Nebezpečný precedens

Krátko po revolúcii prišla pluralita aj do našich obývačiek. Ľudia sa poskladali na satelit a prostredníctvom provizórnych kábloviek dostal televízny ovládač konečne zmysel. Vývoj však postupoval ďalej. Spravovania káblových sietí sa ujali profesionálne firmy.
Počet zobrazení: 1474

Krátko po revolúcii prišla pluralita aj do našich obývačiek. Ľudia sa poskladali na satelit a prostredníctvom provizórnych kábloviek dostal televízny ovládač konečne zmysel. Vývoj však postupoval ďalej. Spravovania káblových sietí sa ujali profesionálne firmy. No vďaka „profesionalite“ niektorých sa možno vrátime späť k starým dobrým analógovým satelitom. Prečo? Jednoducho povedané, lebo niekto je priveľmi pažravý. A ten niekto je spoločnosť UPC, ktorá prevádzkuje káblovú televíziu. Do februára 2001 platili bratislavskí zákazníci za tzv. rozšírený súbor 200 korún mesačne. Následné zvýšenie na 280 korún nebolo v súlade s vtedy platnou cenovou reguláciou. Podľa nej bolo zvýšenie možné maximálne do úrovne inflácie. V tomto prípade však išlo až o 40 percent (takú infláciu našťastie nemáme!). A tak Telekomunikačný úrad (TÚ), ktorý má právo udeliť pokutu vo výške neoprávneného zisku, konal. UPC udelil 25-miliónovú pokutu. Spoločnosť sa najprv odvolala, no napokon odvolanie stiahla a peniaze zaplatila. Tým sa skončilo prvé dejstvo. To druhé trvalo od 1. februára 2001 do 1. augusta 2002. Celých 18 mesiacov sa spoločnosť UPC tvárila, že pre ňu zákony neplatia a od zákazníkov požadovala ďalej 280 Sk. V júli zakročil Protimonopolný úrad (PÚ), ktorý za zneužívanie dominantného postavenia na trhu káblovej televízie uložil UPC 50-miliónovú pokutu. Spoločnosť UPC sa opäť odvolala a podľa slov hovorkyne PÚ Wandy Závadskej je v súčasnosti celá záležitosť v rukách druhostupňového konania na PÚ. Verdikt by mal padnúť začiatkom decembra. V poradí tretiu pokutu potom v auguste UPC „naparila“ Rada pre vysielanie a retransmisiu. Tentoraz to bol už iba milión, čo je bagateľ v porovnaní s tými predchádzajúcimi. Summa summarum UPC má dohromady zaplatiť 76 miliónov korún na pokutách. Dosť aj pre silnú firmu, nieto ešte pre krachujúcu. Holandská spoločnosť UPC sa totiž v dôsledku agresívnych akvizícií a finančne nákladnej modernizácie svojich sietí v celej Európe, veľmi zadlžila a dostala sa doslova na okraj finančného kolapsu. Možno práve preto sa jej slovenská dcéra správa voči svojim zákazníkom tak nevyberavo. Každá koruna na záchranu matky je totiž dobrá a dokonca aj za cenu pokút sa jej to oplatí. Stačí si len spočítať, koľko peňazí UPC neoprávnene získala. Trochu matematiky azda nikoho nezabije. Počas 18 mesiacov vyberala UPC mesačne o 80 korún navyše, pričom v Bratislave má približne 80 tisíc klientov, čiže: 18 x 80 x 80 0000 = 115 200 000. Pri dnešnom kurze slovenskej koruny voči euru je to teda 2,7 milióna eur. Nuž takáto „sumička“ nie je zanedbateľná ani pre „západnú“ firmu a arogantné správanie sa jej oplatí. Zopár tvrdohlavcov si však povedalo NIE! a spoločne založili občiansku iniciatívu Nesloboda divákovho výberu (NDV). Približne dvetisíc statočných si uplatnilo svoj zákonný nárok. Poniektorým z nich za to UPC odpojila káblovku. Od augusta platí nový cenník, podľa ktorého sa za rozšírený súbor bude platiť 351 korún. Toto rozhodnutie je v súlade s novoprijatou legislatívou. UPC ponúkla svojim zákazníkom tzv. vernostnú zľavu, a tak do konca roka nemusia platiť 351, ale iba 280 korún. V konečnom dôsledku je to iba zastierací manéver, lebo z preplatku 1440 korún takto dostanú späť iba malú časť. Potom ako UPC dostalo pokutu od PÚ sa rozhodlo hrať hru na ,,slušákov“ a napokon uzavrelo s hovorkyňou NDV Janou Miklovičovou ,,džentlmenskú dohodu“ o vrátení peňazí. Džentlmenstvo sa však v týchto končinách veľmi nenosí a, čo nie je na opečiatkovanom papieri, neplatí. A tak neprešli ani dva mesiace a prekvapení ,,statoční“ dostali v septembri domov list, upozorňujúci ich na ,,otvorenú pohľadávku voči UPC“. Iniciatíva NDV síce medzičasom prestala existovať, no po tomto extempore sa pretransformovala na oficiálne zaregistrované občianske združenie Občianska sebaobrana. Ako nám prezradila pani Miklovičová nehádžu flintu do žita: ,,Voči UPC máme pripravený ešte jeden tromf v rukáve.“ Miklovičová nechcela konkretizovať o čo ide, a preto musíme ešte chvíľu počkať. Necháme sa prekvapiť. Úplne inak postupoval poslanec mestského zastupiteľstva v Petržalke Juraj Kováč. Ešte v máji spolu s ďalšími dvoma občanmi podal ,,podnet na prešetrenie skutkovej podstaty konania UPC, s.r.o.“. UPC tak čelí trestnému oznámeniu za poškodzovanie svojich zákazníkov. Kováč zdôvodnil svoje konanie slovami: ,,Je tu jeden nebezpečný precedens, monopolista si môže robiť, čo chce. Tomu treba zabrániť. Viete si predstaviť, že v budúcnosti by sa takto správalo napríklad SPP?“ Ostatným klientom UPC odporúča, aby postupovali podobne. Len v takom prípade bude existovať reálna šanca na vrátenie peňazí. Čo dodať? V súčasnosti je na Slovensku 660 tisíc káblových prípojok. Firme UPC z toho patrí 370 tisíc. Ak sa polovica prevádzkovateľov dokáže v trhovom prostredí uživiť bez toho, že by okrádala svojich klientov, isto to dokáže aj UPC. Neveríte? Po príklad netreba chodiť ani veľmi ďaleko. Stačí sa ísť pozrieť do Devínskej Novej Vsi alebo Malaciek.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984