premietajú Audrey Tautou v úlohe buričky Gabrielle Chanel, zvanej Coco. Úvodné scény filmu, kde sa maličká okatá Gabrielle v sirotinci vyzbrojuje do života ťažkými zážitkami, pripomenú Olivera Twista. Všetci máme za sebou nejaké detstvo, všetci sme v ňom až po uši, no niektorí ešte viac. To vtedy, ak vyrastali bez lásky v sirotinci a každú nedeľu túžili po otcovi. Banálna schéma nemá šancu byť psychologickou sondou, stáva sa iba tuctovým rámcom, z ktorého nemôže vzísť nič iné ako ďalšia banalita. Už väčšia Gabrielle so svojou sestrou spievajú v lokáloch tuctovú pesničku, všimne si ju istý ľahkomyseľný šľachtic, ona je však sebavedomá, má plány, chce zažiariť vo väčších lokáloch, možno aj v divadle. A tak ľahkomyseľný šľachtic so známosťami niečo vybaví, nevyjde to, Gabrielle so svojou pesničkou Coco, ale zato s už vlastnoručne prešitými šatami prepadne, no nevzdá sa. Ako inak. Sestra sa stáva bohatou konkubínou a Gabrielle ju nasleduje. Príde so svojím ľahkomyseľným šľachticom do jeho panského sídla, a tam mu robí nezávislú spoločníčku, až kým ho to neomrzí. Ale keďže ona je veľmi húževnatá, zlomí ho a potom nasleduje láska, a ešte jedna láska, a Coco odpára zo šiat všetky čipky a volániky a zruší šnurovačky a zostáva v mužskom, strohom odeve s mužským malým klobúčikom na okrúhlej hlavičke. A potom sa stane slávnou krajčírkou a návrhárkou.

Všetky ženy, ktoré radi čítajú Vasilkovú a Nagyovú a Džerengovú a Evitu a neviem, ako sa ešte tie úspešné autorky volajú, budú z filmu nadšené. Audrey Tautou je krásna, lokály parížske, parky francúzske, kaviarne londýnske, zámky versaillské, príbeh plynie, Audrey-Coco si vždy vie poradiť. A na záver sedí v krásnom chanelovskom kostýme na schodoch a sleduje módnu prehliadku svojich modelov. Chanelovských, samozrejme. Kedy, ako a najmä prečo prichádza na scénu to, čo sa stane revolúciou nielen vo svete módy, ale predovšetkým v životnom štýle? To sa nedozvieme, no vidíme, ako sa tá revolúcia môže stať priemyslom, ktorý poprie samotný zmysel vzbury.

Oblečenie nie náhodou symbolizuje dobu. Mária Antoinetta, ľahkonohá dcéra rakúskej cisárovnej Márie Terézie, priniesla na francúzsky dvor eleganciu, zábavu, bezstarostnosť, sebectvo. Kráľovstvo bolo frivolné, starý kráľ hľadal potešenie pri ženách, mladý, „vďaka“ drobučkej, no veľmi nepríjemnej chybe, zvanej fimóza, na poľovačkách. A rakúske dievčatko, ktorému ľud tlieskal, lebo bolo také rozkošné, skončilo napokon na popravisku. Veľa čipiek, hodvábov, šantungov, zamatu, zlata, drahých kameňov a ďalších čačiek sa stalo znakom príslušnosti k triede. Francúzska revolúcia rozmetala celú tú mätež frivolnosti, už malo byť všetko čisté a naveky a nikdy inak. No a potom prišiel Napoleon a jeho dámy, a ich čipky a čačky, znaky príslušnosti k triede, a potom prišla porážka pri Moskve, a Napoleon na Svätú Helenu, a zase bolo všetko inak.

Po politickom prevrate v roku 1948 v Československu sa odložili všetky glacé rukavičky, klobúčiky, hodvábne blúzičky, na hlavy sa nasadili baretky a baranice, montérky a tepláky. Znaky príslušnosti k triede, kto vybočil, nemohol sa čudovať.

S nástupom Gorbačova sa k nám vrátili klobúky na mužských hlavách a perly v ušiach súdružiek. To však boli len nesmelé náznaky toho, čo má prísť. Po našej zamatovej revolúcii sa obchody a požičovne spoločenských a svadobných šiat zaplnili čipkami, volánikmi, čačkami, konkubíny zbohatlíkov ich chodili presúšať na plesy, najlepšie v Opere. Zženštilí krajčíri a kaderníci sa stali zo dňa na deň najžiadanejšími priateľmi týchto dámičiek z polosveta.

Niečo sa musí stať. (A možno sa už začalo - dobrá herečka Zuzana Fialová si na akési odovzdávanie akýchsi cien vybrala strohý model od svojej kamarátky. Tá kamarátka sa volá Zuzana Kanisová a do sveta módy prináša čosi, čo tu už dávno nebolo. Štýl, životný sloh spája s myšlienkou, pocitom zo sveta.)

Štýl, životný sloh spojený s myšlienkou, pocitom zo sveta priniesla do kultúry Gabrielle Chanelová, zvaná Coco. O tom však film, ktorý sa práve premieta, vonkoncom nie je.

Kto si chce pozrieť pekné obrázky a peknú herečku bude spokojný, kto by očakával odhalenie, ako sa to všetko stalo, a najmä prečo, bude sklamaný. Tak si vyberte.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984