Iný prístup k zamestnanosti

Vo východiskách štátneho rozpočtu by mala vláda zobraziť priority súčasnej vládnej koalície do konca volebného obdobia. Z doterajších reakcií koaličných partnerov sa dá vytušiť, že na jednej sa všetci zhodnú: zamestnanosť. Problém však spočíva v tom, že návrh východísk neobsahuje nič, čo by nasvedčovalo, že vláda zmení doterajší prístup k jej zvyšovaniu.
Počet zobrazení: 1354

Vo východiskách štátneho rozpočtu by mala vláda zobraziť priority súčasnej vládnej koalície do konca volebného obdobia. Z doterajších reakcií koaličných partnerov sa dá vytušiť, že na jednej sa všetci zhodnú: zamestnanosť. Problém však spočíva v tom, že návrh východísk neobsahuje nič, čo by nasvedčovalo, že vláda zmení doterajší prístup k jej zvyšovaniu.

Pri riešení tohto problému prevládli liberálne nástroje. Vláda sa tak namiesto samotnej zamestnanosti venuje rozličným reformám, ale žiadnu sa jej nepodarilo ukončiť. Na úspešné reformy totiž treba dostatok financií a spoločenskú podporu. Pri 20-percentnej nezamestnanosti však ekonomika produkuje málo zdrojov a väčšinu z nich pohltia práve ľudia bez práce. Zároveň nezamestnanosť vyvoláva frustráciu, záujem sa zužuje na okamžité riešenie tohto problému, takže nedokážu doceniť dlhodobý význam reforiem. Preto im v lepšom prípade nevenujú pozornosť, v horšom ich vyslovene odmietajú, ale rozhodne ich nebudú podporovať.

Stanovenie pravidiel nestačí

Pravica sa na reformy sústreďuje preto, lebo verí, že vytvorenie štandardného trhového prostredia stačí pre oživenie hospodárstva a vytváranie pracovných príležitostí. Je chybou, že tomu uverili aj niektorí predstavitelia ľavice. Nástroje fungujúcej a modernej ekonomiky nestačia na oživenie upadajúcej a nemodernej. A už vôbec nie, keď celá spoločnosť prechádza hlbokou transformáciou. Navyše sa "štandardné prostredie" darí vytvárať iba v niektorých oblastiach. Avšak miliardy na oddĺženie bánk sú zbytočné, ak nefunguje rýchle a nestranné súdnictvo.

Vláda preto musí zvoliť súčasne dva spôsoby riešenia: vytvoriť motivujúce prostredie a štátom iniciované projekty na podporu rastu zamestnanosti. V prvom by sa ľavica i pravica mohla zhodnúť - postupné znižovanie odvodového zaťaženia, fungujúce súdnictvo, odstraňovanie zbytočnej byrokracie a korupcie, či urýchlenie zakladania firiem a živností. Veľký tresk KDH nasvedčuje, že nájdeme spoločnú reč pre vyplácanie sociálnej dávky spolu so mzdou, aby pre "novozamestnaného" bolo výhodnejšie pracovať, alebo čiastočné preplácanie cestovného. Špeciálne motivačné nástroje si vyžaduje zamestnanosť mladých, čerstvých absolventov škôl. Mladí bez práce sú mimoriadne závažným problémom, lebo ak nezískajú pracovné návyky, nebudú schopní sa zamestnať, ani keď už bude ponuka práce väčšia.

Podpora slovenskej výroby

Vláda by mala podporovať kvalitnú domácu produkciu výrobkov i služieb. Nejde o ekonomický šovinizmus: nech sú na pultoch jogurty Danone, ale nech sa vyrábajú u nás a z nášho mlieka a cukru. Propagačné kampane v tomto smere sa dajú financovať z verejných i súkromných zdrojov, verejné inštitúcie by však zároveň mali pri nákupoch zohľadňovať okrem kvalitatívnych a cenových kritérií aj slovenský pôvod produktu. Priestor na podporu domácej výroby poskytujú offsetové programy: nakúpime od zahraničnej firmy, ak tá nájde odbyt pre našich výrobcov. Kvalitnú slovenskú produkciu výrazne podporí tiež lepšia ochrana trhu pred nekvalitným a najmä pašovaným, či načierno vyrábaným tovarom.

Efekt štátnych programov by nemal byť len vo vytvorení dočasných pracovných miest. Pri štátom platených absolventských stážach by študenti odborov súvisiacich s cestovným ruchom pomohli samosprávam oživiť toto odvetvie. Verejné investície do infraštruktúry zlepšujú podmienky na podnikanie. Neviem si predstaviť moderný cestovný ruch a vôbec podnikanie tam, kde nie je kanalizácia a vodovod. Bytová výstavba je zase nevyhnutná pre zvýšenie mobility pracovných síl. Ale zároveň každý nový byt vyvolá dopyt po nábytku, kuchynských zariadeniach, kobercoch, čo vytvára pracovné príležitosti v ďalších odvetviach. V týchto prípadoch sa navyše dajú verejné zdroje doplniť súkromnými.

Platí to aj o podpore cestovného ruchu, kde treba zdroje nasmerovať nielen do propagácie, no i poradenstva a osvetovej činnosti. Legislatíva musí vytvoriť vhodné prostredie pre spoluprácu štátu, samosprávy a súkromných subjektov. Vláda by mohla konkrétnymi krokmi motivovať občanov SR, aby viac dovolenkovali u nás. Štát by tiež mal cielene podporovať domáce spracovanie prírodných surovín - utlmiť ich vývoz a motivovať aj zahraničné firmy, aby ich spracovávali na Slovensku. To umožní vyvážať výrobky s vyššou pridanou hodnotou. Štát získa z daní a odvodov za zamestnancov, z daní zo zisku domácich firiem, ušetrí na nezamestnaných a zvýši domácu spotrebu a úspory.

Podpora modernej kvalifikácie

Osobitné miesto si vyžaduje cielená podpora progresívnych študijných odborov. Na jednej strane máme stotisíce ľudí bez práce s jednou kvalifikáciou, na druhej podniky začínajú mať problémy získať ľudí s inou kvalifikáciou. Dostatok kvalifikovaných pracovníkov môže byť väčším lákadlom pre zahraničných investorov ako daňové prázdniny. Nik tu nebude podnikať, ak bude musieť vyrábať iba na starých strojoch, lebo na nové nenájde kvalifikovaných ľudí. V takom prípade výhoda lacnej pracovnej sily či nízkych daní stráca význam. Najmä informatika prenikla do všetkých činností: aj obrábacie stroje sú ovládané počítačmi. Zjednodušuje sa, zrýchľuje a tým sa zlacňuje výroba a poskytovanie služieb. To sú rozhodujúce komparatívne výhody.

Súbor niekoľkých opatrení nemôže nahradiť komplexnú stratégiu. Preto potrebuje vláda ucelenú a koordinovanú hospodársku politiku. Ani tá súčasná, rovnako ako jej predchodkyne, však takúto stratégiu nemá. Preto ministerstvo financií podobne ako vlani či predvlani označuje budúcoročný rozpočet za napätý.

Autor (1973) je podpredseda SDĽ

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984