George Bush a parfumy v Paríži

Nedeľa 26. mája nebola iba dňom, keď pricestoval americký prezident George Bush na oficiálnu návštevu Francúzska. V krajine galského kohúta to bol aj Deň matiek. Mohlo by sa zdať, že tieto udalosti spolu nesúvisia, ale pozorný návštevník Paríža sa nemohol vyhnúť úvahám, komu vlastne takéto akcie prinášajú najviac prospechu.
Počet zobrazení: 1060

Nedeľa 26. mája nebola iba dňom, keď pricestoval americký prezident George Bush na oficiálnu návštevu Francúzska. V krajine galského kohúta to bol aj Deň matiek. Mohlo by sa zdať, že tieto udalosti spolu nesúvisia, ale pozorný návštevník Paríža sa nemohol vyhnúť úvahám, komu vlastne takéto akcie prinášajú najviac prospechu. Politika, z ktorej sú i Francúzi rozčarovaní, už z takýchto udalostí nedokáže veľa vyťažiť. Príťažlivé to však naďalej zostáva pre obchodníkov. Napríklad tých s omamujúcimi vôňami. Už dlhší čas z billboardov a plagátov, ktorými je zaplavená metropola na Seine, láka známy predajca parfumov Marionnaud zákazníkov, aby pri príležitosti sviatku matiek nakupovali ako darčeky práve jeho produkty. Šikovnosť tvorcu hlavného reklamného sloganu Oslavujete matky, nie vojnu! sa však prejavila až na pozadí transparentov demonštrantov, ktorí prišli v nedeľu protestovať proti Bushovmu príchodu. Protestný pochod bol totiž zameraný najmä proti vojnám, ktoré v súčasnosti Spojené štáty priamo alebo nepriamo vedú. Bushiness terrorism, Bush go home, Bush - komplic izraelského terorizmu, aj takýmito nápismi vítali oficiálnu návštevu francúzski ľavičiari, antiglobalisti, kresťanské združenia na ochranu práv človeka, skupiny na ochranu ľudských práv, či združenia imigrantov. Aj meno novozvoleného prezidenta Jacquesa Chiraca sa objavovalo spolu so Šaronovým na množstve transparentov útočiacich proti nadnárodným spoločnostiam, vojenským aktivitám Izraela na Blízkom východe, ekologickej politike a nedodržiavaniu ľudských práv Spojenými štátmi. No zmyslom protestného pochodu parížskymi ulicami bolo predovšetkým vyjadrenie hodnôt, na ktorých je postavená identita francúzskeho občianstva, viery v univerzálnosť Deklarácie práv človeka, v solidaritu s prenasledovanými a trpiacimi a v dôstojnosť života každého človeka, nie iba vyvolených. Protest dokázal viac ako len zosilniť identifikáciu Palestínčanov, Afgancov, Kurdov a množstva iných prisťahovalcov s ideami Francúzskej republiky a uvoľnil aj lavínu ľudskej kreativity. Keďže identita Francúzov je postavená na spoločnom jazyku, práve slovné hračky sa stali najsilnejšou zbraňou protestujúcich: Bousher - Bush teda Mäsiar Bush, alebo Bush - Sharon - Bucheron, čo je narážka na spojenie amerického prezidenta a izraelského premiéra, z ktorého vzniká drevorubač, za ktorým zostáva vyrúbaný les. Každá protestná skupinka sa predháňala v nápaditejšom pokriku. Aj grafickí dizajnéri sa pohrali s podobizňami G. Busha a na americký spôsob doplnili jeho fotografie slovom Wanted - hľadaný a výzvou Zastavme ho!. Prípadne mu doplnili typické fúziky Adolfa Hitlera. Keď sa však dav demonštrujúcich vytratil z Námestia republiky, mohli sme vidieť, kto boli tí najúspešnejší aktéri protestu. Skupiny baliacich sa pohotových predajcov občerstvenia, tričiek s propalestínskymi a protiamerickými heslami či portrétmi ľavicových vodcov, dílerov CD-nosičov s revolucionárskymi piesňami, palestínske ženy rozličného veku, predávajúce typické arafatovské šatky, no najmä všadeprítomné obrovské reklamné plagáty na parfumy od Marionnaud dostali oveľa jasnejší zmysel. Ešte že to bola nedeľa venovaná matkám...

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984