Česi nás porážajú nielen v hokeji

Som stavbár, a tak sa ma problémy stavebníctva dotýkajú viac ako iné. Tým však nemyslím, že iné sú menej dôležité. V uplynulých dňoch sa v Bratislave konala výstava zameraná na stavebníctvo - Coneco. Zaujala ma preto, lebo ako keby symbolizovala celý vývoj slovenskej ekonomiky. Z roka na rok sa veľkolepejšie prezentujú zahraničné firmy a našich rok čo rok ubúda.
Počet zobrazení: 900

Som stavbár, a tak sa ma problémy stavebníctva dotýkajú viac ako iné. Tým však nemyslím, že iné sú menej dôležité. V uplynulých dňoch sa v Bratislave konala výstava zameraná na stavebníctvo - Coneco. Zaujala ma preto, lebo ako keby symbolizovala celý vývoj slovenskej ekonomiky. Z roka na rok sa veľkolepejšie prezentujú zahraničné firmy a našich rok čo rok ubúda. Tento posledný bol priam katastrofálny, lebo slovenský výrobca sa stal úplnou atrakciou. Hoci všetci politici vyhlasujú, ako chcú pomôcť slovenským výrobkom, asi to nie je tak. Malý stavebný podnikateľ, ktorý vyrába kovanie na okná a zamestnáva troch ľudí, nemá šancu niekde prezentovať svoju výrobu, lebo napríklad na Conecu stojí umiestnenie stánku okolo pol milióna korún. Dnes si to drobná firma nemôže dovoliť, a tak sa na výstave prezentujú firmy, ktoré vyrábajú to isté v tej istej kvalite, no za vyššiu, dolárovú cenu. Nám pribudne zase nejaký ten nezamestnaný. Iná situácia však vládne u vystavovateľov zo susedného Česka. Zastúpenie ich firiem nezaostáva za západnými. A keď som sa jedného českého výrobcu pýtal, ako je možné, že nepôsobia až tak bohato, a predsa vystavujú, povedali mi, že ministerstvo priemyslu im pokrýva až 90 percent nákladov, ktoré majú na prezentovanie svojej výroby. Ale aby sme len nekritizovali a prinášali aj riešenia. Coneco má tradíciu, a keď sa v apríli koná, spôsobuje dopravný kolaps. Je oň totiž taký záujem - a nielen u slovenských, ale aj zahraničných obchodníkov. Preto by sme sa mali pričiniť o rozšírenie celkovej výstavnej plochy o jeden pavilón. Nazvime ho hoci Slovconeco. Tu by mohli vystavovať naši výrobcovia, ktorých výrobok obsahuje viac ako polovicu slovenských surovín, a prenájom tohto pavilónu by na 80 percent (pri výrobcoch z okresov s vysokou nezamestnanosťou až 95 percent) dotoval štát z rozvojových programov. Za takýchto podmienok by sme zistili, že toho vyrábame podstatne viac, ako nás presviedčajú západní výrobcovia. Ten istý princíp by sa dal použiť aj pri kontraktačných výstavách odevov, potravín a podobne. Nechceme si hádam nahovárať, že nákupom všetkého zahraničného sa dostaneme skôr do Európy.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984