Boj o verejnú mienku

Prieskumy verejnej mienky jednotlivých agentúr na Slovensku sa nezvyknú veľmi líšiť. Väčšinou sú pozície strán vyskytujúcich sa na prvých priečkach stabilné. Zdá sa však, že aj ich preferencie začínajú klesať.
Počet zobrazení: 1195

Prieskumy verejnej mienky jednotlivých agentúr na Slovensku sa nezvyknú veľmi líšiť. Väčšinou sú pozície strán vyskytujúcich sa na prvých priečkach stabilné. Zdá sa však, že aj ich preferencie začínajú klesať.

Najväčší rozruch spôsobila agentúra MVK, podľa ktorej by sa do parlamentu dostala aj Aliancia nového občana (ANO). Získala by totiž až 5,9 percenta hlasov, čím by predbehla SDĽ. Dokonca podľa vyjadrenia riaditeľa spomínanej agentúry Pavla Haulíka by mala Ruskova strana značnú šancu dostať sa do NR SR.

"Hlavným dôvodom bolo, že sme robili prieskum časovo ako poslední. Ale občan väčšinou nezačne vnímať novú stranu po prvej tlačovej konferencii, ale po niekoľkých vystúpeniach v médiách," vysvetlil takýto rapídny vzostup ANO v preferenciách MVK P. Haulík. Z toho by mohlo aj vyplývať, že sa vo výskume tejto agentúry objavili najmä voliči sledujúci pravidelne spravodajstvo TV Markízy. V iných médiách sa totiž aktivity Pavla Ruska vôbec nespomínali. Aj z toho sa dá odvodiť, že vlastníctvo médií môže byť veľká výhoda. Úloha Markízy v prípade rastu sympatizantov ANO je totiž markantná. Ale nárast preferencií strán takpovediac zo dňa na deň nie je podľa Haulíka neobvyklý. V roku 1990 to zažila VPN, v roku 1994 ZRS, o štyri roky neskôr SOP a predvlani Smer.

Pavel Haulík, rovnako ako jeho kolega z Inštitútu pre verejné otázky Grigorij Mesežnikov, predpokladá, že k výraznejším posunom nedôjde: "Koalícia už stráca, HZDS a SNS tiež nezískavajú. Istú stabilitu si držia Maďari, čo je ale spôsobené zvyšujúcim sa počtom nerozhodnutých voličov." Pritom do parlamentu sa reálne nemusí dostať KDH alebo SDĽ. Práve na týchto dvoch stranách môže ležať osud nových subjektov. Ak totiž preferencie aspoň jednej z nich klesnú pod päť percent, voliči sa už budú rozhodovať, či ich podporia, aby ich hlas neprepadol vo voľbách. Pre SDKÚ bude zase kritické, ak ich preferencie klesnú pod desať percent. Už dnes sa totiž podľa prieskumov pohybujú v rozpätí od 10,1 až do 12,7 percenta.

V každom prípade, čím viac sa bude blížiť k voľbám, budú sa preferencie jednotlivých agentúr ešte viac líšiť. Viackrát svoje výhrady na štatistiky tohto druhu z dielne Markantu v prospech SDKÚ prezentoval predseda Smeru Robert Fico. Prepojenie tejto agentúry s lídrom vládnucej strany Mikulášom Dzurindom bolo viditeľné - jeho šéfkou je totiž poradkyňa premiéra Táňa Rosová. Viditeľné rozdiely sme mohli, pokiaľ ide o ANO, zaznamenať aj teraz. Uvidíme, či pred voľbami príde s výskumom verejnej mienky i nová agentúra Leader. Jej spoločníkom je totiž aj Ján Kováčik, predseda štatutárneho orgánu firmy Forza. Okrem toho, spolu s asistentkou Pavla Ruska Vierou Kudličkovou sú v štatutárnych orgánoch Gamatexu. Posledné dve spomínané spoločnosti majú veľmi blízko k bývalému generálnemu riaditeľovi a terajšiemu spolumajiteľovi TV Markízy. A agentúra Leader má v predmete svojej činnosti aj výskum verejnej mienky.

Sledovať výskumy verejnej mienky v najbližšom období bude teda zaujímavé. Prieskumy totiž väčšinu občanov ovplyvňujú. Ak podľa nich zistia, že ich strana nemá šancu dostať sa do parlamentu, podporia inú. No a ak uvidia, že ANO dosahuje takmer šesť percent, možno začnú veriť teórii o potrebe nových ľudí v politike. I keď strany, ktoré sa podľa P. Haulíka vyšplhali nad hranicu zvoliteľnosti do parlamentu v minulosti, dnes dosahujú necelé dve percentá.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984