Psychoanalýza, vášne a sex

15. marca odštartoval na Slovensku už siedmy ročník ambicióznej filmovej prehliadky Projekt 100 - 2001, ktorá prichádza do 34 slovenských filmových klubov v 28 mestách. Tvorí ho 11 celovečerných a jeden krátkometrážny titul režisérov z Európy, USA a Japonska.
Počet zobrazení: 1077

15. marca odštartoval na Slovensku už siedmy ročník ambicióznej filmovej prehliadky Projekt 100 - 2001, ktorá prichádza do 34 slovenských filmových klubov v 28 mestách. Tvorí ho 11 celovečerných a jeden krátkometrážny titul režisérov z Európy, USA a Japonska.

Duchovným otcom celého projektu je Jiří Králík, ktorý sa sám považuje za "osvetára veriaceho v silu filmového umenia kultivovať ľudské myslenie a cítenie." Preto svoj projekt zameral na u nás menej známe, prípadne vôbec nedistribuované filmy, ktoré sa všeobecne považujú za to najkvalitnejšie, čo siedme umenie ponúka. Úlohu Projektu 100 - 2001 vidí najmä v distribúcií filmových legiend a overenej filmovej klasiky.

V Králíkovom projekte môžu diváci "listovať" už od roku 1995, keď sprístupnil jeho prvý "list". Práva na filmy jednotlivých ročníkov Projektu 100 - 2001 kupuje AČFK (Asociácia českých filmových klubov) a ASFK (Asociácia slovenských filmových klubov) zväčša na päť rokov. Preto sa tieto tituly môžu v tomto období mimo samotného Projektu 100 - 2001 objavovať - a aj sa objavujú - v programe filmových klubov.

Na obzore kvalitná nádielka

Ďalšia aktivita J. Králíka - Zlatý fond svetovej kinematografie - má za sebou prvú etapu. Celý projekt je od samého začiatku koncipovaný ako desaťstránkový zoznam obsahujúci 100 alternatívnych filmov. Okrem tohtoročného Projektu 100 - 2001 nás teda čakajú ešte tri ročníky, po ktorých by mal nasledovať projekt vychádzajúci z ankety Zlatý fond svetovej kinematografie. Z tejto ankety vzišlo hlasovaním slovenských a českých filmových kritikov, teoretikov, filmárov, ale i laikov a filmových fanúšikov nakoniec 175 filmov tvoriacich Zlatý fond svetovej kinematografie.

Tohtoročná hlavná téma

Je ťažké tematicky ohraničiť či zaškatuľkovať ktorýkoľvek z ročníkov Projektu 100 - 2001. Tento rok je najhmatateľnejšia téma neuchopiteľných vášní a sexuálnych excesov, prítomných v polovici filmov. Väčšinu z nich nakrútili v prvej polovici 70. rokov - teda bezprostredne potom, ako sa na sklonku dekády uvoľnili stavidlá vtedy tabuizovaných prvkov a na filmové plátna sa doslova vyvalila vlna kontroverzných diel. Šokovali nielen svojou otvorenou sexualitou, ale aj naturalisticky zobrazeným násilím.

Siedmy list z "Králíkovho zoznamu" nepredstavuje len tradičnú inšpiratívnu alternatívu k štandardnej filmovej distribúcii, ale dáva divákom možnosť voľby aj vo vnútri samotnej prehliadky.

Spojovníkom väčšiny filmov Projektu 100 - 2001 je tiež silný vplyv psychoanalýzy, na ktorú sa tieto filmy odvolávajú a ktorej atribúty vo svojej výstavbe zohľadňujú (Občan Kane, Posledné tango v Paríži, Modrý zamat, Solaris).

Štyri filmy zo Zlatého fondu

Prehliadku tvorí jedenásť dlhometrážnych a jeden krátkometrážny film, z toho štyri sa dostali aj do Zlatého fondu svetovej kinematografie (Cesta, Modrý zamat, Občan Kane, Posledné tango v Paríži).

"Pôvod všetkých našich úzkostí a chýb je v nedostatku lásky," tvrdí Fellini a v Ceste, jeho prvom "oskarovom" filme, nám to ukazuje i na plátne. Film o tom, že "na svete nie je nič, z čoho by nebolo nejakého úžitku, veď keby nebol akýkoľvek kamienok nejako užitočný, potom by nemali cenu ani hviezdy" získal v roku 1957 Oscara i Strieborného leva na MFF v Benátkach v roku 1954.

Z úplne iného súdku je Modrý zamat Davida Lyncha. Predstavuje Lyncha vo vrcholnej forme a so všetkým preňho takým príznačným - komplikovaný a spletitý sujet, úžasné dialógy, perverznosť, groteskné násilie, desivé nočné výkriky, príbeh a postavy, ktoré nie sú tým, čím sa zdajú byť.

Občan Kane - legenda svetovej kinematografie, debut 25-ročného Orsona Wellesa, ktorý sa dodnes považuje za jeden z najlepších filmov všetkých čias. Projekt 100 - 2001 sa týmto filmom ohliada najhlbšie do filmovej histórie a v reštaurovanej kópii nám prináša najvplyvnejší a najdiskutovanejší titul dejín kinematografie.

Ďalším filmom je Bertolucciho škandalózne Posledné tango v Paríži. Existenciálne tango sexu a smrti s Marlonom Brandonom a Mariou Schneiderovou v hlavných úlohách prináša príbeh starnúceho Američana, ktorý po manželkinej samovražde odchádza do Paríža, kde sa zoznamuje s atraktívnou Francúzkou Jeanne a od prvej chvíle medzi nimi vzplanie silná sexuálna túžba.

Všetko, čo treba vidieť

Dr. Divnoláska alebo ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu je majstrovsky nakrútení a neuveriteľne šialená čierna komédia Stanlyho Kubricka o zneužitých mechanizmoch, ústi do vojnového konfliktu medzi USA a Ruskom v období studenej vojny.

Ešte sedem rokov pred legendárnym Stalkerom nakrútil Andrej Tarkovskij podľa sci-fi predlohy z pera Poliaka S. Lema film Solaris. Pokiaľ v spomínanom Stalkerovi atribúty sci-fi žánru potláča, eliminuje a posúva ho skôr do sféry filozoficko-psychologickej, v Solarise dokázal tieto prvky skĺbiť.

Koprodukčný film rumunského režiséra Radu Mihaileanua Vlak života rozpráva príbeh obyvateľov zapadnutej židovskej osady z roku 1941 unikajúcich pred hroziacimi deportáciami do Izraela. Film sa aj vďaka hudbe Gorana Bregoviča dostáva blízko k magickému realizmu.

Po filme Zahraj to znovu, Sam siahol Woody Allen po osvetovej príručke sexuológa dr. Davida Reubena Všetko, čo ste chceli vedieť o sexe (ale báli ste sa opýtať) a nakrúca rovnomenný film, v ktorom rozpracúva osem otázok a odpovedí týkajúcich sa oblasti sexu a sexuológie.

Päť rokov po filme Ran sa 80-ročný japonský režisér Akira Kurosawa opäť postavil za kameru. Vzišiel z toho poviedkový film Sny Akira Kurosawu.

Kombinácia komédie, hororu a sci-fi sa objavuje v muzikálovej paródii The Rocky Horror Picture Show. Príbeh je jednoduchý: Brad a Janet - konvenčný pár - zostanú trčať v starom temnom dome šialeného vedca...

Posledným filmom je už skoro zabudnutá autorská komédia J. Suchého Nevesta. Sám autor hovorí, že uvedenie jeho filmu v Projekte 100 - 2001 je akousi satisfakciou, pretože v čase svojho vzniku film len tak "preletel" na pár týždňov kinami a nikoho neoslovil.

Autor (1978) študuje filmovú vedu

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984