Čaká nás obdobie príchodov a odchodov

Donedávna sa na slovenskom mediálnom trhu kumuloval zahraničný kapitál len v troch denníkoch a stopercentnú zahraničnú majetkovú účasť mal aj jeden z najväčších slovenských vydavateľov populárnych časopisov Euroskop, a.s. Akcie tejto spoločnosti vlastní švajčiarsky koncern Ringier. Aj tieto informácie sú však dnes už minulosťou.
Počet zobrazení: 959

Donedávna sa na slovenskom mediálnom trhu kumuloval zahraničný kapitál len v troch denníkoch a stopercentnú zahraničnú majetkovú účasť mal aj jeden z najväčších slovenských vydavateľov populárnych časopisov Euroskop, a.s. Akcie tejto spoločnosti vlastní švajčiarsky koncern Ringier. Aj tieto informácie sú však dnes už minulosťou. Začiatkom novembra 2001 totiž nemecký koncern Grüner + Jahr (G + J) začal spolupracovať, podpísaním medzinárodnej zmluvy, so švajčiarskym vydavateľstvom Ringier AG Zürich. Toľko oficiálna správa. Lenže týmto krokom dôjde k mnohým zmenám aj na slovenskom mediálnom trhu. Prepojenia redakcií Vydavateľ najčítanejšieho slovenského denníka Nový čas totiž prevezme väčšinový podiel v časopisoch spoločnosti Euroskop - Ringier. Čo to bude konkrétne znamenať? Týmto krokom sa pod jedného majiteľa dostanú tituly ako už spomínaný Nový čas, týždenník Čas, Život, Eurotelevízia, Telemagazín a mesačníky Eva a Rodina, čiže periodiká pokrývajúce takmer celú škálu spoločenských oblastí. Pritom ide o veľmi úspešné tituly, ktoré sa pravidelne umiestňujú v TOP 15 časopisov. Napríklad len náklad Života predstavuje vyše 120 tisíc výtlačkov, Eurotelevízia dokonca presahuje 150 tisíc. Z pohľadu záujmov oboch spoločností došlo teda k veľmi výhodnej dohode. A kde zostali záujmy čitateľov? „Budeme zvažovať, ktoré z množstva ´sieťových´ titulov by mali najväčšie šance byť na Slovensku úspešné. V zahraničí vydávame zaujímavé produkty ako National Geographic, Gala, Geo, Cosmopolitan a mnoho iných periodík zameraných na biznis, bývanie, rodinu, jedlo, ženy a je otázne, čo by to malo byť vzhľadom na veľkosť tohto trhu a jeho kúpyschopnosť,“ konštatoval v jednom odbornom mesačníku generálny riaditeľ Vydavateľstva časopisov a novín Peter Mertus. Z jeho slov je teda veľa vecí už teraz jasných. Zrejme príde k likvidácii titulov, na ktoré sú čitatelia zvyknutí, a nahradia ich zahraničím odskúšané periodiká. Otázne je, ako to bude vyzerať v praxi. Napríklad, čo sa týka ženského magazínu Cosmopolitan, ten sa predsa v českej mutácii distribuuje aj na Slovensko. Bude mať teda rovnaký štýl teraz rokmi odskúšaná Eva? Veď Slovák predsa češtine rozumie. Alebo nie? V každom prípade tento krok a pripravované iniciatívy oboch vydavateľstiev budú eliminovať vplyv českých mutácií zahraničných periodík na našom trhu. Pritom chce teraz nové vedenie prepojiť jednotlivé redakcie. S úmyslom zefektívnenia výroby. A tak redaktori budú zrejme kolovať po jednotlivých pracoviskách a nakoniec sa môžeme dočkať rovnakých informácií v každom zo spomínaných periodík. Jeden z uvedených titulov, denník Nový čas, už určitou zmenou prešiel. Doteraz bol síce na Slovensku označovaný za bulvár, ale v miernejšej podobe. Po podpísaní zmluvy o spolupráci medzi najúspešnejším slovenským denníkom a českým bulvárnym Bleskom však prišlo k miernej zmene štýlu aj tohto periodika. Tá sa predovšetkým týka len výmeny exkluzívnych informácií o celebritách. Veď najmä o tých chce dnes bežný Slovák čítať. Takže v tomto smere by sa dalo zvýšenie predajnosti tohto denníka predpokladať. Zmena layoutu s malou odozvou K zmene layoutu však pristúpili aj ďalšie dva slovenské denníky - Pravda a Hospodárske noviny. Najmä v prípade prvého spomínaného išlo dokonca o radikálnu zmenu. Hovorí sa, že žena mení výzor, ak chce vymeniť muža. Predstavitelia Pravdy však nechceli priveľmi meniť čitateľskú základňu, len k nej ešte pridať mladých ľudí. Tí totiž absentovali v ich prieskumoch čitateľnosti. Zmena teda mala osloviť nových čitateľov. No v oboch prípadoch sa možno zo začiatku minula svojmu účinku, pretože kosa narazila na kameň. Tentoraz na určitý konzervativizmus slovenského národa. Niektorí totiž napríklad vynovenú Pravdu brali len ako jednu z jej príloh. „Ani layout, ani zmena grafiky nezlepší postavenie denníka na trhu. Najúspešnejší švédsky večerník je z hľadiska estetických kritérií absolútny gýč, a pritom je medzi čitateľmi najrozšírenejší. V mnohých okolitých trhoch, a možno aj u nás, by sme našli priamu úmeru: čím škaredší - tým úspešnejší,“ tvrdí v mesačníku Stratégie člen predstavenstva 1. Národnej mediálnej, ktorá vydáva denník Práca, Dušan Drobuliak. Mimochodom, aj toto periodikum po zmene majiteľov prešlo istou zmenou… Prvoradý i naďalej obsah V každom prípade všetky spomínané denníky sa rozhodli byť farebnejšie. Podľa mediálnych odborníkov však ani týmto krokom neprišlo k ich odlíšeniu od konkurencie. Prvotný totiž aj naďalej zostane obsah. A ten sa ani po tejto radikálnej zmene - nezmenil. Na Slovensku sme teda na mediálnom trhu zaznamenali niekoľko zmien - grafických i tých v pozadí. Zavedenie nových a možno likvidovanie starých titulov však nemajú v úmysle len printoví vydavatelia. Nedávno totiž aj riaditeľ českej komerčnej televízie Nova Vladimír Železný vyhlásil, že táto úspešná stanica zrejme vymizne z našich káblových rozvodov. Nič to - veď budeme mať predsa Joj. A to bude vlastne to isté.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984