Električky pre Vysoké Tatry

Trocha histórie, navyše tej, o ktorej toho naša verejnosť vie veľmi málo, určite nikoho nezabije. V tejto novej rubrike vám budeme ponúkať príspevky, ktoré sa budú často týkať aj našej mládeže, presnejšie "starcov predčasne omladnutých", ktorí si možno spomenú na...
Počet zobrazení: 1192

Trocha histórie, navyše tej, o ktorej toho naša verejnosť vie veľmi málo, určite nikoho nezabije. V tejto novej rubrike vám budeme ponúkať príspevky, ktoré sa budú často týkať aj našej mládeže, presnejšie "starcov predčasne omladnutých", ktorí si možno spomenú na...

Ešte v 30. rokoch nazývaná Košicko-bohumínska železničná trať si vyžadovala spoľahlivé spojenie tatranských obcí s rýchlikovou stanicou v Poprade. Veď popri luxusných penziónoch a hoteloch pre vtedajšiu high society tu boli aj sanatóriá a liečebné ústavy , ktoré sa v prevažnej väčšine zameriavali na liečenie v tom čase veľmi obávanej tuberkulózy.

Aj v súčasnosti existuje v Novom Smokovci liečebný ústav Penzák, komplex liečební vo Vyšných Hágoch, detský liečebný ústav v Štrbskom Plese a ďalšie. Preto po zániku trolejbusovej dopravy v roku 1906 vybudovali dopravu električkami. Najprv z Popradu do Starého Smokovca a postupne aj na Štrbské pleso a Tatranskú Lomnicu. Prvá linka premávala za Rakúsko - Uhorska. Po vzniku Československej republiky celú trať prevzali Tatranské vicinálne elektrické dráhy (TVED), ktoré medzitým dostali konkurenta. ČSD postavili železničnú trať do Tatranskej Lomnice, ktorá je funkčná i v súčasnosti. A hoci neskôr prevzali aj električky, tie premávali bez väčšej rekonštrukcie až do začiatku 70. rokov. Jeden z týchto historicky vzácnych vozňov vidíte na našej snímke a je ešte označený písmenami TVED.

Až v rámci príprav na majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní, ktoré sa na Štrbskom plese konali v roku 1970, sa začalo seriózne uvažovať o rekonštrukcii koľajovej dopravy návštevníkov Tatier. Možností bolo viac a širokej verejnosti sa veľmi páčil systém Alweg s jednou do výšky vysunutou koľajou. Došlo to až tak ďaleko, že sa na tento systém organizovali zbierky financií, ale napokon sa nerealizoval. Kde sa tieto peniaze (a nebolo ich málo) podeli, to už dnes verejnosť nevie. Ale napriek všetkým peripetiám sa realizovala výmena starých električiek za nové, označené názvom EMU. Ďalšou novinkou je, že už v tomto čase začala premávať na trati Poprad - Starý Smokovec - Tatranská Lomnica, ktorú postavili dielne ŽOS vo Vrútkach. Prvé skúsenosti s touto novou električkou ukazujú, že jej kapacita nie je na požiadavky osobnej dopravy v Tatrách dostatočná a nie je možné pripojiť ju ku dnes používaným tatranským električkám. To už však nie je história, ale budúcnosť.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984