Reklama
Reklama

Za korunu milióny alebo ako ošklbať štát?

Presne 26. marca 2001 sa otvárali obálky na ministerstve pre správu a privatizáciu národného majetku, kde sa malo rozhodnúť, kto vstúpi do privatizácie strategického štátneho podniku Imuna Šarišské Michaľany.
Počet zobrazení: 1759

Presne 26. marca 2001 sa otvárali obálky na ministerstve pre správu a privatizáciu národného majetku, kde sa malo rozhodnúť, kto vstúpi do privatizácie strategického štátneho podniku Imuna Šarišské Michaľany.

Imuna okrem krvných derivátov z bezpečnej slovenskej krvnej plazmy vyrába aj diagnostické prípravky, živné pôdy, infúzne roztoky, biopreparáty, mikrobiologické prípravky a virologickú diagnostiku.

Boj o ovládnutie Imuny sa začal písať koncom roka 1993 až 1994. Už vtedy bývalá ministerka zdravotníctva Irena Belohorská označila jej privatizáciu za nepodarený vtip, keď vedenie Imuny prišlo s návrhom na zmenu vlastníckych vzťahov.

Ide o ľudskú krv

Odvtedy sa začali diať okolo Imuny čudné veci. Druhotná platobná neschopnosť podniku, ktorá sa už v roku 1994 vyšplhala na 40 miliónov, ho dostala do prvých vážnejších problémov. Nemocnice svoje záväzky prednostne uhrádzali a aj uhrádzajú zahraničným dodávateľom a Ministerstvo zdravotníctva SR voči týmto postupom niektorých riaditeľov postupovalo benevolentne. Prečo? Podľa všetkých indícií bol osud Imuny cielene naplánovaný: znížiť hodnotu, fatálne ju zadĺžiť a potom za babku predať. Keby sa naozaj začal realizovať Program národnej sebestačnosti krvi a krvných derivátov pre Slovenskú republiku (1994), ktorý vyhlásila Svetová zdravotnícka organizácia (SZO), problémom by sa dnes nemal už kto zaoberať. Vyriešil by sa v zmysle celospoločenského záujmu, nie istých parciálnych lobistických, ekonomicky podozrivých skupín.

Rozhodnutie SZO malo aj napriek tomu významný vplyv na zaradenie Imuny do prvej skupiny strategických. Bol to však už len formálny akt, pretože napríklad v rokoch 1997 a 1998 sa podnik uchádzal o výberové konanie na plošný nákup koagulačných a rastových hormónov, ktoré vypísala Všeobecná zdravotná poisťovňa a Imuna bola z tendra z administratívnych dôvodov (dlhy voči verejným fondom) vylúčená. A tak len v roku 1997 prišla pri nákupe koagulačných faktorov o vyše 172 miliónov a v roku 1998 o vyše 147 miliónov. Otázka znie, či môže nejaký zákon v SR zakazovať zhodnocovanie domácich surovín, pričom v danom prípade ide o surovinu najcennejšiu - ľudskú krv. A ďalšia otázka, prečo sa organizujú výberové konania len na niektoré lieky, keď ich naše zdravotníctvo nakupuje a zdravotné poisťovne preplácajú za vyše 14,5 mld Sk?

Vyhrala firma bez skúseností

Konečnou odpoveďou môže byť aj škandalózny tender na výber strategického partnera Imuny, ktorý vyhrala z 25 i veľmi serióznych renomovaných zahraničných uchádzačov firma INTERAQUA. Ide o firmu, ktorá nemá na Štátnom ústave pre kontrolu liečiv zaregistrovaný ani jeden prípravok, nemá podchytený ani centimeter štvorcový zahraničných trhov a jej dôveryhodnosť sa meria neznámou adresou, neznámymi menami, ktoré však figurujú vo viacerých firmách, pričom niektoré z nich sú v konkurze. Majetok Imuny v účtovnej hodnote 75 726 000 Sk získala teda INTERAQUA, s. r. o. Košice za jednu slovenskú korunu. A len tak mimochodom: kde sú sľuby napríklad SDĽ, ktorá sa pred voľbami zaviazala, že bude uprednostňovať zamestnanecké akciové spoločnosti? Zastreli ich tmavé okná vládnych bavorákov?

Strana Smer preto podporuje rozhodnutie ministerky pre privatizáciu národného majetku Machovej o zrušení konkurzu a vypísaní nového. Už dnes sa niektorí riaditelia zdravotníckych zariadení pozastavujú nad skutočnosťou, že napríklad fyziologické roztoky - NACL - sa k nám dovážajú zo zahraničia i napriek predkolapsovému stavu nielen v Imune, ale aj v celom zdravotníctve. Samozrejme, za oveľa vyššie ceny, za aké predáva Imuna. Takéto počínanie považujeme za zámer, korupciu, ktorá ako rakovina metastázovala do istých zdravotníckych štruktúr.

Autor (1954)je vedúci zdravotníckej sekcie Smer-u

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama