Nedeľa má byť pre ľudí

Pred časom sa na košického katolíckeho arcibiskupa Tkáča mala obrátiť skupina zamestnankýň istého veľkého obchodného podniku so sťažnosťou, že ich zamestnávateľ doslova ženie pracovať v nedeľu. Na všetko úsilie nájsť nejaké prijateľné riešenie reagoval argumentom - takým typickým pre našu súčasnosť - ak sa vám nepáči, môžete ísť, na vaše miesta čakajú desiatky iných, čo by veľmi radi pracovali, trebárs aj v nedeľu či cez sviatky.
Počet zobrazení: 1281

Pred časom sa na košického katolíckeho arcibiskupa Tkáča mala obrátiť skupina zamestnankýň istého veľkého obchodného podniku so sťažnosťou, že ich zamestnávateľ doslova ženie pracovať v nedeľu. Na všetko úsilie nájsť nejaké prijateľné riešenie reagoval argumentom - takým typickým pre našu súčasnosť - ak sa vám nepáči, môžete ísť, na vaše miesta čakajú desiatky iných, čo by veľmi radi pracovali, trebárs aj v nedeľu či cez sviatky. Za najväčšie sviatky sa v našej kultúre považujú Vianoce. Nie všetci však môžu byť pri štedrovečerných stoloch. Aj vtedy musia pracovať ľudia v mnohých profesiách. V nedeľu zase pracujú policajti, lekári na pohotovosti, zamestnanci telekomunikácií i viacerých priemyselných podnikov. Problém však spočíva v tom, že existujú pracoviská, ktorých nepretržitú prevádzku nemožno považovať za nevyhnutnú pre riadny chod spoločnosti, ale za čosi nadbytočné. Má to byť napríklad predaj v hypermarketoch. Sotva niekto spochybňuje, že by istý čas v nedeľu mali byť otvorené potravinárske obchody. Napokon, prečo by sme vtedy nemohli ísť kúpiť i tovar dlhodobej spotreby, navyše keď cez pracovný týždeň na to nemáme čas. Problém má však dve stránky. Nielen ten, kto má chuť v nedeľu čokoľvek nakupovať, ale aj ten, kto musí v nedeľu pracovať v obchode. Ešte v minulom storočí bola vo svätení nedele najdôslednejšia Veľká Británia. V ten deň tam boli zatvorené nielen všetky obchody, ale aj krčmy a nesmeli hrať ani divadlá. O pochmúrnosti a nude britskej nedele písal napríklad Karel Čapek. Lenže, ak by sme mali prijať biblickú zásadu, že nedeľa je pre ľudí, a nie človek pre nedeľu, budú musieť byť vždy aj takí pracovníci, ktorí obetujú svoje sviatočné voľno, aby nedeľu „poľudštili“. Lenže, mali by to robiť dobrovoľne a táto ich obeť by sa mala primerane kompenzovať.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984