Triky na spotrebiteľov

Nedávno slovenské domácnosti dostali až do svojich poštových schránok reklamné letáky informujúce, že obchodný reťazec TESCO v rámci akcie znížených cien tisícky najobľúbenejších výrobkov
Počet zobrazení: 1821

Nedávno slovenské domácnosti dostali až do svojich poštových schránok reklamné letáky informujúce, že obchodný reťazec TESCO v rámci akcie znížených cien tisícky najobľúbenejších výrobkov výrazne redukuje ceny viacerých druhov potravín. V letáku bolo zároveň s príťažlivým zobrazením výberu týchto výrobkov uvedené, že sa v TESCU predávajú tovary za „trvale nízke ceny“. Išlo naozaj o najobľúbenejšie výrobky, či presnejšie najmä základné potraviny. Tisíce, ba skôr státisíce gazdiniek i gazdov, rátajúcich s každou korunou, sa vydali do týchto predajní, aby ušetrili vo svojom zväčša skromnom rodinnom rozpočte, niekedy pri naozaj veľkých nákupoch do zásoby. Zväčša však boli sklamané. V regáloch boli tovary za pôvodnú cenu. Nasledovali otázky. Odpovede na ne ich neuspokojili a protesty zaslali aj do masmédií. Čudné praktiky vo veľkom V malom sa takéto reklamné metódy a triky používali už pred príchodom zahraničných obchodných reťazcov na náš trh. Jeden malý obchodník v bratislavskej Petržalke mi vysvetľoval, že získava zákazníkov tak, že niektorý tovar základnej spotreby, napríklad zemiaky, chlieb alebo rožky, zväčša len veľmi dočasne výrazne zlacní a takto získaní zákazníci si potom aj neskôr nakúpia i ďalší, už nezlacnený tovar a on na tom poriadne získa. Prestal s tým, keď mu rozzúrení konkurenti v okolí jeho predajne začali prepichovať gumy kolies dodávkového auta a hrozili mu poriadnou bitkou. Zahraničné obchodné reťazce a teraz už aj naše slovenské, napríklad Jednota, však pri obrovskom obrate, môžu takto zlacniť hoci aj tisíc „najobľúbenejších výrobkov“, a to v celom štáte. Navyše, proti mafiánskym násilným praktikám majú dobre vybavené a vycvičené vlastné bezpečnostné zložky. Na jednej tlačovke zástupca iného zahraničného reťazca – BILLY – vysvetľoval, prečo k takýmto rýchlym návratom k pôvodným cenám dochádza. Objednajú si na akciu osobitný tovar, na ktorý si vyžiadajú zľavu aj od jeho výrobcu. Ten ho úmerne cene dodá – opäť podľa skúseností v zahraničí zväčša v zníženej kvalite, čo však už dotyčný nepovedal. Podľa zahraničných skúseností si vytvoria zásoby zhruba štvornásobne vyššie oproti bežnému dopytu, skutočný dopyt sa však na Slovensku nezvýši štyrikrát, ale 80-krát. Preto potom zlacnený tovar po veľmi krátkom čase chýba. Skúsenosti zo zahraničia sa zídu V letákoch býva uvedené, pravda len malým písmom dole, čo si málokto všimne, že zlacnené ceny platia iba do určitého času alebo do vypredania zásob. Niekedy, napríklad na leták Jednoty, ešte pripíšu, že ceny môžu byť rozličné podľa regiónov. V zahraničí spotrebitelia už dávno spoznali, že takto sa vypredávajú za výrazne nižšie ceny najmä ležiaky, tovary na konci záručnej lehoty, tie, na ktoré je množstvo reklamácií, ako aj produkty špeciálne na tieto účely vyrobené v zníženej kvalite, ktorá sa pri týchto výpredajoch veľmi nekontroluje. Práve preto už vo vyspelých krajinách o ne nie je veľký záujem. V Nemecku si spotrebiteľské organizácie dokonca vynútili, že sa tieto výpredaje konali až na výnimky len dva razy ročne ako dopredaj sezónneho tovaru. Aj slovenský spotrebiteľ nepochybne postupne získa podobné skúsenosti s výpredajmi a im predchádzajúcimi reklamnými trikmi. Bude to i v záujme samotných obchodných reťazcov, ktoré potom nebudú také zavalené masovými protestmi sklamaných spotrebiteľov.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984