Ústavné povinnosti hlavy štátu

Voľby do Národnej rady Slovenskej republiky vypisuje jej predseda. Po oznámení výsledkov volieb má prezident republiky zvolať prvú schôdzu novozvoleného parlamentu. Ak tak neurobí, parlament sa má po 30 dňoch od oznámenia výsledkov volieb zísť sám. Po ustanovujúcej schôdzi parlamentu musí vláda podať demisiu do rúk prezidenta, svoju funkciu však vykonáva až do utvorenia novej vlády.
Počet zobrazení: 1307

Voľby do Národnej rady Slovenskej republiky vypisuje jej predseda. Po oznámení výsledkov volieb má prezident republiky zvolať prvú schôdzu novozvoleného parlamentu. Ak tak neurobí, parlament sa má po 30 dňoch od oznámenia výsledkov volieb zísť sám. Po ustanovujúcej schôdzi parlamentu musí vláda podať demisiu do rúk prezidenta, svoju funkciu však vykonáva až do utvorenia novej vlády. Jej zostavením môže prezident poveriť ktoréhokoľvek občana nášho štátu, ktorý je voliteľný do NR SR. Na návrh predsedu vlády prezident vymenuje ministrov. Novej vláde musí parlament vysloviť dôveru a schváliť jej programové vyhlásenie. Ak sa do šiestich mesiacov nepodarí, aby parlament schválil novú vládu, prezident ho môže rozpustiť a vypíšu sa nové voľby. Ústava teda neobmedzuje právo prezidenta vybrať nového premiéra. Zvyklosť, že by to mal byť líder strany, ktorá získala najväčší počet hlasov, sa v minulom storočí nezriedka nerešpektovala. Vo Francúzsku a Taliansku voľby niekoľko ráz vyhrali komunisti, dokonca v jednom prípade v Taliansku získali tretinu hlasov. V takýchto prípadoch zostavoval vládu vždy predstaviteľ inej politickej strany. Okrem minimálneho koaličného potenciálu komunistov sa zároveň argumentovalo okolnosťou, že Taliansko, resp. Francúzsko sú členskými krajinami NATO, hoci napríklad talianski komunisti (hoci sa Moskva veľmi mračila) deklarovali voči aliancii ku koncu 60. rokov minulého storočia veľmi kladné stanovisko. Vzhľadom na konanie pražského summitu NATO nie je termín našich parlamentných volieb vhodný. Vlastne pôvodne bol v júni a posunul sa pre predčasné voľby v roku 1994. No návrat súčasného termínu si želá iba opozícia a hoci argumentovala summitom NATO a prikrátkym časom na schválenie štátneho rozpočtu, jej návrhy neprešli. Tak ako sa dnes nedajú presne odhadnúť výsledky jesenných volieb, nedá sa ani predpokladať, či bude proces vytvárania a schvaľovania novej vlády plynulý. Doterajšie preferencie naznačujú, že budúca vláda sa asi ťažko vytvorí bez SMK. Lenže súčasné vyhlásenie, že maďarská koalícia po voľbách otvorí problém Benešových dekrétov, zostavovanie budúcej vlády istotne skomplikuje. Prezident dostal zatiaľ jediný jasný signál, koho by mal poveriť zostavovaním budúcej vlády - je to výsledok primárok v SDKÚ.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984